Maaginfectie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Ik weet niet of dit nog zin heeft maar ik vermeld het toch.
Ik hoop wel dat de dierenarts ook de fructosamine na heeft laten kijken.
Die waarde geeft aan of er over langere tijd een verhoogde suikerwaarde geweest is en alleen dan mag de diagnose diabetes gesteld worden.

Omdat ze eerst zei dat ze denkt dat het van de prednison kwam, en die wordt pas sinds een paar dagen gegeven.

Ik hoop dat je het weekend zelf nog even tot rust kan komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Die waarde heeft ze afgelopen 2 dagen 2 keer gedaan en die was te hoog. Glucose is elke keer bij controles normaal geweest.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Ok maar dan kun je de prednison als hoofdoorzaak wel uitsluiten want die krijgt hij pas een paar dagen.
En de fructosamine bepaling is een meting van het glucosegehalte van de afgelopen 2/3 weken.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/bloe ... ctosamine/
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Als ik meega in het suikerverhaal denk ik dat hij nu KETOACIDOSE heeft.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Waarom denk je dat?
Laatst gewijzigd door Synemios op 05 nov 2022 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Anorexie, dehydratatie, slap, sloom, niet eten, niet drinken. En natuurlijk heeft hij geen insuline gehad omdat de glucose altijd normaal was.
Laatst gewijzigd door argearge1 op 05 nov 2022 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Rook hij naar snoepjes?
Een zoetige geur?


Flip is de afgelopen malen meerdere malen gecheckt op diabetes ( In ieder geval de glucose)

Kijk het kan altijd, dus ik zeg niet dat het niet zo is, maar meestal treedt ketoacidose pas op als er maanden niet behandeld wordt.

Dat Flip heel ziek is nu klopt maar die glucose was steeds goed tot nu toch?,
Die fructosamine geeft een hoge ( gemiddelde) waarde als er in de laatste 2/3 weken een te hoge suikerspiegel geweest is.

Net als de mensen daar heb je dan de glucose (moment) en de HbA1c waarde die een gemiddelde aangeeft.

De glucose kan de kat door stress extreem stijgen vandaar dat ze ook altijd fructosamine moeten bepalen.

Heel eerlijk zie ik nu ook dingen terug waarvan ik denk ja het zou diabetes kunnen zijn geweest, snel afvallen, veel eten en dan weer niet willen eten, veel drinken etc.
maar die glucose was hiervoor goed dus dan klopt dat weer niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Mijn DA dacht ook aan ontregelde suikerziekte vandaar. Gekke is wel woensdag was hij nog goed, donderdagochtend was hij 'halfdood', Precies wat je ook zegt, ben ik nog vergeten, veel drinken, veel plassen.
Laatst gewijzigd door argearge1 op 05 nov 2022 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

argearge1 schreef: 05 nov 2022 10:35 slap, sloom, niet eten, niet drinken. En natuurlijk heeft hij geen insuline gehad omdat de glucose altijd normaal was.
Ja maar die suikerwaarde was goed, die is verhoogd als er sprake is van diabetes.
Andersom kan wel dat de glucose hoog is en er geen sprake is van diabetes.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Daarom woensdag naar Duizel, maar het past wel in 1 maand tijd 820gran afvallen, en vanaf half augustus tot 3 oktober wel gemiddeld op gewicht blijven,

Dat rook naar snoepjes weet ik niet echt, hij was veel buiten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

We hebben al aangegeven dat die suikerziekte ook een gevolg kan zijn van pancreatitis/triaditis. En omdat hij eerder geen verhoogde suikerwaardes had lijkt me dat een logischere oorzaak van die suikerziekte.

Dan moet je je daar verder niet op focussen maar moet hij gewoon zo snel mogelijk ingeregeld worden in de hoop dat het op tijd aangepakt is en niet permanent wordt. Dan blijft uiteraard wel de onderliggende oorzaak over.
Twee van de symptomen van diabetes zijn: meer drinken en plassen. De pancreas (alvleesklier) maakt insuline aan en kan uitgeput raken. Een gevolg hiervan is dat hij minder of geen insuline meer produceert. Insuline is van vitaal belang om het glucosegehalte in het bloed in evenwicht te houden. De pancreas kan rust krijgen door de toediening van insuline en eventueel naar verloop van tijd weer zélf (meer) insuline gaan produceren. De kans hierop wordt vergroot als diabetes vroeg wordt vastgesteld en er snel met de behandeling ervan wordt begonnen. Ik was net op tijd, maar had eigenlijk nog eerder aan de bel moeten trekken, vind ik zelf.
Laatst gewijzigd door Rik op 05 nov 2022 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Met ingeregeld bedoel je insuline geven ? Dat gebeurt nu. Daarom hoop ik dat hij voor woensdag ook opknapt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

argearge1 schreef: 05 nov 2022 10:43 Met ingeregeld bedoel je insuline geven ? Dat gebeurt nu.
Ja. En dan blijft je dus nog wel met die onderliggende pancreatitis zitten die ook doorbehandeld moet worden want anders zit je binnen de kortste keren weer met hetzelfde. Dat moet niet vergeten worden.
Laatst gewijzigd door Rik op 05 nov 2022 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Ja snap ik. Maar toch schijnt mijn DA al verschillende casussen te hebben gehad van triaditis en dit past, volgens haar, niet in het plaatje, waarom geen idee. Ook vindt ze het vreemd dat de andere keren dat ze hem gezien had hij er normaal uitzag. Ze is donderdag erg geschrokken en daarom wil ze verdere diagnostiek.

Ze denkt ergens aan lymfoom, maar volgens haar kan dat niet zo snel bij triaditis. (plekjes in dunne darm vindt ze verdacht)
Ze verdenkt hem nog steeds niet van galgangontsteking en ook geen pancreatitis. Ook geen idee waarom.
Laatst gewijzigd door argearge1 op 05 nov 2022 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Wat Rik zegt dat bedoel ik dus ook, en ik hoop dat die dierenarts daar echt ook naar laat kijken ipv steeds te zeggen dat ze niet denkt dat het dat is.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie