Kitten met blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Goed om te horen Anne, had ook even in je foto-album gekeken, maar kon daar niet echt uit opmaken hoe het nu ging, alleen dat je twijfelde over Happy (waarvan ik denk, hou die angstige kerel lekker bij je, denk dat ie echt op zijn plaats is bij jou hoor!)

Snap dat je Pol nog niet durft te laten castreren; toen ik Mosa mee mocht nemen, was hij ook nog niet gechipt, daar was ie te fragiel voor! En toen ie voor castratie wegging, maakte ik me toch wel zorgen over mijn kleine groeiachterstandje! Maar hij heeft het overleefd, klein is ie nog steeds :D

Is Tim je grote herder? Kan me voorstellen dat het dan een praktische en financiële kwestie wordt met een herder en rauw vlees; gelukkig doet hij het even goed op brok!
Werk nu als vrijwilliger bij een asiel waar ook een kater rondloopt met een allergie, die ze maar niet kunnen achterhalen; zit vol met wonden en korsten die zelfs gehecht zijn; maar het is een schat van een beestje. Hij blijft tot zijn dood in het asiel want hij heeft ook nog suikerziekte, maar zo'n genieter!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door nellebel »

natasja fijn om te horen dat het goed gaat met je mannen.
wat betreft de kat in het asiel, is hij getest op FELV. sorry blijf altijd extra alert op katten met huidaandoeningen die niet over gaan. wil niemand bang maken ofzo.
heb nu eenmaal een FELV alarmknop gekregen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Anne »

Wat goed zeg dat je vrijwilligerswerk doet in het asiel!!! :thup:

Ik heb dat ook ooit eens gedaan met als gevolg dat ik ineens met een hond thuis kwam aanzetten :smile:

Wat een triest verhaal over de suikerkat met allergie in het asiel, hopelijk heeft hij of zij er niet al teveel last van :-|

Dat van Happy waar ik me zorgen over maakte is al weer een tijdje terug, de laatste tijd heeft hij geen blaasontsteking meer gehad en lijkt wat meer relaxt dan anders
Bedankt voor het meedenken :-P

Tim is inderdaad de herder en hij is vrij mager ( vind ik) maar ook met een kilo vlees en schapevet kwam hij maar weinig aan. Hij verbruikt veel energie en volgens de dierenarts heeft hij adhd ;-)

@Wendy kan me heel goed voorstellen dat je een dikke felv alarmbel heb gekregen!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
vechtertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:09

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door vechtertje »

Hallo,

Ik weet t niet meer.....
Al maanden volg ik dit onderwerp maar tot op heden is het me niet duidelijk welke doeltreffende methode er nog is, waarmee kan worden voorkomen dat een kitten van inmiddels ruim 7 maanden preventief op C/D (Hills) brokken blijft staan (dit is al 5 maanden het advies van DA waar het katje 'in behandeling' is)
Het beestje heeft alles bij elkaar al zo'n kleine 4 maanden van zijn korte leventje, C/D brokken gegeten.
Deze voeding helemaal niet goed is voor een kitten in de groei!!!
Na de eerste 2 maanden C/D waren geen struviet kristallen meer aanwezig. Daarom (tegen het advies van de DA) toch overgestapt op volwaardige kittenbrokken (RC kitten36) zodat hij zijn achterstand nog enigszins kon inhalen. Na een maand weer urine gecontroleerd en weer struviet kristallen. Weer op C/D, na ruim 3 weken controle, nog struviet. (toen is zelfs S/D geadviseerd maar dat heb ik tegengehouden)
Nu, na weer 3 weken later urine check, zouden er nog struviet kristallen zijn waargenomen. De DA wil daarom echt preventief op C/D brokken blijven.
Ik ben daar helemaal niet gelukkig mee. Al die weken hebben die C/D brokken dus ook niet geholpen? Waarom dan doorgaan? en dat terwijl het voor een kitten zo niet goed is!!
Er moet toch wel een andere manier zijn om die struvietkristallen te voorkomen???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
maar als er blaasgruis (struviet) wordt ontwikkeld op blaasgruis-verhinderend voer dan is er iets heel merkwaardigs aan de hand...
er zijn zat middelen/methodes om de urine van een kitten voldoende aan te zuren.

- zorgen dat je kitten meer drinkt en desnoods een bepaalde hoeveelheid een aantal malen daags heel voorzichtig met een spuitje in het bekje spuiten en laten doorslikken;
- dagelijks wat in kleine stukjes gesneden gevogeltevlees rauw (kip/kalkoen) laten eten;
- er is soort van gel (medpets) om urine aan te zuren;
- vrijwel geheel overgaan op natvoer van goeie kwaliteit;
- second opinion bij andere dierenarts wil ook nog wel eens verhelderend werken;

ik zou onmiddellijk stoppen met c/d. tot en met de fabrikant raadt het af, zie de tekst op de zak.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
vechtertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:09

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door vechtertje »

Dankjewel Adriana,

Ik heb afgelopen dinsdag urine opgevangen en om daar niet heel de dag op te hoeven wachten, heb ik het katje een aantal keer (ik denk wel zo'n 5 keer) 5ml water in zijn bekje gegeven wat hij ook heeft opgedronken. Ook nog wat nat voer gegeven met een flinke plens water en dat likte hij ook netjes op. Vrij snel heeft hij toen een plasje gedaan maar dat was net water. Misschien toch net iets te veel water gegeven. Het was nog wel een beetje lichtgeel van kleur maar niet zoals het normaal was natuurlijk.
Een andere DA gebeld om te vragen of het met deze urine ook mogelijk was om op blaasgruis te controleren. Deze legde uit dat het niet uitmaakte voor een blaasgruis controle. Als er struviet aanwezig is, zou dat ook in deze verdunde urine zitten en niet alleen in meer geconcentreerde urine.
Dus heb ik deze urine ook bij de andere DA gebracht. Beide gaven de uitslag (schoon, geen struviet) Ik was hartstikke blij! Echter, de DA waar t katje 'in behandeling" is wilde nogmaals de urine controleren maar dan zonder zoveel extra water toe te dienen want die vertrouwde het (mij?) blijkbaar niet. Ik had er dinsdag nadrukkelijk bij vermeld dat ik het katje zelf (dwang)water had gegeven en dat daarom de urine zo 'dun' was. Het is dus zeker niet zo dat hij altijd zulke urine heeft en ze misschien zouden kunnen gaan denken dat er iets met zijn nieren zou zijn.
Dus afgelopen donderdag maar weer urine opgevangen (zonder toedienen van extra water) en een buisje daarheen gebracht.
In tegenstelling tot ik had verwacht, was die uitslag zeer teleurstellend. Weer struviet gevonden.
Hij wil dan ook doorgaan met C/D voer.

Wie van de 2 moet ik nou geloven?

Adriana, ik zou je graag buiten dit forum om even willen "spreken", is dat op een of ander manier mogelijk? ik weet namelijk niet hoe dat werkt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

je zou bijna denken dat het om de verkoop van dat c/d voer gaat..
het kan niet dat de ene da constateert dat de urine schoon is, terwijl de andere een paar dagen later struvietkristallen ziet.
daar komt nog bij dat bij zo langdurige blaasgruisklachten er vaak ook blaasontsteking is en daar heb ik je nog niet over gehoord.
je 'oude' da zal niet toegeven en zal ook niet enthousiast over je second opinion zijn.

nog iets dat ik me afvraag...
hoe veel last heeft je kitten van dat blaasgruis..? en hoe kwam je er achter?
of was dat een initiatief van da/1..?
p.s. heb je pb gestuurd
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
vechtertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:09

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door vechtertje »

Het katje heeft geen last van dat blaasgruis.
Toen na de eerste periode van 6 weken C/D brokken bleek dat hij geen struviet meer had, is afgesproken (tegen de zin van de DA) toch over te gaan op kittenbrokken en dan na een paar weken weer te controleren. Dat is na 4 weken kittenbrokken ook gedaan. Het katje plaste af en toe ook op andere plaatsen dan de kattenbak dus dat leek wel een aanwijzing van blaasgruis. Uit die controle bleek dat er weer struvietkristallen aanwezig waren. Dus toen voor de 2e keer over op C/D.

Na 3 weken C/D weer controle, toen heb ik het ook naar een andere DA gebracht voor een eerste second opinion.
Bij beide de uitslag : Struvietkristallen aanwezig.
Dus maar doorgaan met C/D en na een paar weken weer controleren. Dat was afgelopen dinsdag.
Beide hadden toen dus dezelfde uitslag. Geen kristallen.
Alleen wilde de eigen DA dus nog een keer testen maar dan zonder extra drinken, zoals ik eerder schreef.

De so DA zegt dat de uitslag van de test niet uitmaakt of de urine geconcentreerd is of zoals dinsdag met veel water drinken. De andere lijkt daar heel anders over te denken maar heeft het dinsdag ook niet afgeslagen om te controleren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

begrijp een aantal dingen niet meer.. plast naast de bak dus blaasgruis?
één da ziet struvietkristallen en een andere da ziet geen kristallen. concentratie van urine maakt niks uit overigens. hier is wel een probate oplossing voor: vraag da/1 of je even mag meekijken door zijn microscoop.. en mag dat niet.... dan weet je ook genoeg..

kun je reageren op de tips? die staan er niet voor niks...
en geef dat kitten op zijn minst een tweede en tijdelijk missch wel derde kattenbak!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Ik zou doorgaan met extra water geven en een graanvrij voer geven van een goed merk. Geen dieetvoer van de dierenarts. het lijkt mij klinkklare kolder nog een keer te testen zonder extra water.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
vechtertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:09

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door vechtertje »

Hij gaat nu langzaam over van C/D op Hills sterilised cat young adult. Overstappen van dieetvoer naar 'normaal' voer kan beter verspreid worden over een periode van 4 tot 6 weken (heb ik op een site gelezen)
(de vorige overstap van C/D naar Kitten 36 is gegaan van het ene op het andere moment. misschien daardoor weer struviet ontstaan?)

Welk hoogwaardig voer is graanvrij en tevens geschikt voor kittens?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

B.v. Orijen of Sanabelle Urinary of Technical.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
vechtertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:09

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door vechtertje »

Ik lees dat al die brokken voor volwassen katten bestemd zijn.
Ik wil graag dat het katje minstens tot 1 jaar, eindelijk voer krijgt dat voor kittens is. Vandaar dat nu is gekozen voor Hills Sterelised cat young adult. Dit houdt ook rekening met een lager risico op struvietvorming. (hij is 7 weken geleden gecastreerd)
Maar daarvan is geen nat voer. Hij krijgt intussen af en toe wel een zakje Hill's C/D natvoer
Laatst gewijzigd door vechtertje op 08 apr 2012 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
vechtertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:09

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door vechtertje »

hoeveel ml. water mag je per dag eventueel dwangvoeren?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

enig idee hoe vaak en veel hij plast?
en drinkt hij uit zich zelf goed?
(katers met blaasgruis raken heel snel verstopt en hebben veel pijn en tot dusver heb ik daarover in jouw berichten nog niks gelezen.. en het is dus nog helemaal niet gezegd dat-ie blaasgruis heeft hè..)
krijgt hij paar keer per week beetje rauwe kip/kalkoen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie