Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Catfish »

Sterkte met je verlies.
Ik zou je echt aan willen raden om de tuin af te zetten. Je vent is nota bene timmerman! Ik zou het wel weten...
Mijn katten komen niet buiten, alleen achter de hor. Ze hebben elkaar, een heel huis en veel speeltjes en nogmaals, elkaar. Dus ik denk dat je er heel goed aan doet om een katje bij te nemen. De asiels zitten weer vol!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
liefsandrea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2011 19:13
Locatie: Drachten

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door liefsandrea »

Mijn vriend vindt het een goed idee :). Nora was gister even ontsnapt (onze deur wil niet altijd goed dicht) dus ze liep op straat. Ik knijp hem dan wel een beetje, vooral omdat ze nog niet gesteriliseerd en gechipt is, maar gelukkig kwam ze na een kwartier al weer terug.

We hebben wel besloten 'pas' na onze zomervakantie een ander katje erbij te nemen. Het liefst wil ik binnenkort wel al een erbij, anders is Nora in augustus 2 weken alleen (mijn ouders komen 2 a 3x per dag even bij haar om haar eten te geven en even lekker in de kamer te laten lopen), maar omdat we nu nog werken lijkt het me niet het beste moment om een nieuw katje aan te schaffen. Na onze vakantie ben ik nog een hele week vrij dus dan heb ik wat langer de tijd om het katje te laten wennen aan onszelf en aan Nora. Hopen dat er dan nog wat jonge katten beschikbaar zijn! Ik hoef niet persee meer een kitten van een paar weken, maar ze moet wel van Nora haar leeftijd zijn (6 maanden).
krizzztiene
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2011 21:43

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door krizzztiene »

dit hangt enorm af van je huidige kat haar karakter! mijn kattin was drie jaar toen ik er een jong katertje bij nam en het heeft héél lang geduurd voor ze hem een béétje wou aanvaarden , en dan spreken we over bijna een jaar! Luna heeft het echt moeilijk gehad met de indringer: ze plaste in het rond, uitwerpselen naast de bank, vechten, haaruitval van de stress, het volledige plaatje :eshifty:
ze hebben heel langzaamaan vrede gesloten maar eerlijk, ik zou het nooit meer doen !

daarentegen kunnen we bij de jongste kat (gecastreerd katertje) zonder grote problemen een andere poes steken, dat is van nature een heel sociale kat, gaat ook buitenshuis andere katten opzoeken en zo :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is niet enkel het karakter maar vooral ook de opvoeding.
Als je eerste kat zonder andere katten is opgegroeid is het heel normaal dat zo reageert en dan mag je zelfs blij zijn dat ze hem ooit aanvaard heeft. Voor hetzelfde geldt, leert ze het nooit meer. Dat is dus je eigen schuld, niet Luna de hare.
Dus in het vervolg niet geen kat bij nemen, maar gewoon voor haar eerste levensjaar, het liefst gewoon van in het begin als leeftijdsgenootje.

Je kater is wel met een andere kat opgegroeid, en heeft dat probleem dus niet.
DAAR ligt dat aan.

Bij een kitten van 6 maanden kan je even blazen hebben, maar op een weekje is dat in orde.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
liefsandrea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2011 19:13
Locatie: Drachten

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door liefsandrea »

Nou, ik kon toch niet meer wachten tot na de zomervakantie.. We hebben het nieuwe katje (Dési genaamd) nu bijna 4 weekjes (ze was 11 weken toen we haar kregen) en echt, binnen een paar dagen ging het goed. Alleen maar wat gegrom, verer niet. Deze twee zijn inmiddels ook dikke vriendinnen:

Afbeelding Afbeelding

Ik ben heel blij dat ik het nu heb gedaan, ondanks dat ik af en toe nog verdrietig kan worden om het trieste verlies van Kyra. Ik heb een mooi fotoalbumpje van haar gemaakt en ook staat er een canvas op het dressoir :).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Wat fijn dat het zo snel goed ging. :-)
Ze zien er heel blij uit.

En Nora ondertussen al gesteriliseerd?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Mirjam86 »

Wat fijn dat ze zo snel aan elkaar gewend zijn! Het zal wel eenzaam geweest zijn voor Nora.
Leuke naam ook, Desi!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
liefsandrea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2011 19:13
Locatie: Drachten

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door liefsandrea »

Ja, ze is al gestereliseerd, 5 weekjes terug. Mijn vriend en ik hebben het er nog eens over gehad en een uitbouwing komt er eerst nog niet. Ik wil het wel, maar mijn vriend heeft zijn twijfels. Die vind dat ze lekker vrij moet kunnen zijn. En om nou continu hierover te discussieren.. Ik laat het eerst maar even. We zijn de afgelopen veel aan het verbouwen geweest, dus misschien breng ik het na de zomer wel weer ter sprake. Nu moet ik zeggen dat Nora volgens mij niet echt een buitenkat is, ze gaat af en toe naar buiten, maar ze blijft veel achterhuis en op het dak van de schuur. Ze zit ook vooral veel op de schutting te kijken. Vaak is ze met een kwartier al weer binnen.
Gebruikersavatar
Lieneke85
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:18

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Lieneke85 »

Hoi! Ik heb een vraagje. Wij hebben een kat (Duvel) van 2 en een half jaar oud. We hebben hem sinds februari. Nu heeft de broer van mijn vriend een aantal katten waarvan er een het niet naar zijn zin heeft, omdat hij niet geaccepteerd wordt door de anderen. Is het een goed idee om deze kater bij onze Duvel te zetten? Kunnen ze aan elkaar wennen en waar zou ik op moeten letten.

Ik heb een aantal postjes bekeken in dit forum, maar de meeste gaan over kittens en poezen die erbij komen. Ik kan me voorstellen dat het bij katers een ander verhaal is.
Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pinguin »

heb hier ook pas een ex kater bij een andere ex kater gezet. zonder problemen.
is duvel gewent om om te gaan met andere katten?
hoe oud is de kat die je er bij duvel zou willen zetten?
waarom word die kat daar niet geacepteerd?
verder zou ik goed naar de karakter van bij de katten kijken
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Jep, zelfde vragen als Pinguin. ;-)
Geef je daar even antwoord op? Daar hangt het wel vanaf...

Oh, en beide katers zijn gecastreerd? Dat is ook wel belangrijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Adriana »

dinie/castratenkoor heeft 8 katers en ik heb ruim een jaar geleden twee katertjes bij twee al wat oudere katers gezet en dat gaat in zoverre goed dat kittens eigenlijk in hun uitbundige speelgedrag geen aansluiting vinden bij katzels vanaf ongeveer anderhalf (uitzonderingen daargelaten).
maar dat was geen probleem omdat de kittens elkaar sloopten en de oudere katers leerden al snel wanneer het sjees en race-tijd was, om zich uit de voeten te maken..
inmiddels zijn we met drie katers, eentje van ruim 7 (Enzo) en de twee bengels en dat gaat nog steeds prima. ze hebben respect voor Enzo en missen hem als hij een dagje mee naar de volkstuin is. Bolle probeert inmiddels met Enzo te spelen en Enzo went daar heel langzaam aan en doet zijn best.. soms moet je geduld hebben en in maanden rekenen in plaats van in weken..
maar de bengels zijn vooral erg met elkaar bezig en ik ben heel erg blij dat ik twee broertjes/leeftijdgenootjes erbij heb genomen. dat is voor alle katzels veel beter.

@liefsandrea: wat een verdrietig verhaal en wat een prachtige combi, jullie Dési en Nora. heeft Nora russenbloed?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Dikkie Dik »

Lieneke85 schreef:Hoi! Ik heb een vraagje. Wij hebben een kat (Duvel) van 2 en een half jaar oud. We hebben hem sinds februari. Nu heeft de broer van mijn vriend een aantal katten waarvan er een het niet naar zijn zin heeft, omdat hij niet geaccepteerd wordt door de anderen. Is het een goed idee om deze kater bij onze Duvel te zetten? Kunnen ze aan elkaar wennen en waar zou ik op moeten letten.

Ik heb een aantal postjes bekeken in dit forum, maar de meeste gaan over kittens en poezen die erbij komen. Ik kan me voorstellen dat het bij katers een ander verhaal is.
Wie heeft hier ervaring mee?
Hoi, ik heb ook een gecastreerde kater. Een jaar geleden heb ik het ook geprobeerd om er een andere kater bij te zetten, dit pakte niet goed uit helaas....
De nieuwe was heel dominant tegenover onze kater en piste ook overal in huis om zijn geur af te geven. Onze eigen kat was zichzelf niet meer, hij kroop weg enzo. Was echt heel zielig :(
Wij hebben toen de nieuwe naar een asiel moeten brengen met pijn in ons hart want het was wel een schat van een beest!
Dus mijn advies zou ook zijn, kijk goed naar het karakter van die kater... Als hij bij andere niet geacepteerd wordt, waarom is dit? maar je kan het altijd proberen natuurlijk!
Succes ermee!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
grijsje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:04

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door grijsje »

Hoi allemaal,

Mijn vraag is of het mogelijk/verstandig is om een kitten te nemen bij een bange schuwe kat.

Ik heb Poema 5 jaar. Poema is waarschijnlijk de eerste weken van zijn leven niet super veel in contact geweest met mensen. Hij is dus best schuw en bang voor (vreemde) mensen. Het rare is dat hij totaal niet bang en schuw is bij mij. Overal waar ik ben is Poema ook! Ik woon nu een half jaartje samen en dat gaat gelukkig goed. Poema komt steeds meer los en mijn vriend wordt denk ik gedoogd ;).

Vind een kat zoals Poema het wel leuk wanneer er een nieuw beestje zijn huis in komt? Poema heeft snel stress en dat wil ik m niet onnodig aan doen. Ik heb Poema, toen hij nog geen jaar was, een keer meegenomen naar mijn ouders en daar vond hij mijn ouders kat super interessant, en laatst was een klein hondje bij ons en kwam hij wel even kijken...

Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee?

Groetjes Anna
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Catfish »

Moeilijk te zegen........ Ik heb een half jaar een poes te logeren gehad, bij mijn drie jongens. Ik heb haar echt geen lol gedaan, ze was en is (nu weer heerlijk alleen) een echte solo diva.
Maar dat zegt niks over jouw Poema.......... Ik denk wel dan je hem (toch?) in ieder geval geen lol doet met één kitten, zie zal zich volledig op Poema gaan richten en ik heb het idee dat een kat als Poema daar niet echt behoefte aan heeft. Dus neem er twee, die breken elkaar lekker af en leren zo veel van elkaar! Maar wel van een goed asiel of kittenopvang, met een regeling dat ze terug kunnen mocht het echt niet gaan.
Er is maar één manier om eracter te komen of Poema het wil, en dat is proberen.
Hou je ons op de hoogte?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie