Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Jammer. Siepel doe ik hier ook apart. Ik geef haar af en toe even wat en zet het weer in de koelkast. Mijn katten zijn zo opgeknapt!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ktje »

Heej hoi,

Ik heb een stukje kipfilet over. Deze is nog niet gebakken of iets. Mogen de katten deze rauw of moet je het koken?

Hoop snel op een antwoord!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door sandy »

Gewoon rauw.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Is zo op ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ktje »

Aah dank jullie.
Ga het zo even aan ze geven!
Ze krijgen dat eigenlijk nooit. Maar het was te klein om in te gaan vriezen dus vandaar.

EEns kijken of ze het lekker vinden :-P
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

En? :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ktje »

Binnen 4 minuten op!
Ziva moest eerst even kijken hoe Simba het opat.
Dus voor herhaling vatbaar
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Leuk zeg!!!!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Boomer »

toppie :thup: :thup:
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Hoi,

Mijn 2 binnenkatjes (1 kat van 1 jaar en 3 maand, 1 poes die morgen 3 jaar word) hebben bij ons altijd RC indoor gehad. Katje is met 5 minuten klaar, de poes woont sinds een half jaar bij ons en heeft volgens mij nog nooit brokken gehad. In het begin veel braken, zelfs niet aanraken en nadat we blikvoeding (snoezepoes) gingen met brokjes is ze nu volleerd brok-eter (en op zn tijd elk een stukje gekookte kipfilet, kauwen lijkt iets heel nieuws voor ze te zijn, maar ze spugen het niet uit en vinden t heerlijk). Wanneer zij eet heeft ze na 3 hapjes genoeg en wil liever na een aantal uur weer verder eten (helaas wil het katje dan gauw alles oppeuzelen).
Doordat onze poes wat dik oogt ( 5 kilo, voel de ribben wel snel, het lijkt meer of ze overvloed aan vacht heeft?), liever de hele dag knuffelt en op schoot slaapt en maar 1 specifiek speelgoed heeft dat ze leuk vind.. is het best lastig om ze actief te houden maar ook op gewicht.
Sinds 2 dagen probeer ik nu de hele dag brokjes te laten staan zodat de kat minder schrokt en de poes zich niet gedwongen voelt.. ook hadden wij het probleem dat de jongste de oudste maar bleef aanvallen (tot gegil en bloedneusjes aan toe), de afgelopen 2 dagen een enorme verandering (gebruik ook feliway+rescue). Het lijkt vrede in ons huis, na een flinke schransbeurt van het katje leek hij te begrepen dat het eten blijft staan, maar ik vond ladingen behoefte in de bak en spontaan ook naást de bak! En misschien nog wel het allergrootste probleem, de rust die nu in huis is, die is er doordat beide alleen nog maar wat eten en gaan slapen. Elke dag lopen mijn vriend en ik als gekken door het huis om ze te motiveren en met ze te spelen, maar slaap heeft toch de voorkeur.
Ondanks dat ik over RC tevreden ben (minder behoefte, glanzend en heerlijk zacht vachtje), voldoet het dus nog niet.
Ik ben me dus al 2 dagen aan het inlezen over versvoer, maar komt mijn binnenkatje daar juist niet van aan? Is dit niet meer bedoeld voor buitenkatten?
Ik ben er al van overtuigd dat het in vele opzichten gezonder is dan brok en zeker dan blik, maar ik zou het fijn vinden als sowieso de oudste wat actiever word en de jongste een gevulde maag heeft en dat de behoefte weer in de bak gaat (en minder stinkt en wel weer minder mag worden).

Na een heel lang verhaal is dus mijn vraag, raden jullie mijn binnenkatten carnibest aan?

Alvast bedankt!

Groetjes, José
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Hallo Jose,

Mooi dat je zo nadenkt over wat je katten eten. Je let op wat er gebeurd,echt super!

Mijn eerste reactie is yess doen!!!! Hier zitten mijn katten nu een tijd op carnibest en ik zie ze echt opknappen. De andere kant van het verhaal is dat ik van velen hoor dat de katten het niet willen eten.
Hier is een grote groep die elkaar gewoon meesleept met alles.
Ze komen er zeker niet van aan. Ze verteren alles. Hier zie ik katten die taniger zijn geworden en niet dun, gewoon mooi.

Kan je er gemakkelijk aankomen via een dierenwinkel of verkooppunt? Ik zou dan eerst een halve kilo meenemen en proberen. Misschien eerst mengen met wat blikvoer.

