Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Bedankt voor je tips Kuril!
Het gaat met kleine stapjes om de 2-3 dagen een stukje beter, gelukkig maar :) Hij komt als we op de bank zitten elke avond even een poosje spelen en een aai over z'n bolletje halen. We mogen niet bewegen, want anders wordt ie bang. Om die reden gaan we vanavond een verstuivertje Feliway halen om 'm een beetje te helpen met 't op z'n gemak voelen bij ons. Het continue de halve avond achter de bank te zitten is ook niet prettig voor 'm. Dan zit ie maar een beetje in 't donker in een hoekje te wachten tot we stil zitten, en dan nog een uurtje wachten om er zeker van te zijn dat we niet bewegen. In de ochtend zorgt hij dat we 'm niet kunnen bereiken (onder de bank, in een nisje in de kast e.d.).

Hopelijk komt hij een beetje los van de Feliway en loopt hij over een poosje vrolijk rond zonder zich zorgen te maken dat we 'm zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo geloof in, sorry voor de woordkeuze, alternatieve geneeskunde voor dieren... maar als Feliway niet werkt zijn we zeker niet tégen 't proberen van Bach Bloesems. Als we 'm zonder 'm te pushen een handje kunnen helpen slaan we adviezen en tips niet weg natuurlijk ;)

Wordt vervolgd in ieder geval, en nog bedankt! :)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Kuril
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:51

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Kuril »

Oké, ik was ook zeer sceptisch, maar op een gegeven moment was de onderlinge verhouding hier zó verstoord, ik was al aan herplaatsing aan het denken want het was geen doen meer.
Toen kreeg ik de tip van de Bach Remedies en dacht: waarom ook niet? Ik ben met Star of Bethlehem begonnen. En het leuke was, alle katten hebben daar baat bij gehad! Durfde onze kater nooit in de tuin als er sneeuw lag, opeens huppelde hij daar vrolijk door. Fleecedekens, nee, daar moet je vooral niet op gaan.... Waarom? Geen idee, maar toen ze behandeld werden met Bach ging hij er opeens wel op liggen. Bang was hij al als ik het snoer van de stofzuiger uitrolde, opeens ging hij, na negen jaar! pas weg als ik te dicht in zijn buurt kwam. En zo zag ik hele subtiele verbeteringetjes! Bij allemaal.

Ik heb met aandacht het boek van Bianca gelezen en vond remedies die van toepassing waren op onze katten, heb ze allemaal gebruikt. Allemaal heel succesvol.

Een van onze Ragdolls is een obsessieve likker, met Crab Apple is dat over gegaan!
En allemaal op een natuurlijke manier, niks Clomicalm of zulk soort dingen.

Ook heb ik zelf Bach gebruikt in een moeilijke periode en dat hielp echt. Nu kan je nog denken dat er een placebo effect is, maar bij dieren geloof ik daar niet in, want ik deed de druppels gewoon in het drinkwater. En zij weten niet waar ik mee bezig ben.

Nog een leuk voorbeeld: Met Oud & Nieuw waren ze altijd doods- en doodsbang. Bianca beschrijft ook in haar boek welke remedies je hier tegen kunt gebruiken en de laatste twee jaarwisselingen zaten ze gewoon beneden, geen gejammer, niet wegkruipen op zolder, niets! De oudste Doll zat geïnteresseerd alle vuurpijlen na te kijken, voorheen zat ze in een donker hoekje te jammeren. Ik begin begin december al met die remedies.

Nog een leuk voorbeeld: Onze oudste Ragdoll was altijd doodsbang in het pension, kroop in huisjes van krabpalen als ze iemand hoorde. Onze laatste vakantie heb ik ook de voorgeschreven remedies gegeven en ze wandelde dit keer zo de reismand uit en ging alles verkennen!
De beheerster van het pension zag ook dat ze het de afgelopen logeerpartij véél beter deed.


Hou deze tip maar in je achterhoofd. Het boekje van Bianca kost geloof ik iets van 15 euro inclusief porto, maar is hier van onschatbare waarde geweest! Een echte aanrader dus!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door pearlsofpassion »

Hey Kuril, staat daar ook iets in voor angst van een kat voor andere katten? Of sociale onzekerheid of zo?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

In het geval van onze Muis zou het dan een combinatie worden van Mimulus en Walnut, tegen angst, stress en aanpassingsproblemen i.v.m. verhuizing enzo. Je spreekt er in ieder geval heel positief over! Hebben deze druppeltjes bij jou permanent gewerkt, of zitten ze hun hele leven aan die druppeltjes vast bijvoorbeeld?

Muis lijkt niet zozeer echt bang te zijn voor geluiden, maar wel voor alles wat beweegt en groter is dan hem... waarschijnlijk door de angst/stress van de verhuizing en de nieuwe omgeving enzo. Heb wel al een aantal sites doorgelezen over Bach Bloesem. Er zitten een aantal heel zweverige types tussen, maar er zijn inderdaad ook een aantal heel duidelijke en heldere sites die 't bijna als een "medicijn wat geen medicijn is" omschrijven :)

Het klinkt bemoedigend in ieder geval, dus we houden 'm in het snotje!
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Kuril
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:51

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Kuril »

pearlsofpassion schreef:Hey Kuril, staat daar ook iets in voor angst van een kat voor andere katten? Of sociale onzekerheid of zo?
Ik denk dat het handiger is om het boek te kopen of wellicht in een bibliotheek te lenen.

Bianca omschrijft alle remedies heel duidelijk en geeft gedegen uitleg erbij en omschrijft de verschillende benaderingen als een probleem voor tweeërlei uitleg vatbaar is.
Als je je kat een beetje kent zul je goede resultaten boeken en is het kiezen van de juiste (combinatie) remedie(s) niet moeilijk. En geen nood, sla je een keer de plank mis, je kunt er in principe geen kwaad mee doen.

En het is tijdelijk. Hoelanger een probleem bestaat, hoe langer je het zult moeten behandelen, maar katten reageren erg snel, ik spreek uit ervaring!

Je kunt Bianca zelf ook bellen en om raad vragen, heb ik ook eens gedaan.
Heb je diepere problemen dan kan zij je ook helpen met een telefonisch consult, duurt ongeveer een uur en de medicatie zit daar bij in en kost meen ik iets van 50? euro.
Maar ik vond dat niet nodig, haar boek is helder en zeer duidelijk geschreven.

Ik vind dit beter dan met 'echte' medicijnen werken, je moet tenslotte iets aan de oorzaak doen en niet de symptomen bestrijden.

Ik ik ben absoluut geen zweverig type, maar zag bijna geen uitweg meer met de probleemkatten. Gelukkig heeft Bach ze en ons er doorheen gesleept!

Wat je trouwens ook nog kunt geven is Telizen, dit bevat een stofje wat ook in thee zit en neemt ook angst weg.

Google eens op 'Matatabi stokjes'. Ik heb deze ook gekocht en hier worden ze lekker ontspannen van! Het is zo leuk om ze met een stokje te observeren.
Hier vinden ze deze stokjes helemaal toppie!
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Hoi allemaal :)

Ik wou nog even een kleine update geven over hoe het met Muis gaat. We hebben op ten duur een speeltje met wat kattenkruid gekocht (zo'n 3-4 weken geleden), en 'm daarna zoveel mogelijk met rust gelaten.

Om een heel lang verhaal héél kort te maken: nooit gedacht dat achter dat licht-bangerige karakter zo'n lieve aandacht-"nut" heeft gezeten zeg! Optillen en te lang over z'n oortjes aaien vindt ie nog niet zo fijn, maar sinds een paar weken is hij ontzettend speels, slaapt hij altijd heel netjes op z'n radiator-bedje naast ons bed of naast ons op de bank, en maakt hij leuke pruttel geluidjes als hij aandacht wilt. :)

Kortom, hij is nagenoeg helemaal bijgetrokken van z'n avontuur. Nu moeten we 'm alleen nog zien te paaien zodat hij 't niet zo erg leert te vinden om een tuigje aan te doen, zodat we 'm op ons balkon los kunnen laten: dan kan hij ten minste lekker genieten van wat frisse lucht en de zon, zonder dat ie achter vliegjes en vogels aan kan springen... en 2 verdiepingen lager in het water ligt ;)

Nog bedankt voor alle tips en informatie iedereen... weer 2 blije kattenliefhebbers erbij!

Groeten,
Muiskat
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door nellebel »

wat fijn om te horen. Zou misschien nog even wachten met het tuigje, voordat hij weer terug in paniekmode valt. Kun je het balkon niet afzetten? onze flippie raakte compleet in paniek van het tuigje (onze nellie trouwens ook toen). en dat duurde toch weer ee ntijd voordat die paniek verdwenen was en dan heb ik het dus niet over een van nature bang katje. flippie is de grootste slijmbal en vriend van iedereen. die springt iedereen knorrend in de nek en iedereen krijgt koppies. zelfs de boze dierenarts die haar pijn doet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Anne »

Ik zou ook het balkon afzetten, in een ander topic is er ook een kat van het balkon gevallen en daar moet vanalles mee gebeuren wil dat weer goed komen, benchrust en een operatie, dus kijk maar uit!!

Wat fijn dat hij ondertussen lekker is bijgetrokken en dat het zo goed gaat!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Daar hebben we even over zitten nadenken, maar we wonen aan het water (op de 1e verdieping) in een bijna-gloednieuw pand, waarbij het balkon helemaal open is. Buiten dat we dat niet netjes en schadevrij kunnen afzetten, denk ik niet dat de medebewoners er blij mee zijn :)

Vandaar dat we 'm willen leren/laten wennen aan een tuigje, zodat hij toch lekker in het frisse zonnetje kan liggen. Er komt wel een hordeur voor de balkondeur zodat hij ook een "frisse neus" kan halen zonder dat ie naar buiten kan, maar een fris zonnetje op je bol is natuurlijk ook lekker :)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Catfish »

Wat fijn dat het zo goed gaat!!!

Mijn katten zien de zon ook alleen van achter een hordeur, dat gaat prima! Wel goed dichtdoen, ik heb er een haakje op gemaakt en er staat een koelbox met flessen water voor. Als ik naar buiten wil doe ik de gewone deur chter e dicht. Tja, je moet er wat voor over hebben.... Maar dan heb je wel levende en geen platte of gevallen katten.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Vandaar dat we ook die hordeur hebben gehaald Catfish. Liever een kat die loopt dan één die ineens een verdieping lager ligt! :) Die hordeur heeft een hele batterij met magneten en een klein sluit"klikmechanisme" zodat ie altijd goed vast zit... ik had er al rekening mee gehouden dat Muis-lief daar best eens vrolijk tegenaan kan meppen om lekker naar buiten te kunnen, hehe.

Hebben jullie toevallig ook tips/ervaringen van hoe je een kat (een beetje) kan laten wennen aan opgetild of vastgepakt worden? Nu wiebelt ie een beetje zenuwachtig met z'n kont weg als ik m'n hand onder z'n buik probeer te krijgen… hartstikke grappig om te zien natuurlijk, maar als ie wat minder wiebelt krijgen we misschien wat makkelijker een tuigje om z'n middel. Mocht ie er dan echt geen zin in hebben dan mag hij genoegen nemen met een frisse neus voor de hordeur ;)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door pearlsofpassion »

De sleutel tot alles: zachtjes aan opbouwen. Op een tempo waar hij zich goed bij voelt. Als hij lastig doet, is het te veel in 1 keer.

Dus eerste een hand onder zijn buik voor maar 2 sec (je kan dat verbergen in aaien als hij dat leuk vind), die tijd opbouwen, en dat tweede hand zonder zijn kont (of dat is toch de gemakkelijkste manier om hem op te nemen) maar nog niet opnemen. Dan beetje opnemen, zo'n 10cm maar onmiddelijk terug neerzetten, dan paar sec nog steeds laag in de lucht houden... enz

Zelfde met het tuigje, de tijd opdrijven.
En steeds uitvoerig belonen. ;-)

Als hij helemaal niet zo moeilijk doet met vasthouden maar gewoon graag met zijn kont wiebelt, kan je ook achter hem op je knieën gaan zitten en zijn kont tussen je benen houden. Niet vastklemmen, maar dan heeft hij gewoon iets minder bewegingvrijheid. Hangt er een beetje vanaf hoe hij daarop reageert. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Nou, daar zijn we weer :)

Zo'n 3 weken geleden eindelijk een maatje voor onze Muis meegekregen. Ze heet Evi en was toen we d'r kregen 8 weken, en ze mocht de eerste 2-3 dagen even alleen in onze zijkamer. Muis, de held die hij is, was toch wel een beetje verrast dat zó'n klein beestje dezelfde geluidjes maakt en met zijn speelgoed speelt, hehe.

Maar wat ons compleet verbaasde is dat na 3 dagen een beetje de, jawel, kat uit de boom kijken en een enkel keertje een beetje blazen, ze wel héél snel gewend waren. M'n vriendin ging begin augustus naar d'r ouders in Amerika toe, en ik mocht 2 weken op de katten passen. Omdat Evi op een kamertje van maar 3x2 meter zat wilde ik ze beide toch even het heft in eigen handen laten nemen. Evi is namelijk nogal een speels beestje met een lading aan energie, en hoewel onze Muis dat ook wel eens heeft, merk je dat hij een "grote meneer" is :) Maar na een uurtje een beetje zenuwachtig om zich heen kijkend om te zien of Evi 'm niet stiekum van achter aan zou vallen, draaide hij zich ineens om en viel hij háár aan om eens lekker te stoeien!

Wat een prettige verrassing was dat zeg! Het was leuk om te zien dat, hoewel hij snel wat bangig is, toch heel blij was met een kameraadje. Ze stoeien een paar keer per dag (misschien zelfs meer, maar dan zit ik op m'n werk), liggen gerust ook vlakbij elkaar als ze gaan slapen, en hij is altijd nieuwsgierig wat ze aan het uitspoken is. En als hij dan toch een beetje rust wil hebben doet hij net of ie slaapt, of hij duikt op de eettafel omdat ze daar toch nog niet op kan springen. De goedzak die hij is laat hij nog best een hoop over zich heen komen als hij zelf het heft in eigen handen kan nemen :)

Oppakken en borstelen gaat een klein beetje beter dan 2 maanden geleden, maar we merken nog wel dat dat heel lang gaat duren voor hij zich laat borstelen. Hij heeft echt een ontzettend dikke vacht die, als we niet genoeg borstelen, voor de helft op de grond lijkt te liggen. We konden tot voor kort elke week het hele huis stoffen en dweilen, hehe. De afgelopen weken, vooral ook omdat Evi hem toch een beetje uitput met 't spelen en omdat we haar vooral vaak en in bijzijn van Muis borstelen en oppakken, laat hij het gelukkig net even wat makkelijker toe. Hij vindt 't stiekum ook heel lekker, al dat geborstel, en wij hoeven niet om de haverklap de vacht vlokken van de grond op te pikken :)

Al met al is alles dus veel beter gegaan dan we hadden gehoopt. Evi gaat over 2 weken voor d'r 2e "APK" beurt naar de dierenarts, en als ze 6 maanden oud is wordt ze gecastreert en is ze ietsje groter en rustiger zodat ze wat meer op Muis z'n niveau kan spelen. Hij is nu nog ruim 3x zo groot en dus af en toe een beetje te zwaar als hij weer eens met z'n kont op d'r gezicht gaat zitten. :D

Bedankt voor alle tips nog! :)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door pearlsofpassion »

Wat ontzettende fijn dat ze nu met zn twee zijn en alles zo goed gaat! :-)
Die worden nog smoorverliefd op elkaar. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Smoorverliefd zal zo te zien geen probleem zijn voor die 2 :) We wisten dat we met Muis een goedzak in huis hadden gehaald die gewoon een beetje bangig was om opgepakt te worden enzo, maar dat hij zo snel zou wennen aan een kleine spring in 't veld was voor ons allebij een verrassing. We waren in de eerste instantie op zoek naar een klein meisje voor Muis zodat hij zich wat makkelijker de baas zou voelen in huis, om te voorkomen dat hij weer de 3e rangs kat zou worden. Maar dat hij én de pappa-taak op zich zou nemen, en dan ook nog eens zo snel, dat hadden we nooit gedacht. Toen we die kleine in huis haalden gingen we er eigenlijk al van uit dat het makkelijk een paar maanden zou duren voor die 2 24/7 bij elkaar wilden zijn… nu volgen ze elkaar bijna overal naar toe, en die kleine die rent zelfs op de kattenbak af als die grote z'n behoefte doet alsof er tonijn in de kattenbak "gelegd" wordt, hehe.

Als hij aan zo'n klein balletje energie kan wennen, dan hebben we d'r goede hoop in dat hij ook op ten duur went aan borstelen. Zo was hij bijvoorbeeld als de dood voor onze Swiffer, en blies hij als we te dicht bij 'm in de buurt kwamen. Nu volgen ze allebij de Swiffer alsof 't een stuk speelgoed is :)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Plaats reactie