Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Jeetje wat sterk zijn jullie allemaal! Dan moet ik geloof ik blij zijn dat mijn Nelson nog uit zichzelf eet. Hij heeft net een half blik hills kd gegeten. Brave vent.
Ik begrijp je wel feather, als je kat dwangvoeren vreselijk vindt dan is dat niet katwaardig vind ik.
Lukt het wel zoals bij annet dan geen probleem. Kan je geen pillen krijgen tegen misselijkheid? Misschien eet hij dan weer beter. Ach arme jij en Gizmo. Denk dat je graadmeter moet zijn: heeft hij een katwaardig leven? Mijn lotje bleef ook nog kroelen en knuffelen tot de laatste slik, maar toch besloten in te slapen. Crea van 512 en besef nu oas dat dat heel hoog was. At ook niet meer.
Sterkte, zal aan jullie denken.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Annet,
Fijn dat de ab aanslaat, nog 3 dagen en wie weet is het voldoende, dan gelijk foto laten maken?
Gelukkig dat Noa het spuitjevoeren niet vervelend vindt, het gewicht komt er vast wel weer aan.

@ Featherr....zolang je niet zeker weet of Gizmo echt afgevallen is moet je niet in paniek raken...misschien valt het reuze mee en gaat hij morgen weer eten....zolang hij nog happy is niet gelijk aan het einde denken hoor, dat merk je wel, echt waar..

En wat betreft de waardes, er zijn katten met heel hoge waardes die nog een (paar) jaar goed hebben gedaan en katten met iets boven normaal die veel sneller achteruit gingen...het hangt echt van de kat af
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ojee. Ik kijk eigenlijk niet zoveel meer naar het gewicht van Bowy. Ze woog 2 jaar geleden 3,nogwat en de laatste keer (vorige maand) gemeten in een bakje op een keukenweegschaal (lastig meten want ze wil niet blijven zitten) was het 2,9. Ik kijk meer hoe ze zich voelt. Wil ze nog eten, gaat ze nog haar rondjes door de tuin doen, snuffelt ze nog door het huis, komt ze nog op mijn buik liggen, kortom het "katwaardig leven". Vorig jaar dacht ik al dat het haar einde was dus ik heb mezelf toen al een beetje voorbereid dat dat einde er wel aan zit te komen. Spuitjesvoeren gaat hier ook niet gebeuren. Dat is vreselijk stressvol voor haar. Ik heb nog koolvis achter de hand voor als ze niet wil eten maar als dat er niet meer ingaat dan is het einde echt nabij (of ik moet nog misselijkheid medicijnen halen want tot nu toe kan dat nog zonder). Ik hoop echt voor je dat Gizmo nog wel even blijft eten. Gewicht opnemen is denk ik alleen maar stressvol voor jezelf (terwijl je er dus zelf zo weinig aan kan doen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ondertussen heb ik alweer besloten om te kijken of de dierenarts een spuit heeft met een grotere 'mond' dan de 5 ml spuitjes. Als ik het er gewoon in 1x goed in kan krijgen en dan meteen 5-10 ml en dat 8/4x dan is dat 5 minuten op de dag dat hij het er niet mee eens is maar waardoor die wel 40 gram natvoer naar binnen krijgt naast wat hij zelf wil eten..

De 5 ml spuitjes hebben echt een te kleine mond en als ik hem open snij is het allemaal weer te breed en dat werkt ook niet.
Misschien is het dan makkelijker voor hem.

En nee, ik probeer niet te stressen want er zit verschil tussen weegschalen en als hij op deze weegschaal niet afvalt, dus over een week (of 2). Dan gaat het waarschijnlijk beter dan ik dacht.

Ik wil nog helemaal geen afscheid nemen, hij is pas 14.. Potverdikkeme. En ik vind het ook overkomen dat ik Gizmo dan maar lekker laat inslapen nu we de nieuwe hond hebben. En dat zou me weer helemaal niet moeten boeien want andere mensen denken maar toch denk je daar weer aan..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Je zei dat hij nog geniet, genoeg drinkt en toch ook wel eet. Dan lijkt mij het einde nog niet nabij. Als je dan ook nog kunt spuitvoeren (met minimale stress) dan krijgt hij ook nog genoeg binnen. Waarschijnlijk hoef je niet te verwachten dat hij veel aan zal komen maar afvallen zal hij dan ook niet doen en het geeft jou ook weer rust (op het spuitvoeren na dan). Je kunt de semintra misschien tegelijk met het spuitvoeren geven. Dan hoef je dat niet 2x te doen. (Ik ben blij dat die semintra hier door het voer heen kan)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Ik heb een 10 ml spuit via de apotheek...was toen voor mn kies...trek er nu de lactulose mee op...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nou hier positief voorzichtig. Vanmorgen deed ik Gizmo naar beneden en het viel me meteen op dat het rondom zijn oog weer licht roze was. Blijkbaar toch weer een klein beetje bloed uit z'n traanbuis gekomen. Hij had dus weer last van z'n oren.

Hij heeft vandaag al 2x een hapje brokjes genomen. en dat is meer dan de laatste 2 dagen.
Ik heb wel bij de apotheek pipetjes en grotere spuitjes klaar laten leggen die ik morgen kan ophalen. Ben nu alleen thuis met de honden en Yindi kan nog niet alleen blijven.

Hopelijk wilt die ook z'n natvoer weer want zn niervoeding heb ik gister weer weg kunnen gooien na 2x eraan gelikt te hebben :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

En zo blijft het tobben......... :-(

Noa was de afgelopen twee dagen steeds aan het spugen. Zondag 1x en toen dacht ik nog aan een haarbal of misschien een bijwerking van de pijnstilling. Gisteren had ze echter geen pijnstilling meer gehad en toen spuugde ze 2x. Toen de bijsluiter van Clavubactin er bij gepakt (handig dat de da er tegenwoordig ook een bijsluiter bij doet) en ja hoor: maag/darmstoornissen, misselijkheid, braken.
Gelukkig mag ik (nou ja, mijn man; ik durf dat niet) de laatste drie dagen gaan spuiten.

Gelijk overleg gehad met mijn eigen da over de vervolgstappen. Er wordt geen foto gemaakt want daarvoor moet ze onder narcose (misschien dat ze dat op dezelfde manier doen als bij mensen met zo'n plaatje in je mond?) en dat is niet goed voor Noa. Operatie zoals Knaake dat beschreven heeft, durft hij wel aan, maar eerst afwachten of de ontsteking terugkomt.
Steeds opnieuw antibiotica geven vindt hij geen goed idee.

Vanmiddag was Noa weer heel goed te pas. Lag heerlijk ontspannen in het zonnetje en ook haar houding, wanneer ze op de klimpaal ligt, is veranderd. :eclap:
Gisterennacht kwam ze weer gezellig masseren.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@Featherr hopelijk eet Gizmo weer wat beter nu....

@ Annet fijn dat het weer wat beter gaat met Noa ...gelukkig alleen een bijwerking van het medicijn en geniet ze weer lekker in de zon....
Snoet ging gister ook niet zo goed..ze lust de pate weer eens niet zodat de lactulose er niet in gaat, ze vol raakt en misselijk wordt...dan weer weinig eet en dus de fortekor er niet in gaat..
Vanmorgen gelukkig weer wel...zo houden ze ons weer lekker bezig ;-)
Ze geniet nu lekker in de tuin van de zon
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ochjee, Featherr... we zouden bijna vergeten dat Gizmo ook nog last van die poliep heeft. Ik hoop ook dat hij weer een beetje eet en je het spuitjesvoeren zo lang mogelijk uit kan stellen.

@Annet: Hoe is het eigenlijk met de bult onder Noa's oog? Is die al weggetrokken? In ieder geval fijn te horen dat ze weer een beetje haar normale routines hervat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nou Gizmo eet niet uit zichzelf. MAAR! ik heb spullen gehad van de apotheek waarmee ik kon proberen hem spuitjes te voeren. Een spuit van 60!! ML. En die heeft een redelijke grote mond. 2 slagen groter dan die 5 ml spuitjes.
EN WAT GAAT DAT MAKKELIJK.

Nouja.. Gizmo heeft me in het begin open gehaald, vriendlief heeft hem dus in een handdoek gewikkeld en hij was wild aan het grommen. Alsof we hem aan het vermoorden waren :')
Maar hey, hij lag een paar minuten later weer knorrend op schoot en hij ligt er nu nog steeds.
Volgens mij heb ik net heel makkelijk 20ml naar binnen gekregen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ooo, mooi dat het zo makkelijk gaat. Hoeveel gram zit er eigenlijk in zo'n spuit (als je hem met 20ml vult)? Hou je er dan rekening mee dat je het met nog extra water aangelengd hebt (of hoeft dat niet)? Moet je daar weer mee gaan rekenen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Pas op dat je niet teveel in een keer spuit want voordat je het weet komt het er met dezelfde snelheid weer uit of verslikt de kat zich. Ik spuit bij Noa in een spuitje waar 6 ml. in past in twee keer en dat gaat goed. Wanneer je dus zo'n enorme spuit hebt, moet je ook heel vaak spuiten en ik zie dan niet het voordeel met kleinere spuiten.

Rik: het bultje (zwelling) is verdwenen en Noa voelt zich weer als vanouds. Gisterenavond spuugde ze echter wel weer alles uit dus ook een prik kan zorgen voor misselijkheid. Daarom voeren we nu in twee keer. Vier spuitjes, tien minuten rust en dan de andere vier en dat gaat goed.
Alleen een uurtje geleden ging ze na vier spuitjes zelf brokjes eten (zo van "is dit alles wat ik krijg?"); is echter een goed teken.

Morgen nog een keer AB en dan afwachten of de zwelling terugkomt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ooo, das fijn dat dat bultje weg is. Dan is het inderdaad hopen dat de AB goed zijn werk gedaan heeft en alle problemen wegblijven.

Hier wordt bij thuiskomst ook aan de brokjes geknabbeld... zo van... "je bent toch thuis... geef mij nou eens eten". "Grrrr. het duurt te lang, laat ik maar aan de brokjes beginnen".

Ik begrijp dat het bij Featherr ging om de grote spuitmond die de 60ml spuit heeft. Van niet alle spuiten kun je even makkelijk de "mond" afknippen dus het zal wel even puzzelen zijn om een juist exemplaar te vinden/maken. Ik heb ook wel van die spuiten waarbij de spuit direct van breed naar een heel smal tuutje gaat en die kun je er dan niet af knippen. Maar ik kan me voorstellen dat je heel voorzichtig moet spuiten en de kat het tempo laten bepalen want anders geeft het alleen (nog meer) stress.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik doe nog geen 2 a 3 gram in 1 keer. Als er teveel uit komt dan komt het op m'n handen terecht. Ik kan in zijn bekkie kijken en hij blijft slikken zolang die spuit erin gaat.
Ik vind die mondjes te klein, dan blijft er weer een stukje steken en dan schiet dat in 1x eruit. Heel vervelend.

Rik ik maak gewoon zo'n bakje klaar met het voer en dan met water erbij een papje van maken. 80 gram dus met water, dat moet gewoon op.
Hij heeft nu 2x 20 gram op en hij houd het gewoon binnen. Ik ga niet in 1x 80 gram natvoer naar binnen duwen natuurlijk.
Hoeveel er in 1x binnenkomt met water weet ik niet. Hij liep in ieder geval wel mauwend rond omdat die honger had. Hij is weer even boos maar daar trek ik me niks van aan. Liever een boze kat dan een dode kat ;) Vanavond nog 2x eten geven dan komt het wel goed.

Die spuitjes van 5 ml was gewoon rot, met vullen viel alles er langs, nu kan ik met een grote eetlepel gewoon de spuit vullen. En ik kan in 1x eten geven ipv een paar keer de spuitjes moeten vullen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie