6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Mijn moeder is me net eens komen bezoeken omdat ze voelde dat het me niet ging vandaag. Ze wilde eens persoonlijk zien hoe Nanou reageerde. Zelf heeft ze ook al altijd poezen gehad en het komt ook steeds goed daar.

Toen ze aanbelde ging filou achter het gordijn kruipen, tot hij doorhad dat het haar was. Nanou was intussen mee de living ingekomen.

Filou zag mijn moeder en ging gelijk aan haar snuffelen. Nanou zag filou en kwam rusti bij hem en ze deden terug neusje neusje. Maar plots schrik filou terug en crossen ze terug elkaar achterna. Nanou gaf het ditmaal snel op. Filou ging de keuken in en Nanou ging in de krabpaal liggen.

Mama zegt dat ik te snel panikeer, volgend haar zijn er geen kwade bedoelingen bij Nanou. Zeker niet omdat ze zo rustig neusje neusje kwam doen bij filou. Het feit dat ze achter filou snelt is volgens haar puur spelen..

Filou heeft enkele malen gemiauwd van op de vensterbank in de keuken, mama en ik gingen bij hem en Nanou kwam mee en ging zich op de grond leggen maar ondernam geen poging om op de kast te springen. Nanou bleef heel rustig en zelfs lief.

Filou is ditmaal ook niet fel geschrokken, hij begon direct te spinnen wanneer we bij hem kwamen. Nanou ging uit zichzelf terug naar boven en dat was dan ook het moment dat filou uit de keuken durfde komen.

Ik ben terug wat gerustgesteld :-)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Nou, kijk toch :grin: ! Ik denk dat je moeder wel gelijk heeft. Laat haar maar lekker vaak langs komen :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Zo, Nanou kreeg haar potje eten en terwijl liep filou vrij rond. Eerst zat hij op een afstand te loeren maar heb hem toen met een snoepje gelokt. Nanou keek een paar keer naar hem maar het eten was interessanter. Voor filou was het een aangename ervaring, hij liep plots op 10cm naast haar.. En uiteindelijk ging hij aan het lege potje snuffelen waar Nanou bij zat.

Ik vind wel dat filou boven veel zelfzekerder is dan bvb in de living.. Vreemd..

Oefffff... Ik ga gerust slapen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door nellebel »

boven is haar domeintje geworden. gijs mijn bangerd, kroop beneden altijd weg. ze mochten beide pas mee naar boven toen ze beide goed gewend waren, gevolg is dat gijs boven zich vanaf het begin dus veel zekerder voelde omdat hij daar pas kwam toen het beter met hem ging. boven is hij toch altijd beetje meer de baas en beneden guusje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Kan wel goed zijn, maar zou filou dan net niet boven onzekerder zijn gezien de boven het domein van Nanou is ?

Mijn vriend denkt dat filou zich ook stelt aan de hordeur omdat ik bvb binnen bij Nanou ben. Dat hij ofwel jaloers is ofwel erbij wil.. Tot nu toe heb ik het hem ook enkel zien doen wanneer ik binnen bij Nanou ben..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door nellebel »

maar filou heeft toch voorheen het hele huis gehad dus voor hem zal dat denk ik minder spelen. nanou is vooral boven gewend en zal zich daar misschien veiliger en sterker voelen.
je bent keigoed bezig en ga vooral zo door
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Nanou voelt zich overal sterk, die heeft nergens last van ;-) . Op de bovenverdieping heeft Filou meer positieve ervaringen opgedaan, omdat enerzijds de hordeur daar was en er anderzijds ook lekker natvoer gegeven werd. Ik denk dat er beneden vooral meer spanning is bij Euforia en dat werkt heel erg door op Filou. Er wordt denk ik ook teveel 'bovenop' gezeten. Met het bezoek van mams ging het wel goed, want die is rustiger en heeft er wel vertrouwen in. Daardoor werd Euforia ook rustiger.
Ik zou ze beneden eten gaan geven. Zet Nanou's deur maar open en roep haar naar beneden. Laat ze daar samen eten en doe verder niets. Let niet op ze, ga gewoon iets anders doen en als Filou weg rent, lekker laten gaan. Nanou is nog niet één keer echt lelijk tegen hem geweest. Hij moet gewoon wennen aan haar onbehouwen gedrag. Hij herstelt zich altijd snel en wordt daardoor toch steeds iets sterker. Wees vooral zelf ook vrolijk en niet angstig. Je eigen stemming is zo enorm belangrijk!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik moet eigenlijk lachen met mezelf als ik jouw bericht lees Cari ... Ik voel me zo'n hulpeloos wezen zonder m'n moeder :) Kheb haar gisteren nog een bedankingsberichtje gestuurd. Ze zei me dat ze nog iedere dag zou komen als dit maar hielp om onze poezen samen te kunnen laten.

Mijn vriend en ik zijn gewoon te bezorgd om Filou, misschien omdat hij nog maar pas zijn zusje verloren is en hij ook heel aanhankelijk is naar ons toe.. Maar misschien is het inderdaad het best wanneer ik alles negeer en de poezen het op zichzelf laat uitwerken. :) We komen er wel hoor :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Helemaal met Cari eens - gewoon laten begaan. Ik denk dat Nanou vanzelf gaat stoppen met haar aanstuifgedrag. Zorg dat er nergens wat om kan vallen, zoals die gitaar, dat is zonde voor de extra schrik-stress. En inderdaad vrolijk en enthousiast blijven, met hoge stem vrolijk tegen ze praten. Verder gewoon lekker je gang gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik ben thuis gekomen, samen met filou de hordeur opengezet.. Had een snoepje in de hand en zat gehurkt.. Filou smeken op mijn ene been, Nanou op het andere.. Plots kwam filou tot het besef en liep hij weg onder het bed. Op zich was het gehurkt moment echt super. Beide in koor miauwen :-)

Daarna ben ik met Nanou naar beneden gegaan en na vijf minuten stond ook filou in het deurgat. Nog eens vijf minuten zelfvertrouwen opbouwen om dan wanneer Nanou niet keek naar de keuken te sluipen. Daarop ben ik met Nanou de keuken ingegaan en heb ik filou zitten aaien tot hij gekalmeerd was. Hij hield wel steeds Nanou in het oog. Dan heb ik beslist om hen samen te laten eten, maar voor filou was dit nog een stapje te ver. Hij durfde de kast niet afkomen. Nanou zat volop te smullen terwijl filou haar in het oog hield. Terwijl zaten mijn vriend en ik te eten in de living, dus lieten we hen doen. Plots hoorde ik filou grommen en blazen en toen ik keek zat hij in een moeilijke positie waarbij hij over een kast wilde kruipen maar Nanou zat onder hem te miauwen.. Heb toen Nanou gelokt tot bij mij, en ze kwam mee in de living, plots was ze van iets geschrokken en ging ze uit zichzelf terug naar boven. Filou kwam onmiddellijk uit de keuken en is nu eventjes naar buiten.

Goeie ervaring terug :)

Voor mezelf was dit wel genoeg voor vandaag ook, ik merkte dat ik heel angstig werd toen ik filou hoorde blazen en grommen.. Dus ik laat het hierbij voor vanavond. Nu nog gezellig wat tv kijken en dan boven nog eens proberen voor het slapen.

Filou zijn zelfvertrouwen beneden moet wel nog serieus aangesterkt worden. Maar ik ben tevreden over vandaag :) geen achtervolging :)


Edit: Nanou is terug in de living en filou achter het gordijn..

Edit 2: eerst heeft filou durven naar de keuken gaan terwijl Nanou hem bekeek. Filou kroop op de kast en Nanou bleef onder hem zitten. Zeker een kwartier lang. Ging filou naar links ging Nanou mee, ging hij naar rechts, ze ging ook mee. Allebei elkaar blijvend aankijken en telkens hun ogen dichtknijpen. Op een bepaald moment hoorde ik 1 van de 2 zwaar ademen alsof die in slaap aan het vallen was :) maar dat zal wel niet.

Nanou is uiteindelijk de living mee ingekomen en in de krabpaal gekropen. Daarna sloop filou de living binnen en wilde in zijn hangmand kruipen, maar die is vlak naast Nanou.. Hij had dit niet gezien, Nanou hem natuurlijk wel en ze is hem besprongen. Filou is wel op tijd weggevlucht terug achter het gordijn. Nanou heb ik tijdens haar spurt doen stoppen en terug in de gang gestopt.

Ze laten begaan zie ik echt nog niet zitten.. Uiteindelijk ben ik toch al tevreden van het resultaat van deze avond, ze hebben toch een goeie twee uur "samen" gezeten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Je mag zeker tevreden zijn met deze avond :grin: !
Je mag ook best Nanou weglokken als er gegromd of geblazen wordt, maar als dat maar 'neutraal' gebeurt. Kies geen partij en ga niet troosten. Gewoon scheiden, zodat jullie allemaal weer even kunnen ademen ;-) .
Edit 2: eerst heeft filou durven naar de keuken gaan terwijl Nanou hem bekeek. Filou kroop op de kast en Nanou bleef onder hem zitten. Zeker een kwartier lang. Ging filou naar links ging Nanou mee, ging hij naar rechts, ze ging ook mee. Allebei elkaar blijvend aankijken en telkens hun ogen dichtknijpen. Op een bepaald moment hoorde ik 1 van de 2 zwaar ademen alsof die in slaap aan het vallen was :) maar dat zal wel niet.

Nanou is uiteindelijk de living mee ingekomen en in de krabpaal gekropen.
Hartstikke goed! De oogjes telkens dichtknijpen is een heel goed teken, dat is een vriendelijk gebaar.
Het komt goed!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Nanou en filou liggen in 1 zelfde ruimte te slapen :-D

*vreugdedansje*

Filou loopt steeds minder rond met grote ogen, maar zodra hij schrikt van haar en wegrent zit ze er nog steeds na.

We hebben ontdekt dat Nanou eigenlijk te traag is voor filou.. Hij kan zich steeds uit de voeten maken achter het gordijn en Nanou begint te snappen dat het geen zin heeft van ook achter het gordijn te kruipen.

Ik denk/hoop dat het binnen een grote twee weken helemaal in orde is als we zo verder gaan :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Jipeeeeeeeee.
Dat klinkt goed. Ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurd als Nanou eerder wakker wordt dan Filou :) Maar het lijkt erop dat ze aan elkaar aan het wennen zijn en zonder deur ertussen ben jij nu ook een stuk relaxter aan het worden. Dan is het gewoon een kwestie van tijd. Waarschijnlijk zal er nog wel een keer flink gegromd worden (en een mep uitgedeeld worden) maar het lijkt erop dat ze het verder wel uit kunnen maken met elkaar. (En zeker als Filou sneller is, is dat een gerustellende gedachte)
Overigens... het is natuurlijk niet zeker dat Filou echt sneller is. Maar hij loopt "voor zijn leven" en Nanou alleen maar voor "spel". Daar kan natuurlijk ook nog verschil inzitten. Ik kan me voorstellen dat je van het zicht dat ze allebei liggen te slapen in dezelfde ruimte wel vrolijk wordt :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Nanou is eerder wakker geworden en uit haar krabpaal gesprongen om terug naar boven te gaan. Ze bleef even voor filou die in de krabpaal achter te zetel lag, keken elkaar even aan.. En toen ging Nanou verder naar boven :)

Het is nog maar de tweede dag dat ze ieder moment vrij kunnen rond lopen dus dat zit volgens mij wel al goed. Inderdaad een kwestie van tijd en wennen nu :)
Renatevanderveer

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen! Ik lees trouw mee, al kan ik helaas geen advies geven.
Vorig jaar een poes van dezelfde leeftijd als Nanou proberen te koppelen aan mijn zwart-witte duo.
Ik herken het gevoel van negativiteit wel, ik vind dat het je super doet!
Plaats reactie