Egyptische Mau

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

Het probleem is wat ze daarna doen als ze in dat laken/net terecht komen. Ik denk inderdaad dat de trap naar de zolder dichtmaken makkelijk/beter is (de eerste tijd tot ze weten hoe dat zit met die trap en dat leren ze op de onderste trap). Dat kan gewoon met een plank/karton verticaal.

En ja... op die balustrade springen ze straks ook (als ze hoog genoeg kunnen springen). Maar als ze dan vallen, dan vallen ze op de laatste trede van de trap daaronder. Dat is minder hoog dan van de zoldertrap helemaal naar onder.

En nee hoor... dat heet geen "overreacten"... dat heet "van te voren over nadenken" :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat vind ik wel een goeie, Rik. De bovenste trap dichtmaken, en dat ze tegelijk op de onderste strap kunnen leren hoe het werkt met die treden. Want als je alle gevaar afschermt, dan leren ze niks en gaat het later juist fout. Dus het is zoeken naar de juiste afweging denk ik.

Ik heb daar wel een aardig voorbeeld van. Wij hadden vroeger (we woonden toen op een grote zeil-klipper) een grote potkachel, en toen mijn zoon Tim een paar maanden was, kroop hij nieuwsgierig naar de kachel. Ik zat vlakbij, dus ik liet 'm toch z'n gang gaan. Hij strekte z'n handje onderzoekend uit naar de kachel, en vlak voor de kachel voelde hij dat het heet was, en trok z'n handje weer terug. Hij heeft zich daarna nooit gebrand aan de kachel.
Maar toen kwam z'n buurmeisje bij ons spelen. Ook aan boord van haar schip hadden ze een grote kachel, maar afgeschermd met een rekje. Je snapt het al: toen dat meisje bij Tim kwam spelen, had ze geen idee dat een kachel heet is, want dat had ze niet geleerd. Ik heb nog net kunnen voorkomen dat ze zich in haar onwetendheid de handen brandde.

Dus ik maak de treden van de bovenste trap dicht met karton, is eenvoudig te doen denk ik. En dan kijken hoe het gaat. Zal het er morgen ook nog wel even over hebben met die fokster in Zaandam.

Thanx!
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Wat je ook zou kunnen doen is halve maantjes met vloerbedekking op alle traptreden. Vertikaal gewoon zo open laten dan. Dan houden ze meer grip als ze dreigen door te glijden. Het trapgat zou ik niks aan doen. Als ik hier zie hoe ze zich "lanceren" dan heeft het weinig zin. maakt het alleen nog gevaarlijker.

Verder alleen een matras onder de onderste trap, zou ik doen, en geen spullen daar zetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

Bedoel jij de tredes individueel dichtmaken? Ik dacht eigenlijk heel de zoldertrap dichtmaken door één groot stuk karton voor de ingang te plaatsen. 1 meter hoog en 2 meter breed voor de trapingang achter die zwarte palen vastmaken. Je kunt dan links een schuin stuk eraf knippen dat het er precies achter past. Maar je kunt natuurlijk ook de individuele tredes aan de achterkant dichtmaken. Is alleen wat meer werk lijkt mij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Rik, bedoel jij de zolder afsluiten voor ze? Dat lijkt me zonde van de gemiste extra ruimte. En dat tuig moet natuurlijk volop energie kunnen lozen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

Ja, daar heb je natuurlijk ook weer gelijk in :-P

Maar dan moet je er wel voor zorgen dat het karton redelijk stevig tegen de achterkant van de tredes zit (misschien van de achterkant van één trede naar de voorkant van degene daarboven, anders zit het karton te schuin). Want ze kunnen redelijk rauwdouwen, die kleintjes. Ik heb het bij mij eigenlijk nooit gedaan vroeger. En Bowy hing op de trap met beide pootjes om het kortste gedeelte van de tredes (trap maakte een draai dus de tredes liepen van breed naar kort). Ze hebben wel redelijk snel in de gaten dat ze niet moeten vallen maar tijdens het spelen weet je het maar nooit... en het is een eind naar beneden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Als ik hier naar Douwe en Clarie kijk dan denk ik niet dat het veel zin zou hebben, die treden vertikaal dicht maken met karton. Dat zouden de lieverdjes zo slopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, de zolderverdieping afsluiten zie ik niet zitten - want daar moeten we zelf vaak zijn.

Volgens mij is het vrij simpel om er tijdelijk een dichte trap van te maken. Ik kan per tree er eenvoudig een strook (van karton of desnoods spaanplaat) tussen de spleet in de staanders schuiven:

Afbeelding

Als er één kitten zou komen, zou het niet zo'n probleem zijn - maar als ze met z'n tweeën gaan ravotten, dan wil ik niet meemaken dat er eentje van die bovenste trap afkukelt, op de onderste trap. Want dat is heel iets anders dan een vlakke vloer, waar ze (hopelijk) op hun pootjes kunnen landen.

Hehe, wat een gedoe - en het duurt nog haast twee maanden... :eshifty:

Groetjes,
Erik (uw valbeschermheer)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

O, je hebt daar ruimte tussen de zijkanten. Ja, dan wordt het een stuk makkelijker. Inderdaad (mooi) spaanplaat daartussen en een blokje hout tussen het spaanplaat en open strook, om die spaanplaat tegen de achterkant te drukken. Ik denk dat je dan een hele stevige oplossing hebt. Dat kunnen ze niet makkelijk slopen. (alleen zelf naar boven lopen is even wennen omdat je minder ruimte hebt op de tredes maar veiligheid boven alles ;-) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Ja dat is handig. Daarmee kun je het degelijk vastzetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Egyptische Mau

Bericht door Kimm »

Super oplossing!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Gisterenmorgen in de spits en in de regen naar Alkmaar getogen, om te kijken naar de familie Mau.
Er waren twee nestjes, met in totaal 8 kittens. Toen ik binnenkwam, zag ik een grote berg zilvergrijs gestipte kittens, bovenop de twee (prachtige) moeders. Ze waren aan het uitrusten van de ochtendgymnastiek....

Maar al snel was het weer bal, en werd de bende wakker om weer te ravotten, rennen, stoeien en overal in te klimmen. Een prachtig gezicht, en toen ik kleine Oscar op m'n schoot gezet kreeg, was ik natuurlijk meteen verkocht:

Afbeelding

Wat een lief en prachtig mannetje! Grappig: Oscar heeft zwarte zolen en zwarte lippen.
Dus we kunnen eind juli een Egyptische Mau aan onze familie toevoegen! :pdtleb:

Groetjes,
Erik (kan haast niet wachten...)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Egyptische Mau

Bericht door Dinky »

Aaah tuurlijk ben je dan gelijk verkocht :-P

Maar regen? wat is dat? :-P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Wat een plaatje, mooi die zachte kleurtjes. Tuurlijk zet zo'n beest op je schoot en je KUNT niet meer terug. Welkom Oscar alvast op afstand.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ben al helemaal verliefd op Oscar. En hij is mooi... hier zie je 'm op de rug:

Afbeelding

Toen ik die ravottende bende jonge kittens zag, realiseerde ik me ook wat Amber moet missen, zo in haar eentje bij haar moeder. Oscar is een weekje ouder, maar als ze bij ons komen, heeft Amber denk ik wel een grotere achterstand - zeker wat betreft motorische ontwikkeling. Ik vertrouw erop dat Amber een hoop van Oscar kan leren, en dat ze snel lekker samen kunnen spelen. Ik zie het al voor me, de boel wordt hier eens flink opgeschud!

Groetjes,
Erik
Plaats reactie