Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Helmy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2010 10:15

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Helmy »

We zijn nu een paar weken verder en inderdaad het gaat nu veel beter met onze katten. Gelukkig. De kater is wel nog jaloers maar probeert toch zijn aandacht af en toe op te eisen. Hij krijgt zo wie zo extra aandacht. Maar de kleine rakker is erg speels en dan gaat het er nog wel eens hard aan toe. Ik ga er dan rustig tussen en leid ze dan af. Helpt niet altijd want de kleine is erg actief en bijterig. Bijt ook in je benen en voeten maar dat is omdat ze zo speels is. In ieder geval ben ik blij dat het goed gaat want ik kan er geen afstand van doen. Bedankt mensen voor reacties.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Queen »

Dat is goed nieuws! Fijn dat het zo goed gaat Helmy.
Gr Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mika »

Hallo medekattenliefhebbers ;-)
Ik heb een vraagje:
Ik heb 2 katten en zou er graag nog een kitten bij willen maar weet niet of dit verstandig is, daarom zou ik graag advies willen!

Ik heb een Britse korthaar van 18jaar (Chico) en een Maine Coon/Noorse boskat van 2 jaar (Mika)
Chico is al oud en takelt heel erg af (is dun, bijna doof en... gewoon oud...)
Mika daarentegen is een kater van nu al 7 kilo en erg speels.
Mika wil veel met Chico spelen, maar hij wil dat gezien zijn leeftijd niet meer, wat vaak eindigd in pijn voor hem, doordat Mika er bovenop springt met zn logge lijf.
Maar ik zou zo graag voor Mika nog een speelkameraadje erbij willen, ben bang dat hij anders eenzaam is en zich niet genoeg kan uiten.
Ik heb al gekeken naar dezelfde kruisingen als mijn Mika.

Zouden jullie mij advies kunnen geven?
Een kat erbij als speelkameraadje voor mn jongste, of niet in verband met de toestand van mijn oudste..
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou zeker zeggen van er een speelkameraadje bij te halen.
Wat zou de oudste daar meer last van hebben dan nu van Mika alleen? Integendeel, de kleinste zullen snel leren dat met elkaar kunnen spelen maar dat Chico dat niet wil.

Ik weet niet of je persé voor eenzelfde ras moet gaan als Mika. Ik snap wel dat dat grote katten zijn (al vind ik 7 kilo ergens nog meevallen) maar er moeten toch ook grote HTK katten te vinden zijn? Als je eens in asielen kijkt zal je er daar ook wel vinden.
Als je natuurlijk persé een raskat of kruising wil, moet je bij fokkers gaan kijken he. Ik zou persoonlijk wel iets ouder kiezen dan 12 weken want een kat van 2 kan nog heel speels zijn, maar toch op een ander niveau dan een kitten. Bovendien duurt het dan een hele tijd voor die kitten groot genoeg is om Mika te kunnen weerstaan door zijn gewicht. Het is toch zo dat Maine Coon's trager ontwikkelen dan HTK's?

Denk er maar eens over na, maar een speelkameraadje erbij is zeker een goed idee! Er is geen reden om het niet te doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mika »

Bedankt voor de tip!
Heel toevallig ben ik gisteren in aanraking gekomen met mensen die een nestje Main Coons hebben en ik mocht meteen langskomen om er 1 uit te zoeken, hij heet Mazzel. Dat is dus zeker Mazzel hebben ;-)
ik hoop inderdaad dat Mika nu met de (nu nog) kleine rakker gaat spelen en Chico een beetje met rust laat....
En natuurlijk dat ze elkaar allemaal accepteren!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of je er de kans voor hebt, maar dan zou het eigenlijk beter zijn om 2 kittens te nemen. Een kitten is toch een stuk drukker dan een kater van een jaar en een half. De kans bestaat dat de kitten de oudste dan toch nog last gaat vallen. En mss de nu jongste ook omdat hij met de kleinste nog niet kan spelen. Hij zal nog zo klein zijn!

Kijk eens in de albums van Adriana (waar 1 kitten ook niet genoeg bleek om evenwicht te krijgen) en Marjan (waar de 3-jarige kat graag met de kitten wil spelen die dat nog niet helemaal ziet zitten....).
Denk er goed over na voor je een beslissing neemt!
Hoe oud zou je hem mogen gaan halen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
pukkie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:40

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pukkie »

hallo andere kattenliefhebbers,

ik heb een kater van 6jaar, genaamd Pukkie en hij is echt mijn allesje. Nu zijn wij zo'n 3maanden geleden geemigreerd naar een ander land en Pukkie heeft z'n plekje hier helemaal gevonden, is een hele dag bezig met muizen vangen en heeft het bar naar z'n zin.
Nu hebben kennissen van ons 3 jonge kittens van ong een jaar en ik zou er heel graag eentje meenemen, maar weet niet of Pukkie dit wel gaat accepteren.
Hij is namelijk nogal gek op mij en is ook eerst 2 jaar alleen met mij geweest omdat mijn vriend weg was voor z'n werk. Toen hij weer eenmaal thuis kwam, accepteerde hij zelfs m'n vriend niet. 's Nachts hing hij in z'n tenen en als blikken konden doden was m'n vriend gelijk dood neergevallen. (Nu gaat het gelukkig wel goed en is hij ook dol op m'n vriend).
Ik liet Pukkie net buiten en zag dat er een andere kat op ons terein zat, Pukkie snelde erachteraan om 'm te pakken, gelukkig luisterde hij naar me en liet de andere kat over het hek springen en met rust.

Nu is mijn vraag of iemand weet of ik het zou kunnen proberen om een kitten erbij te nemen of dat het waarschijnlijk gedoemd is te mislukken? Ik zou nooit willen dat Pukkie daardoor zou veranderen en bovendien wil ik het die andere kat ook niet aandoen als ik ;.'m weer zou moeten terug brengen.
Ik weet dat het bij honden zo is dat ze het ruiken als de ander nog maar een pup is en dan laten ze die met rust, maar is dat bij katten ook zo?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Grtjs van Danielle
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er dan 2 kittens bij nemen. Die houden dan elkaar wel bezig. Introductie van nieuwe kat is hier al heel veel omschreven, topic kun je zoeken met de zoekfunctie.
Is belangrijk de introductie zorgvuldig je laten gebeuren, veel geduld en liefde en de grote kat niet straffen als hij lelijk diet tegen de kleintjes.
De kleintjes met 6 maanden castreren en daarna pas buiten laten is mijn advies.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Glowy »

Ik zou ze ook laten castreren voordat ik ze naar buiten laat je weet maar nooit .
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Niemand kan voorspellen of hij ze gaat aanvaarden of niet. Maar 1 jaar is wel geen kitten meer he ;-) Je kan beter voor 2 echte kittens gaan (3-4 maand) dat vinden ze minder beangstigend.

Zijn reactie op de andere kat wil niets zeggen. Het is beter dan wegkruipen of dikke staart opzetten. Het kan ook zijn dat hij gewoon achter de kat aanging om te spelen... Je kan het niet voorspellen hoe hij gaat doen met een andere kat in huis.

Veel succes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mika »

Hallo Jaguar
Even nog een antwoord op jouw reactie..
Ik kan er geen 2 kittens bij nemen, dan heb ik 4 katten en dat is financieel nogal veel aan kosten.
Ook is 1 main Coon met stamboom al niet erg goedkoop kan ik wel zeggen ;-)
Daarnaast heb ik net veel kosten gehad om chico te testen en Mika heeft een hartruis (van 4 op 6) dus daar ga ik ook nog veel geldplezier aan beleven denk ik ;-)
Ik mag de kleine met 15 weken gaan halen, dan heeft hij zijn tweede enting gehad.
Ik hoop dat het gewoon goed gaat.
ik ben eerder bank voor hoe Chico gaat reageren, die vond Mika in het begin ook moeilijk te accepteren. Nu accepteren ze elkaar gewoon, al zullen ze geen beste maatjes worden.
Mika is ook 2 weken in een kattenhotel geweest met 40 katten en heeft hier in de buurt ook een vriendje rondlopen die regelmatig in onze tuin komt spelen.
ik hoop gewoon heel erg dat het goed komt, want 4 katten in mijn kleine optrekje vind ik echt te veel!
Groetjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Als je 4 te veel vind, dan niet he.
Maar het financiële vind ik geen reden he. Je moét geen raskatten nemen he! ;-)
Dat je deze leuk vind, goed he. Maar je kan ook een extra kitten uit het asiel nemen. Daar betaal je aan behandelingen steeds minder dat als je ze zelf laat doen.
Momenteel zitten in Doetinghem zelfs kruising Maine Coons. Dus een stuk goedkoper, en 3 of 4 katten in kosten, dat merk je toch bijna niet?

Maar als je vind dat het te veel is in huis, tja, dan hoop ik maar dat alles goed gaat.

Nog een klein opmerkingtje: Jaguar is de status, niet de nickname ;-)

Veel plezier met je kittentje!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mika »

ooh ja haha!! ik zie het....;-)
Ja voor mij scheelt het wel in kosten.
Ik ben dol op Main Coons, daarom wil ik die ook (net als Mika)
En die zijn duur in aanschaf, maar eten me ook helemaal kaal haha!
Maar inderdaad, niets hoeft....
Ik kan natuurlijk alleen zelf mijn financiele geneuzel beoordelen ;-)
Jullie horen wel hoe het gaat met mijn nieuwe familie!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat is goed! :-)
Vraag je een album aan? (als je er al eentje hebt, heb ik die gemist :oops: ) Dan kunnen we het veel beter volgen.
Als jij zo'n prachtkatten hebt, mogen we toch eens meegenieten he? :-)

Financiën kan jij inderdaad alleen beoordelen, maar we mogen toch even zeggen dat je zelf kiest om een dure kat de nemen he? :-) Hoe het ook kan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mika »

Ja tuurlijk mag je dat zeggen, daarom vraag ik ook advies...
!k heb geprobeerd er via avatar foto's op te zetten, maar dat lukt niet. De foto's worden niet geaccepteerd door grote?
Dus voor ik dat uitgevogeld heb, zijn we weer een tijdje verder haha!
Maar doe mijn best...
Plaats reactie