Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pirate67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2007 10:57
Locatie: Terwolde
Contacteer:

Bericht door Pirate67 »

hangt er een beetje van af, kan tot een maand of 3 duren voor ze elkaar accepteren en soms helemaal niet.
Hans, Michou, Romana, Aphrodite, Gato, RIP Gollum(18).

Een huis is geen thuis zonder kat.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Nou, ik heb sinds gisteren een jong poesje er bij (ruim een jaar). De eerste aanvaring met de oude kater van 13 ging gepaard met een hoop gegrom, geblaas en gemauw. Ze vielen elkaar echter (nog) niet aan. De kleine kan ik vervolgens ook even niet meer aanraken, want dan haalt ze uit. De kater komt snel weer tot bedaren als het poesje uit zicht is. Hopelijk gaat het snel de goede kant op. Op zich ben ik optimistisch want in het asiel liep het poesje ook zonder problemen tussen veel andere katten rond en de kater heeft ook nooit problemen gehad met de andere katten in de buurt.

Als iemand nog tips heeft hou ik me aanbevolen.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Nou, het wil nog niet echt lukken. Het volgende probleem doet zich namelijk voor: Zodra de kleine poes de oude kater ziet, wordt ze heel enthousiast en rent ze op hem af. De kater schrikt zich de pleuris en raakt helemaal in de stress, waardoor hij weg vlucht, in een hoekje kruipt en heel hard begint te krijsen. Daaropvolgend gaat de kleine poes ook in de verdedigingshouding (hoge rug, dikke staart) en begint ze ook te krijsen. Tja, en dan gaat het steeds harder. Ze vallen elkaar nog niet aan. Maar ja, met zo'n overenthousiaste poes, hoe kan ik ze nou zo aan elkaar laten wennen? De kater is nu helemaal zijn huis kwijt en weet af en toe niet waar hij het zoeken moet en de huiskamer komt hij al niet eens meer in. Ik heb zelf het idee dat als de kater meer aan het idee gewend is dat er een nieuw poesje is, dat hij dan wat minder in de stress schiet als ze op hem af komt en dat het dan beter gaat. Nu heb ik het idee gekregen om in de huiskamer een kooi neer te zetten waar ik dan de poes in kan zetten, zodat de kater weer in de huiskamer kan komen. Zo kunnen ze dan elkaar zien, maar kan de kleine niet achter de kater aan. Zo'n reisbench vind ik echter te klein, want ik wil de poes dan toch wel even een tijdje in de box laten zitten. Dus het zou dan eerder een box moeten zijn van een vierkante meter ofzo, waar in ieder geval de poes nog even wat ruimte heeft. Maar ja, waar vind ik zoiets? Als iemand mij daar mee helpen kan, graag. Andere tips zijn ook welkom, want ik weet nu even niet wat ik moet doen.
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Bericht door Anaheim »

Volgens mij heb je bij verschillende tuin -en dier centra verschillende benches.
Misschien kun je de kleine poes in een aparte ruimte zetten?Dan kan de oudere kat wennen aan de geur dat er een andere kat is.Anders de kleine in een bench plaatsen en rustig aan elkaar laten wennen en misschien af en toe loslaten om te kijken hoe het gaat.


Mijn eigen ervaring hiermee heb sinds 2 maanden ook een kitten van toen 4 maanden erbij en was Romy ook niet echt enthousiast.Romy kan echt een chagrijn zijn.Maar gelukkig ging het al snel goed.

Als je andere kater al die tijd alleen is geweest is het voor hem nogal stressvol denk ik ineens zo'n kleine tornado in het huis.

En wennen kan inderdaad lang duren als ze elkaar straks wel aardig vinden is het mooi meegenomen en zo niet dan denk ik dat ze elkaar vooral zullen negeren.

Geef de hoop in ieder geval niet op.Er is van alle kanten veel geduld nodig zorg er vooral voor dat je je oudere kater ook genoeg aandacht geeft zodat deze niet het idee heeft dat je de kleine leuker of liever vindt.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Bij de dierenarts zijn ook vaak benches te huur of te leen; je kan dan voor het ruimste
model kiezen zonder dat het je erg veel kost. We hebben hier ook al twee keer dezelfde
ervaring als jij: de oudere katten zijn erg overdonderd door zo'n enthousiasteling erbij.
We hebben de jonge kat af en toe gewoon even opgesloten in een aparte kamer, zodat
de ouderen hun rust en aandacht kregen. Het kitten vond dat ook prima, en ging rustig
liggen slapen. Uiteindelijk zijn ze nu alle vier aan elkaar gewend geraakt, al mogen ze
elkaar niet allemaal even graag. 't Zijn net mensen! ;-)

Groeten van Laura.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Ik ben net even naar het asiel geweest en die raadt mij af om een bench te gebruiken, omdat dat misschien andere problemen met zich mee brengt. Ze zeggen dat het gewoonweg zijn tijd nodig heeft en dat het wel een paar weken kan duren. Toen de kleine in het asiel kwam was ze in het begin ook zo en na een paar tikken van de andere katten werd ze al weer wat rustiger en ging het verder prima. Op zich denk ik dat het hier ook wel goed kan gaan, omdat ze elkaar niet aanvliegen ofzo. En als er maar een paar meter tussen zit hebben ze ook niet de neiging om aggressief te zijn tegenover de ander. Maar doordat de kleine gewoon zin heeft om op de grote af te rennen en er achterna te rennen als deze weg loopt, lijkt het alsof het fout gaat, want het gaat gepaard met een hoop gekrijs, omdat de ouwe daar helemaal niet van gediend is. Dus tja, ik moet veel geduld hebben, denk ik.

Maar zoals ik al zei, elke tip is welkom.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk dat je inderdaad nog even geduld moet hebben. Het komt bijna nooit voor dat katten elkaar binnen drie dagen volledig accepteren, zeker niet als ze al enigzins volwassen zijn ;-) .
Laat het nog maar een paar dagen zo gaan, en als er wat mee toenadering tot elkaar komt kan je altijd wat gaan stimuleren door met beide een beetje te spelen met bijv. een verenstok. Dat heeft hier altijd wel gewerkt.
Samen in 1 ruimte laten eten, bordjes eerst flink uit elkaar zetten en steeds wat dichter bij elkaar zetten, dat soort dingen ;-) .

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Ik vraag me toch af: is dat idee met die bench nou een prima idee ondanks wat het asiel zegt of niet? Ik heb het vandaag weer een paar keer geprobeerd, maar de kleine poes rent als een bezetene op de oude kater af zodra ze hem ziet met alle gevolgen van dien. Zelfs een bakje eten interesseert haar niet meer. Ook laat ze zich niet afleiden door speeltjes. Enige wat ze wil is hard op die kater af rennen.

Mijn bedoeling van die bench is dat ik die poes in toom kan houden, zodat de kater weer een beetje rustig door de kamer kan lopen. Op deze manier kunnen ze elkaar zien, maar kan de poes niet op de kater af rennen. Zolang de kater met rust wordt gelaten zal hij verder ook niets doen.

Graag hoor ik jullie mening.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Ik vind een bench nog niet zo'n gek idee; de poes blijft er toch niet de hele dag in zitten?
't Is meer om die twee aan elkaar te laten wennen op een manier die niet bedreigend is
voor de kater. Als jouw gevoel hierover goed is, dan zou ik het gewoon doen! Je zal zien
dat de kater alleen maar nieuwsgierig gaat worden. Hier gingen de anderen vaak voor
de deur van de kamer (waar het kitten tijdelijk zat) zitten wachten!
En één troost: naarmate het kitten ouder wordt, wordt ze vanzelf wel rustiger...

Groeten van Laura.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik denk ook dat het in dit geval gedoseerd geen kwaad kan. Misschie ook beiden af en toe, zodat je oudere kater daar ook een rustpunt kan vinden tenzij hij helemaal gestressed raakt. Al mijn katten zijn in de bench begonnen. de een had een paar weken nodig, terwijl bijvoorbeeld Bram er binnen een paar uur alweer uit kon.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Nee, het is ook zeker niet de bedoeling dat ik de kleine lang in de bench laat. Het gaat er mij om dat ik haar er even in kan doen, zodat de kat een beetje toenadering kan doen zonder dat de kleine hem achterna rent. Dan kunnen ze aan elkaar ruiken, elkaar zien en kennis met elkaar maken. De meeste van de tijd is de kater toch buiten of ligt hij op mijn bed te slapen.

Goed, ik ga het proberen. Nu moet ik alleen nog ergens zo'n bench zien te regelen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt ze wel eens lenen van je dierenarts of van het plaatselijke asiel, dat scheelt weer in kosten.

groeten,
Sandra
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Op marktplaats kom je ook een heel eind. Ik heb al gezien dat er genoeg te koop staan. En als het aanbod hoog is, kan de prijs omlaag.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Nou, ik heb via mp een bench gescoord voor een normale prijs. Ruim 1 meter bij 60 cm voor 15 euro. Goede prijs, toch?

Nu nog beetje acclimatiseren, aankleden en inrichten en dan gaan we het maar 's proberen.

Intussen is de kleine zich al helemaal thuis gaan voelen hier. Ze huppelt lekker rond, ze ligt graag op mijn schoot of op mijn borst. Van het wilde en drukte waar het asiel het over had merk ik in ieder geval weinig van. Tja, ze heeft haar speelse buien, maar gewoon normaal voor een poesje van haar leeftijd. De meeste tijd zit ze gewoon op de vensterbank naar buiten te kijken of op de bank zichzelf te wassen.

Nou, ik ga hopen dat de kleine en de oude kater het spoedig goed met elkaar kunnen vinden.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Zojuist de eerste poging gedaan en naar mijn idee ging het goed. De kleine poes bleef heerlijk rustig in de bench en toen ik de oude kater in de huiskamer deed gebeurde er vrij weinig. De poes bleef heel rustig en zat beetje om haar heen te kijken in de bench en liet zich ook makkelijk afleiden door snoepjes en een speeltje. De kater bleef op een afstandje en gromde alleen maar een beetje en wilde eigenlijk het liefst zo snel mogelijk de kamer weer uit. Na een kwartiertje ongeveer de kater weer de kamer uit en de poes uit de bench. De poes was nog wel een kleine beetje van slag, maar draaide al snel weer bij. Gaat allemaal wel goed komen, denk ik zo.
Plaats reactie