Kater vergroeid piemeltje?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Update 2; Dex kon niet meer plassen, ben naar de spoed gegaan. Daar plaste hij pure struviet uit. Eindelijk de echte oorzaak. Ik wist gewoon dat het geen idiopatische blaas was en nu is het bevestigd. Morgen blaasgruisoplossend voer halen en daar blijft ie levenslang op!

Hopelijk hoeft ie niet gespoeld te worden en kan hij snel weer de oude worden! Poeh he, wat een week....
Laatst gewijzigd door Lovecat op 02 sep 2016 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Rik »

Zo, das duidelijk. Fijn. Stress kan overigens nog steeds een factor zijn geweest bij het ontwikkelen van struviet. Maar in ieder geval heb je nu iets fysieks dat bestreden kan worden.

Dan kun je aansluiten in dit recente topic:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 85&t=31085

Eurologist kan een optie zijn. En veel vochtopname dus water drinken of natvoer geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Oh maar Dex heeft als kitten van 4 maanden al verstopt gezeten van struviet en heb qua voer e.d. al heel wat gerommeld. Dat het nu weer gruis is is voor mij veel logischer dan ineens een stressblaas hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat stress geen oorzaak van de gruis is)

Hij heeft aanleg en ik ga geen risico meer nemen. Eerst H/d en dan s/d en veel natvoer met extra water! De eurologist of cystease, dat moet ik even verder onderzoeken.

Voor mij viel net alles op z'n plek. De da heeft me gratis maar ontzettend goed geholpen. Wat zou leuk zijn om als attentie achteraf te geven? Hij leek me geen bloemenman…
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dinky »

Iets met een foto van een blije dex bedrukken?
Misschien iets als een koffiemok?

Jammer dat hij eerst weer verstopt moest raken voordat de da struviet constateerde maar gelukkig kan je nu gericht behandelen ;-)
En nee, je hoeft je geen slechte katten mama te vinden ;-) bij dinky ging het ook van niets aan de hand naar helemaal mis vorig jaar (geen verstopping maar oorzaak was ook anders (liesbreuk met blaas klem), daarna vergelijkbaar maar dan met blaasontsteking).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Goed idee Dinky, een koffiemok kon de beste man wel gebruiken, had zelfs nog geen avondeten op; zo betrokken met z'n spoedpatienten..

Gelukkig was Dex dus niet verstopt, daar was ik bang voor omdat hij maar niet kon plassen op de bak en wel al veel water en novacam had gehad en bleef grommen. Het moment dat ik hem in het mandje had en op weg was naar de spoedpost liet ie zn plas al gaan.

In de laatste 3 maanden is hij door 4 DA's gezien. En ze hebben allemaal vakkundig hun werk gedaan, maar hadden allemaal andere theorieën en bevindingen. Ik vertelde over zijn struvietverleden, maar het werd gewoon niet gevonden in zijn urine en nu dus overduidelijk wel. Ik werk zelf in de (mensen)zorg en zie dit ook vaak voorkomen; meerdere visies en onderzoeken leveren echt meer op (en meedenkende patiënten!)

Ik heb vandaag ook even in jouw topic zitten lezen, wat een verhaal ook!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dinky »

Hoe gaat het nu met Dex?

Ik ben hier benieuwd hoeveel stress dinky van de verhuizing gaat hebben :eshifty:
Gelukkig lijkt ze het wel te vertrouwen als wij maar in de buurt zijn, dat merken we buiten ook, met ons erbij durft ze net wat meer. We gaan het merken, qua ruimte gaat ze er flink op vooruit :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Dinky; lief dat je dat vraagt. Dex is nu op Urinary H/D, hij heeft 5 dagen Novacam gehad, een blaasontspanner en hij zit nu nog op cystease. Hij plast hartstikke goed,maar we gaan zijn urine niet onderzoeken; het lijkt alsof bij hem de gruis aan z'n blaaswand blijft plakken, dus een urinetest geeft weinig duidelijkheid.

De DA gaf me het advies hem sowieso 8 weken op H/D te houden en hem in beweging te houden en hem desnoods wat om te rollen :P zodat die blaas maar niet 'stil staat'.

Ik vind het echt heel sneu, maar met m'n andere kat ging het zo slecht, dat Dex niet de volle aandacht heeft gekregen en hij loopt nu echt te stieren.
Hij heeft echt z'n aandacht nodig, maar afgelopen week wist ik het gewoon niet meer goed te verdelen, ik heb denk ik 8 uur in 1 week geslapen...
Plaats reactie