Mijn kat is over tijd

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door pearlsofpassion »

Zou jij alle testen gedaan hebben op aangeboren zaken zoals: hartafwijkingen, nierafwijkingen of ziekten als FELV en FIV? Zou jij de moeite hebben genomen om een zo geschikt mogelijke partner voor je poesje te vinden die al die testen ook heeft doorlopen en zeker geen familie is?
Als je het doet als een fokker kost een nestje van 4 kittens je algauw meer dan 1000 euro (bij fokkers nog meer omwille van aankoop raskatten, dekking en rasvereniging enz). Ik zie je dat al doen met een HTK waar niemand toch iets voor geeft.

Of ben jij nog in die fase dat je denkt dat een fokker er geld aan verdient om nestjes te krijgen? Een goede fokker dan he!

Het gaat hem niet om het feit dat kattenleven meer waard zou zijn, het gaat er hem om dat je niets moedswillig dierenleed moet induceren. Die katten worden enkel en alleen afgemaakt omdat ze te veel zijn. Dan heeft het toch geen enkel nut om die bij te maken?
Een dier doden voor het vlees vind ik nog wel iets anders. Ik zeg niet dat dat niet erg is, maar het heeft wel een nut. Je kan nu eenmaal geen vlees krijgen zonder een dier te doden.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je dan maar andere dieren ook moet doden om dat het dan voor iedereen gelijk is?
Dus nee, ik begrijp nog altijd niet wat de jacht met het kattenprobleem te maken heeft.
Ik heb trouwens ook nergens beweerd dat ik voor de jacht zou zijn... :eeh:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Reb »

nee joh.. dat zeg ik toch niet dat jij dat zegt.. ik zeg alleen hoe ik dat voel en dat ik dat lastig vind. Ik ga er altijd vanuit dat ik mezelf recht in de spiegel moet kunnen blijven aankijken. Zo is dit bedoeld...

och ik heb gekke dingen met mijn beesten gedaan hoor, die me heel veel geld hebben gekost. Ik zou niet de intentie of verwachting hebben dat alles teruggevorderd kan worden op nieuwe baasjes van de kittens. Ik heb de mentaliteit dat IK het leuk vind om een nestje te krijgen en dat dat dan MIJ geld kost. Daarnaast... als het nest niet goed gaat, zijn de financiele gevolgen ook voor mij en krijg ik ook niets, dus kan ik er maar beter van uitgaan dat ik niets ervoor terug krijg.

Nu even een andere vraag: Jij bent nog jong, en je hebt geen kinderen denk ik... Als jij kinderen wilt gaan krijgen, laat jij je dan op alle erfelijke ziektes testen? Of neem je het risico?
Daarmee zeg ik niet dat ik geen testen uit zou voeren hoor, maar ergens is het natuurlijk dubbel. Met de katten ben je zuiniger dan met je kinderen... ("je" in algemene zin)

De jacht is in nederland vooral bedoeld omdat er van die soort er te veel zijn (net als bij katten)
En ja, wij eten als mensen vlees, maar ik hoef je toch niet te vertellen wat de leefomstandigheden zijn van ons slachtvee? Dat is dan welliswaar weer een andere discussie die hier niet thuishoort. Ik wil alleen zeggen dat dat mij aan het denken zet en soms wel bezig houdt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef: En verder wil ik er nog eens aan toevoegen dat het eigenlijk nooit mijn bedoeling was in Admin zijn naam te spreken. Ik wou gewoon wijzen op het standpunt van de site omtrend fokken met HTK's en ik heb ook verteld waar ik dat vandaan heb (de site zelf, hyves, berichten van admin zelf). En zo kwamen we bij Admin's mening uit. Ik wil daarmee niet een eigen standpunt aanhalen, alhoewel ik wel aangegeven heb het daarmee eens te zijn.
Het was niet mijn bedoeling in Admin zijn plaats te spreken, maar ik kan volgen dat het er zo in de loop van de discussie wat in gerold is dat het zo overkomt. Ik zal erop proberen letten dat zo te formuleren dat het niet meer mogelijk is.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 69#p501069

Valerie ;-) , je kunt in het vervolg toch gewoon de link (zie boven) plaatsen van in dit geval het bericht van Admin. zodat iedereen dat letterlijk kan nalezen..? ;-) en jij niet meer hoeft te citeren/samenvatten oid..? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door pearlsofpassion »

Aja, maar hier ging het niet over raskatten-Htk's, maar over nestje. ;-)
En ik had eerlijk gezegd niet veel zin om te gaan zoeken...
Maar, ik ga het maar niet meer proberen duidelijk maken. Lukt me blijkbaar niet zo erg goed... :oops:
Dan kan ik het beter zo laten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door pearlsofpassion »

Reb schreef: Nu even een andere vraag: Jij bent nog jong, en je hebt geen kinderen denk ik... Als jij kinderen wilt gaan krijgen, laat jij je dan op alle erfelijke ziektes testen? Of neem je het risico?
Daarmee zeg ik niet dat ik geen testen uit zou voeren hoor, maar ergens is het natuurlijk dubbel. Met de katten ben je zuiniger dan met je kinderen... ("je" in algemene zin)
:lol: Sorry, ik vind dat je soms vreemde vergelijkingen maakt, maar dat is niet slecht bedoeld hoor. :grin:
Maar neen, de partner waar ik mijn kinderen mee wil krijgen, kies ik op een andere basis ja. ;-)

Maar als er gekende erfelijke aandoeningen zijn, is dat wel iets om rekening mee te houden en misschien een andere piste te kiezen dan zelf kinderen te krijgen. Dat bewust doen als er grote kans is dat je kind een afwijking krijgt, zou ook vrij egoïstisch zijn, zou ik vinden...
Dit zijn wel algemene afwijkingen bij katten die vrij veel voorkomen onder rassen (door de inteelt) en het is dus wel belangrijk om deze uit de lijnen te mijden.
Ok, je hebt je punt, bij HTK's is die kans een stuk kleiner. Ik wou alleen duidelijk maken dat fokkers van raskatten toch even ander te werk gaan dan 99% van de mensen die met hun HTK een nestje nemen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door castratenkoor »

Ik bedoelde eigenlijk een ander topic van de Admin. Waarin hij voorrekent hoe snel katten vermeerderen als je ze hun gang laat gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Adriana »

Reb schreef: Heel eerlijk: wat gebeurd er met de konijnen of fazanten op de akkers, de zwijnen en herten die er teveel zijn enz... Of wat denk je waar onze kippeneitjes vandaan komen, of waar onze biefstuk vandaan komt?
Zijn we, nee, ben IK niet heel hypocriet met het overbeschermen van de kat. Als ik eerlijk naar mezelf kijk vind ik dat wel een beetje.
prachtig al die principes en doorgaans blijft het gewoon bij de woordjes. je zou kunnen beginnen alleen nog maar scharrel-/diervriendelijk vlees te eten, als je al vlees eet. met af en toe een scharrelei blijf je ook prima in leven.

katten moeten worden beschermd omdat we ze in een omgeving dwingen waar ze in feite niet voor bedoeld zijn.
het is ook zo dat heel veel katten en met name raskatten van de categorie 'in elkaar geknutseld nieuw ras', in het wild niet eens overleven.
dat geldt ook voor jouw mogelijk aanstaande bengaal, dat is een vrij recente 'kruising' tussen een wilde kat en huiskat en als het in de natuur voorgekomen zou zijn, dan waren die er dus al lang.

de kronkel is dat jij voor een bengaal kiest met relatief heel erg veel genen van wilde katten en die in een omgeving gaat loslaten waar deze bengaal niet op is ingericht. hij heeft geen verkeersdiploma, geen gps/tom/tom, moet voor zijn eigen kostje zorgen en kan zo maar met enge mannen meegaan, paar snoepjes is genoeg.

in dit soort discussies en daarom zijn ze zo lastig, worden de uitgangspunten doorgaans onvoldoende meegenomen.. denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door MarjanR »

Even teruggrijpend op het begin van dit verhaal zonder in te gaan op details; ik ben het eens met Reb en 8.6 (over pretnestjes).
En ik vind het zo zonde dat er weer een TS van het forum wegblijft en wij dus de juiste info niet kunnen geven.
Ik heb ondertussen geleerd dat ik beter iemand kan aanspreken op de manier waarop ikzelf aangesproken wil worden. Dat je juist op die manier veel meer bereikt dan op de afzeikmanier.
(Niet elke ts is hardleers, ga daar nou van uit. De successen van het verleden zijn geen garantie voor de toekomst...)

;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Mirjam86 »

Ik denk wel dat Marjan gelijk heeft. Sommige mensen hebben er nooit bij stilgestaan dat het krijgen van nestjes onverantwoord is. Die denken: ik weet voor alle vijf (of hoeveel het er dan ook zijn) de kittens een adresje, dus dan kan het wel.
Natuurlijk moeten we deze mensen erop wijzen dat het verstandiger is de poes te castreren. Maar omdat dat hier soms zo fel gebeurt, komen TS niet terug en nemen ze de adviezen niet ter harte.

Een vriendin van mij leek het ook wel leuk, een nestje met haar poes. Zij wist dat wij toen 2 kittens wilde dus ging ervan uit dat wij er wel twee van haar zouden nemen.
Toen ik haar rustig vertelde dat ik dat niet wilde omdat de asiels ieder jaar overvol zitten ging ze er nog eens rustig over nadenken. Ik heb haar toen nog verwezen naar artikelen over de gezondheidsvoordelen en nu is het poesje gelukkig gecastreerd.
Ze had er voorheen nooit bij stil gestaan.

Ik denk dat er veel mensen zijn die er niet over nadenken voor ze aan een nestje beginnen. Slechte zaak, dat zeker, maar door mensen er rustig op te wijzen bereik je denk ik meer.
(Niet dat ik niet begrijp dat de gemoederen hoog oplopen hoor)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Adriana »

het zou sneu zijn als de TS om die reden van het Forum wegblijft. af en toe gebeurt dat en soms met een heleboel stampij..
als ik een oud bericht zoek dan kom ik honderden berichten tegen waarvan ik denk oh ja, hoe zou het nu gaan? of gut, bedankje zou ook wel eens op zijn plaats geweest zijn..

nooit meer iets over gehoord en al die mensen en dat is het overgrote merendeel van de topic starters, zijn verder ook van het Forum 'weggebleven' .. zonder iets te melden.
we focussen ons af en toe wel heel erg op mensen die na een paar onwelkome berichten in de aanval gaan met vertrek van het Forum/'heb Admin. gevraagd mijn account op te heffen'/en dreigementen.. want over het geheel gezien is het Forum een heel erg groot doorgangshuis met maar een paar vaste klanten.. denk/vind ik..

nee, zo fel de wind van voren hoeft zeker niet, dus daar ben ik het helemaal mee eens maar soms kun je geen omelet bakken zonder eieren te breken en sommige forumleden/topic starters hebben wel heel erg lange tenen, vind ik ;-) :eshifty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Reb »

"prachtig al die principes en doorgaans blijft het gewoon bij de woordjes. je zou kunnen beginnen alleen nog maar scharrel-/diervriendelijk vlees te eten, als je al vlees eet. met af en toe een scharrelei blijf je ook prima in leven. "

Het zijn niet principes waar ik het over heb, maar een dubbel gevoel.
Helaas blijft het inderdaad vaak bij gewoon woordjes. Ik moet zeggen dat ik meestal alleen biovlees eet en kleine porties, niet meer dan 3 a 4 keer per week, de rest vega. Koop ik verantwoorde eieren.Toch eet ik bijv gerust ook een eierkoek bereid van batterij-eieren... (erg slecht van mezelf)
Maar goed daar gaat het niet over, niet over mijn eetgewoontes :D

En inderdaad we "knutselen" katten in elkaar (haha) kunnen we ook vraagtekens bij zeggen. Nieuw ras, nieuwe vraag, weer meer mensen die niet kiezen voor een htk-kat.

Tja over het buitenspelen... daar heb ik dus een andere mening over, maar dat doet even niet terzake...

Ik denk dat al deze dingen wel aangeven dat het allemaal niet zo zwart wit is en dat er overal wel wat voor te zeggen is. Ik leg het dan graag bij mezelf neer en zie dat IK daarom niet 100 procent tegen nestjes kan zijn. Juist door het hypocriete erin. Nou voel ik me zowiezo niet in de positie iemand te veroordelen, maar ben ook voorzichtig met dringend advies. Persoonlijk vind ik slechts informatie geven veel beter. Precies ook om de reden wat marjanr aangeeft: spreek iemand aan, hoe je zelf aangesproken wil worden. Ook wel zo behoorlijk.

(dat even los van behoorlijkheid natuurlijk, want ook dat is een reden waarom ik vind dat er niet zo fel gedaan hoort te worden)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door castratenkoor »

Ook ik maak me "schuldig" aan het aanschaffen van wel eens een kat uit een pret/oeps - nest.
Ik ben van mening dat ik namelijk niet verantwoordelijk ben aan de volle asiels.
Als ik aangeef ik neem een kitten, niet uit een opvang of asiel, krijg ik ook wel negatieve reacties.
Maar ik vind persoonlijk niet dat ik principiëel fout bezig ben als ik een kitten, dus een al geboren levend wezen uit een pretnest neem.

Wat ik ook krom vind is eerst meedelen, fijn dat de kittens er zijn en dat het goed gegaan is. Dan de vraag wat voor ras is het - en dan opeens mogen ze niet bestaan.

Ook ik ben regen het klakkeloos vermeerderen van katten, maar dat geldt net zo goed voor raskatten.

Stel dat ik een kitten van mijn collega zou nemen die daar nu mee aan het rondleuren is. Dan ben ik niet fout bezig, dan stimuleer ik het niet dat ze volgend jaar net zo hard weer een nest doet.
Nee dan voorkom ik dat het overtollige beest in het asiel komt, op marktplaats of in het bos gedumpt.

Wat ik maar wil zeggen, reeds bestaande kittens hebben net zo goed recht op goede huisvesting, of ze nou van een pretnest komen of uit het asiel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Mirjam86 »

Daar ben ik het wel mee eens Dinie. Als de kittens eenmaal op de wereld zijn gezet hebben ze evengoed recht op een fijn thuis.
Maar als jij zo'n kitten ophaalt hint je dan wel naar de baasjes van de moeder dat ze gecastreerd moet worden? Zo voorkom je wel toekomstige pretnestjes. Dat voorkomen lijkt me het belangrijkst, dus als mensen al een nestje hebben er bewust van maken dat de asielen al zo vol zitten...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door achtpuntzes »

ik ben erg blij dat jullie hier zo mee bezig zijn en er mee over nadenken... :)

ja, ik heb al een paar keer gezien hier dat iemand een berichtje posste met een vraag over een nestje en na enkele negatieve berichtgevingen achter elkaar al eieren voor hun geld kozen.

die mensen voelen zich vaak persoonlijk aangevallen, en komen niet meer terug.

voorzichtig informeren is dan toch beter dan met zijn allen TS te overspoelen en dus waarschijnlijk weg te jagen.

en inderdaad, als de kittens er al zijn, zijn ze voor mij ook niet minder waard dan de katten in het asiel...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat is over tijd

Bericht door Anne »

Dinie ik vind dat jij jezelf tegenspreekt. Je zegt dat je tegen het vermeerderen bent maar stimuleert andere pretnestjes wel door daar kittens van te nemen.

En ik vind dat iedereen verantwoordelijkheid is voor de volle asiels en opvangs, behalve mensen die hun dieren altijd uit opvangs en asiels halen en er niet mee gaan fokken/vermeerderen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie