Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
liveandlearn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2010 18:52

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door liveandlearn »

Dank je, dat is kort maar krachtig een paar tips waar ik wat mee kan :D
marizkaa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2010 19:25

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door marizkaa »

Hallo! ik zit met een probleem en hier zijn genoeg deskundigen die mij misschien kunnen helpen! het zit zo.
Wij hadden altijd al 1 poes Maxie ze is nu 15 jaar. Nu hebben sinds een week ook 1 kitten erbij Noa.
eerst hebben we de kitten in de serre gehad zodat de andere poes er aan kon wennen. Nou ze bleef blazen en grommen (had ik haar nog nooit eerder horen doen! ) als wij thuis zijn loop de kitten ook gewoon rond in huis. we hebben een groot huis dus ze zouden elkaar niet om de haverklap tegen komen.

Onze poes Maxie is dus nu helemaal van slag! en helemaal gestresst moest zelfs overgeven van de stress. ze wil nergens meer op waar de kitten heeft opgezeten en is dus heel erg jaoers. gromt de hele dag door. toont ook geen intresse in de kitten gromt alleen maar. De kitten intsresseet het allemaal niks. die slaapt gewoon door als maxie staat de grommen.
Als we maxi bij de kitten zouden houden zou ze haar aanvallen denk ik! ik heb dit niet gedaan omdat ik zelf denk dat dat niet goed is

Maxie wil dus nu ook niet meer knuffelen. spint niet meer, of komt naar je toe als ze de huisdeur hoort. zeurt niet meer stipt 5 uuur! ik voel me echt schuldig tegen over maxi terwijl we haar nu extra aandacht geven dat ze zich niet begreigt voelt. Je ziet gewoon dat ze niet lekker in haar vel zit
Gaat dit over? wat moet ik doen? HELP!!!

Groetjes Mariska
Nemospray
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2010 12:49
Locatie: Bever

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Nemospray »

Ik doe Pleegzorg voor dieren en heb onlangs twee meisjes erbij gekregen
ze zijn ouder dan mijn katten en kwamen meteen al heel aggressief uit de hoek
ze hebben ook een kamer opgeist boven waar de andere 3 katten amper komen.
Ik heb een beetje schrik dat ze mijn siamese kitten gaan aanvallen (zelfs doodbijten)
ik weet dat die angst onterecht is , maar de enigste van mijn katten die naar boven durft te gaan is Kay de kleine siamees.
Ik vind het heel erg dat de pleegkatjes (pruts & Plum) daar boven maar wat zitten terwijl de rest van de bende (Kay , Emo & Bailey ) hier beneden alle luxe hebben.
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om elke dag een half uurtje naar boven te gaan en met Pruts en Plum te spelen en te knuffelen.
Maar dit is ondertussen al 3 weken aan de gang , ik ben van plan ze naar beneden te halen en ze daar te laten rondlopen en te laten wennen. Ik weet dat mijn katten alledrie sociaal zijn en ja soms krijgen ze eens een klauw van Emo (dominant en de oudste) maar dat loopt nooit fel uit de hand

ik hoop gewoon door de andere twee naar beneden te halen dat ik er goed aan doe , want ik wil ze niet te hard overstressen natuurlijk...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door MarjanR »

Doe de twee in een flinke bench beneden, en laat ze zo wennen aan de andere katten.
Denk dat dat de eerste stap zou moeten zetten.

Ik vind het trouwens jammer dat Marizkaa geen reactie meer heeft gehad.
Ik heb het helemaal gemist, net als iedereen.
Ik hoop maar dat Maxi wat is bij gekomen
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nemospray
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2010 12:49
Locatie: Bever

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Nemospray »

Ah dat zou inderdaad wel een goed idee zijn
dat ik er zelf niet heb aan gedacht

Bedankt hé Marjan
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Kattenbella »

Ik blijf bij de benchmethode. Ik heb nu ook weer een katje die elders erg moeilijk kon wennen heel gemakkelijk tussen een grote groep katten kunnen krijgen.
Ze eet, slaapt en voelt zich nu prima binnen een paar weken tijd.
Ik heb plexiplaten tegen de bench aangezet. Ze kunnen elkaar zien, blazen, kennismaken en langzaamaan ook onder de platen door kennismaken.
De kat in de bench laat zelf weten wanneer het eraan toe is in de groep verder te willen.
Laat de bench open als toevluchtsoord totdat dit niet meer nodig is.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door katgevonden »

Als mijn kittens 7 en bijna 5 maand mijn nieuwe aanwinst kater van 1 jaar negeren moet ik dat als een goed teken zien? Katie blaast af en toe maar verder niet.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pearlsofpassion »

Jaja, ik had het niet duidelijk in je ander topic gezegd, maar negeren is heeeel erg goed!!
De volgende stap is lief zijn voor elkaar.

Negeren is op hun gemak zijn, en dat is al heel erg goed voor zo kort!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Pattytjuh88
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:30
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Pattytjuh88 »

Hallo kattenliefhebbers !

Ik heb een een kat van acht maanden, Mila en sinds afgelopen zaterdag een kitten van 9,5 week, Noa.
Het gaat gelukkig goed tussen die 2, Mila zorgt goed voor Noa. Likt der vacht en roept om haar als ze er even niet is. Maar soms lijkt het dat Mila Noa met opzet pijn doet? :ethink: Ze ligt dan bovenop Noa en heeft haar dan in de houdgreep. Ze bijt Noa dan maar ze geeft er af en toe ook een lik achteraan. Ik vind het soms zo moeilijk of ik ze dan uit elkaar moet halen of niet, mijn angst is namelijk dat ze Noa pijn zal doen. Noa probeert zich wel te verzetten met haar pootjes, maar ja Mila is natuurlijk stukken sterker.
Moet ik ze dan zo laten gaan, of moet ik ze op zo'n moment dan even uit elkaar halen?

Groetjes Patty
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
katten geven onderling aan wanneer het genoeg is, wanneer het pijn doet en wat ze zelf aankunnen en leuk vinden. zo lang Noa niet piept, niet wegkruipt en er niet angstig uitziet, is er denk ik niet zo veel aan de hand.
ravottende katten kunnen er nog al heftig uitzien maar als ze het blijven doen, dan zit het wel goed.
er is nogal een formaat verschil en ook verschil in kracht, maar er is in ieder geval aansluiting bij de al wat oudere katzel. nee, niet uit elkaar halen, hoogstens missch afleiden met wat lekkers of een speeltje. of een beetje valeriaan op een wattenschijfje en daarmee even wapperen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Pattytjuh88
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:30
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Pattytjuh88 »

Dank je wel voor je welkom en je antwoord Adriana :grin:
Noa maakt soms wel geluid, en dan haal ik ze uit elkaar. Ik geef niet alleen mijn oudere kat Mila de schuld want Noa daagt net zo goed uit...
Ik ga het in de gaten houden, dank je :thup:

Groetjes Patty
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Ik zou valeriaan op een kussentje of knuffelbeest doen. Niet op iets kleins wat ze naar binnen kunnen werken. Niet alle katten zijn misschien zo gek, maar ik heb hier een Bram rondlopen.
Met een kussentje waar varleriaan op zit kunnen ze dagenlang vrijen.
Worden ze rustig en vriendelijk en ontstressed van.

Ik denk dat het zo'n vaart niet loopt met dat opzettelijk pijn doen.

geniet van je poesjes, dat gaat vast steeds beter!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij zijn ze gewoon aan het spelen. Heel normaal en zelfs aan te moedigen gedrag.
Hier wordt ook soms nog wel eens gepiept, maar ook toen Luis klein was, heeft hij nooit wondjes of zo gehad.

Als hij 3 keer piepte en Cuzco nog door deed, riep ik eens, maar niet eerder. Dan keken ze eens op en speelden weer verder.

Zeker als ze zelf uitdaagt, vind ze het prachtig! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Pattytjuh88
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:30
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Pattytjuh88 »

Ik moet er zelf ook gewoon nog heel erg aan wennen. Het is voor mij de eerste keer dat ik katten heb, dus ik moet ook nog veel leren (en vooral als het dan om het kattengedrag zelf gaat tussen 2 kittens).

Maar gelukkig gaat het over algemeen echt super goed ! Vanmiddag hebben ze zelfs samen lekker liggen slapen :grin:
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Anousje »

Ik had eerst lucy en een maand later kwam droppie. ze schelen ook allebei een maand.
over het algemeen was er niet veel aan de hand. behalve dat droppie ontzettend bang was maarja dat is logisch. lucy blaasde en gromde helemaal niet, het enige wat ze wel deed was droppie behandelen als hoe ze haar speelgoed behandelde. wat dus betekende dat waar droppie ook heen ging lucy sprong meteen boven op haar om haar te grijpen tot dat ze geluid maakte van dat het pijn deed. nou dat heeft bij elkaar 2 dagen geduurd en de derde dag was lucy droppie aan het likken en vanaf die dag zijn ze de dikste vriendinnen!!!
Plaats reactie