Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Ben hier moe en verdrietig. Ik probeer wel alles te lezen hier, maar dat lukt even niet.

Mijn kleine Misty is opgenomen met 694 cre en en niet meer te meten ureum. Ze is een jaar of vijf, dus nog jong.
Ik heb haar laten plaatsen na sterilliseren en chippen en ze is helaas weer teruggekomen.

Hier heeft ze carnibest gegeten en daar ging ze heel goed op. Ineens at ze niet meer en wilde ze niet meer naar binnen. Dit waren dus de uitslagen van de testen.

Morgenochtend word ik gebeld om verder te kijken, nu ligt ze aan een infuus.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 14 feb 2011 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Goed, gaan we hier verder.
Het is heel begrijpelijk dat het op dit moment maalt in je hoofd. Ik kon het in het begin ook niet allemaal opnemen, het is zoveel en sinds bij Noa nierfalen werd geconstateerd, is er helaas weer zoveel bij gekomen.

Ik vind, eerlijk gezegd, één dag spoelen wel erg kort om dan al een beeld te krijgen. Bij de meeste klinieken spoelt men 3 à 4 dagen. Zodra Misty thuis komt, gaan we de belangrijkste punten uit Pluisje samenvatten (via PB?) en dan weet je wat je kunt doen en wat de DA heeft gezegd.

Voor vannacht: ik hoop dat je kunt slapen. Welterusten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoi Bella, zal voor jullie duimen.
Misty is met 5 jaar ook nog vrij jong voor zulke hoge ureum/creatinine- waardes ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

De dierenarts heeft net gebeld. Haar waardes zijn na een nacht spoelen amper gedaald. Met deze waardes zou ze driemaal per week gespoeld moeten worden, dat kan ik haar niet aandoen. Vanmiddag laat ik haar inslapen. Haar waardes zijn inderdaad veel te hoog voor zo'n jonge kat.
Ashley's nieren waren ook niet goed toen ze nog jonger was. Ze is familie van Misty.
Ik heb hier Sheila ook, die lijkt goed te gaan, maar misschien laat ik haar ook testen en de geplaatste Noekie moet dit dan misschien ook om eerder in te kunnen grijpen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ach, wat triest :-(

Maar ik snap niet dat de dierenarts na een nacht spoelen al kan zeggen dat het hopeloos is. Dat is toch veel te kort!!! Wanneer ze na 3 dagen tot die conclusie komt, dan is er reden voor euthanasie, maar nu toch nog niet? Waarom niet nog even doorzetten en haar langer in de kliniek laten? Ik vond het verschrikkelijk toen Noa opgenomen werd en Noa vond het er ook verschrikkelijk, maar na 2 dagen mocht ze naar huis en een dag later was alles vergeten en knapte Noa per dag meer op.
Wanneer ik het advies van Mandigers had opgevolgd, was ze er nu niet meer geweest en kijk eens in mijn foto-album hoe ze er nu uitziet. Crea zakt langzaam maar gestaag en Noa is vol levenslust. Dan ben ik zo blij dat ik haar niet heb laten inslapen en haar een kans heb gegeven.

Bella, Misty is pas vijf, alsjeblieft geef haar die kans!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Het gaat niet alleen om de crea maar vooral om de urea, die is zo hoog dat het niet meer te meten is.
Ik moet aan haar denken, ze is binnen no time doodziek geworden en wilde zelf al wegkruipen om te sterven.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Het ureum is zo hoog omdat ze, toen je nog niet wist dat ze nierfalen had, barf bleef eten. Dat is gewoon heel slecht voor een kat met nierfalen. Bij Noa was het ureum afgelopen vrijdag bij de controle ook verhoogd en daar schrok ik behoorlijk van (gelukkig niet zo hoog als bij Misty maar Noa had dan ook nierdieet gehad en de dag ervoor een kwart Periactin wat wrsch voor de verhoging gezorgd heeft) en toen heb ik internist Mandigers van de Wagenrenk in Wageningen een mailtje gestuurd.
Dit was zijn antwoord:

Hartelijke dank voor uw mail. Ik begrijp uw vraag over het ureum maar ik zou hier niet teveel waarde aan hechten. Ureum is een echt afbraakproduct wat van dag tot dag kan wisselen in hoogte afhankelijk van de voeding. We weten dat het een slechte voorspeller is inzake prognose.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Annet, ben hier aan het nadenken en overleggen. Haar Crea is wel gezakt na een nacht tot 605.

Wat voor mij wel heel lastig is in dit topic is dat ik voor jullie waardes zo moet zoeken. Het is erg onoverzichtelijk. Kan er een topic komen met alleen waardes tijdens behandelingen?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa had: crea ureum
17-11 495 30
19-11 (2 dagen spoelen) 308 17.4
16-12 394! 14.1
11.2 355 21.1 (oorzaak wrsch periactin)

Na één nacht spoelen en dan al zo gezakt! Dat is toch grandioos. :eclap: Laat haar tot morgenavond in de kliniek, dan weer meten, is het nog te hoog, dan nog een dagje langer en neem dan een beslissing. Niet nu! Ik hoop niet dat het al te laat is.

Ik had een mooi kolommetje gemaakt van Noa's waardes, maar de computer maakt er een zooitje van. Bèh!
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Kaya is niet opgenomen geweest maar we hebben haar laten spoelen. 3 dagen even langs de da voor een onderhuids vochtinfuus. Daarvoor ook 2 dagen infuus maar toen nog geen waarden.

Ureum ging van 31.4 naar 31
Crea ging van 446 naar 335.

De da schreef Kaya ook af omdat haar ureum niet echt omlaag was gegaan. Maar gelukkig droogde ze meer uit en het gaat nog steeds goed. Oke crea is wel weer wat omhoog gegaan. Ureum gelukkig iets omlaag dankzij het niervoer net als het fosfor :edance: .

@Cerna enof anderen
Ik zit ff te denken maar tijdens het spoelen hebben we dus verder niets gedaan qua voer oid. Nu zie ik de waardes van Noa en denk hummm dat ging met spoelen dus best een eind omlaag.
Daarna zijn we verder gegaan met voer maar is er niet meer gespoeld. Zou het wellicht dan toch een optie zijn om nog een keertje 3 dagen te spoelen of heeft dat echt alleen zin als de kat ook uitgedroogd is?
Was niet mega stressvol voor haar om ff bij de DA langs te gaan.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sandra, ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt.
Een vochtinfuus is iets anders dan spoelen. Een vochtinfuus wordt volgens mij gegeven wanneer de kat uitgedroogd is en dat gebeurt onder de huid in de nek (heb ik me laten vertellen).
Bij spoelen gaat er een naald in de ader in één van de poten, infuus eraan en dan wordt het bloed gezuiverd en de afvalstoffen uitgeplast waardoor het ureum/crea (kan) gaan zakken. Het infuus blijft twee dagen in de poot en werkt dus 24 uur per dag.

Als ik jou was zou ik een afspraak maken voor controle en wanneer de waardes dan nog steeds hoog zijn, Kaya op te laten nemen tot het weekend.
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Hum de DA noemde het doorspoelen en gaf aan dat de waarden ermee omlaag zouden moeten gaan. Hij wilde het evt via een opname doen maar aangezien Kaya niet de makkelijkste is en het ook zo kon hebben we voor deze optie gekozen.

Toch ging haar crea met die 3 dagen vochtinfuus wel een flink stuk omlaag.

Zal bij de eerst volgende controle eens informeren. Zoals ze nu rondhuppelt zou je niet zeggen dat er iets mis met haar is :grin:

Zojuist de eerste mijlpaal. De zak kattovit van 3kg is leeg, laatste beetje is net in het koelkastbakje verdwenen. We hebben er kort mee gedaan. Want de bon is van 19.12 en ik heb het 2 dagen later oid bij de GLS opgehaald.
Dus we zijn op zijn vroegst de 21e begonnen en ik verwacht dat we er max tot 20.2 mee kunnen doen. Met een zak van 9kg gewoon voer deden we met 7 katten ca 4 weken/1maand. Dus nog geen 2 maand met een 3kg zak voor 1 kat lijkt erg kort. Maar goed ze eet niet altijd alles op waarna het dus bij de andere katten terecht komt.
Toch maar even in de gaten houden.
Trouwens mevrouw eet de laatste tijd goed!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Misschien heel dom. Ik was er om Misty in te laten slapen en ik kon het niet, ze was zo blij mij te zien. Ik heb haar nu weer thuis. Kan ik verder kijken en denken.
Ik weet, ik heb niet veel tijd, maar het was zo'n stresssituatie daar met allerlei mensen die in en uit liepen voor hun dieren en loeiende telefoons. Misty dronk wel goed en leek af en toe te willen eten. Ik doe haar hier eerst in de bench en kijk hoe het gaat.
Wie weet een hele goeie op dit gebied in Groningen?

Annet Misty's waardes liggen een stuk hoger. Ze is vannacht van 694 naar 605 gegaan, ureum niet te meten.
Ze zou hier doorgespoeld moeten kunnen worden, zou beter zijn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dom? Nee, geweldig dat je dit toch nog probeert! Zo lang ze niet ziek oogt, blij is dat ze je ziet, kan het ook de andere kant opgaan.

Toen wij Noa lieten opnemen vertelde de DA dat ze eens een jonge kat hadden gehad met ongeveer dezelfde nierwaardes als Misty en na drie dagen spoelen merkten ze niets meer aan de kat. Natuurlijk zijn dit uitzonderingen maar je weet niet vantevoren of je kat misschien een uitzondering is en daarom is het zo fantastisch dat je haar niet hebt laten inslapen.
Wanneer je thuis infuus kunt geven, is dat natuurlijk een veel betere oplossing maar veel DA's staan dat niet toe.

Wat heb je verder nog voor instructies gekregen? En heb je nierdieet meegekregen? En medicijnen? Je weet neem ik aan, dat wanneer ze zelf niet wil eten, je moet gaan dwangvoeren want het is wel heel erg belangrijk dat een nierpatiënt goed eet en drinkt want anders worden ze misselijk, stijgen de waardes weer en is het echt einde verhaal.

Ik hoop voor je dat ze het redt.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Drinken doet ze prima, eten heb ik nu eerst verdund aangeboden. Ik wacht het af. de dierenartsen hadden er begrip voor dat ik haar mee wilde nemen. Ze begon loeihard te spinnen en te kroelen.

Als ze gedronken heeft laat ze een keiharde boer, hikken deed ze als steeds.

Ik zou haar graag hier thuis willen spoelen. Ben geen dierenarts, het zou pijn kunnen doen , want het moet op lichaamstemeratuur. Voor dit meiske zou het wel het beste zijn.
Ze eet nu haar verdunde KD. Het zijn maar een paar slokjes, maar toch.

Minoush heb ik ook laten testen, dit zit ook niet goed. Voor haar heb ik Benekor en KD. Gelijk een tray gehaald met blikken, brokken zie ik niet zitten.

Ik moet de resultaten voor Minousch bekijken. Hier zijn ze:

ALP = 23 U/L ( 10 - 90)

ALT = 42 U/L ( 20- 100)

BUN ! 11.0 mmol/L ( 0- 6.5)

CREA ! 201 umol/L ( 27- 100)

GLU ! 8.7 mmol/L ( 3.9- 8.3)

TP ! 92 g/L ( 54- 82)

HEM = 0

LIP = 0

ICT = 0


Heb het onhandig met bril overgenomen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie