Welke leeftijd castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mirjam86 »

castratenkoor schreef:
Als jij er geen goed gevoel bij hebt haar eerder te laten castreren, is het prima te wachten tot ze wel 2,5 kg is.
Of anders zou ik 7 maanden doen, echt niet later.
Maar......jouw goede gevoel is belangrijk hoor.

Maar dan wel de kater alvast met 6 maanden castreren, zodat je geen risico loopt, mocht ze krols worden.
Het is alleen wel jammer dat je dan 2 x met de stress zit van niet moegen eten voor de narcopde en het terugkomen na de ingreep met enge luchtjes.

Ach het is soms een kleine afweging.
Het zijn twee poesjes hoor, anders zou ik sowieso het risico niet nemen! :enaughty:

16 oktober wordt Tsuki 6 maanden, dus ik denk dat ik de ingreep voor beiden in oktober plan (Taiyo is 7 oktober 6 maanden).
Dus sowieso voor ze 7 maand zijn, ongeacht het gewicht.
Ik denk inderdaad dat Tsuki altijd klein van stuk zal blijven namelijk..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Oeps sorry even in de war met iemand met een poes en een kater.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Adriana »

Roos en Minousch schreef:Hier kan je lezen hoe of wat met castratie, en ja vroegcastratie hoort daar gewoon bij..
http://www.kattengedragcentrum.nl/175-V ... ie-RL.html
dit is een heel erg lang artikel waarin een fokker aan het woord is, die eigenlijk erg weinig zegt over de (hormonaal) lichamelijke aspecten van vroegcastratie.
en daar ben ik juist zo benieuwd naar. ik weet van de castratie van de bengels dat ik het heb zitten uitzoeken en vooral in Amerika is vroegcastratie redelijk populair. ik begreep dat Nederlandse da's er huiverig voor zijn, enkele uitzonderingen daargelaten. Utrecht propageert het ook niet.
ik weet ook niet of en wat het verschil tussen katers en poezen bij vroegcastratie wat de ontwikkeling betreft is, maar het moet invloed hebben op groei en ontwikkeling (en dat hoeft niet altijd negatief te zijn).

veel argumenten van bv asiels en fokkers en dierenbescherming voor vroegcastratie kan ik volgen: controle en niet nog meer nestjes! maar de meeste asiels doen dacht ik bij hun kittens niet aan vroegcastratie, terwijl je daar toch iets voor zou kunnen zeggen..

een aanzienlijk deel van de tekst van dit artikel gaat bij deze fokker erover dat ze wil voorkomen dat er met haar raskatten ongecontroleerd wordt verder gefokt.
en dat snap ik want is eigenbelang. maar daarmee kun je natuurlijk niet zo'n ingreep op zo vroege leeftijd onderbouwen, daar moet je medische of andere zwaarwegende args onderzetten.. en dat is waar ik eigenlijk nog steeds naar op zoek ben..

je verstoort bij vroegcastratie bij zo jonge dieren, die nog zo heftig in de groei zijn, de hormoonhuishouding en mijn dierenarts vond vorig jaar dat nog onvoldoende was aangetoond dat dit niks uitmaakte/geen nadelige gevolgen had..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mimosa »

PluisenJennie schreef:Het is wel een heel oud topic maar wil toch nog graag mijn mening over dit onderwerp geven.Ik zelf vind minimaal 7- 8 maanden de beste leeftijd voor een katertje en dat is geen ouderwetse gedachte.Katertjes die te jong worden geholpen worden groter van bouw,hebben meer kans op vervetting en kunnen daardoor slomer worden.En ook de geslchtsorganen groeien na de castratie niet meer.Daardoor kan de urineleider te nauw blijven wat later weer urinestenen kan veroorzaken.Zolang mijn kitten niet sproeid zal hij op 7-8 maanden pas gecastreerd worden.Ik begrijp ook niet waarom het advies zo erg verschilt per da.Maar ik begrijp ook niet waarom alles tegenwoordig zo vroeg moet,een dier krijgt amper kans om op te groeien of het mes gaat er al in.Zo zonde vind ik dat.
Dit is wel een achterhaald gegeven, er is onderzoek naar gedaan en het bleek niet te kloppen, vroeg gecastreerde katertjes (zelfs op 8 weken gecastreerd) hebben op volwassen leeftijd een urinebuis met dezelfde doorsnede als laat gecastreerde katers (ouder dan 1 jaar).

Er zijn wel aanwijzingen dat castratie invloed heeft op het optreden van epifysiolyse, het loslaten van de heupkop wat vooral bij grote, zware katten zoals Maine Coons wel eens optreedt. Op de Felcan dag heeft een orthopeed daar eens een onderzoek over gepresenteerd. Epifysiolyse leek ook erfelijke componenten te hebben en het later sluiten van de groeischijven bij gecastreerde dieren zou ook meespelen.

Maar, grote dikke maar, die orthopeed verstond onder vroegcastratie een castratie uitgevoerd voor de kat 1 jaar werd. Zo lang kan bijna niemand wachten want tegen die tijd is je hele huis al ondergepiest door een al lang en breed geslachtsrijpe kater.
Dus daarvoor hoef je niet te gaan zitten wachten met castratie.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mimosa »

Adriana schreef: ik weet ook niet of en wat het verschil tussen katers en poezen bij vroegcastratie wat de ontwikkeling betreft is, maar het moet invloed hebben op groei en ontwikkeling (en dat hoeft niet altijd negatief te zijn).
De groeischijven aan de botten sluiten later wat ervoor zorgt dat de dieren iets groter worden. Maar dat is sowieso een effect van castratie op een normale leeftijd en niet alleen een effect van "vroegcastratie" (wat vaak wordt gedefinieerd als castratie op 3/4 maanden of voor een half jaar), mijn oudste twee (van de boerderie) zijn met 6 en 9 maanden gecastreerd en zijn véél groter geworden dan hun zusje wat ongecastreerd op de boerderij bleef rondlopen.
Ik heb geen bewijs bij de hand maar ik heb het idee dat poesjes die laat gecastreerd worden sowieso vaak kleiner blijven, het krols zijn eist energie die anders in de groei zou gaan zitten.
Daar moet ik wel bij aantekenen dat ik dat niet helemaal op het conto van wel/niet castratie durf te schrijven want poesjes die erg laat gecastreerd worden krijgen vaak ook een nestje, wat mij ook energie lijkt te vreten, zeker bij een jonge poes.
Een vriendin van mij had recent een opvangpoesje van 7 maanden met kittens, moeder leek na drie maanden wel een ouder kitten als ze tussen haar kindertjes zat, zo weinig verschilden ze in omvang.

veel argumenten van bv asiels en fokkers en dierenbescherming voor vroegcastratie kan ik volgen: controle en niet nog meer nestjes! maar de meeste asiels doen dacht ik bij hun kittens niet aan vroegcastratie, terwijl je daar toch iets voor zou kunnen zeggen..
Asiel Canina in Essen, een heel goed asiel zeker voor Belgische begrippen, doen hun kittens wel gecastreerd de deur uit.
Daarentegen hoorde ik van de week over een Limburgs asiel wat ook volwassen poezen ongecastreerd mee geeft :edoh:

je verstoort bij vroegcastratie bij zo jonge dieren, die nog zo heftig in de groei zijn, de hormoonhuishouding en mijn dierenarts vond vorig jaar dat nog onvoldoende was aangetoond dat dit niks uitmaakte/geen nadelige gevolgen had..
De vraag is dus; waar trek je de grens ? Wat is medisch gezien vroegcastratie ? Maakt het uit of je het op 4, 6 of 8 maanden laat doen ? Tot een jaar, anderhalf jaar gebeurt er nog zoveel. Kun je daar dan wel rekening mee houden ? Afgezien van het medische gedeelte heb je natuurlijk ook te maken met het maatschappelijke aspect en de situatie binnen je eigen huishouden.
Ik heb iedereen hier thuis laten castreren op het moment dat ze ongewenste intimiteiten begonnen te begaan tegen hun soortgenoten. Dat kwam neer op 6, 7, en twee keer 9 maanden.

Ik lees van Mirjam86 dat haar dierenarts 2.5 kg aanhoudt, dat lijkt me in verband met de narcose. Maar dat heeft er ook maar mee te maken dat de dierenarts dat prettig vindt, andere dierenartsen vinden zichzelf kundig genoeg om kleinere katten zonder problemen te verdoven.
Tweeënhalve kilo kwam ik een een boek over kattengenetica tegen als een soort drempel waarboven veel poezen geslachtsrijp worden, dus dat is dan voor veel poesjes misschien ook maar net aan.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou toch proberen bij katers het sproeien en bij poezen de eerste krolsheid voor te zijn. En dan kan je beter niet tot 9 maand wachten lijkt het me.

Bij Luis wou ik het op 6 maand laten doen, maar ik ben al op 5 maand gepasseerd omdat hij ook katergedrag begon te vertonen en de kattebak nogal sterk begon te ruiken. ;-)

En een asiel die katten ongesteriliseerd meegeeft? Een staatsasiel? Dierenbescherming?
In het citadelpark in Gent doen ze dat ook :evil:

Ook een belgje dus? Van waar precies? :-)
In Limburg zijn er wel een paar goede asielen hè? (in mijn zoektocht naar Luis nogal wat afgeschuimd, maar uiteindelijk komt hij uit Terneuzen... )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mimosa »

Het ging over een asiel in Nederlands Limburg.

Geen Belg maar een Zeeuws meisje ;-)
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok :roll: :oops:
Dom dom....

Dacht even niet zo helder na, blijkbaar... :icon_shifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mimosa »

Ik vond het eigenlijk wel begrijpelijk, had zelf niet aan Belgisch Limburg gedacht en had het verder ook over een Belgisch asiel ;-)
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

mijn kater diesel gaat morgen hij is 6 maanden. de DA zei ook tegen mij het liefst met 10 a 11 maanden. of hij moet vervelend doen tegen zijn zusje en minimaal 3 kilo en 6 maanden oud zijn.
nou is het alle 3. ben alleen benieuwd hoe misty morgen is als diesel er niet is want ze zijn heel erg close met zijn 2en.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

waarom gaat misty niet mee?
Wanneer wordt zij dan geholpen?
Ook poesjes kan je beter op 6 maand laten helpen! (staat hier toch all over the topic?)
Voor je het weet is ze krols, en als je pech hebt is dat binnen de 6 weken, is haar broertje nog vruchtbaar, heb je er niets van gemerkt en heb je binnen 2 maanden een incestnestje (vaak erg ongezonde en zwakke kittens).
Dat kan zelfs nu al want sommige poezen worden ook tussen 4 en 6 maanden al krols. De meeste zo tussen 6 en 8 maanden. Het hangt allemaal ook van het seizoen af, maar deze tijd van het jaar kan nog prima als ze nu 6 maanden is!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

Omdat misty der gewicht nog te licht is voor die ingreep, ze is aan de pil nu tot ze aan het goede gewicht zit en dan wordt ze geholpen.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh nee :-(
Ken je de gevolgen van de pil? Ook als je er terug mee stopt?

Ik zocht een andere DA. Echt!
Ik begrijp nog altijd niet waar dat gewicht nu voor nodig is... en de pil is gewoon vreselijk!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij ook een heel slecht idee zo'n jong dier voor castratie aan de pil te doen.
Zit je straks met een poes met borstkanker.
Pil is een veel slechter alternatief dan jong castreren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

ik weet van de pil hoe slecht het is, ik moet deze nog nog 3 keer geven. dan is er ook geen kans meer dat diesel misty zwanger kan maken. heb heel internet afgezocht en over het algemeen zeggen de meeste dierenartsen hetzelfde over de pil. dat met langere termijn geven van die pil slecht is.
ik neem aan dat alle DA ervoor geleerd hebben.

mijn ouders lopen al zolang ze dieren hebben bij deze DA en zijn altijd goed geholpen en worden nog steeds goed geholpen. en heb ook maar voor 6 maanden de pil meegekregen omdat de pil slecht is dus zo'n slechte dierenarts lijkt het me niet.

en ik zelf heb er niet voor geleerd en kan het internet wel blijven afzoeken over dingen maar de 1 zegt weer dit en de ander weer dat.
misty is een kleine poes straks overleeft ze die narcose niet omdat ze te licht is en het misschien toch niet aan kan en dan ben ik mijn moppie kwijt.

toen ik gister met diesel thuis kwam was alles voor der rest goed gegaan maar hij was wel rillerig hij heeft de hele avond bij me gelegen in een lekker warm dekentje. en dan is hij 3,5 kilo. terwijl het niet eens koud was in huis.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Plaats reactie