Kitten met nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Cerna

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Cerna »

Nog even een aanvulling op mijn sarcastische opmerking:
Bijsluiter Tolfedine: Tolfedine 6 mg

Farmaceutische vorm Tablet.

Samenstelling Per tablet 6 mg tolfenamzuur.

Eigenschappen Tolfenamzuur is een NSAID die behoort tot de familie der fenamaten. Tolfenamzuur is een krachtige ontstekingsremmer met een sterke antipyretische en analgetische werking. Zowel bij de orale als de parenterale vorm wordt de maximale plasmaconcentratie bij de hond en de kat binnen 2 uur bereikt. Een éénmalige dosis van 4 mg/kg Tolfedine oraal dan wel s.c. toegediend resulteert bij de hond in een efficiënte plasmaconcentratie van meer dan 0,1 µg/ml gedurende 24 uren. Tolfedine blijft 24 uur lang werkzaam dankzij zijn enterohepatische recirculatie. Tolfenamzuur wordt in gering actieve stoffen gemetaboliseerd. Deze worden voornamelijk via de faeces en de urine uitgescheiden.

Doeldier Kat, hond.

Indicaties Kat: pijnbestrijding en remming van acute ontstekingsreactie welke beperkt is tot de weke delen: bij locomotiestoornissen na trauma, bij acute opflikkering van arthrosis, als aanvullende/ondersteunende therapie bij aandoeningen van de lagere urinewegen, indien gepaard gaande met pijn en ontsteking, postoperatief. Hond: pijnbestrijding en remming van acute ontstekingsreactie die beperkt is tot de weke delen: bij locomotiestoornissen na trauma, bij acute opflikkering van arthrosis, post-operatief na orthopedische ingrepen en tumorexcisie.

Contra-indicaties Geen.

Bijwerkingen Geen.

Dosering/Toediening Oraal. 1/2-1 tablet per 2 kg l.g. (komt overeen met 1,5-3 mg per kg l.g.) 2 maal daags, gedurende 3-5 dagen.

WaarschuwingenGeen.

Bijsluiter Metacam:
Kan ik helaas niet kopiëren, maar kijk bij bijwerkingen: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -suspensie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Anne87 »

Bij deze de bijwerkingen van Metacam uit de link van Annet:

Bijwerkingen

Typische bijwerkingen van NSAID‟s zoals vermindering van de eetlust, braken, diarree, occult fecaal bloed, lethargie en nierfalen zijn af en toe gemeld. In zeer zeldzame gevallen zijn verhoogde leverenzymen gemeld.

Deze bijwerkingen zijn in de meeste gevallen van voorbijgaande aard en verdwijnen na het staken van de behandeling, maar kunnen in zeer zeldzame gevallen ernstig of fataal zijn.

Als er bijwerkingen optreden dient de behandeling te worden gestaakt en moet een dierenarts worden geraadpleegd.

Indien u ernstige bijwerkingen of andersoortige reacties vaststelt die niet in deze bijsluiter worden vermeld, wordt u verzocht uw dierenarts hiervan in kennis te stellen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Ms Maaike »

Hier de bijsluiter van de suspensie van tolfedine. Heb de indruk dat de bijsluiter van de tabletvorm niet volledig is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Adriana »

brittengek schreef:Geen eye opener met name angstig dat men nu weer mssaal tolfedine gaat gebruiken.

Tolfedine is nog vervelender voor de nieren dan metacam namelijk.

Elk medicijn heeft helaas bijwerkingen. Wellicht in de toekomst.
@brittengek: sinds 2009 geregistreerd, nooit geschreven tot nu.. dus welkom op het forum!
voor nieuwkomers is het altijd handig eerst goed in te lezen voordat je van dit soort statements plaatst. ;-)
rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar meloxicam of metacam intypt, krijg je alle berichten en topics.
dan zul je zien dat we over meloxicam (merknaam stofje), novacam, metacam, meloxidyl het nodige hebben uitgezocht..
mèt bronnen en links, zodat iedereen het zelf kan lezen/vertalen..

bovendien hebben we helaas een aantal goed gedocumenteerde metacam-slachtoffers/nierfaalkatzels,
met name in het topic Pluis, voorzover ze de door meloxicam veroorzaakte niercrisis hebben overleefd.

en nierfalen is bij bloedonderzoek pas zichtbaar als driekwart van de nierfunctie al vernield is,
vandaar de waarschuwing in de bijsluiter dat het maar éénmaal mag worden toegepast.. grrmbl :-(

in Amerika is meloxicam door de FDA (Voedsel- en Warenwet) niet toegelaten voor toepassing bij katten...
en hoe zou dat nou komen..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Cerna »

Ms Maaike schreef:Hier de bijsluiter van de suspensie van tolfedine. Heb de indruk dat de bijsluiter van de tabletvorm niet volledig is.
Ja Maaike, die vraag heb ik ook ooit aan onze dierenarts gesteld: hoe het kon dat er bij de suspensie allerlei bijwerkingen genoemd werden en dat de tabletjes geen bijwerkingen geven. Hij zei dat dat onzin was. Dat het geen verschil maakte, maar ik kan nergens een andere bijsluiter vinden voor de Tolfedinetabletten dan de link die ik gekopieerd heb.

Dat de tabletten helemaal geen bijwerkingen zullen geven, is denk ik ook niet waar want het blijft NSAID, maar wanneer ik moet kiezen tussen Metacam en Tolfedine, gaat mijn voorkeur toch uit naar de laatste. Al was het maar omdat ik met Metacam niet zulke fijne ervaringen heb :cry: Maar liever dus helemaal niet. Ik merkte bij Cochi ook dat hij vaker gras ging eten toen hij nog Tolfedine kreeg ondanks dat hij tweemaal daags Zitac krijgt. Dat is nu - met Analgos - gelukkig helemaal over.
Plaats reactie