Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Vanes schreef:Maar weet je Mirjam. Ik ben het met mijn eigen DA eens dat het zeer stressvol is voor Chester om met hem naar een DA te gaan voor een blaaspunctie. Ik ga nog 1 keer met pijnstilling aan de slag en cystease, zoveel mogelijk stress wegnemen door destress te geven en het geblaf van de hond aan te pakken (de hond slaat aan als er iemand voor het huis loopt). Als het daarna nog niet over is, dan ga ik voor de blaaspunctie.
Kan ik mij zeker in vinden maar dan kan je niet zeggen dat het geen bacteriële infectie KAN zijn, ondanks dat de kans klein is ;-)
Duim met je mee dat je hem snel op de rit weet te krijgen....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

voorzover ik weet blijft een bacteriële infectie niet weken sluimeren maar ontwikkelt zich heel snel met forse koorts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Ik lees dit net op een catterysite:

17. Bloed Plassen Na Penisamputatie.

Onze kat heeft een penisamputatie gehad in verband met blaasgruis en verstoppingen. Nog steeds heeft de kat vaak last van bloed plassen. We vinden soms kleine plasjes in het bad.

Vaak kleine beetjes plassen soms met bloed wijst op een lagere urinewegprobleem. Blaasontsteking bij katten wordt met name veroorzaakt door gruis. Gruis irriteert de blaaswand. Met name bij katers kan het gruis vervelende gevolgen hebben. Zo kan het gruis vast lopen in de penispunt en kan de kat niet meer plassen. Waarschijnlijk is dat ook gebeurd bij jullie kater, gezien je verhaal van een penisamputatie.
Vorming van gruis kan worden verminderd door een speciaal dieet. Welk dieet er gegeven moet worden is afhankelijk van het soort gruis. Wordt er geen gruis meer gevormd door het dieet, dan verdwijnt vaak ook vanzelf de blaasontsteking.

Naast het gruis kan ook een bacteriële infectie leiden tot een blaasontsteking. Zeker bij een penisamputatie is dit risico vergroot. De opening van de plasbuis is middels de operatie naar de buitenwereld vergroot en de afstand van de buitenwereld naar de blaas toe is verkort. Je verwacht echter niet dat dit zonder een antibioticum vanzelf ophoudt.

Ga dus bij jezelf na of het dieet consequent wordt gegeven. Is dit het geval dan zal eventueel verder onderzoek moeten worden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan blaasfoto’s.
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Ik heb toch een afspraak gemaakt bij de DA van Cari, om de bacteriële ontsteking uit te sluiten. Morgen word ik verwacht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Adriana schreef:voorzover ik weet blijft een bacteriële infectie niet weken sluimeren maar ontwikkelt zich heel snel met forse koorts..
Ik weet enkel dat bacteriele infectie alleen aangetoond kan worden via blaaspunctie omdat daarvoor steriele urine noodzakelijk is (en dat blaasontsteking vaker een andere oorzaak heeft dan bacterie).
Misschien dat je dat ook kan vragen aan de DA van cari of bacteriële blaasontsteking altijd gepaard gaat met (hoge) koorts? Anders zou je dat in de gaten kunnen houden waardoor je stress van da wellicht kan vermijden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

Vanes schreef:Ik heb toch een afspraak gemaakt bij de DA van Cari, om de bacteriële ontsteking uit te sluiten. Morgen word ik verwacht.
wens je morgen veel succes en ben blij dat er morgen missch kwalen kunnen worden aangetoond of uitgesloten. en deze da heeft wellicht wel onsior of tolfedine of andere adequate pijnstiller anders dan een meloxicam.
kan zijn dat Chester met de destress morgen al stukken rustiger is..
en ik hoop van harte dat je nu eindelijk een prettige dierenarts gevonden hebt.. en dan maar een half uurtje rijden.. (wij gaan naar Gouda = drie kwartier voor bepaalde handelingen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Dinky schreef:wens je morgen veel succes en ben blij dat er morgen missch kwalen kunnen worden aangetoond of uitgesloten. en deze da heeft wellicht wel onsior of tolfedine of andere adequate pijnstiller anders dan een meloxicam.
Dank je Adriana.
Vanes schreef:Misschien dat je dat ook kan vragen aan de DA van cari of bacteriële blaasontsteking altijd gepaard gaat met (hoge) koorts?
Ja dat ben ik vergeten te vragen.. Maar gisteren en vannacht was het niet goed. Chester was boos, heeft geblazen en veel gebromd. DA bezoekje is toch niet overbodig denk ik..

Ik houd jullie op de hoogte! Allemaal erg bedankt voor het meedenken!
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Ik weet enkel dat bacteriele infectie alleen aangetoond kan worden via blaaspunctie omdat daarvoor steriele urine noodzakelijk is (en dat blaasontsteking vaker een andere oorzaak heeft dan bacterie).
Misschien dat je dat ook kan vragen aan de DA van cari of bacteriële blaasontsteking altijd gepaard gaat met (hoge) koorts? Anders zou je dat in de gaten kunnen houden waardoor je stress van da wellicht kan vermijden?
Volgens de DA hoeft een bacteriële infectie niet altijd gepaard te gaan met hoge koorts. Weten we dat ook weer!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Bedankt voor het vragen Vanes :-)

Hoe is het verder gegaan bij de DA?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Gisteren was wel een vervelend onderzoek, maar hij heeft het overleefd! Niks raars te zien op de echo, blaaswand ook niet verdikt of ontstoken, verder blaaspunctie gedaan. Zojuist ben ik gebeld door de DA met de eerste uitslag. Het is een bacteriële infectie. Hij heeft wel een flinke AB kuur meegekregen omdat de ontsteking vanaf begin oktober al sluimert. Zijn eerste tabletje zit er in.

Hierbij wil ik aangeven dat Chester al die tijd goed heeft gegeten en gedronken, levendig is geweest en geen koorts had. Hij kon alleen niet plassen en had veel pijn. Bij de eerste en tweede dierenarts hebben ze totaal de verkeerde diagnose gegeven. De DA van Cari heeft zoals het er naar uit ziet verdere narigheid van Chester doen voorkomen. Chapeau! De aanhouder wint en ik heb wel geleerd dat je je niet zomaar moet laten afwimpelen bij een DA als zij een diagnose maken waarvan het bewijs niet is aangetoond.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

hoop dat het nu snel beter gaat met Chester en inderdaad, ook weer wat geleerd.
het is een hele zoektocht geweest en ook nog kostbaar, vermoed ik..

belangrijk is dat je erachter komt hoe te vermijden want het zal ben ik bang vaker de kop op gaan steken.. hoop dat Chester snel pijnvrij is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Adriana schreef:belangrijk is dat je erachter komt hoe te vermijden want het zal ben ik bang vaker de kop op gaan steken.. hoop dat Chester snel pijnvrij is!
Als iemand nog tips heeft? :grin: :edance:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat je nu toch aanwijsbare oorzaak hebt gevonden van zijn problemen en laatste bezoek met blaaspunctie niet voor niets is geweest!
Hopelijk is Chester nu snel weer de oude nu je de oorzaak aan kan pakken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Cari »

Gelukkig een uitslag waar je wat mee kan. Ik hoop dat hij snel opknapt, daar is hij inmiddels wel aan toe. Voor het voorkomen kan ik je helaas geen andere tip geven dan zijn weerstand op peil houden en stress vermijden ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Hallo iedereen, helaas moet ik mededelen dat we Chester in hebben moeten slapen. Zijn bacteriële infectie was in een dusver stadium dat het niet meer te behandelen was. Hij had zoveel pijn dat het niet meer dragelijk was voor Chester niet en voor ons niet. Ik wil jullie allemaal bedanken met het meedenken en de tips die jullie gegeven hebben.
Plaats reactie