Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door jojo »

Even aangeven dat ik dit topic met interesse volg, met name de feitelijkheden. Zelf ook door schade en schande gaandeweg wijzer geworden, en vooral kritischer. Soms is er geen keus en geef je medicijnen die nodig zijn maar ook zeer schadelijk. Zo ook Guus met zijn prednoralpilletjes al sinds 3 jaar nu. Geen keus, want er zijn geen alternatieven en zonder die prednoral heeft hij aan de lopende band darmbloedingen. Gevolg van de prednoral is ziekte van Cushing. Guus is nu stabiel door 2,5mg minder prednoral en een strikt diabetendieet, maar hoelang dit goed zal gaan is onbekend. Per dier een individuele en liefst bewuste afweging denk ik, en dat geldt zeer zeker voor wat betreft pijnbestrijding.
Maar goed, ik lees hier met belangstelling mee dus.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ok, ik heb even gebeld met de US.
In de US heb je injectables for honden en katten.
Deze mogen eenmalig gebruikt worden (voor bijvoorbeeld operaties), niet als therapie.
In Amerika hebben ze alleen nog maar de suspencie voor de hond op de markt.
MAAR deze wordt door dierenartsen in de US off label aan katten voor geschreven.
Ik denk dat DAAROM deze site in het leven is geroepen.
Omdat Boehringer Ingelheim Vetmedica, Inc. geen licentie heeft gekregen om dit product voor katten op de amerikaanse markt te brengen, maar er wel dierenartsen zijn die dit product voor de HOND katten laten toedienen en dat is DODELIJK.

Hier een link naar uitleg "off label"
http://www.kiesbeter.nl/patienteninform ... schrijven/
En hier dat het ook inderdaad veel gebeurd in de US
http://www.bewustgezonder.nl/page/2015/ ... erika.html

In Europa, maar ook bijvoorbeeld Australië, heeft de fabrikant wel een licentie voor de suspencie voor katten (en voor paarden en hobbyvarkens). Ik ga morgen bellen met de fabrikant in Alkmaar.
Maar ik denk dat ik ongeveer het zelfde te horen krijg als wat ik van de vriendelijke dame in de US te horen heb gekregen.
Elke pijnstiller in de Non-steroidal anti-inflammatory category zou met argusogen bekeken moeten worden.

En daar ben ik het wel mee eens.

Ik weet nu trouwens ook dat de dierenarts die ik in Amsterdam bezocht heb het heel erg fout heeft gedaan met Moos.
Ik ga haar dan ook de informatie sturen die ik ondertussen heb gevonden.
Moos heeft namelijk EN een injectie gehad EN daarna moest ik de suspencie geven (dat was 4 dagen... dus).
Ik ben blij dat Moos z'n nieren daar dus niet op hebben gereageerd (Moos z'n nieren zijn hersteld van een ontsteking, uiteindelijk).

Voor nu;
Deze Amerikaanse site is voor Amerikaanse inwoners die off label de metacam van hun Amerikaanse dierenarts hebben gekregen voor hun kat die eigenlijk voor honden bestemd is.
DIT IS DODELIJK!

Ik bel morgen met Alkmaar :)

Overigens is langdurig gebruik van pijnstillers, ook hier in Nederland, niet aan te raden.
Niet voor katten, niet voor honden, niet voor mensen ;)
En dat geld ook voor Metacam
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

k begrijp hier helemaal niks van, terwijl ik denk dat het erg overzichtelijk is.

de fabrikant-zelf verstuurt waarschuwingen dat meloxicam alleen gebruikt mag worden voor honden.
meloxicam (met patenttekentje) is de belangrijkste grondstof voor novacam/metacam.
maakt niet uit welke dosering/vorm, welk continent, alléén honden!

op de link staan rapporten van dierenartsen die slechte ervaringen hebben met de toepassing bij katten, dusdanig dat vaak sterfte optreedt door acuut nierfalen na toediening van meloxicam. of ernstig nierfalen na verloop van tijd.

ik kan niet zien of het patent inmiddels is verlopen en meloxicam door andere fabrikanten vervaardigd mag worden (vandaar die licenties misschien..)
om de één of andere reden vinden we in Europa/Nederland blijkbaar dat het een acceptabel middel is. of vinden we dat off-label-gebruik acceptabel is.
en zetten we die waarschuwingen niet/nauwelijks in onze bijsluiter, terwijl het over exact hetzelfde grondstofje gaat en er zat andere post-operatieve pijnstillers zijn!
niet alle dierenartsen gebruiken het, de dierenarts/oncoloog die Mo geopereerd (mastceltumor) heeft zei mij 'geen Metacam ivm nierschade' dus temgesic.

het gaat mij niet om één of andere hetze tegen het merk Metacam, het gaat mij erom dat de fabrikant van het gepatenteerde stofje meloxicam (belangrijk onderdeel van metacam/novacam) duidelijk waarschuwt dat je het niet bij katten moet toepassen!

en iedereen, die dat wèl doet (en het maakt niet uit in welke vorm/dosering) loopt ernstig risico op onherstelbare nierschade, terwijl er zat alternatieve middelen zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Als je de pdf-jes bekijkt op de site metacamkills dan zie je dat de bijsluiters voor injectables er staan voor katten én honden. En alleen de suspensie voor honden . (dat was mijn motivatie om te bellen, aangezien wij hier wel de suspensie voor katten hebben.)
Dit omdat er geen suspensie voor katten op de markt worden gebracht -door de fabrikant- in de US.
En dus de dierenartsen OF de suspensie voor honden aan katten voorschrijven, of de off label op de markt gebrachte suspensie (waar de fabrikant van Metacam niet achter staat).

Dierenartsen denken de suspensie voor honden te kunnen aanpassen (dmv minder toedienen) en dat het dan ook werkt voor katten. Dit is dus niet het geval! En daarom wordt er zo heel erg duidelijk gezegd dat de suspensie voor katten dodelijk is. Om de doodsimpele reden; omdat het voor honden is. Dit gaat echt alleen om de suspensie. Voor katten is er een injectable op de markt. Maar opnieuw een waarschuwing, dat dit eenmalig gebruikt mag worden -ook voor honden geldt dit trouwens-.

Dit is een Amerikaanse situatie!
Dit geldt alleen voor de Amerikaanse markt. In Europa en in Australie heeft de fabrikant wel een licentie om de suspensie voor katten op de markt te brengen.

Voor mij is de waarschuwing heel duidelijk; geen honden medicijn aan katten geven.
Niet in Amerika, nergens niet.

Maar misschien omschrijf ik het niet duidelijk?
Komt wel vaker voor dat men mijn schrijven niet helemaal duidelijk vind overkomen, dus het verrast me niet.

Zoals gezegd ik ga vanmiddag de fabrikant van Europa bellen.
En ik ga hen vragen wat het gevaar is van de suspensie van katten.
En hoeveel tijd er mag zitten tussen twee injecties van het spul.
Want dat vind ik ook belangrijk om te weten, aangezien er een duidelijke waarschuwing wordt af gegeven dat dit eenmalig gebruikt mag worden. Overigens, het is 1x een injectie van het spul en dan daarna ook niet een andere pijnstiller toedienen.

Zo en dan ga ik nu vliegen anders gaan er een paar in paniek op het werk... en dat zo voor kerst...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, dat eenmalige (en niet met andere pijnstillers mengen) doet mij wel rare ogen trekken. Dat vertrouw ik dan toch niet helemaal...
Dat zou willen zeggen dat het wel erg lang in het systeem blijft hangen.
En dan zet je je zelf misschien schaakmat, want wat als je kat erna nog pijn heeft? Dan kan je niets meer geven...

Ik zou inderdaad wel eens willen weten of het uberhaupt wel veilig is om aan katten te geven, want om dat punt staan jullie lijnrecht tegenover elkaar (en ik begrijp jullie beide!). Ik hoop dat de fabrikant daar dan wel eerlijk in is en dat je een eerlijk antwoord krijgt Marjan!
Het feit dat het maar eenmalig mag doet mij vermoeden dat er wel eens waarheid zou kunnen zitten in het feit dat het gewoon niet mag bij katten, maar dat het bij 1 dosis niet zo zal opvallen... Dat zou wel heel schandalig zijn en dan snap ik niet hoe dat geneesmiddel aan zijn goedgekeurd is geraakt... Misschien vinden ze dat de nierschade niet zwaar genoeg doorweegt ten opzichte van de voordelen van het medicijn? Maar dat lijkt me sterk...

Wat me wel mogelijk lijkt is dat ze bij eenmalig toediening geen nierschade kunnen vaststellen, en in de wetenschap wil dat dan zeggen dat het veilig is (maar het experiment is niet goed opgebouwd) :roll: . Maar wij weten natuurlijk dat dat ligt aan het feit dat je een beetje nierschade niet opmerkt, en dat het pas zichtbaar wordt als het grote schade heeft! Daarom zou zo'n experiment natuurlijk waardeloos zijn en zouden er geen conclusies uit getrokken mogen worden. Is nogal logisch dat je je effect moet kunnen waarnemen!
Maar misschien wist men toen nog niet alles ivm nierschade (en het waarnemen ervan) zoals men dat vandaag weet... of hield men er te weinig rekening mee...
(Dit zijn natuurlijk enkel speculaties!!! )


Vreemd vind ik dit hele verhaal, vooral ook omdat hier op het forum (ook bij de topicstarter) toch vaak gesproken wordt van langdurig geven van Metacam... en dat zou dus steeds uit de boze zijn...

Wat ik nog niet helemaal snap: suspensie is dus tabletvorm, en injectables ingespoten. En hoe zit het dan met de veiligheid van die injectables? Is dat dan hetzelfde als bij de suspensie? Want dat je niet die van honden mag gebruiken zoals in Amerika gebeurt, dat lijkt me logisch. Maar hoe zit het dan met de veiligheid van het spul voor katten?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Suspensie is een vloeistof. Tabletten zijn er alleen voor de hond.
Er staat overigens in de amerikaanse uitvoering van de bijstluiter wel dat ze katten getest hebben (138 als ik me goed herinner). En daar heb je dus percentages van hoeveel katten daar last van krijgen, hoeveel er dood zijn gegaan. En dan ook nog eens een groep met verschillende hoeveelheid (de ene groep 0.3ml/kg en de andere 0.6ml/kg).
Ik wil gerust een andere pijnstiller opzoeken, maar ik heb het vermoeden dat hiervoor de zelfde waarschuwingen gelden aangezien ze allemaal NSAID's zijn.
Overigens deze waarschuwingen staan op de verpakking, incluis de testen, omdat zij geregisteerd zijn bij de FDA (en in Europa is dat de EMA zie de volgende link http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... abled=true) en deze stelt dit soort informatie verplicht te vermelden.

Dit geld bijvoorbeeld niet voor alternatieve medicijnen. Maar daarbij moet je in je achterhoofd houden dat "wat niet weet, wat niet deert" niet opgaat. Er worden geen uitvoerige testen verplicht gesteld aan dit soort medicatie

Ik merk dat ik er een hele studie van aan het maken ben.
Waarom doe ik dit?
Ik wil natuurlijk het beste voor mijn katten (en door dit te delen ook het beste voor iedereen die hier leest zijn/haar katten).
Maar waarom sla ik er nu in door?
Omdat, zoals ik al eerder schreef, er mensen zijn die hun kat Metacam hebben gegeven er een schuldgevoel aan overhouden nadat ze dit hebben gelezen.
Er ook mensen zijn die dan liever een andere pijnstiller willen voor hun kat (net zoals ik zelf).
MAAR wat ik hiermee wil aangeven is dat ELKE pijnstiller (NSAID's ) gif is voor je kat.
Net zoals het ook gif is voor onszelf.
Het is geen vitamientje wat je tot je neemt.
Maar het is ook niet voor niets dat je een pijnstiller neemt, of je katje het toedient.

En nogmaals, sorry dat ik een beetje drammerig wordt nu, de website metacamkills waarschuwt voor het oneigenlijke het gebruik van Metacam voor honden in katten.

Ik heb nu ook gezocht naar temgesic, en dat lijkt me een erg goede vervanger voor de NSAID's.
Het is wel een kortdurende pijnstiller maar heeft nagenoeg geen werking op de nieren.
Dus zeker voor de nierpatientjes een goede vervanger voor de NSAID's, als je kat het accepteerd dat je hem een pilletje geeft ;)
Daarbij is Temgesic geen ontstekingsremmer dus zul je, indien nodig, nog een extra medicijn moeten toedienen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ik moet over twee weken terugbellen.
De gene wie mij algemene informatie kan geven over de suspensie voor katten is op vakantie...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Had niet verwacht dat mijn topic zoveel los zou maken........

Marian wanneer je dan toch informeert, zou je dan ook willen vragen naar de injectables? Ik las namelijk dat je schreef dat injectables alleen eenmalig gegeven mogen worden en niet als therapie en wij hebben Noa voorafgaand aan de operatie twee weken lang 0,2 ml gespoten, daarna zo'n twee weken 0,3 ml en toen weer afgebouwd naar 0,2. Dit alles op advies van twee dierenartsen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ik ga zeker vragen hoe het zit met de injectables :)

Joh, ik vermoed dat jij toch de suspensie hebt gehad voor Noa.
Dat gaat ook in een spuitje zonder naald, maar dan het bekkie in.
En als je het hebt over injectables dan is het echt een injectie (spuitje met naald).
Die gaf jij toch niet?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

JAWEL! In een spuit MET naald en dan achterin de nek. Dit omdat Noa net geopereerd was aan haar mondje en ik het griezelig vond om het pijnlijke mondje te moeten aanraken. Volgens de DA geen probleem. Of toch wel?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Nee, als jouw DA het geen probleem vond dat jij de injecties gaf dan zal ik daar ook geen probleem van maken als ik jou was. Het is alleen zo dat er maar weinig dierenartsen zijn die het toestaan dat eigenaren zelf de injecties geven. De mijne keek me toch wel zo raar aan :lol:

Ja, wat betreft de injectable van Metacam -ik BAAL enorm dit te moeten zeggen- in de amerikaanse bijstluiter staat dat dit maar eenmalig gebruikt mag worden.
Nu kan ik wel even teruggaan naar de leavelet om te zien om welke hoeveelheden dit gaat.
(ga het gelijk even doen.)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ze hebben het wel over de dosis waar jij het ook over gehad heb.
Ik wil nog een slag om de arm houden omdat het hier gaat om de amerikaanse toepassing.

dit is wat er wordt gezegd over de testen die gedaan zijn.
Deel 1 gaat over alleen de injectable (let wel dit gaat dan over een test waarbij ze 5x het aanbevolen dosis overschrijden)
Deel 2 gaat over een injectable gevolgd door de suspensie
(beetje lang en een onpasselijk makend verhaal, sorry)

Animal Safety:
Cats: 3 DayTarget Animal Safety Study - In a three day safety study, subcutaneous Metacam 5 mg/mL Solution for Injection administration to healthy cats at up to 1.5 mg/kg (5X the recommended dose) resulted in vomiting in three cats (1 of 6 control cats and 2 of 6 cats in 5X) and loose stools in four cats (2 of 6 control cats and 2 of 6 cats in 5X). Fecal occult blood was detected in ten of the twenty four cats, including two cats in the control group. This was not a dose-related event. Clinically significant hematologic changes seen included increased PT and APTT in two cats (1 of 6 control cats and 1 of 6 cats in 5X), and elevated white blood cell counts in cats having renal or GI tract lesions. Serum chemistry changes observed included decreased total protein in four of 24 cats (1 of 6 cats in 1X, 2 of 6 cats in 3X and 1 of 6 cats in 5X), concomitant increases in blood urea nitrogen (BUN) and creatinine values in 2 of 6 cats in 5X. Histological examination revealed gastrointestinal lesions ranging from inflammatory cell infiltration of the mucosa of the GI tract to erosions. Mesenteric lymphadenopathy was identified in 1 of 6 cats in 1X. Renal changes ranged from dilated medullary (2 of 6 cats in 1X, 1 of 6 cats in 3X, and 1 of 6 cats in 5X) and cortical (3 of 6 cats in 1X, 1 of 6 cats in 3X, and 3 of 6 cats in 5X) tubules and inflammation (2 of 6 cats in 1X, 2 of 6 cats in 3X, and 2 of 6 cats in 5X) or fibrosis (2 of 6 cats in 3X and 2 of 6 cats in 5X) of
the interstitium to necrosis of the tip of the papilla (5 of 6 cats in 5X).

Subsequent oral dosing - In a nine day study with three treatment groups, Metacam 5 mg/mL Solution for Injection was given as a single subcutaneous injection using doses of 0 mg/kg (saline injection), 0.3 mg/kg and 0.6 mg/kg on Day 0. Metacam Oral Suspension, 1.5 mg/mL or saline was then administered orally once-daily at the same respective dose (0.3 or 0.6 mg/kg) for eight consecutive days. Clinical adverse reactions included vomiting, diarrhea, lethargy, and decreased food consumption in the treated groups, and one day of diarrhea in one control cat. The gross necropsy report includes observation of reddened GI mucosa in 3 of 4 cats in the 0.3 mg/kg group and 1 of 4 cats in the 0.6 mg/kg group. All saline-treated cats were normal. By Day 9, one cat in both the 0.3 mg/kg group and the 0.6 mg/kg group died and another cat in the 0.3 mg/kg group was moribund. The cause of death for these cats
could not be determined, although the pathologist reported pyloric/duodenal ulceration in the cats in 0.6 mg/kg group. The safety studies demonstrate a narrow margin of safety.
Injection Site Tolerance - Histopathology of the injection sites revealed hemorrhage and inflammation, myofiber atrophy, panniculitis, fibrin deposition, and fibroblast proliferation. These findings were present in cats in all groups, with the 3X cats having the most present. No safe repeat dose has been established
in cats.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Hier wordt je echt beroerd van! Vooral omdat dit waarschijnlijk bewust is gedaan in een laboratorium. Gezonde katten inspuiten met een veel te hoge dosis. Walchelijk!

