Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
JC Anja

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door JC Anja »

Nadeel van de Biofresch vind ik overigens de 20 kilo :lol:
Til me nog eens een hernia
Dat vond ik dus ook.Heb me nu een bak op wieltjes met deksel aangeschaft bij de Action en de hele zak daarin gekieperd en een simpele plastic schep bij de speelgoedwinkel gekocht.

Spaart mijn rug en het staat droog in de schuur nu.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Flo_o »

Ik heb even een vraagje over het gebruik van Biokat's kattengrit. Op de verpakking staat nl. elke dag uitscheppen en alleen bijvullen wat je er uit schept en dat het daarom zo zuinig in gebruik is.

Maar is het nu wél of niét de bedoeling dat ik bij het schoonmaken van de bak al het grit weggooi en er helemaal nieuwe in doe? Lynn is nu 3 weken bij ons en ik wil eigenlijk de kattenbak wel eens schoonmaken, maar ik weet dus niet wat ik met dat grit moet doen. Op de verpakking staat er niks over, maar ik lees overal dat men de bak vult met geheel nieuw grit. Moet dat bij dit grit dan ook?

Er moet nl. een laag in van 7 cm, wat neer komt op zo'n 10 kg. En het lijkt me dat het nogal snel op gaat als ik dat elke paar weken moet vervangen. Bovendien ziet het overgebleven grit er nog wel schoon uit en ruikt de kattenbak maar een klein beetje. Ik weet niet of dat door het grit of de bak zelf komt, maar ik vraag me af of het wel hygiënisch is om het niet-gebruikte grit er terug in te doen na het schoonmaken.

En anders misschien minder grit gebruiken dan op de verpakking staat? Ik vind 10 kg in 3 weken wel erg veel, of ligt dat aan mij :icon_shifty:

xx Flo

P.S. Andere optie zou misschien zijn om iedere week alleen de kap schoon te maken en de onderste bak van buiten.. en de binnenkant van de onderste bak na een wat langere tijd (hoe lang dan?) en dan wel al het grit vervangen?
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne1988 »

Ik vul hem elke week opnieuw, aangezien het anders nogal gaat stinken..
Op de verpakking die ik gebruik staat ook dat je gewoon elke dag moet uitscheppen en een nieuw laagje eroverheen moet doen...

Wordt inderdaad wel wat duur omdat ik elke week een nieuwe verpakking van 10kg gebruik nu.
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
JC Anja

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door JC Anja »

Flo,

Ik weet niet hoe groot jouw bak is,maar een laagje van 7 cm,is bij mij echt geen 10 kilo hoor.

Ik vul de onderkant van de bak,één keer in de twee weken helemaal weer met schoon grit en de tussenliggende periode schep ik de drolletjes eruit. Schud de bak flink heen en weer,zodat de plasjes mooi gaan klonteren,die haal ik er dan ook uit en vul weer bij met een laagje nieuwe grit.

Ik heb 3 weken geleden een zak van 20 kilo besteld bij Zoo plus en die is nog niet voor de helft leeg.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Flo_o »

Normale grootte, en bij mij is het wel 10 kg, ik heb het gewogen. Zak van 20 kg was gelijk half leeg. Ik denk dat ik er voortaan iets minder in ga doen. Op de zakken van Biokat's Micro grit staat 5 cm dus iets minder maakt dan ook niet zoveel uit lijkt me. Maar ze moet wel genoeg kunnen graven natuurlijk..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ilone »

Ik zou er alleen neit te weinig in doen. Hoe minder (klontvormend) grit, des te sneller zit het aan de bodem vast. En dan wordt het rommelig met scheppen. Als er genoeg grit in zit dan "drijven" de klontjes urine in het grit en kan je ze er heel makkelijk uitscheppen.
Ik zorg altijd dat er een ruime laag grit in zit, dagelijks uitscheppen en bijvullen, en wanneer de zak leeg is dan verschoon ik de bak.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 10 kattenbakken staan waarvan ze er 3 gebruiken, 2 grootste model opruimbak van blokker en bij de achterdeur staat een ronde hoge metalen ton, die eigenlijk als plantenbak in de winkel stond.
Die hoge bak piesen ze vaak staand in, Die gooi ik zo eens per twee weken leeg, ik vis zon'n 5 x daags de klontjes plas eruit en doe de wand met een sopje.
De grote opruimbakken vis ik alle poep en plas uit en gooi er schoon Biofresh bovenop.
Als ik thuiskom na mijn werk stinkt het wel eens ja, maar als alles steeds weggehaald wordt niet.

Afbeelding

De grote Blokker bak in de keuken.

Afbeelding
Tussen de rode burostoel en de witte bank voor de achterdeur is de knalgroen metalen bak
net zichtbaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door puck0906 »

Ik heb van 2 gewone kattenbakken open bakken gemaakt door gewoon de deksel eraf te halen maar dit heeft 1 nadeel en dat is dat ze vaak het spul eruit gooien door het harde graven of dat het aan de pootjes vast zit. nou zie ik bij zooplus een open bak met een op staande rand. Werkt dat echt zo goed als het lijkt? Wie heeft die ook en bevalt dit?
JC Anja

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door JC Anja »

Ik heb Roos, als kitten meteen op een gesloten bak gewend. Ook omdat de kattenbak hier naast mijn computermeubel staat. Ik wilde hem niet in de keuken. Met Biofesh kattenbakkorrels van Zoopul ruik ik echt niks,maar vind het gewoon wat frisser staan een dichte bak. En ik heb dan ook echt een leuk, vind ik zelf.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Flo_o »

Hee, die is echt leuk ja! :D Ik het dezelfde in het zwart.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dafpoetser »

echt een meisjestoilet!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Admin »

Het nadeel van kattenbakken met een deurtje is dat als de kat erin gaat (een beetje grote kat) het deurtje op zijn rug blijft liggen tot hij eruit gaat of zich omdraait. Want het is een hele lap deur dat naar binnen moet zwaaien.

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ze geen kattenbak maken met louvredeurtjes (geen latjes maar gewoon dicht van plastic dan). Dan hoeven de deurtjes maar half zo ver de kattenbak in en heeft de kat meer ruimte.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hier had ik eerst 2 van de 3 bakken met deurtje ervoor. Die in de woonkamer beviel ze sowieso niet met deurtje, dus die meteen maar weggehaald. En ze gaan van de 2 bakken boven toch het liefste op die zonder deurtje, dus heb het deurtje bij de ander er ook maar afgehaald. Vind dicht ook wat frisser, en je ruikt het minder. Zonder deurtje ruik ik af en toe wel iets maar dat valt nog wel mee. En ik maak toch de bakken minstens 1 x per dag schoon. Dean heeft er een handje van gewoon nog een keer te gaan zitten poepen (ook al heeft ie er een aardig verse drol in liggen) als ik de bak net schoon heb gemaakt, dan zie je hem genieten ;-)
Die kattenbak is leuk trouwens Anja :grin:
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dafpoetser »

Hahaha, Marjolein...

Tommie hier heeft er een handje van om 5 minuten voordat de visite komt even flink te gaan kleien, dus dan roep ik altijd: "zet de koffie maar aan, visite staat zo voor de deur!"

Hier wel een bak met kap, zonder deurtje.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Flo_o »

Hier ook een kap zonder deurtje.. wel een paar keer met deurtje erop geprobeerd maar dan houdt ze het liever op dan dat ze daar doorheen moet :lol: dus dat heb ik maar niet te lang laten zitten omdat ik bang was dat ze het dan op andere plekken ging doen. Wij hebben overigens geen last van stank oid, af en toe ruik je wel eens iets maar dat kun je met deurtje ook nog wel hebben.

Haha, net voordat de visite komt is wel erg ja :lol:
Plaats reactie