Royal Canin kittenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Dinky »

Geen ervaring met concept for life, is volgens mij een huismerk van zooplus en de variant die je noemt ziet er goed uit qua samenstelling ;-)

Zelf zit ik nu te kijken naar Leonardo. Nog niet eerder van gehoord.
Optimanova krijgt dinky stinkontlasting op sinds de nieuwe verpakking helaas.
Daarnaast aan het kijken naar lily's kitchen maar die zal voor jou buiten budget vallen.

Anders nog maar weer kijken voor Britt care via eko4petz

Kortom, ik ben er nog niet over uit ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Cerna »

Wel ervaring met Concepts en ook met dit smaakje.
Onze vier Britten vinden het niet lekker, zij zweren bij RC, maar ex-zwerver Gizmo wil alleen maar deze brokjes.
Ik had vorig jaar een proefzakje bij mijn bestelling zitten en toen mocht Gizmo proefkonijn zijn. Nou hij vrat het hele zakje achter elkaar op.

Het is dus niet te zeggen of het smakelijk gevonden wordt, maar je kunt een klein zakje proberen.
Oh, en geen vreselijke stinkontlasting, gewoon normale poepodeur :smile:
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Dinky schreef:Geen ervaring met concept for life, is volgens mij een huismerk van zooplus en de variant die je noemt ziet er goed uit qua samenstelling ;-)

Zelf zit ik nu te kijken naar Leonardo. Nog niet eerder van gehoord.
Optimanova krijgt dinky stinkontlasting op sinds de nieuwe verpakking helaas.
Daarnaast aan het kijken naar lily's kitchen maar die zal voor jou buiten budget vallen.

Anders nog maar weer kijken voor Britt care via eko4petz

Kortom, ik ben er nog niet over uit ;-)
Ik heb mijn katten nog maar kort (3.5 week) ik heb dus nul verstand van voer. Het enige wat ik nu dus weet is dat ik moet letten op het vleesgehalte, moet oppassen voor tarwe en moet kijken naar de ruwe eiwitten. Ik ben dus vrij onbekend met merken. Royal Canin en Hill's ken ik en natuurlijk Wiskas en Felix. Alle andere merken leer ik langzaam kennen via Zooplus maar ik heb zelf dus alleen ervaring met Royal Canin. En met ervaring bedoel ik dus ook dat ik het pas 3.5 week gebruik.

Wel wil ik er heel graag meer over leren! Ik vind het belangrijk dat mijn katten geen voegingsstoffen tekort komen ook let ik natuurlijk een beetje op de kosten.

Als Optimanova stinkende ontlasting veroorzaakt dan ga ik het niet proberen. Kattenbak staat in de woonkamer tot dat Luke en Skywalker groot genoeg zijn om door het hele huis te kunnen. We hebben een open trap naar zolder en vind dat, nu ze nog zo klein zijn, te gevaarlijk. Als de kattenbak de woonkamer uit kan vind ik wat geur niet erg maar als het echt stink kan het nooit goed zijn voor de darmen denk ik dan.

Ach ik moet nog veel leren als het op voer aankomt.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Cerna schreef:Wel ervaring met Concepts en ook met dit smaakje.
Onze vier Britten vinden het niet lekker, zij zweren bij RC, maar ex-zwerver Gizmo wil alleen maar deze brokjes.
Ik had vorig jaar een proefzakje bij mijn bestelling zitten en toen mocht Gizmo proefkonijn zijn. Nou hij vrat het hele zakje achter elkaar op.

Het is dus niet te zeggen of het smakelijk gevonden wordt, maar je kunt een klein zakje proberen.
Oh, en geen vreselijke stinkontlasting, gewoon normale poepodeur :smile:
Op zich zijn mijn katten niet heel kieskeurig wel merk ik dat ze nieuwe dingen langzaam ontdekken.. Toen ik voor het eerst een snoepje gaf hebben ze daar eerst 10 minuten aan gelikt en geroken voordat ze het op aten. Ik denk dat als voer bijvoorbeeld erg ruikt of heel anders ruikt als Royal Canin dat dat erg wennen voor ze zal zijn. Ik lees meer reacties over Concepts for Life dat katten het niet lusten en dat het sterk ruikt.. Ben bang dat dit niet zoon succes zal worden bij ons maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Ze hebben van Concept of Life een probeerzakje (50g). Maar goed... de 400g verpakking kost ook niet zoveel. En eerlijk gezegd denk ik dat je een beter zicht hebt op hoe ze het eten bij 400gr dan bij 50gr.

Je kunt hier op de site zoeken naar die merken en kijken naar de ervaringen maar je moet je ook realiseren dat elke kat weer anders is. Elke kat kan dus ook anders reageren op elk voer. Zo kan de een een stinkende ontlasting krijgen terwijl de ander er geen last van heeft. Of de een valt erop aan terwijl de ander zijn neus ervoor op haalt.

Dus op een gegeven moment wordt het ook een kwestie van proberen. Je zit met je budget nét onder de wat duurdere premium-merken maar dat hoeft echt geen probleem te zijn.

(Overigens valt Royal Canin dan ook al af want ik heb Applaws goedkoper dan RC)

Nog een linkje:
Zelf een brok beoordelen in 6 stappen
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Ook interessant is dus van Concept for Life:
MaantJee94 schreef:Concept for life
omega-3-vetzuren 0.9 %
omega-6-vetzuren 4.2 %
Terwijl aangeraden: "Maximaal 4 keer zoveel omega 6 als omega 3".
Ook belangrijk is de balans tussen omega 3 en omega 6 vetzuren. Vaak bevatten brokken teveel omega 6 vetzuren, wat tot gezondheidsproblemen kan leiden. De ideale ratio omega 3:omega 6 is 1:1 of 1:2 (dus evenveel van beide of twee keer zoveel omega 6) en tot 1:4 zou een goede ratio zijn, dus maximaal 4 keer zoveel omega 6 als omega 3.
Geen idee hoe kritisch dit is hoor.
We leren hier allemaal elke dag bij :lol:

Edit:
Ik zie dat die verhouding bij Applaws ook op 1:4,75 ligt.
omega-3-vetzuren 0.8 %
omega-6-vetzuren 3.8 %

Ik denk overigens dat "Porta 21 Feline Finest - Sensible Graanvrij" wel binnen je budget valt.
Hij staat ook in dit lijstje als goedkoopste:
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/

(daar staat ook een lijstje van brokken die niet meegenomen zijn omdat ze volgens de auteur te weinig kwalitatief eiwit bevatten, teveel koolhydraten en minder goed opneembare mineralen hebben.)
Laatst gewijzigd door Rik op 04 jul 2017 16:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ze hebben van Concept of Life een probeerzakje (50g). Maar goed... de 400g verpakking kost ook niet zoveel. En eerlijk gezegd denk ik dat je een beter zicht hebt op hoe ze het eten bij 400gr dan bij 50gr.

Je kunt hier op de site zoeken naar die merken en kijken naar de ervaringen maar je moet je ook realiseren dat elke kat weer anders is. Elke kat kan dus ook anders reageren op elk voer. Zo kan de een een stinkende ontlasting krijgen terwijl de ander er geen last van heeft. Of de een valt erop aan terwijl de ander zijn neus ervoor op haalt.

Dus op een gegeven moment wordt het ook een kwestie van proberen. Je zit met je budget nét onder de wat duurdere premium-merken maar dat hoeft echt geen probleem te zijn.

(Overigens valt Royal Canin dan ook al af want ik heb Applaws goedkoper dan RC)

Nog een linkje:
Zelf een brok beoordelen in 6 stappen
Kijk als er een brok uit komt die goed bevalt en waar ze het goed op doen dan zal ik mijn budget gewoon moeten bijschaven. Royal Canin vind ik ook duur, té duur eerlijk gezegd vooral omdat ik zoveel negatiefs hoor. Als ik nu bijvoorbeeld bij Zooplus kijk zie ik veel merken die a) voordeliger zijn en b) veeeeel meer vlees bevatten en veel minder graan.
Uiteindelijk heb ik liever iets meer kosten aan voer dan dat ik iedere keer hoge kosten heb bij de dierenarts. Maar ik kan mijn portemonnee natuurlijk maar beperkt uitrekken :lol:

Het word een zoektocht maar uiteindelijk komen we er vast wel uit :) Jullie hulp is in ieder geval erg fijn, ik leer veel van jullie :)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ook interessant is dus van Concept for Life:
]Concept for life
omega-3-vetzuren 0.9 %
omega-6-vetzuren 4.2 %


Terwijl aangeraden: "Maximaal 4 keer zoveel omega 6 als omega 3".

Ook belangrijk is de balans tussen omega 3 en omega 6 vetzuren. Vaak bevatten brokken teveel omega 6 vetzuren, wat tot gezondheidsproblemen kan leiden. De ideale ratio omega 3:omega 6 is 1:1 of 1:2 (dus evenveel van beide of twee keer zoveel omega 6) en tot 1:4 zou een goede ratio zijn, dus maximaal 4 keer zoveel omega 6 als omega 3.

Geen idee hoe kritisch dit is hoor.
We leren hier allemaal elke dag bij :lol:

Edit:
Ik zie dat die verhouding bij Applaws ook op 1:4,75 ligt.
omega-3-vetzuren 0.8 %
omega-6-vetzuren 3.8 %


Ik denk overigens dat Feline Porta 21 wel binnen je budget valt.
Hij staat ook in dit lijstje als goedkoopste:
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
Dus Concept voor life heeft een te hoog omega 6 niveau (begrijp ik dat zo goed?). Over wat voor gezondheidsproblemen hebben we het dan?
Je moet wel op veel dingen letten zeg :eshifty:

Porta21 heb ik naar gekeken, lijkt me een prima brok en ik dacht inderdaad dat ik dat wel kan betalen (weet de prijs niet meer uit mijn hoofd).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Te hoog omega 6 valt denk ik wel mee hoor (want Applaws heeft ook die verhouding).
Wat voor gezondheidsproblemen het zou kunnen geven zou ik nog eens na moeten lezen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/406827

Je zit voor €5,-/kg met die Porta 21 Feline Finest - Sensible Graanvrij al aan 73% vlees. Lijkt mij niet mis voor die prijs.

Moet je alleen nog uitzoeken hoe de brok eruit ziet (als je daar ook een voorkeur voor had :) )

Op zooplus heeft het slechte en goede reviews. Maar zoals ik al zei. Dat kan per kat verschillen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb inderdaad een voorkeur voor vorm van de brok. Mijn katten zijn Ragdolls, vrij groot ras. Een klein brokje slikken ze gewoon door.. Ze moeten er wel op kunnen kauwen lijkt me. Ze hebben nu beide kittenbrokjes en de grootste van de twee (Skywalker) slikt de brokjes gewoon in zijn geheel door.. Luke begint dat nu ook langzaam aan te doen en braakt dan soms wat uit omdat het dan toch in de weg zit denk ik. Daarbij schokt Luke nogal omdat Skywalker de baas is en Luke soms niet de kans krijgt om rustig zijn eten op te eten. Twee voerbakjes zorgen er gelukkig wel voor dat ze beide gewoon genoeg kunnen eten.

Porta 21 klinkt echt heel goed! Ik ga op zooplus nog even wat reviews lezen :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door castratenkoor »

Als je grote brokken wilt zou je aan RC Oral Care kunnen denken of aan Hill's Nature's Best. De eerste zijn vrij groot en vierkant de tweede plat maar groot model. beide moeten ze echt wel op kauwen/bijten. Voor kittens is Oral Care misschien zelfs te hard, maar dat zou je ze later b.v. als snoepjes tussendoor kunnen geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Die vallen weer buiten de begroting :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

castratenkoor schreef:Als je grote brokken wilt zou je aan RC Oral Care kunnen denken of aan Hill's Nature's Best. De eerste zijn vrij groot en vierkant de tweede plat maar groot model. beide moeten ze echt wel op kauwen/bijten. Voor kittens is Oral Care misschien zelfs te hard, maar dat zou je ze later b.v. als snoepjes tussendoor kunnen geven.
Deze zijn inderdaad iets te prijzig voor mij :oops:
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... elle/47591

Deze grote brokken van Sanabelle zijn eigenlijk speciaal voor de Maine Coon maar die is qua grootte ongeveer gelijk aan de Ragdoll. Hoe denken jullie over de ingrediënten? Wel wat weinig vlees zeker?
Alleen vind ik het jammer dat je of 2 of 10 kg moet kopen.. Vind twee eigenlijk wat weinig en 10 is vrij veel voor 2 katten of hebben jullie tips om zo'n zak goed te houden? (uiteraard koop ik de eerste keer wel een klein zakje).

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... cat/115064
Happy Cat klinkt ook goed, wel iets duurder maar vind het wel fijn dat ze zakken van 4 kilo verkopen. Grote brok alleen toch wel weinig vlees in verhouding tot bijvoorbeeld Porta 21..

Lastig zeg!
Plaats reactie