Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Kaya is ook kieskeurig maar eet de nierbrokken van kattovit prima.
Hoi Sandra

Zijn bij jou de brokjes van HappyCat ook al afgekeurd? Hier vinden ze er niets meer aan :cry:
Favoriet blijft toch Hills KD en Renal Special. Ik heb besloten dat ik ook verder niets meer ga uitproberen, al die half opgegeten zakken. Ik krijg er een punthoofd van!
Adriana

Bericht door Adriana »

Happy Cat niere gaat hier prima, samen met Hlls k/d maar daar wordt Maks moddervet van en RCanin Renal brokjes.
we kunnen wel een klein ruilbeursje organiseren, maken we er gelijk een mini-meet van!

hier gaan de nierwaardes per 2 maanden met een kleine 20% achteruit, zo ook de bloedsuiker (fructosaminewaarde).. bij beide katers en ze zijn nu 8 maanden..

Maks per 1 oktober - 1 december- 9 februari zelfde spotchem
ureum 5,8 - 7,6 - 9.2 / creatinine 115 - 121 - 128 / fructo 160 - 188

Bolle per 1 december - 9 februari zelfde spotchem
ureum 9,1 - 12,1 / creatinine 128 - 133 en fructo 143 - 178.

en omdat ze het beide hebben zou je aan iets erfelijks kunnen denken.
en omdat het om nierwaardes gaat kun je aan PKD denken en als je ook de fructosaminewaarde erbij neemt dan is er nog een kwaal amyloidosis die in aanmerking zou kunnen komen. zijn wij allemaal niet zo blij mee..

ik heb overwogen om van beide het bloed op PKD te laten testen en omdat dit een dna-test is, zijn de kosten daarvan euro 96,25 x 2.
dus, zucht, eerst maar eens overleggen met bemiddeling en fokker want het lijkt me zo langzamerhand wel duidelijk..
en hier valt niet zo veel te redden, ze kregen al nierdieet, dus de waardes zijn nog geflatteerd en de oktober waarde was ook nog nuchter.. ga McSamuel geven en nadenken ..

en het zou mij niks verbazen als er hier in dit topic meer PKD-katzels zijn, gezien die hoge crea-waardes en de jonge leeftijd.
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

@Cerna,
Nou om heel eerlijk te zijn heb ik de zak hier nog onaangebroken staan. Aangezien de combi Kattovit en happycat niet goed ging heb ik haar eerst even alleen op de kattovit gelaten. Nu ga ik van het weekeinde eens proberen hoe het op happycat gaat. Maar dan ook echt even een heel weekeinde alleen op happy cat zodat er geen twijfel kan zijn over waarom ze evt gaat overgeven.

Bij ons hoef ik me geen zorgen te maken over restzakken want de andere monsters eten alle soorten nierbrokjes :-)
Gisteren heb ik ze als traktatie allemaal een mix sanimed/rc renal gegeven en daar waren ze blij mee, bakjes waren zo leeg. Normaal geef ik het als "snoepje".

@Adriana
Dat is ook niet nix 2 katzels zo jong al met problemen.
Crea vind ik nog best netjes moet ik zeggen maar de ureum is niet mooi.
Trouwens als het elke 2 maanden 20% stijgt dan zitten ze over een jaar mooi met hoge waardes. En als niervoer nu al niet echt effect heeft wat moet je dan?
Wat hoop je met de fokker te kunnen regelen?
Laatst gewijzigd door maij op 09 feb 2011 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

He bah Adriana...ik hoopte nog zo met je mee dat de uitslagen goed zouden zijn :-(
Het blijft je ook allemaal niet bespaard he...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Bericht door Cerna »

Wat akelig Adriana: zulke jonge katten en dan allebei. :-(
Ik kan met jou ook alleen maar concluderen dat het aangeboren moet zijn. Weet je of mama en papa getest waren op PKD? De ouders van Noa zijn allebei negatief getest en ook in hun lijnen zit het niet, dus ik vermoed niet dat het bij Noa PKD is. Ik heb hier de fokker ook naar gevraagd en zij gaf me deze informatie. Ik dacht dat PKD pas op latere leeftijd (zo rond de 6 jaar) "pas" problematisch begon te worden?

Ik hoop voor je dat je met MacSam nog iets kunt rekken en misschien een keertje spoelen? Maar goed, advies hoeven we jou niet te geven. Jij weet (helaas) precies wat je moet doen.

Sandra, hier hoeven de andere katten HappyCat ook niet meer. Gelukkig had ik twee kleine zakjes van 300 gram gekocht, dus de schade valt mee.
Ze worden inderdaad dik van Hills en daarom wordt het bakje nog maar tweemaal daags gevuld (iedere keer een handje en ik heb hele kleine handen :smile: ). De rest van de dag eten ze maar gewone brokjes en Noa eet zo weinig brokjes, dat ik de gevaarlijke brokjes rustig kan laten staan. Soms loopt ze wel eens naar haar vertrouwde plekje en neemt dan twee brokjes Sterilised; ik schiet er niet meer van in de stress. Alleen 's nachts gaan alle gevaarlijke brokjes achter slot en grendel want ik houd wel graag overzicht.
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Nou hier de uitslag van Simba, het is niet best :-(

Urea 36.5
Creatinine 442
fosfor 4.6

Haar schildklier is te laag
De kalium is te laag
De bloedsuiker is te laag
Haemoglobine is te laag

En ze heeft een ontstekingsbloedbeeld.

Voor de kalium heb ik tabletten gekregen en een ABkuur voor de ontsteking
Ook een laxeermiddel.

Verder een heel scala aan nierdieet om te proberen.

Het zal inderdaad dwangvoeren gaan worden.

Enige lichtpuntje, volgens de DA kan het nog wel even goed gaan, ALS ze maar eet.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Bericht door Cerna »

Puksji, heb je de uitslag gekregen???
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het met de DA eens voor zover ik er iets van afweet.
Ik weet niets van die nierwaarden maar de rest lijkt mij te wijzen naar een algemene verzwakte toestand.
En dus veel eten en rusten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Bericht door Cerna »

Hé, jouw bericht niet eerst gezien voordat ik de mijne postte. :icon_shifty:

Dat is inderdaad niet best. Beetje Noa's uitslagen :cry:
Heb je geen Fortekor gekregen en niets voor de schildklier? En heeft de DA het niet over spoelen gehad? Daar knappen ze vaak zo van op.

Probeer dat dwangvoeren positief te zien: je kat zal het in het begin vervelend vinden, maar ze gaat zich beter voelen en dan wordt de weerstand steeds minder.
Succes! En sterkte bij het verwerken van deze akelige uitslag.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ah bah, jongens.
Ik schoot al in de stress van Moos z'n waardes, maar dat is niets in vergelijking met jullie (en dan issie al 17, dan "mogen" hogere waardes).
En dan Bolle en Maks. Tis toch niet eerlijk :(

Sterke
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

puksji schreef:Nou hier de uitslag van Simba, het is niet best :-(

Urea 36.5
Creatinine 442
fosfor 4.6

Haar schildklier is te laag
De kalium is te laag
De bloedsuiker is te laag
Haemoglobine is te laag
k heb een tijdje zitten turen op je gegevens, maar zonder referentiegetallen is dat moeilijk. nierwaardes zijn ongetwijfeld slecht. als de anorganische fosfor (fosfor ip) ook te hoog is, heb je daar dan medicijn voor gekregen?

een te lage schildklierwaarde bij katten is uiterst zeldzaam..
een te lage bloedsuikerwaarde is opmerkelijk en is dat dan de fructosaminewaarde (een gemiddelde) of een glucowaarde, gemeten bij de dierenarts. en als die te laag is dan is dat ook hoogst opmerkelijk, want door de stress is ie vrijwel altijd te hoog.
voor kalium heb je in ieder geval tabletjes.. geen tumil-kpoeder?
en wat heb je nog meer gekregen? fortekor? is er naar bloeddruk gekeken?

als schildklier (T4) is gemeten dan is het bloed bij VetMed onderzocht denk ik. het makkelijkste is aan de assistentie morgen de uitdraai van VetMed op te vragen. daarop kun je zien welke waardes er uit de pas lopen (staat geloof ik aangegeven met plusjes +++)
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

inderdaad Vetmed, ik heb de uitdraai.

Misschien zo duidelijker:
T4 (total T4) 10.9

Urea(BUN) 36.5 ++ 5.7 -13.5
Creatinine 442 ++ < 168
Potassium (kalium) 3.8 3.3 - 5.8 (gemeten ná kalium toediening) tumil-k tabletten gekregen
Inorganic Phosphate (fosfor) 4.6 ++ 0.8 - 2.2

Verder zet ik alleen even de afwijkende neer, want het is een lange lijst.

AST (GOT) 86.2 ++ <71
Total protein 60 -- 62 - 86
Glucose 7.9 ++ 3.5 - 7.8
Fructosamine 176 -- 190 - 365 Hierbij zei dus ook iets over de stress

Fortekor zou het bij Simba alleen maar erger maken zei de DA.

Ik heb net gedwangvoerd, ze heeft denk ik een kwart blikje trovet op. Het zat overal, kreeg zelfs een klodder in mijn eigen mond :esick:
Ik baal dat ik morgen de hele dag moet werken. Maar voor ik wegga, probeer ik haar nog een keer te dwangvoeren. En omdat ze alleen uit de kraan drinkt, zetten we gewoon maar de hele dag de kraan zachtjes open.

Kunnen die waardes van de urea en creatinine nog zakken? De DA zei dat de nieren voor minimaal 70% kapot zijn, kan dus ook al 90 % zijn.

Ik begin langzaam aan te beseffen dat het heel ernstig is en dat ik haar misschien wel snel kwijt ben...
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Adriana

Bericht door Adriana »

hoihoi, ja, ik denk dat je gelijk hebt en dat de situatie niet denderend is.

ben blij dat je er een kwart blikje trovet in hebt gekregen en dat is heel erg belangrijk, goed van je!
trovet en tal van andere niervoeders zijn erg voedzaam en vet en erop gericht de nieren zo min mogelijk te belasten, dus een kwart is al zeer behoorlijk. kijk even goed hoe Simba erop reageert en maak per dag missch aantekeningen, dat is makkelijk terugvinden voor de medicatie en voer en verloop.
als je da zegt dat fortekor het erger maakt, dan zal hij daar zijn redenen voor hebben.

wat je vanmorgen wel kunt/moet doen is bij je da om Renalzin van Bayer vragen en dan het kleinste formaat. en als hij het niet geeft, vraag dan ook even naar de reden..
je fosforwaarde moet rapido omlaag, fosfor is giftig en ze zijn erg beroerd als er te veel in het systeem opgehoopt zit. Renalzin werkt snel en doeltreffend en hoe eerder je daarmee begint hoe beter. het advies is een pompje over het eten en dat werd hier absoluut niet gepruimd. ik heb het hier in gedroogde vorm, dat kan in een capsule of in een beetje easypill en ik weet van Bayer dat het in die vorm net zo werkzaam is. easypill is soort stopverf waarin je medicijnen kunt verpakken (ds = dierenspzaak). als je da het moet bestellen, dan kan ik je wat opsturen als je je adres even per pb geeft. dan kun je er morgen mee beginnen, hoe eerder hoe beter.

ja, de nierfunctie is zeker weten voor driekwart uitgevallen en Simba loopt op zijn reserves. dat betekent voer in kleine beetjes en frequent om pieken zo veel mogelijk te vermijden. Simba is behoorlijk ziek en ik kan me voorstellen dat je veel te verstouwen hebt.
er zijn in dit topic een aantal baasjes, die iedere dag een beetje moeten vechten voor hun dieren en welkom bij de club.. maar samen weten we een hele hoop, kunnen we breed met elkaar meedenken en we hebben langzamerhand veel trucs!
niemand weet hoe het verder gaat, jullie kunnen alleen maar zo goed mogelijk je best doen om zo veel mogelijk kwaliteit in het leven van Simba te krijgen en te houden.

ik weet niet en Annet weet dat waarsch beter of zij MacSamuels niertonicum geeft en of zij de indruk heeft dat het ureum daarmee naar beneden gaat .. daarmee zou Simba zich ook beter kunnen gaan voelen.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Wat ik heb begrepen is dat de fortekor de waardes nog iets laat stijgen voordat het gaat werken.
Dat is denk ik de rede waarom de da geen fortekor wil voorschrijven, omdat de waardes al zo hoog izjn.

Inderdaad, wat goed van je dat je bent gaan dwangvoeren. Daar zal Simba iets van opknappen.
(eigen mondje dicht houden volgende keer :lol:)

Houd moed inderdaad ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nemo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nemo »

Dat is even schrikken Puksji :( Dat wat MarjanR zegt over fortekor had de DA bij ons ook gezegd!

Mijn man gaat vanmiddag Reactiv halen bij een andere dierenartspraktijk en hopelijk slaat dat aan! Hij eet wel als we hem voeren, maar begint weer iets minder te worden. Gisteravond 10gr brokjes en vanmorgen wilde hij maar 4gr en bijgevoerd met natvoer wat ie wel uiteindelijk (na veel moeite) zelf heeft opgegeten.

We denken dat het een virus is geweest, want 1 van onze andere katten heeft gister ook gespuugt wat hij normaal echt nooit doet! Maarja dat zegt eigenlijk ook niets, want hij heeft een veeel te hoge crea! Ga hem vandaag wat meer kleine beetjes voeren, want zit met migraine thuis.
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Plaats reactie