poes hijgt heel erg na 1 min. spelen

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

He bah..... hij ligt er inderdaad wel erg uitgestrekt bij op je foto's :???: . Maar wat een mooie man joh! Wat een heerlijk bekkie en wat een warme ogen.
Wanneer precies moet je weer terug naar de dierenarts? Ik zal voor jou en Winnie duimen, hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik duim ook voor jullie!

Even tussendoor een vraagje aan het kattenliefhebberspanel. Wijst die ligwijze op ademhalingsproblemen? Flits lag vroeger heel vaak zo, eigenlijk bijna altijd. Dit was toen ze echt nog een kittentje was. Nu doet ze het vrijwel nooit meer. Kan het zijn dat ze toen ook last had, of is het ook gewoon een manier van liggen (dus zonder dat het kwaad kan)?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het kan gewoon een manier van liggen zijn, Kat. Sommige kittens doen dat; soms worden ze ook zo geboren met de pootjes naar achteren, als een kikkertje. Er zijn ook wel volwassen katten die zo liggen, al komt het niet zo vaak voor.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Skatje,

Ik denk dat het ook een manier van liggen kan zijn. In het geval van Winnie wist ik dat er iets niet klopte, omdat hij het voordien nooit deed. Hij ligt ook echt mega uitgestrekt, z'n hoofdje ligt dan ook nog eens plat, voor de foto's had hij dit omhoog gedaan. Je ziet zijn borstkas dan zo uitsteken, maar ik merk dat hij gemakkelijker kan ademen als hij zo ligt.
Als hij in een andere houding ligt zie je z'n borstkast "nijpen' om lucht te krijgen.

Volgens mij, ligt elke kat wel eens gezellig uitgestrekt, maar niet altijd, en zo extreem...

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sommige katten worden geboren met een 'kippenborst'; daarbij staat het borstbeen verder naar voren dan normaal. Deze katjes hebben ook vaak gestrekte pootjes en worden daarom 'zwemmertjes' genoemd. Veel zwemmertjes worden niet oud, al kan de achterhand wel goed verbeteren door meteen in de kittentijd al fysiotherapie te geven (het pootje heen en weer bewegen) of de pootjes te tapen.

Als het borstbeen inderdaad wat puntig naar voren wijst, zoals bij een kip, dan is er te weinig ruimte voor de longen en kunnen die dus niet goed uitzetten. Het gaat dus vaak samen: die gestrekte poten en de rare borst, en dat samen maakt het tot dat specifieke syndroom.

Overigens hoeft dat bij de kat van Veronikske niet het geval te zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de stand van het borstbeen.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Luna heeft ook een kippenborst. :???: :-( Toen we haar net hadden, vonden we al dat ze zo'n puntig borstbeen had en toen vertelde de DA dat. Maar ze vertelde er niet bij wat jij nu zegt, Emma. Het geldt misschien niet altijd. Ik heb namelijk niet de indruk dat Luun ademhalingsproblemen heeft. Al ligt ze wel eens met haar poten vooruit, maar dat is alleen op de verwarming om zoveel mogelijk warmte op te vangen. ;-)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, het hoeft ook geen permanente gevolgen te hebben. Wonkey, één van mijn eerste opvangertjes, was een zwemmertje met bovendien een kippenborst. Zij is uitgegroeid tot een gezonde poes, zonder benauwdheidsklachten of wat dan ook.
Het hoeft dus niet altijd te leiden tot ademhalings- of longprobleen, alleen is de kans wat groter ;-)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Winnie, heeft geen kippenborts hoor, zijn borstkast staat niet in een punt naar voor, maar is in de breedte juist vergroot, het staat te rond, zo ( ) dus.
En als hij dan zo gestrekt ligt, valt dit nog meer op, kijk maar eens naar de foto's, dan zie je wat ik bedoel.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Shit Vero, ik had dit topic gewoon nog nooit gezien. :oops:
Ah bah, wat schrik ik van deze berichten. :-( Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om wat de dierenarts zal zeggen, wat je beschrijft klinkt wel om je zorgen te maken.

Het is zo'n nare tegenstelling he, Winnie die uitgroeit tot een prachtige kater en tegelijkertijd ook zieker wordt.

Heel veel sterkte en ik duim voor jullie.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Eindelijk nog eens een up-date over Winnie. Ben vandaag terug geweest naar de da, voor een controle longfoto ( had eigelijk al een maand geleden moeten gebeuren, maar door zelf ziek te zijn, is dit uitgesteld).

Ik ben eigelijk héél blij, en kan het zelf niet goed geloven.... :grin: , het was erg goed nieuws.
Zijn longen zien er in vergelijking met de vorige foto 10 maal beter uit, alle ontstekingshaarden zijn héél erg opgeklaard. Op de vorige foto lag er zo een witte sluier over z'n longen, en nu zagen ze er gewoon, bijna normaal uit !

De twee verdikkingen, waarvan de da dacht dat het tumoren konden zijn, zijn ook meer dan de helft geslonken, dus het zijn geen tumoren maar ontstekingsweefsel.... :grin:

De cortisone die hij dus al enkele maanden krijgt, doet goed zijn werk....
Deze moet ik dus gewoon blijven verder geven, waarschijnlijk voor de rest van z'n leven.
De da zei, dat Winnie zijn levensprognose met zeker 30 % is toegenomen, ik ga hem dus nog een hele tijd bij mij mogen hebben, vooropgesteld dat het niet ineens acuut erger word natuurlijk. :grin:

De da kon nu hij wist dat het geen tumoren waren, ook een betere diagnose stellen. Winnie zou dus een vorm van cronische astma hebben, die onbehandeld leid tot emfyseem, en ernstige beschadiging van het longweefsel. Met de cortisone, worden de ontstekingen in de longen tegen gehouden, en is er dus geen verdere afbraak van longweefsel.

Zijn hart wat op de vorige foto erg vergroot was, door zuurstof gebrek, en het harde werk wat de longen moesten verrichten, had ook terug normale afmetingen. :grin:

Alleen maar goed nieuws dus vandaag....ik ben k'weet niet hoe blij.
De da zei ook nog dat Winnie een erg mooie kater was, goed van gewicht, gezond blinkende vacht....ikke hééél fier natuurlijk. :lol: :lol:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Geweldig nieuws Vero!!!
Wat een opluchting of niet?!

Ik ben blij voor je meid!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Jeeeeeej Vero! :grin: Dat is goed nieuws meid :-P
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

oo vero superde puper
geef winnie maar een dikke knuffel van ons en ben ook heel blij ze geeft zulke mooie foto's hihi
lefs patricia
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou dat is wel even een veel positiever verhaal dan een paar maanden geleden :grin:
Wat zul je opgelucht zijn!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat een goed nieuws, Vero! :grin: Ik ben blij voor jou en voor Winnie!
Gesloten