Ik kan hieruit niet opmaken of het gaat om de suspensie voor honden of voor katten. Maar volgens jou is deze laatste niet in de US verkrijgbaar. Als het om de suspensie voor honden gaat, dan kan ik hier in feite niets mee omdat Noa die voor katten gehad heeft en in een veel lagere dosis (gelukkig!).

Ik moet mijn kop er maar niet verder over breken. Het is gebeurd en hoe en wanneer zal ik nooit te weten komen. Het enige wat nu belangrijk is, is er voor te zorgen dat Noa zo lang mogelijk stabiel blijft.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

En hieruit concluderen ze dat het veilig is?
Ik kan hier alleen uit opmaken dat een suspensie achter een injectie dodelijk kan zijn en dat een te hoge dosis schade berokkent. Dat zegt echter niets over de lage dosis...

Ze kijken ook enkel maar of de katten ziek worden, niet eens naar echt bloedwaarden (of heb ik dat gemist bij het eerste tekstje), dus dan merk je nogal logisch een heel aantal schadeberokkeningen niet eens op. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn...

Ik weet ook wel dat je nooit kan bewijzen dat iets onschadelijk is (enkel het tegendeel) maar er gewoon een waarschijnlijkheidstest op moet doen, maar dit is echt niet goed hier! Hier wijst echt niets erop dat er geen probleem is. Bij het tweede is er duidelijk wel een probleem (aantal katten sterven en alle controles zijn gezond...), bij het eerste is er iets minder duidelijk iets waar te nemen, maar er gebeuren toch zaken die niet kloppen... Of ik zie het toch niet...

Ik pleit niet voor meer proefdieren, absoluut niet! Maar als op deze manier gemakkelijk conclusies getrokken worden dan zijn al de behandelde dieren proefdieren!
Het allergrootst probleem bij dit soort studies is dat ze nooit de effecten op langere termijn bekijken. Ze observeren ze een paar weken, tijdens het toedienen, en erna worden conclusies genomen, en dat is het dan. Eigelijk zouden ze die katten moeten laten verder leven en dan kijken hoeveel van de behandelde katten er nierfalen ontwikkelen tov de controlegroep. En dán pas kan je er iets over zeggen...

Ik hoop dus van harte dat dit niet de enige studies zijn waarop ze zich gebaseerd hebben! Dat ze veel meer aanwijzingen hebben verzameld dat het in bepaald dosis relatief onschadelijk is. Dat hoop ik nu eens echt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

voor wie er nog fut voor heeft:
er staat vrij veel over metacam in combi met nierfalen bij http://www.felinecrf.org/causes_of_crf.htm en dan causes of CRF (oorzaken van chronisch nierfalen) en naar beneden scrollen tot bij meloxicam
en ik kwam off-label metacam-gebruik tegen in een uitspraak van het Medisch Veterinair tuchtcollege..

word je allemaal niet vrolijk van en zo langzamerhand denk ik met betrekking tot deze toepassing bij katten bij twijfel niet inhalen!
dus niet gebruiken tenzij tenzij alle andere middelen afgevallen zijn en de pijnsituatie zo ernstig is dat je dit risico durft te nemen, maar dan nog zou temgesic dan de voorkeur hebben en voorgevuld spuitje mee en zelf injecteren

wel een lichtpuntje:
als het nierfalen veroorzaakt dan is het vaak de acute vorm, waarvan katten met indd 3/4 etmalen infuus en herhaald ?thuis-infuus de daaropvolgende maanden redelijk kunnen 'bijkomen' (mits lage dosis e.d... en mits ze het hebben overleefd..)
maar katten hebben vaak ook al chronisch nierfalen en dat is onherstelbaar.
en in de eerste nierwaardes kun je denk ik niet zien wat veroorzaakt wordt door acuut en wat door chronisch nierfalen, dat zul je een paar keer moeten herhalen en naar het verloop van de waardes, die dan op een bepaalde manier verbeteren, moeten kijken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie