Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Wat goed dat Gizmo het zo goed doet! Super! Uiteindelijk went het denk ik voor jullie en voor hem! Als hij maar gelukkig is! Goed bezig!

Hoe is het vandaag met Snoet?

Met Nelson gaat het wel. Hij eet en slaapt veel. Hij oogt gelukkig. Ik hoop dat hij weer wat gaat aankomen en niet nog meer gaat afvallen. Daarvoor heeft de DA fortekor gegeven. Ik ben gestopt met ab voor zijn gebit. Hij wilde er niet meer van eten en werd misselijk. Tja, het is iedere dag weer afwachten maar ben erg trots op hem. Nog een paar daagjes en dan wordt hij 21!
jerrel1991
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2015 20:31

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door jerrel1991 »

Goeie avond iedereen :smile:,

Ik woon samen met mijn vriendin en twee geweldige katten Poetje (4, Siamees) en Pluisje (4, Balinees). Sinds november 2013 weten wij dat onze lieve Pluisje lijdt aan nierfalen. Ze was flink afgevallen (van 4.3 naar 3.7 kilo), had diarree en at nauwelijks meer. Na onderzoek bij de DA werd er nierfalen geconstateerd. Na 3 keer spoelen, overgestapt op een nierdieet van Royal Canin en elke avond Semintra geven is ze behoorlijk opgeknapt. Ze was aangekomen en zat na een paar maanden al weer op haar normale gewicht van 4 kilo. Ook zat ze weer vol van leven. Haar nierwaardes zijn altijd goed gebleven.

De situatie is helaas verslechterd. Wij zijn 3 weken geleden terug gekomen van een rondreis door Amerika dat 2 weken duurde. Tijdens onze vakantie verbleven Poetje en Pluisje bij mijn schoonzus. Zij heeft de katten uitstekend verzorgd (medicijnen, nierdieet etc.).

Bij terugkomst viel mijn vriendin wel op dat Pluisje wat was afgevallen. Misschien had ze door de stress bij mijn schoonzus minder gegeten? :-( Mijn schoonzus heeft namelijk zelf twee katten en dat leverde een behoorlijke battle op haha.

Gister zijn we naar de DA geweest om haar te wegen en wat bleek... ze is inderdaad afgevallen van 4.05 kilo (haar laatst genoteerde gewicht door de DA) naar 3.7 kilo. De arts heeft direct bloed afgenomen om haar nierwaardes te controleren. Helaas vielen die hoog uit. Ook voelde hij dat de ene nier grote was dan de ander en raadde hij ons aan om vandaag een echo te laten maken.

Uit de echo bleek dat haar nieren flink achteruit zijn gegaan in vergelijking met de eerste echo (uit 2013). Ondanks de slechte uitkomst van de echo, verhoogde nierwaardes en een verlies in gewicht merken we weinig aan haar. De ontlasting is goed, ze eet en drinkt normaal, mooie vacht en speelt gewoon. Toch schrik ik van de uitslag omdat de DA zei dat hij op dit moment niks meer kan doen. Opnieuw spoelen heeft geen zin en van de nieren is nog maar weinig over. De DA had hogere waardes verwacht bij zulke nieren.

Omdat Pluisje d'r gedrag nogal verschilt met de resultaten van de DA ben ik op zoek naar handige tips om dit zo te houden. De uitslag van de DA heeft ons behoorlijk laten schrikken en we zijn heel erg bang dat we straks ergens te kort schieten waardoor ze uiteindelijk zich toch slecht gaat voelen.

Dit is wat wij tot nu toe doen:

1. Niervoer van Royal Canin Renal. Ze houd alleen van brokken en moet niks van natvoer hebben. Ze heeft nooit natvoer gegeten want ze vind het echt niks haha.
2. Elke avond geven wij Semintra (nier medicijn)
3. Overal in huis staat water en een drinkfontein
4. Niervoer is de hele dag beschikbaar. Zowel Pluisje als Poetje eten dezelfde RC voer en eten uit dezelfde bak. De bak vullen we in de ochtend en als hij leeg is vullen we hem bij.

Ik las dingen als af en toe een spuitje met water geven om te zorgen dat ze genoeg drinkt? Voer nat maken? Andere remmende medicijnen, homeopatische medicijnen etc. Wat kan ik allemaal doen:(

Groetjes,

Jerrel en Bianca
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoi Jerrel
Ik weet niet of je het artikel op de vorige bladzijde hebt gelezen, maar hierin staat dat alleen nierbrokjes niet goed is voor een kat met nierfalen want ze hebben vocht, vocht en nog eens vocht nodig en dat zit niet in brokjes.

Onze Noa at ook alleen brokjes voordat ze nierfalen kreeg op driejarige leeftijd en dus zijn we gaan spuitjevoeren. In het allereerste begin 8x daags twee spuitjes en toen zij en wij er aan gewend waren (in het begin was het een kliederpartij, maar al doende leert men en gaat de kat niet meer zo sputteren), 4x daags 6 spuitjes en weer wat later 3x daags 8 spuitjes. En dat hebben we bijna 4,5 jaar volgehouden.
Ook aan Noa merkte je niet dat ze nierpatiënt was; ze gedroeg zich zoals een jonge kat zich hoorde te gedragen en kwam dankzij de spuitjes 2 kilo aan in een half jaar tijd (van 3 naar 5 kilo).
Helaas stortte ze drie weken geleden opeens in en op 12 maart is ze gestorven. Ruim vier jaar heeft ze in geleende tijd geleefd want in november 2010 zei de dierenarts-internist al dat we haar moesten laten inslapen omdat geen behandeling mogelijk was.

Ik gaf Noa naast Fortekor (en later Semintra) homeopathische korreltjes via de hom. dierenarts Atjo Westerhuis in Dodewaard en het laatste jaar ook Rubenal voor een betere nierfunctie (via MedPets).

Ik zou dus toch een poging doen om te gaan spuitjevoeren. Hoe ik dat deed staat hier:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 90#p610364
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Maaike, dank je wel voor het vragen :-) Het ging vanmorgen weer beter met haar, toen ik uit de nachtdienst thuis kwam had ze haar eten (met halfje Fortekor) opgegeten en was actief en speels (meestal 's morgens) daarna heeft ze heerlijk naast me geslapen, later weer wat gegeten etc. Toen ik vanavond richting werk ging lag ze te slapen, hoop dat als ik straks thuis kom dat ze weer gegeten heeft...toch steeds weer die stress als ze een paar dagen wat minder is...

Het is heel vreemd, voordat ze een paar mindere dagen heeft loopt ze eindeloos te ijsberen en rondjes om de tafel en door de kamer, maar wanneer je haar roept komt ze gewoon, ze is niet van de wereld of zo (dacht eerst aan dementie) en de dag erna is ze helemaal uitgeteld. Dan eet ze dus slecht en is lusteloos.
Vraag me echt af wat het kan zijn, diabetes, schildklier etc is uitgesloten, maar vind dit echt vreemd...

Fijn dat Nelson stabiel is, 21 is echt een prachtige leeftijd!!!!! Ja ab kunnen ze misselijk van worden, en niet eten is niet goed...denk dat je het goed hebt gedaan en de zorgen die blijven he, dat van iedere dag afwachten herken ik zo goed ;-) Hoop voor Nelson dat de ontstekingen nog minder worden maar als hij lekker eet zal hij er niet zoveel last van hebben...

@ Jerrel,
Welkom, al is het niet een leuke aanleiding....hoop dat Pluisje lekker bijkomt en weer wat aankomt...
Ook al reageren nierkatjes slecht op stress, kan me niet voorstellen dat de nieren er zo van zijn verslechterd in 2 weken tijd.
Zo jong nog, dan zou ik inderdaad overwegen om met een spuitje wat bij te gaan voeren, weet natuurlijk niet hoeveel harde brokken zij eet maar wat zachtvoer erbij met extra water is natuurlijk wel goed....heb je al eens een ander merk geprobeerd?

Snoet kreeg eerst Hills k/d zakjes met saus, die vond ze heerlijk (kip en beef) maar na 3 weken niet meer en nu vindt ze die van RC renal erg lekker, beef en tonijn, ook zakjes met saus. Heb je al eens de blikjes met pate geprobeerd (evt aanlengen met water) misschien lust ze dat? Van Hills k/d, of RC renal.. Of die van Trovet of Specific, is ook erg goed en vet zodat ze sneller aankomt....
Wanneer ze de pate zelf niet eet, kun je deze dus (volgens de manier van Annet) spuitjevoeren....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Snoet eet haast niets meer :-(
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Oh nee toch Nina!
Kan je haar wat spuitvoeren?
Wil je niet laten schrikken maar mijn kat had dat ook; rondjes lopen etc....hij had een herseninfarct gehad. Wilde ook niet meer eten toen. Even goed in de gaten houden.
Laat je weten hoe het gaat?
@jerrel: inderdaad natvoer nierdieet geven. En je goed laten informeren. Je kan proberen natvoer warm te maken in magnetron. Dan ruikt het lekkerder. Is het proberen waard.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ugh, dat had Gizmo dus ook. Is spuitjesvoeren een optie?
Vandaag heel de dag weggeweest en ik had natvoer bij hem gezet (zakje van hills) en zijn hills brokjes.
Ik ging er vanuit dat we vanavond moesten gaan spuitvoeren.
Maar hij heeft gewoon 27 gram brokjes op en ook nog 51 gram natvoer!

Wauw, ik sta echt versteld.
Maar ik ga er niet vanuit dat dit normaal wordt. We blijven gewoon spuitjes voeren maar dit is wel fijn thuiskomen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Trouwens. Ik heb nog een hele hoop beaphar en integra staan in de kast. Dit eet gizmo niet meer. Is er iemand die dit goedkoop wil overnemen??
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Featherr,

Nee is geen optie, dan gaat ze een week onder het bed zitten en wordt echt bang van me...ik wil niet dat ze zich terug gaat trekken, het is een angstig katje altijd al geweest.....
Was ze even boos en dan weer ok zou ik het wel doen...

Maar ik heb een blikje Clinic fri open getrokken, dat heeft ze voor 3 kwart opgegeten gelukkig, en hoop dat ze vannacht haar RC opeet met de Fortekor erin....maar maak me zorgen omdat ze eerst zo goed at en ik nu echt het bakje onder haar neus moet zetten.
Wel is ze 's ochtends als ik uit de nachtdienst kom heel actief geweest (haar touwtje ligt dan beneden dus ze heeft ermee gespeeld) en ze rent de trap op en af en dan heeft ze wel alles opgegeten, maar daarna eet ze de rest van de dag haast niets en slaapt veel, dit was eerst anders.

Die geef ik nu in 2 keer want anders moet ik steeds een pil weggooien en daarvoor is het echt te duur...denk niet dat het erg is want haar bloeddruk was heel goed (voordat ik ermee begonnen ben)

Maar ik zit terug te denken, voordat ze ziek werd at ze altijd 1 blikje Almo en 1 (soms niet eens) blikje Gourmet pate en wat harde brokken van Hills Science plan 7+, dus zoveel minder eet ze nu niet eens, maar de afgelopen weken heeft ze als een tijger gegeten en ik schrik hier nu enorm van.
Konden ze maar praten!!!!!! (alhoewel dat wel schrikken zou zijn hihi)

Wat fijn dat Gizmo het zo goed doet!!!! Ben blij voor je :-)

@ Maaike
Dank je voor het meedenken, maar spuitjevoeren is bij haar geen optie helaas.....ja dacht eerst ook dat het neurologisch was maar ze is wel gewoon alert wanneer ze ijsbeert, weet waar ze is, komt gewoon snuffelen wanneer ik haar roep, soms stopt ze maar soms gaat ze gewoon door. Merk wel dat ze daarna heel erg moe is....dus misschien toch?? Schildklier is het in ieder geval niet, heb ik laten onderzoeken...haar bloeddruk is ook goed...
Laatst gewijzigd door Nina1967 op 29 mar 2015 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Oja, de Beaphar durf ik niet zoveel te geven, maar hoeveel heb je staan?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Over een uurtje ga ik misty prikken beneden en dan ga ik even tellen en de smaken erbij zetten. Dit at Misty altijd voor ze diabetes kreeg maar nu mag ze het niet en Gizmo wil het absoluut niet eten. Ja een paar likjes maar dat vind ik zonde. Zo'n heel bakje weggooien na 2 likjes :P
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Ze lust trouwens alleen de Taurine tot nu toe....die met vissmaak lust ze in ieder geval niet ;-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik heb: integra 5 kalkoen, 4 kip.
Beaphar 2 lam, 2 eend, 2 kippenborst en 4 zalm.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Weet het nog niet...voor 6 blikjes is het niet de moeite voor opsturen denk ik? Als je in de buurt woont neem ik ze wel . Zalm lust ze niet de rest weet ik niet en integra heeft ze nog niet gehad....
Vind het wel jammer dat niemand zich
voor Snoet lijkt te interesseren :-(
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O nee, Nina. Wij interesseren ons wel voor Snoet hoor. Ik had begrepen dat ze gisteren wel weer aan het eten geslagen is. Misschien dat we wat minder schrikken van een dagje minder (of niet) eten bij onze nierpatiëntjes en ik hoop dat je het ons niet kwalijk neemt dat we niet gevraagd hebben of ze vandaag alweer gegeten heeft. Ik zit hier ook met één die ik niet zou kunnen spuitvoeren. (Shit, en tijdens het tikken donderd ze slapend van het bed. Ze lag nét langs mij op het randje van het bed. Één kleine miauw na de val en ze loopt geschrokken naar haar etensbakje om te eten :))

Hier heb ik nog wel koolvis achter de hand als er helemaal niet gegeten wordt (maar gelukkig nog niet hoeven te gebruiken). Momenteel is het nog steeds RC renal. Dat is al 2 maanden zo dus ik sta eigenlijk verbaasd dat ze dat al zo lang blijft eten (na een jaar om de week te moeten wisselen).

Enfin, ik hoop dat Snoet dus weer aan het eten is en d'r draai snel weer kan vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie