Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Mon Chou
Lynx
Lynx

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik hoop ook dat zij nog een tijdje bij ons mag blijven Mirjam.

Vind haar op dit moment erg rustig Rik. Ze slaapt veel. Ik voer haar op dit moment met een spuitje en dat gaat eigenlijk erg goed. Ik gebruik het nierdieet van Specific. Van haar nierdieetbrokjes wil zij zo nu en dan een paar brokjes uit zichzelf eten. Zij heeft gisteren nog wel een injectie gekregen tegen de misselijkheid....iets van Cerenia o.i.d.. Hoop maar dat zij zich toch beter gaat voelen van dat nierdieet. In het dierenziekenhuis deden zij haar dwangvoeren met astronautenvoer.

Vanavond inderdaad met Koetje naar de DA. Man oh man wat maak ik mij daar nu zenuwachtig over.
Vrijdag staat er inderdaad weer een afspraak voor Kreukeltje. Ze houden mij in ieder geval goed bezig ;-)
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Hey Kim,

Hoe is het vandaag gegaan met de meisjes? Je geeft aan dat ze in het hospitaal Kreukeltje alleen astronautenvoer hebben gegeven, dat kan ook van invloed zijn op de hoogte van crea en ureum waardes. Omdat dit erg veel verkeerde eiwitten voor nierfalertjes bevat. Weet je of ze daarbij ook een fosfaatbinder hebben gegeven om het teveel aan eiwitten te ondervangen?

Het is in ieder geval fijn dat kreukeltje het spuitjevoeren goed accepteert. Je geeft nu Specific, ik kan je ook de renalvoeding van RC aanraden. Daar zit een zeolietverbinding in verwerkt die de maagwand extra beschermd. Omdat katten met nierfalen ook vaak teveel maagzuur produceren dat ook voor misselijkheid zorgt en waar ze om den duur, maagzweren en pijn in de mond aan over kan houden. Ik deed dat altijd door de blender met extra warm water en Ipakitine totdat het een gladde structuur had op vla dikte. Zo kon ik het makkelijk met de pipet opzuigen en Freddy toedienen.

Ik hoop dat het DA onderzoek van Koetje vanavond goed is verlopen, en dat de bloeduitslagen mee zullen vallen.

Sterkte met de popjes..
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

@Rik, heb je de Reactiv tonicum al in huis?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik kreeg vanochtend een mailtje dat ze van Reactiv tonicum de honden variant niet op voorraad hebben bij hun leverancier. Dus de bestelling heeft wat vertraging opgelopen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Jammer, maar dat had ik ook regelmatig wanneer ik deze of de katten variant bestelde. Ze zijn de enige leverancier in Nederland en het is een goed product, waardoor de voorraad snel slinkt, omdat de verkoop goed loopt.

Ik hoop dat Bowy het ook lekker zal vinden. Mocht dat zo zijn dan raad ik je aan per twee dozen het te bestellen. Zodat jezelf ook een voorraadje hebt. Dat deed ik ook voor Freddy.

Bij hem ging er makkelijk 90ml per 2dagen door. Dus 1 flesje van de honden variant en 2 flesjes van de katten variant. Gemiddeld kreeg hij 1 flesje per week, afhankelijk hoe hij zich voelde en ook hoe zijn gewone eetlust was. Hoe slechter zijn eetlust hoe vaker de Reactiv.
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Voor zover ik weet heeft Kreukeltje in het dierenhospitaal geen aparte fosfaatbinder gekregen Anneke. Wel natuurlijk gewoon haar Semintra. Hiervan heb ik begrepen dat deze ook een licht fosfaatbindende werking heeft. Ik had ten tijde van opname wel gevraagd aan hen waarom er gekozen is voor astronautenvoer in plaats van dwangvoeren met nierdieet. De dierenarts gaf aan dat Kreukeltje best is afgevallen voor een al tenger katje en dus zeker wat moest aankomen. Buiten dat gaf hij aan dat zij de ervaring hebben wanneer zij dwangvoeren met nierdieet, het katje eenmaal thuis datzelfde nierdieet niet meer zou willen eten, gezien dit dan geassocieerd wordt met de dierenarts. Het zachtvoer van RC heb ik hier ook staan. Ik zal anders eens wat af gaan wisselen hiermee.

Tot op heden gaat het spuitjevoeren bij Kreuk eigenlijk erg goed. Gelukkig geen strijd en stress. Wat dat betreft zijn Kreukeltje en Koetje twee totaal verschillende katjes :lol: . Bij Koetje is het al een strijd om de Semintra binnen te krijgen. Kreukeltje krijgt zo goed als de hoeveelheid binnen van wat zij moet hebben per dag. Vannacht heeft zij zelfs ook nog wat brokjes hardvoer uit zichzelf gegeten. Terwijl ik dit verhaal nu typ, is zij aan het spelen met een speeltje. Dit gaat gepaard met de nodige kabaal haha. Heb op dit moment wel het idee dat het iets beter gaat met haar....tenminste, dat hoop ik maar dan :epray: .
We hebben er op dit moment wel voor gekozen de afspraak met de DA (deze DA had ook afgelopen weekend dienst in het dierenhospitaal en is dus niet mijn eigen DA) van vandaag te verzetten naar maandag. Maandag heb ik namelijk mijn eigen DA. Voor vandaag stond namelijk alleen het wegen op het programma en nog niet opnieuw bloedprikken. Gezien ik thuis ook erg goed kan wegen, vond ik het een beetje te veel van het goede om Kreukeltje hiervoor weer de reis te laten maken. Dus maandag kijkt mijn eigen DA haar nog na en wordt er opnieuw bloed geprikt. Hopelijk zijn haar waarden dan stabiel gebleven :epray: .

Bij Koetje is er gisteravond weer bloed geprikt en zij is nog even onderzocht en gewogen. Zij is in ieder geval weer aangekomen en weegt op het moment 6.1kg. Even iets om in de gaten te houden, anders wordt zij straks nog te zwaar :lol: . Merkte wel dat mijn DA licht teleurgesteld was bij de bloedwaarden. Hij had namelijk verwacht dat haar nierwaarden weer "normaal" zouden zijn. Gezien dit de 1e keer is dat er bij deze DA bloed geprikt wordt (andere 2 keer was bij mijn oude DA), is het altijd een beetje moeilijk vergelijken, gezien er verschillende referentiewaarden gehanteerd worden. Mijn dierenarts zei wel dat zij vooruit gegaan was en eigenlijk was ik daar al behoorlijk blij mee. De schrik zat er behoorlijk in bij mij gezien Kreukeltje haar achteruitgang in redelijk korte tijd.

2 Februari
Creatinine: 237.8 (ref. 44.2-141.4)
Ureum: 17.48 (ref. 6.16-10.82)

22 Februari

Creatinine: 223.7 (ref. 44.2-141.4)
Ureum: 16.15 (ref. 6.16-10.82)

31 Maart

Creatinine: 259 (ref. 71-212)
Ureum: 16.8 (ref. 5.7-12.9)

De andere waarden die tijdens de metingen van 2 en 22 februari afweken (o.a. alvleesklier), zijn inmiddels weer normaal. Ook haar TE/TP is niet meer verhoogd en was gisteren 71 (ref. 57-89). De rest van de fosfaten, mineralen waren ook allemaal netjes. Haar calcium was, welke eerst licht gestegen was, is ook weer netjes binnen de referentiewaarde.
Al met al ben ik dus eigenlijk best blij met de uitslag. Heb gisteren toch wel even stilletjes nog een vreugdesprongetje samen met Koetje gemaakt :smile: .
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Mooie waarden dus. Crea licht verhoogt dus toch nog wel zwakke niertjes. Maar geen verontrustend hoge waarden. Ik vraag me zelfs af of alleen nierdieet niet voldoende zou zijn of dacht de DA dat het wel verstandig was met de Semintra door te gaan? (kan natuurlijk op zichzelf geen kwaad)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Zij zit alleen niet op volledig nierdieet....in die 7 weken dat ik nu al aan het proberen ben, vertikt zij het om 100% nierdieet te eten :-( . Zij krijgt nu (sinds vandaag) 55% RC Sensible en 45% RC Renal Special. Dit door elkaar gemixed in haar bakje. Ik zat een paar weekjes geleden op 50%-50%, maar dat wilde zij na een dag of 4 al niet meer. Dus ik moest weer van voor af aan beginnen. Ik heb inmiddels, denk ik bijna alle nierdiëten al geprobeerd (RC Select, Hills, Trovet, Specific, Happy Cat, Clinic, etc etc), in de hoop dat daar iets tussen zat wat zij wel lekker vond, maar helaas. Daarom heb ik haar oude voer maar gemengd met RC Special. Alleen RC Special eet zij ook niet. Dus ik ben op dit moment een beetje "out of options". Ik geloof ook wel dat haar waarden lager hadden geweest wanneer zij alleen nierdieet zou krijgen, maar zij eet het helaas niet.
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Hoi Kim,

Wanneer ik je berichtjes lees gaat het toch aardig goed met de beide dames. Dat Kreukeltje alweer voorzichtig aan het spelen is een goed teken lijkt me. En dat ze het spuitjevoeren goed accepteert zal ook meehelpen om waardes verder naar beneden te krijgen of te stabiliseren op den duur. Ga je nog Ipakitine toevoegen aan haar dieetvoer? Want dat zou ook nog een hulpmiddel kunnen zijn om de ureum extra omlaag te krijgen, omdat dit dan in het lichaam hierdoor gebonden wordt en afgevoerd.

En Koetje blijft aankomen dus ondanks het risico op overgewicht is dit ook positief, omdat het risico voor nierfalertjes met name ligt in de gestage vermagering.

Al met al geen slechte uitslagen, ik hoop dat jijzelf nu ook weer een beetje ontspannen in het leven kan staan..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Kim,

Ik had me laatst vergist, en een zak RC Renal besteld in plaats van RC Renal Special. Toch maar gegeven, en tot m'n verbazing wordt het hier een stuk beter gegeten dan de Special variant - die toch is bedoeld is voor slechte eters. Misschien heb je dat allang geprobeerd bij de dames, maar ik dacht toch maar even melden, je weet maar nooit.

Groetjes,
Erik + Bengalen
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Ennakee schreef: Je geeft nu Specific, ik kan je ook de renalvoeding van RC aanraden. Daar zit een zeolietverbinding in verwerkt die de maagwand extra beschermd. Omdat katten met nierfalen ook vaak teveel maagzuur produceren dat ook voor misselijkheid zorgt en waar ze om den duur, maagzweren en pijn in de mond aan over kan houden.
Zijn dat de blikjes of de zakjes van RC Anneke?

@ Erik Ooh nee, die heb ik juist links laten liggen, omdat er bij die Special juist vermeldt wordt dat dat voor moeilijke eters is. Ik heb van de normale Renal nog een paar proefzakjes staan. Dat ga ik dan eens proberen.
Ik heb bij Koetje gisteravond de Select nog een keer voor haar neus gezet en deze begon zij ineens gulzig op te eten :shock: . Wat een eigenwijze meid is dat toch.

Kreukeltje heeft vanmorgen overgegeven :-( . Geen maaginhoud, maar speeksel. Zou dit dan toch een teken zijn dat haar waarden weer aan het stijgen zijn :cry:
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

@kim, ik bedoel de zakjes van RC. Ik weet niet of het ook in de blikjes zit. De stof die ik bedoelde is clinoptiloliet. Dat Kreukeltje gebraakt heeft kan komen omdat ze te weinig eten nog in de maag had. Dus misselijk omdat ze nuchter is, en doordat de maag wel maagzuur produceert kan ze daardoor gaan braken.

Hoeveel voer je haar nu in 24 uur tijd? En hoeveel uur zit er tussen de laatste voeding en de 1e voeding 's ochtends.
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

@ Anneke....Aah zo had ik t nog niet bekeken. Zij krijgt nu ongeveer tussen de 85ml en 90ml per dag. De eerste voeding wilde ik haar vanochtend om 9.30u geven, totdat zij toen ging overgeven. Heb daarna dus maar even een half uurtje gewacht en een klein beetje gegeven. Gisteravond heeft zij haar laatste spuitje om 23.15u gehad. Ik laat meestal 2 uur tussen de voedingen en geef dan per keer een 10 of 15 ml. De dagen daarvoor heeft zij overigens wel meteen om 6.30u haar eerste voeding gekregen. Maar gezien t weekend was, had ik toch een keer hoge nood aan wat later de wekker zetten.
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Kan even zo gauw mijn tekst niet wijziging via de mobiel dus maar even zo.....
Heb t even nagekeken, maar heb haar gisteravond om 20.15u voor t laatst een spuitje gegeven. Wat stom van mij zeg....arm beestje. Kwam ook omdat zij op dat moment 85ml op had.
Weet eerlijk gezegd ook niet goed of dat voldoende is of dat zij eigenlijk meer moet krijgen. Vandaag heb ik alleen maar gevoerd met RC renal uit een blikje. Overigens heeft zij uit zichzelf vandaag ook wat van het schoteltje gegeten....en wel toen ik aan het spuitjevoeren was. Nooit moest zij natvoer en op dat moment begon zij er zelf van te eten. Ze heeft verder vandaag overigens niet meer overgegeven.
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Hoi Kim, toen ik nog Freddy had, probeerde ik altijd tussen de 130 en 150 gr aan natvoer te geven per 24 uur. 85- 90 gr is eigenlijk te weinig als je bedenkt dat het voor 80% uit vocht bestaat, wat zij weer snel uitplast. Hoeveel gram brokjes eet ze er naast?

Ik gaf rond de 30-35 ml per voeding. En dan zat er +/- 3 uur tussen. Ik gaf hem als tussendoortje de Reactiv Tonicum. Dat is ook een vloeibare complete voeding. Die ook de eetlust een stimulans gaf en extra vitaminen en mineralen o.a. ook kalium.
Plaats reactie