Chronisch nierfalen, wat nu?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Dafpoetser »

MartineB, Vita,

Meiden, komop...als je Adriana zou kennen, zou je weten dat het niet zo lelijk bedoeld is als jullie interpreteren. Maar het is nou eenmaal wel zo, dat een rouwverwerkingsproces (naar aanleiding van nierfalen) elders thuishoort, anders verzandt dit topic in een rouwproces topic. Ik hoop dat jullie dit snappen, ik denk dat Adriana dit topic graag zuiver over nierfalen en eventuele oplossingen daarvoor wil behouden, en zal ze ten alle tijde mensen voorzien van haar kennis hierover.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
vita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2010 20:44

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door vita »

Dank je Rob.
En nee, er is zeker niks mis met verwijzing naar een ander topic. Dat is oké.Het gaat om de wijze waarop. Maar goed, dat is nu gezegd en het is goed zo.

Het gaat nu om Carla en Cosette.
Wat naar dat je kat ook nierfalen heeft, Carla. Ik begrijp echter uit je woorden dat ze nog niet ziek lijkt. Dit was bij mijn kat Pino ook zo. Min of meer bij toeval is nierfalen ontdekt. Aan hem was echter nog niets te merken.
Ook Pino had veel moeite aan het wennen aan het dieetvoer. En als je kat dan niet eet, maakt dat dat je je soms machteloos voelt en het gewone voer wilt kopen.
Toch zou ik zeggen... zet nog even door! Best kans dat ze straks toch overstag gaat. Maar dat zal minder gauw gebeuren als je haar nog af en toe sheba geeft, want dan blijft ze daar naar uitkijken denk ik. Het zijn tenslotte slimmerikken!
Pino heeft nog ruim anderhalf jaar geleefd na de diagnose, op dieetvoer en met in het laatste half jaar fortekore, alhoewel de inname daarvan niet altijd lukte hoor. Hij was een oudere kat, 19 jaar toen ik hem moest laten inslapen. Die anderhalf jaar is helemaal niet slecht verlopen. Ja, er waren periodes dat het eten slecht ging, maar die werden toch weer afgewisseld met betere tijden. Bij Cosette kan het ook heus nog een poos goed gaan.
In de loop van de tijd was er wel onherroepelijk gewichtsverlies.
Wat ik je wil meegeven als advies: vraag je dierenarts om bij controle ook de bloeddruk te controleren. Dit is nog niet echt gangbaar overal. Ik wist ook niets van de relatie tussen nierfalen en hoge bloeddruk. Pino stond in de laatste weken van zijn leven steeds iets onvaster op zijn pootjes. Ik dacht dat dit door verlies aan kracht kwam, vanwege het afvallen.
Op de dag dat ik hem moest laten inslapen, was Pino opeens blind. De dienstdoende dierenarts bij wie we waren [niet mijn eigen DA] , hoorde van mij dat Pino omviel en niet meer op zijn pootjes kon staan. Hij legde me uit, dat nierfalen hoge bloeddruk kan veroorzaken. Kleine bloedinkjes achter de ogen, niet altijd zichtbaar, kunnen dan neurologische [evenwichts-] problemen veroorzaken. In eerste instantie is dat soms een komen en gaan, totdat de druk te hoog wordt. Ook blindheid is dan het gevolg.
Ik had dat eerder willen weten, want ook aan hoge bloeddruk is iets te doen. Het hoeft echt niet meteen het einde te beteken hoor, maar je moet wel weten waar je op moet letten.
Ik hoop dat je je kat nog een poos bij je mag hebben en het is wat Martine zegt: geniet van haar gezelschap!!

Martine, ik heb je gemaild.

Groetjes, Angela.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Adriana »

MartineB en Vita, van jullie-zelf ben ik nog heel erg weinig opbeurende dan wel troostende berichtjes bij anderen tegengekomen,
heb je daar, met je verwijten aan mijn adres, wel eens aan gedacht?

ik doe je een vriendelijk verzoek, nadat een eerdere hint, namelijk het berichtje met de info en de link naar het artikel over nierfalen, niet over komt.
misschien kun je zelf ook bedenken dat kattenbaasjes, die net een diagnose 'chronisch nierfalen' hebben gekregen, naar iets anders op zoek zijn dan deze lange lappen tekst met vooral persoonlijke emoties..
en je zult toch niet kunnen ontkennen dat het op het Forum zo geregeld is dat iedereen met zijn vragen en info zoveel mogelijk aansluit bij de bestaande topics.. dat is wel zo overzichtelijk...

de persoonlijke aanvallen en onaardige opmerkingen aan mijn adres die laat ik maar voor wat ze zijn, :pdtweb:
k weet net als de meesten van ons, hoe verdrietig het is om een geliefd huisdier te verliezen en ik weet ook uit eigen ervaring hoe je zo goed mogelijk voor een nierfaalkat zou kunnen zorgen.
die informatie en ervaringen en weblinks e.d. deel ik graag met anderen, zodat die niet zelf het wiel hoeven uit te vinden en op de plek, die daarvoor bestemd is.. in de niertopics..

en dan nu maar weer on topic!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
vita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2010 20:44

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door vita »

Een welgemeend "sorry".zou je niet misstaan.
I rest my case...
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Vita,

Na beargumentering zie ik niet in waarom.
Kom op, laten we zo'n topic niet verzieken door gezeur.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Het is geen gezeur, ze heeft gelijk.

Aan dit soort mensen ga ik geen woorden meer vuil maken, dus je hoeft je niet meer te ergeren, Rob. Ik zal pas weer reageren wanneer Carla of een ander hulp nodig heeft met zijn/haar kat.
Hoop dat het zo goed is en anders verdwijn ik wel van het forum.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Ilone »

Ik snap dit niet.
Als jullie even de moeite nemen om het forum verder door te spitten, zouden jullie erachter komen dat iedereen, dus ook Adriana, heel erg begaan zijn met elkaar en diens beestjes.
Adriana heeft hier gelijk.
Het is erg vervelend dat het zo is afgelopen voor jullie katten, maar door over jullie rouwproces te praten in dit topic wordt het erg onoverzichtelijk voor anderen die informatie proberen te verkrijgen via dit topic. Snap je? Ik vind dan ook niet dat ze jullie een excuus schuldig is. Geschreven woorden worden door een ieder anders geïnterpreteerd. ;)

Hopelijk kan iedereen gewoon weer ontopic nu.
En iets als dit vind ik geen reden om van een forum te "verdwijen". Waarom zou je dat doen? Alleen vanwege een misverstandje?? Je komt hier toch om informatie te vinden en te delen met anderen? Omdat je met 1 iemand het niet goed kan vinden, betekend dat dan meteen dat je het forum moet verlaten?

Veel sterkte met de verwerking, maar ik hoop dat jullie snappen dat het voor ieders leesgemak prettiger is om er een apart topic voor te openen of aan te sluiten bij een ander rouw-topic.

Ontopic maar weer? ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
vita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2010 20:44

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door vita »

Jongens, jongens.... ik kan aan jullie reacties merken dat jullie allemaal vriendelijke mensen zijn en dus voelen jullie de behoefte de vrede te bewaren, maar hé... ik wil geen oorlog hoor! Ik heb een reactie gegeven op Adriana's verzoek en tja, die vonden jullie niet terecht.
Maar... in al jullie goedbedoelde mailtjes, beginnen jullie steeds weer over het feit dat het praten over het verlies van een kat in een ander topic past en dat Adriana daar dus gelijk in heeft.

Ik vind, wie reageert moet eerst goed lezen, toch? Ik heb al gezegd in reactie op Rob's woorden een week geleden, dat ik het er mee eens ben, dat onze verhalen nu beter in een ander topic passen. Dus het is helemaal niet nodig om mij daarvan te overtuigen, steeds opnieuw, integendeel!
Ik was echter verbaasd en ook geërgerd, dat die opmerking juist van degene kwam, die nergens ook maar één keer tegen Martine heeft gezegd: "Wat erg dat Simba het niet gered heeft!". Of iets in die trant. En was het er nog niet van gekomen, dat kan, dan had dat mooi in dat mailtje gekund, waar ze ons wees op het beter verplaatsen van onze berichten. Dat is alles.
Adriana heeft gereageerd op mijn reactie en klaar.

Ik ben benieuwd hoe het met Cosette gaat, Carla?
Ik hoop dat je je niet hebt laten ontmoedigen door dit geharrewar. Excuses daarvoor!
Je kunt hier gewoon met je verhalen en vragen terecht hoor en krijgt vast een heleboel tips. Sterkte!
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Nu, net na Simba, blijkt het jonge katje (1 jaar en 2 maanden) van mijn zusje extreem hoge nierwaardes te hebben. Kreatinine 585, ureum 65.
Wat is dit?? Waarom?? Vandaag de uitslag gekregen, zometeen moeten we weer naar de DA voor verder onderzoek. Hij is wel net negatief getest op FIV.

Help!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Adriana »

vraag even de referentiewaardes van deze crea/urea erbij, want uit ieder type onderzoeksapparaat komen andere waardes.. en die waardes kun je onderling niet vergelijken..
pas metde referentiewaardes weet je hoeveel te hoog het katje zit, maar het lijkt me zeer ernstig..
is het katje onlangs heel erg ziek geweest?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Ik zal er naar vragen, maar ik zit inmiddels al bij een andere dierenarts, en ik vertrouw deze man volledig.
Nee, hij is niet ziek geweest. Hij is een jaar geleden gevonden als zwerfkatje, was toen ongeveer 7 weken oud en was als enige van een groep te vangen. Toen hij bij ons kwam wonen heeft mijn zusje hem laten nakijken en is hij ontwormd, ingeent, en later gecastreerd en gechipt. Sinds hij gecastreerd is (in juni) lijkt hij een beetje anders.. maar niet echt goed aantoonbaar. Het begon op te vallen dat hij meer ging drinken, en daarom zijn we met hem naar de da gegaan. Hij had in het begin van zijn leven bij ons wel wat diarree, maar na verandering van voedsel was dat probleem grotendeels opgelost. De da denkt ook niet aan FIP, op FIV is hij vandaag gelukkig negatief getest.
Nu denkt de da dat het misschien een nierbekkenontsteking is.

We zijn net met hem terug naar de da gegaan, daar is een punctie gedaan van de blaas, en dit wordt opgestuurd en daar ontvangen we vrijdag de uitslag van. We hebben Volty daar ook moeten achterlaten. Hij krijgt nu eerst drie dagen een infuus toegediend en we weten pas vrijdag meer.
De da hoopt op een nierbekkenontsteking, wat een verklaring zou zijn voor zijn nierwaarden.
We wachten het af.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Adriana »

ja, dat zou heel goed kunnen dat het dat is en hoe zielig ook, het is ook te hopen dat het dat is..
en goed doorspoelen is op dit moment het allerbeste voor hem, dan raakt hij de gifstoffen die de nieren niet hebben kunnen afvoeren zo snel mogelijk kwijt en is hij weer redelijk schoon.
bij de bloedwaardes moet een ontsteking wel te zien zijn.
wat je dierenarts doet klinkt in ieder geval allemaal erg goed en alert en we duimen met al onze pootjes dat het goed komt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MarjanR »

Ik duim mee!!!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

We hebben Volt gisteren opgehaald.
Waardes waren gering gezakt, maar niet genoeg. Er zaten geen bacterien in zijn steriele urine en daarmee hebben we dus de diagnose die ons de grootste angst en verdriet bezorgd: chronisch nierfalen.
We snappen er niks van en weten niet wat we moeten doen. Mijn zusje heeft een nieuw topic geopend voor Volty, 'niertransplantatie'.
Plaats reactie