Heel veel succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Hoi,

Dank voor de complimenten! Ik wil graag blije en gezonde katten, in ons kleine appartement hebben ze al een hele beperkte ruimte. Behalve de badkamer waar ze niet mogen komen ( ook weer voorzorg, ik zie ze al in de WC liggen of HG schoonmaakmiddelen opdrinken :p) is er een woonkamer met kleine open keuken, een kleine hal en 1 slaapkamer (is eigenlijk voor 1 persoon i.p.v 2 personen en 2 katten). Volgend jaar verhuizen naar een 1 gezinswoning waar we een mooie ren willen gaan maken. Dus qua beweging moeten er dan alweer wat meer mogelijkheden zijn, maar zo ver zijn we nog niet.

Op de site van carnibest zag ik een verkooppunt dat bij mij in het centrum zit, hoera! (Ik woon in Assen, ik had verwacht dat hier helemaal niets zou zijn haha). Ik heb hun een e-mail gestuurd om te vragen wat zij voor katten verkopen, volgens mij is het een idee om af te wisselen tussen de natuurvoer en vleesmix.
Heb ook al een hele berekening gemaakt voor wanneer ik op barfen over wil gaan, eigenlijk spreek me dit nog meer aan (scheelt ook weer in kosten en ook nog meer afwisseling). Heb alleen maar een klein vriesvakje in mijn koelkast, dit schiet niet op. Ook vind ik het wel heel gewaagt om mijn katten ei e.d. te gaan geven (mijne krijgen echt alleen hun brokjes, kattenpasta voor de haarballen en 1 keer per week een stick). De poes had laatst per ongeluk een stukje toast gehad (grote van een doperwt) en die was meteen aan de diaree en liep te spugen :s
En dan is er nog het vakantieprobleem, als ik aan mn schoonzus vertel dat ze niet alleen elke dag de kattenbak mag verschonen (drolletjes scheppen), maar ook nog verschillend soorten voedsel mag gaan geven vind ik dat wel erg veel gevraagt.

Carnibest lijkt me voor nu eerst wel zo veilig en hoor er enorm positieve verhalen over. Hoorde juist dat ik deze niet met brokjes moet gaan mengen, blikvoer hebben ze al maanden niet gehad, dus om het voor de darmen zo draagbaar mogelijk te maken kunnen we volgens mij het beste in 1 keer overstappen, of niet?

(jeeeetje, is het weer zo'n lang verhaal geworden, sorry hoor haha)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Nee, is nooit te lang ;-) Je bent aan het overwegen.
Je hebt zeker een vriezer nodig als je hiermee bezig gaat. Hoeft niet duur te zijn, ik heb er eentje voor 25 euro gescoord op marktplaats :grin:
Het is eerst kijken of je katten het lusten. De meeste katten moeten er erg aan wennen, de mijne zijn raar :lol:

Mooi dat je echt wilt gaan barfen, dat is met mijn 29 dieren iets teveel, hoewel ze wel hun dingen krijgen naast de carnibest.

Je hebt de tijd je zus voor te bereiden op de vakantie. Het valt uiteindelijk mee en je zet de maaltijden klaar in de vriezer, ze hoeven alleen niet in de magnetron ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Haha ook daar ben ik inmiddels al mee bezig. Zag ze inderdaad op marktplaats voor een koopje staan, dus ook dat moet te doen zijn.
Ik denk dat het wennen wel mee valt..(hopelijk). De eerste keer kipfilet vonden ze al fantastisch (nou was dit wel gekookt dus zal dat beter geroken hebben).. en ik pest mijn katten soms.. Tijdens het eten mogen ze wel ruiken, maar niet eten. Ik laat ze dus van alles ruiken.. van vlees worden ze helemaal wild, maar vanmorgen liet ik even een aardbei ruiken en toen gingen ze braaf zitten en toekijken hoe ik at haha. Klinkt heel gemeen dat ik ze alleen laat ruiken, maar volgens mij is het eten wat wij eten een kaloriebom aan ongezondheid voor de katten.

Even een vraag nog over de hoeveelheid die ze mogen hebben... mijn rekensommetje:
- 30 a 40 gr per kat per kilo.
- Fez is 4kg x 30 gr = 120 gr. per dag
- Brownie: 5k x 30 gr = 150 gr. per dag

Nu is het wel zo dat Fez bij ons meestal wat meer brokjes krijgt, maar wel een hele slanke kat is. Brownie krijgt meestal haar brokjes niet op, lijkt verder ook niet hongerig en daar mag juist wel een halve kilo vanaf. Is het dan ook een idee om beide 125 gr. per dag te geven? Dan krijgt Fez 5 gr meer, maar Brownie 25 gr minder. Ik dacht dat het wel kon.. graag nog jullie mening!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Oh en wat ik nog vergeet.
Wat is beter, kipfilet koken of rauw geven?
Wat is beter, kipfilet of kippenvleugel?
En is carnibest zo compleet dat je er beter geen vers vlees naast kan geven of is dit juist een goede toevoeging?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie