eerste kitten + voedingsvraag

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Adriana

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Adriana »

ze wil helemaal geen broertje want ze weet al lang dat dit niet beschikbaar is.
ze heeft van haar omgeving gehoord dat een kitten in zijn eentje laten opgroeien prima lukt
(?van de opvoeding alleen de voeding??) en vindt dus - zonder ervaring - dat het reuze meevalt
en wij krijgen hier op het forum natuurlijk alleen de problemen maar in al die gevallen waarin het 'goed' gaat, hoor je het niet....

je kunt uitleggen tot je een ons weegt maar ach..
ik heb te doen met het kitten want het kan zoveel beter en wens haar veel succes.. ;-)
Livewithlouis
Poema
Poema

Bericht door Livewithlouis »

Ja ik ben het wel eens met je Adriana, de situatie zou voor beide partijen beter zijn, de eigenaar is beter af met een oudere solo kat, het kitten beter af met een stabiele (qua tijd) thuis situatie waarin hij/zij niet te lang alleen thuis is.

Maar het aller belangrijkste is dat we in een vrij land leven en gelukkig zijn katten erg weerbaar en passen ze zich gemakkelijk aan onze wensen aan! De vraag blijft bij mij alleen dus nog steeds....hoezo per sé een kitten. Kittens worden groot he....
Adriana

Bericht door Adriana »

oh ja, we leven in een vrij land en dat lijkt me geen argument...

k snap daar ook helemaal niks van..
aan de ene kant voor een huisdier kiezen, uit dierenliefde denk ik dan en dan deze vorm..
kittens zijn duur (castratie, entingen, ontwormen etc), sloperig, mogelijk startproblemen zoals diarree en niet goed reageren op voedsel en wild.
en dierenartsen zijn niet goedkoop en als je dat snel naar buiten laat dan riskeer ook nog een ongeval of weg kwijt..
laat je 'm wel chippen en doe hem/haar asjeblieft ook in de verzekering.... pse!
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Jammer dat je niet blijft hangen. Ben namelijk wel benieuwd hoe het verder zou gaan als het kitten bij jouw is. Uiteindelijk is het jouw keus en ik hoop dat het goed gaat.
Dat je hier geen positiver verhalen tegen komt ligt ook aan de mensen zelf. Je kan daarin zelf een goed voor beeld zijn. Door hier te blijven en te laten zien dat een kat prima alleen kan opgroeien. (want ik ken geen v.b waar bij alleen op groeiende kittens geen gedrags problemen ontwikkelen)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
vippie
Kitten

Bericht door vippie »

Adriana schreef:;-) ik ben in dit topic alleen maar heel erg goed bedoelde adviezen tegengekomen, geen oordelen. en die goeie raad en adviezen zijn gebaseerd, niet alleen op onze jarenlange ervaring maar zeker ook op erg veel 'help!'-berichten die op het forum binnenkomen, waarin het helemaal niet goed gaat/ontspoort met solokittens.
en dan is het niet kwestie van 'ieder zijn ding' maar dan gaan we voor het welzijn van de betreffende katzel!
Nou sorry maar dan heb je een paar pagina's gemist denk ik. iemand die hier nieuw komt (en dus nog geen problemen heeft en katje zelf nog niet in huis neemt) wordt al met de grond gelijk gemaakt.

Nogmaals ieder heeft zijn eigen ervaring en mening en die moet je respecteren. Alleen de probleemgevallen melden zich hier blijkbaar, er zijn ook een héleboel katten die het wel prima doen alleen. Kwestie van weten waar je aan begint en denk dat TS zich prima ingelezen heeft wat dataangaat.
Adriana

Bericht door Adriana »

merkwaardige voorstelling van zaken en al weer zo'n krachtterm: ... 'met de grond gelijk gemaakt..?

mijn hart is bij dat arme kitten dat de gganselijke dag alleen komt te zitten en als zijn baasjes thuiskomen hoogstwaarschijnlijk niet op het aanrecht mag en waarsch ook niet in de slaapkamer.
dus als-ie geluk heeft, zijn z'n baasjes van de 24 uur missch een half uurtje met hem/haar bezig.. en dan hoop ik met spelen en niet met 'opvoeden'..
dat is de realiteit en ik ga daar niet poezelig en verhullend over doen en @Vippie met 5 berichten... missch wat tijd nemen om je in te lezen, bijvoorbeeld bij het onderdeel 'gedrag en opvoeding'..?

en het is niet iets dat wij hebben uitgevonden hoor!
iedere gedragsdeskundige kan je uitleggen dat dit kans op problemen geeft..
maar apart daarvan, dat doe je als dierenliefhebber z'n jong diertje toch niet aan..?
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mijn vorige kat heeft 17 jaar alleen met mij geleefd. In de tijd dat ik hem uit het asiel haalde dacht men nog niet aan 2 katten samen.
Hij was op zich absoluut niet ongelukkig maar hij trok wel vaak en veel mijn aandacht. Zowel positief als negatief. Nee hij heeft me nooit aangevallen maar buiten de bak poepen was bijvoorbeeld zijn manier om mij duidelijk te maken dat hij het ergens niet mee eens was.
Nu hebben we 2 katten en zie ik duidelijk verschil!! Ze spelen samen, wassen samen, nou ja ze doen bijna alles samen. Ze zijn ook zeker op ons gericht hoor, niet alleen op elkaar. Maar ik zie ze elkaar dingen leren die wij nooit hadden gekund. Ik zie een zorgzaamheid die wij niet kunnen vervangen.

Ik kan niet in iemands portemonnee kijken (want eerlijk is eerlijk, voer en kattenbakkorrels gaan sneller op) maar als je het kunt betalen zou ik er altijd 2 in huis nemen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

@ vippie kan jij me dan teksten laten laten zien die binnen dit topic ts met de grond word gelijk gemaakt? Ik heb het hele topic nog eens door gelezen maar zie niet direct iets wat als aanvallend kan worden gezien. Er word alleen uitleg gegeven en informatie. Wat eefjee er dan verder met doet is aan haar.
Dat zij voor 1 kat gaat prima als ze er genoeg tijd in stopt zou het best wel goed kunnen gaan.

Toen ik hier net op het forum kwam en aan gaf ook voor 1 kat te willen gaan kreeg ik ook te horen dat ik misschien beter voor 2 zou kunnen gaan. Ik heb daar ook niet naar geluisterd en ben naar het asiel gegaan en ging op zoek naar een solo kat. Uit eindelijk is het anders gelopen maar dat is voor nu niet instresant.
Maar die opmerkingen heb ik nooit als aanvallend gezien maar info waar ik wat mee zou kunnen doen.
eefjee
Huiskat
Huiskat

Bericht door eefjee »

waarom zou ik in godsnaam blijven om te zeggen hoe het gaat gaan?
Jullie weten het toch al allemaal zo goed, Het gaat mislopen ze gaat ziek worden agresief zijn en liefde te kort komen want ze mag niet op aanrecht en slaapkamer. ge zijt zoooo zeker hoe het gaat lopen. Je kent me niet. Als je wel zou doen, zou je lang niet zo een uitspraken doen.
Ik wist niet dat broertjes weg zouden zijn, want ik heb vraag gesteld na hier op forum te zitten.
Advies geven ja, maar stop met oordelen over dingen waar je NIKS van weet. Je mag dan weten hoe volgens jou de kat het ideaal heeft; Maar je weet NIKS over wie ik ben of hoe ik men kitten op zou voeden. Je leidt af en oordeelt.
ach swoat voor mij is de discussie hier gesloten.
amai amai wat een oordelen.
Ik kan ook beginne zenne. TE is TROP en TROP is teveel!

ik hoef het niet kritiek over me heen te krijgen, tword begot persoonlijk
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zie hier ook geen teksten waarbij topic starter met de grond gelijk gemaakt is.
Het jammere van asiels vind ik dat ze wel een jonge kat alleen plaatsen, maar vaak niet een kat in een gezin waar al 4 katten zijn. Bij de meeste asiels zou ik niet aan hoeven kloppen voor een kat.

Ik wens ts veel plezier met en voor het kitten, ik hoop dat het diertje gelukkig wordt.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

vind het jammer dat je je dat zo aantrekt en daar kunnen wij niks aan doen..
we oordelen niet over je, we proberen je alleen maar te behoeden voor een mogelijke nare situatie en dat kun je zien als positief..
en we hebben hier wel ff iets langer en veeel veeeel meer ervaring met dit soort situaties, amai amai!
dus rustig ademen en nog eens rustig nadenken en laten bezinken... pse.. ;-) ;-) ;-) ;-)
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Ik wens je veel plezier met je kitten en verder zal ik hier niet meer lezen of reageren. Dat heeft toch geen zin.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ik hoop ook voor het kitten dat het een fijn leventje zal krijgen. Ik geloof ook echt wel dat Eefjee de beste bedoelingen heeft. Maar ik denk dat ze het toch allemaal niet goed overziet hoe het is om een kitten in huis te hebben(of nou ja in haar geval volgens mij het liefst veel buiten) Het lijken soms wat harde woorden, maar goed je uitleg was soms ook heel onduidelijk en summier en je bedoelingen in het begin ook totaal niet goed voor het kitten. Ik geloof zeker wel dat je er nu iets anders naar bent gaat kijken. Dat hoop ik in ieder geval wel.
Jammer dat we dus alleen maar goed waren in het geven van info terwijl wij dus oprecht graag willen weten hoe het dan verder loopt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
eefjee
Huiskat
Huiskat

Bericht door eefjee »

tis een kater van 10 jaar geworde...
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Leuk voor je. Waarom die kat? Enne foto?
Plaats reactie