Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Goh... ik dacht nog... laten we heel stilletjes zijn in het pluisjes topic... :eshhh: dan gaat het dus ook goed met Misty en Snoet. Het is 10 dagen goed gegaan (over de hele warme periode heen). Maar Snoet heeft het dus niet zo goed begrepen :( en is weer aan het sukkelen. (edit: Ooo, en Misty begrijpt het ook niet :() Kom dames... even door die dip heen.

En welkom Roos met Charley (en gezonde Sjimmie). Klinkt wat raar om je welkom te heten in zo'n zwaar beladen topic maar het is niet anders.

Ik begrijp dat de diagnose in maart gesteld is en dat die laatste test van mei was. Waarschijnlijk krijgt ze dan eind juli of begin augustus weer een bloedtest. Ja... dan denk ik wel dat je over chronisch mag spreken. Acuut nierfalen zou ook direct met infuus e.d. behandeld moeten worden om nog op herstel te hopen maar na zoveel maanden is het wel chronisch. Die meerdere bloedtesten zijn dan ook om het verloop te zien en te kijken of het stabiel blijft. Overigens denk ik ook dat na die derde test het niet nodig is om het om de 8-12 weken te laten testen. Volgens mij hakken die bloedtesten (+consult) er ook behoorlijk in qua kosten. Je zou ook de bloedtest wat minder vaak kunnen doen en vaker het urine-onderzoek (daar hoeft Charley niet voor naar de DA en het kost geen consult). Ik had eigenlijk wel al a.d.h.v. deze uitslag verwacht dat ze op Semintra of Fortekor gezet zou worden. Verder denk ik dat je overigens blij mag zijn dat Charley de RC Renal graag eet. Is dat eigenlijk de natvoer of de brokjes?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

Adriana schreef:je da denkt dat het chronisch nierfalen is. maar weet je hoe hij op deze diagnose komt?
Door bloed en urine onderzoeken. Verder is ze helemaal onderzocht en mankeert ze niks.
Adriana schreef:scheren is niet echt nodig, is afhankelijk van je dierenarts. waar in Nederland? de onze in Gouda scheert niet bij bloedafnemen en doet ook niet aan 'roesjes'.
Mijn da (een dierengeneeskundig centrum ) doet niet aan een roesje, ze scheert alleen haar borstkastje iets kaal i.v.m. haar zeer lange (kraag) haren.
Adriana schreef:vraag je dierenarts waarom hij deze hoge frequentie wil aanhouden.
Het zou misschien wel kunnen wat je schrijft om de achteruitgang vast te stellen, maar ik ga het haar zeker vragen.
Adriana schreef:ureum waarde is een momentwaarde, creatinine meer wat lange termijn en dus informatiever. ik bedoel, als je je kat nuchter aanlevert voor bloedonderzoek zal de ureumwaarde altijd lager zijn dan wanneer gewoon vooraf is gegeten. voor creatinine maakt dat niet zo veel uit.
Ze word altijd s' ochtends op een vast tijdstip nuchter getest.
Adriana schreef:voor je volgende bezoek: vraag je da ook fosfor ip (anorganische fosfor) te meten en bloeddruk!
Ik weet niet of dit ook getest is, ga het vragen.

Maar als ik mag vragen wat is het verschil tussen chronische en acute nierfalen. ik heb Charley nu net 2 jaar en ze is altijd al een dokters kindje geweest.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, ik vond het ook al zo goed gaan Rik ;) Helaas is het altijd stilte voor de storm.
En mwah, Misty is gewoon echt een zeikerd, ze lust alles hoor! Maar owee als ze een paar weken dezelfde smaakjes heeft dan moet ze het niet meer. :eeh: :ehand:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

Rik schreef:Ik begrijp dat de diagnose in maart gesteld is en dat die laatste test van mei was. Waarschijnlijk krijgt ze dan eind juli of begin augustus weer een bloedtest.
Ja begin augustus krijgt ze weer een bloedonderzoek. Ik hoop dat het dan nog steeds stabiel is gebleven en ik hoop dan ook meer te horen van de da over hoe en wat nu verder.

Rik schreef:Verder denk ik dat je overigens blij mag zijn dat Charley de RC Renal graag eet. Is dat eigenlijk de natvoer of de brokjes?
Graag is een groot woord maar ze eet gelukkig, andere merken trok ze haar neus echt voor op. Ze eet trouwens brokken en natvoer.

Oja ik betaal nu € 82,50 per keer, gelukkig zijn mijn katten verzekerd.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Dian
Gewoon doen hoor, heeft niets met verraad te maken, maar met zorgen voor weer een nieuw eenzaam poesje. En schildpadjes zijn zoooooo leuk hihi
@ Samantha
Het gaat dus wel goed, alleen is ze kieskeurig en valt gelukkig niet af, heel belangrijk!!! Fijn dat je het zo leuk hebt gehad, is ook belangrijk...
@ Rik
Ja ik wilde eerst niet schrijven maar vind dat ze ineens zo achteruit gaat....niet dat ze spuugt,
maar ze valt af en slaapt bijna de hele dag en ze is zo sloom, eet amper uit zichtzelf en moet haar echt voor haar bakje eten zetten (en dat dus dag en nacht, ben weer zo moe...bah wilde dat ik niet hoefde te werken)
Ik zit met een enorm dilemma.....met haar naar de dierenarts om toch weer haar tandjes na te laten kijken maar ja dat heb ik nog niet zo lang geleden gedaan.
Er iets aan laten doen, misschien wil ze dan weer graag eten en stopt met kwijlen, ze zit echt de hele dag met haar bekje open en kwijlt enorm.....
Maar wel met de kans dat ze het niet overleeft....:-(

Hoe is het met Bowy?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

roosje1984 schreef:Maar als ik mag vragen wat is het verschil tussen chronische en acute nierfalen. ik heb Charley nu net 2 jaar en ze is altijd al een dokters kindje geweest.
we hebben het topic 'nierfaalkatten', daar vind je veel informatie met links over types nierfalen, medicatie, nierdiëten en ook een aantal uitslagen van bloedonderzoek van pluis-katten, voor naslag.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

acuut wordt veroorzaakt door incidentele beschadiging en dat kan door ziekte en met name urinewegen, vergiftiging en dan bv pijnstiller meloxicam/metacam-novacam-meloxidyl etc.
bij chronisch wordt het nierweefsel aangetast door herhaalde ontstekinkjes en dat littekenweefsel functioneert dan niet meer. daarbij gaat de nierfunctie gestaag achteruit.
bij acuut nierfalen en geen verdere beschadigingen kan de situatie stabiel blijven.
wij hebben twee katzels met acuut nierfalen, die met wat medicatie en speciaal voer al jaren zeer stabiel zijn en waarbij de nierwaardes in de loop van de tijd een eindje zijn bijgetrokken.
chronisch zie je voornamelijk bij seniors.

spoelen en infuus helpt alleen zeer kort na een vergiftiging (vaak overdosis metacam) wanneer torenhoge nierwaardes worden gemeten. èn als de nieren het niet meer kunnen bolwerken, maar dan zit je eigenlijk al in een eindfase en moet je goed in de gaten houden of het dier nog kwaliteit van leven heeft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@nina, wat vervelend om te lezen dat Snoet zo aan het morrelen is. Hopelijk gaat het iets beter nu het weer wat koeler word. Kan me voorstellen dat je er helemaal onrustig van bent. Sterkte.

@rik hoe gaat het inderdaad met Bowie?

@samantha gefeliciteerd met jullie 2 jarig samen zijn. Maar kan je misty nu echt geen pakketje noemen :-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Sterkte met Snoet Nina! Lastig dilemma.

Hopelijk doet Misty niet al te lang moeilijk ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Met Bowy gaat het eigenlijk prima. Ik was heel bang voor dat warme weer want dan kan het zo maar zijn dat onze lieverds het eten laten staan (minder bewegen = minder trek) maar ik moet zeggen dat dat meegevallen is. Van het RC Renal natvoer laat ze regelmatig het laatste restje staan maar ze krijgt voldoende binnen. Ze krijgt er ook nog Felix/ipa naast. Ik had zelfs een beetje de hoop dat ze wat zwaarder was geworden maar ik heb haar vanochtend even op de keukenweegschaal gezet en ze weegt nog steeds 2850 grammetjes. Dus niets aangekomen. Maar goed... ze eet goed, oogt goed en is happy. Ze gaat goed om met het mindere zicht. Dus ik heb niets te klagen (klop, klop, klop).

Ja, Roos, wij hebben inmiddels heel wat topics en posts hier staan over het eten voor nierpatiëntjes. Na een tijdje halen ze hun neus op voor wat ze op dat moment eten en vallen ze aan op weer een nieuw merk/smaakje. Om gek van te worden. Gelukkig zit ik nu toch ook al een half jaar op RC Renal natvoer maar daarvoor was het elke week switchen van merk/smaak. Mocht Charley de RC Renal even slechter eten dan kun je ook weer even het gewone natvoer geven met een schepje Ipakitine erdoorheen. Dat bindt de fosfaten en absorbeert ook uremische afvalstoffen. Het belangrijkste is dat ze door blijven eten. En wellicht heb je in die tussentijd weer de mogelijkheid om te zoeken naar een ander merk/smaakje. Maar gelukkig eet ze de RC nog.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

@Adriana. Bedankt voor uw goede uitleg. Charley heeft gelukkig (zover ik weet) maar 2x metacam gehad voor een paar dagen, verder nooit medicijnen of ernstige ziek geweest. Ik ga in elk geval de andere topics doorlezen en hoop er een hoop van op te steken.

@Rik. Charley is altijd al een moeilijke eetster geweest ook met gewone brokken en natvoer was het een drama, als ze wat eet moet ik niet meer wisselen. Ik heb Ipakitine gehad maar dat was een grote drama, Charley eet dat niet en laat het eten hierdoor staan ( zelf haar favorieten natvoer ).

Morgen ochtend moet Charley naar de da en word er weer een bloedonderzoek gedaan (is morgen al). Ik ga in elk geval vragen welke vorm nierfalen ze heeft en of ze haar fosfor ip en bloeddruk willen testen.
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Roosje.
volgens mijn da. mocht je de ipaktine ook verlengen met water en het met een spuitje geven. Ik weet niet hoe makkelijk jou kat is. ;-) anders heb je ook nog pronefra Mijn kat vond het niet echt geweldig maar ook dat gaf ik met een spuitje. Ik ga haar na iedere maaltijd een streepje. Ze mocht er 4 pd. Je zal merken dat je heel creatief gaat worden in het vinden van oplossingen , succes morgen .
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

dclizzy
Dankjewel voor de tip, ik ga het er morgen met de da overhebben.
Gelukkig is Charley vrij makkelijk (als ze je kent) en laat ze een hoop toe, alleen pillen is een probleem bij haar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

roosje1984 schreef:Charley heeft gelukkig (zover ik weet) maar 2x metacam gehad voor een paar dagen, verder nooit medicijnen of ernstige ziek geweest.
oeps, dat kan genoeg zijn (hangt van dosis en herhaling af) voor behoorlijke nierschade en dan is het acuut nierfalen, niet chronisch.
bovendien zijn aziaten wat zwakker op de nieren dan htk's, dus is het leed dan snel gebeurd.

mijn ervaring is dat als je nu begint met het ondersteunen van de nierfunctie met milde medicatie en nierdieet bvk natvoer, het de komende jaren zal bijtrekken - mits er geen andere schade bv door vergiftiging bv door meloxicam (naam stofje) bijkomt. maar nierschade herstelt nooit meer en als het meetbaar is functioneert 3/4 van de nieren al niet meer....

laat op de patiëntenkaart van al je katzels zetten dat er geen en nooit meloxicam/metacam gegeven mag worden. acceptabele vervangers zijn tolfedine, onsior en in het ernstige geval buprecare of tramadol.
en spreek dat bij iedere ingreep vooraf door want da's zijn verslaafd aan het middel.
en oh ja, da's zullen bij hoog en laag ontkennen dat meloxicam nierschade kan veroorzaken.....
maar we hebben hier iets te veel slachtoffers en weten wel beter......

trouwens, als je de bijsluiter van meloxidyl, metacam, novacam etc leest dan mag het niet worden gegeven aan nierfalers. nu staat dat bijna standaard op de bijsluiters van alle middelen maar niet in dezelfde bewoordingen. lees onze metacam-topics en daar word je niet vrolijk van..
blijf ik me toch verbazen over de diagnose chronisch nierfalen....
Laatst gewijzigd door Adriana op 13 jul 2015 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

dclizzy schreef:@nina, wat vervelend om te lezen dat Snoet zo aan het morrelen is. Hopelijk gaat het iets beter nu het weer wat koeler word. Kan me voorstellen dat je er helemaal onrustig van bent. Sterkte.

@rik hoe gaat het inderdaad met Bowie?

@samantha gefeliciteerd met jullie 2 jarig samen zijn. Maar kan je misty nu echt geen pakketje noemen :-)
Pakketje? :p
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

:icon_shifty: :roll: oh jee... de automatische spellingscorrectie heeft weer huisgehouden......
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie