Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of hond

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

De recencies op de site zijn ook heel goed, enig nadeel vind ik dat je gelijk 2 kilo moet kopen.
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ikey »

Je kunt ook eerst in de dierenwinkel een zakje halen van ongeveer een kilo. Dan kun je het proberen. Bevalt het niet, kun je nog ergens op overstappen zonder dat je meteen een enorme hoeveelheid overhebt.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

Ja, kan inderdaad kijken of ze bij de dierenwinkel iets kleinere verpakking hebben.

Zit ook naar Happy cat te kijken, klinkt goed maar ja dat is met al die verhaaltjes.


Samenstelling:
Mais, gevogeltevleesmeel (17,5%), kanen (14,5%), vet van gevogelte, rundervet, zalmmeel (4,5%), konijnenmeel, rijstmeel, leverhydrolisaat, suikerbietenpulp, gedroogde lever, appeldroesem (gedroogd) (0,7%), eierpoeder, natriumchloride, gist (gedroogd), kaliumchloride, gerst (gefermenteerd) (0,3%), zeealgen (gedroogd) (0,2%), lijnzaad (0,2%), cichoreiwortel (0,04%), artisjok, paardenbloem, gember, berkenblad, brandnetel, salie, koriander, rozemarijn, tijm, zoethoutwortel, kamille, moerasspirea, daslook. (Kruiden totaal: 0,17%)

Toevoegingen:
Voedingsfysiologische toevoegingen:
Vitamine A (25.000 IE/kg), vitamine D3 (2000 IE/kg), vitamine E (120 mg/kg), vitamine B1 [Thiaminmononitraat](6 mg/kg), vitamine B2 [Riboflavin](6 mg/kg), calcium-D-pantothenaat (15 mg/kg, niacine (60 mg/kg), vitamine B6 [Pyridoxinhydrochloride](5 mg/kg), vitamine B12 (100 µg/kg), ijzer [ijzer-(II)-sulfaat] (120 mg/kg), koper [Koper-(II)-sulfaat] (12 mg/kg), mangaan [Mangaanoxide](30 mg/kg), zink [Zinkoxide, Aminozuren-Zinkchelaat] (150 mg/kg), jodium (2 mg/kg), selenium [Natriumseleniet](0,15 mg/kg).
Analytische bestanddelen:

calcium 1.25 %
fosfor 0.8 %
kalium 0.45 %
magnesium 0.07 %
natrium 0.45 %
ruw eiwit 34.0 %
ruw vet 19.0 %
ruwe as 6.0 %
ruwe vezel 2.5 %
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ikey »

Happy cat heeft als eerste ingredient mais staan op de lijst. Dat betekent dat dat er het meest in zit. Katten zijn vleeseters en hebben dus niet zoveel aan mais. Bij de lijst die je liet zien van Hills staat veel meer vlees op. Grote kans dat je kittens van Happy cat meer eten dan van hills.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

Ok, inderdaad ja.... Valt niet mee wat je moet kiezen.
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

Dikkie Dik schreef:Wat vinden jullie van deze samenstelling?
Is van Hills nature' s best Fe kitten kip.
wij zijn hier dol op Hills nature's best. goeie vorm brokken en goeie brede samenstelling, hier eten we de senior variant.
niet geschikt als katzels wat aan de zware kant zijn en wat moeten afvallen, dan kun je beter kijken naar Almo holistic, ook de kipvariant, zijn we hier ook dol op...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

Ok, bedankt voor je antwoord :)
De rooie zijn de mooiste!! ;)
paasnini

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door paasnini »

Over de Hill's natures best: wat moet een kat met haver en gerst???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

de voedingstopics staan vol met dit soort vragen/discussies..
was niet van plan om dat nog eens over te doen.. als je het niet erg vindt.. ;-)
katten in de natuur eten vrij veel plantaardigs.. en wat dacht je van ballast/vezels..?
de haver en gerst in dit voer zijn voorgefermenteerd (à la muizenmaag) en een uitstekende bron van vezels, vits b, koper, diverse aminozuren en selenium.
en dat allemaal in de natuurlijke vorm en dat kan ik van de meeste voeders waar kunstmatig gemaakte vits en mineralen zijn toegevoegd, niet zeggen.
en kan je geruststellen.. ik heb de fructosaminewaardes (langere termijn bloedsuikerwaardes) van al mijn Hills nature's best etende katzels en die zijn meer dan prima binnen de referentie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door mauriceb »

ballast/vezels krijgt een kat inderdaad binnen door het innemen van prooidieren. Dit is echter wel een vrij laag % van het totaal. Als ik de meeste droogvoeders nakijk is gewoon 50% plantaardig, graan, mais fruit ed. Vaak ook gecombineerd met bietenpulp om de diarree die te veel plantaardig eiwit en teveel koolhydraten veroorzaakt in te dikken. Er zitten ook goede droogvoeders tussen maar let goed op wat je leest. 40% kip kunnen ook alleen de veren zijn :)
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

hier zijn we heel kritisch op voer. bovendien de nodige ziektesores achter de rug op een aantal fronten, waaronder zware diabetes (na prednisolon injectie tegen jeuk grrrmbl..)
ik kan thuis bloedsuiker meten (oortje prik) en meet ieder voer hier per kat een paar keer door en weet dus wat bijvoorbeeld dit voer maar ook sanabelle grande en almo holistic kip met de bloedsuikerspiegels van de diverse katzels doet. en die blijven prima binnen de grenzen dus maak ik me al vrij lang helemaal geen zorgen meer over plantaardige componenten in dit soort kwaliteitskattenvoer.

bovendien zie ik op mijn volkstuin mijn katzels grazen en op grassen soppen, kleine rozenbottelbesjes, aardbeien, frambozen en ander plantaardigs, waaronder mijn jonge slaplantjes in de lente (grmbl..) eten. dat gaat met 5 katten al 6 jaar zolang ze op de volkstuin komen, goed.
ook ik beschouw katten voornamelijk behorend tot de carnivoren, kijk alleen maar eens naar het gebit en de stofwisseling. maar ze hebben individueel hier zeker ook grote behoefte aan plantaardige stofjes en ze doen het veel beter op kwaliteitsvoer met matig eiwitgehalte dan wanneer ik ze overlaad met eiwit. dat geeft smurrie en stinkende ontlasting. op het forum heb ik geleerd dat het enorm kan verschillen per individueel dier en missch ook wel per ras... ( bl russen.. vegetariërs onder de carnivoren..? hihi..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door mauriceb »

Dat is ook waar adriana, kijk gewoon waar je kat of katten het goed op doen dat is het allerbelangrijkste. Ik zou ook nooit zeggen tegen iemand van dat voer is slecht of dat merk moet je kopen. Het enige wat ik zou willen is wat meer bewustheid creëren over hetgeen aan voer je aangeboden krijgt in de winkels tegenwoordig.
Als de regelgeving wat aangescherpt wordt zou dat al enorm schelen. nu zijn die ingrediënten lijstjes op de verpakkingen alles behalve duidelijk. ruw eiwit 40 % maar waar het uit bestaat zie je nergens.

het verschil met vroeger is ook enorm. Toen ik klein was had je een paar merken meen ik te herinneren bijv. kittekat, whiskas, sheba, en felix. wellicht nog een paar maar wat je tegenwoordig allemaal hebt.
Dan daarbij moet het steeds goedkoper en mooier eruit zien dat het de vraag is of dit de dieren ten goede komt. Zeker als er vaagheid blijft bestaan over de ingrediënten.

Als iedereen een beetje bewust is van wat hij koopt, wie ben ik dan om te bepalen of een baasje een goede afweging heeft gemaakt voor zijn dier. Baasjes kunnen dat prima zelf.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

maurice: je schrijft nog niet zo lang op het forum maar alle jaren dat ik meedoe worden personeeltjes gewezen op het belang van goede voeding.
bijna altijd bij blaasgruisproblemen is ander en beter tarweloos voer bijna het eerste advies.
en bij stinkende ontlasting ook.
en het forum is een ideaal platform om baasjes te wijzen hoe ze wat betere keuzes kunnen maken en hoe duurder hoe beter gaat niet altijd op..
en via de site van Zooplus kun je makkelijk ingrediënten en analyses napluizen en vergelijken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dinky »

Ach ja het onderwerp voer zal altijd een punt van discussie blijven hier op het forum ;)
Zelf ben ik, mede door het forum, meer na gaan denken over wat voor voer ik moet geven. Conclusie is alleen elke keer dat ik het niet weet. Ik weet alleen dat ik door de kwestie over voer wel ben overgestapt naar een andere DA. Die waar ik zat kreeg ik de kriebels van toen het ging over voer voor Dinky, ik mocht naast Trovet ASD absoluut geen "normaal" natvoer geven. Bij de nieuwe DA staan ze meer open om mee te denken en wijzen ze ander voer niet per direct af. Zo geef ik Dinky nu naast de Trovet ASD KVV en kreeg alleen het advies van de DA om dan de urine in de gaten te houden en na een tijdje controle uit te voeren. Zelfde verhaal voor het overstappen naar "normaal" voer.
In mijn hoofd zit namelijk nog steeds ergens dat de struvietblaasgruis van dinky is veroorzaakt door het asiel en de daarmee gepaard gaande stress en dat het dus niet zozeer aanleg is. Toch blijf ik onzeker en de enige manier om er echt achter te komen is het gewoon te proberen en iets in mij houdt mij dan toch tegen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door castratenkoor »

Ieder kat is verschillend en wat voor de ene kat werkt kan voor de andere kat verkeerd uitpakken. Ik heb hier het roer rigoreus om moeten gooien. De blaasgruiskatten (Sjaak en Joep) deden het prima op Sanabelle Urinary. Maar Teun, die nog nooit eerder blaasgruis had gehad, kreeg opeens......ja blaasgruis.
En dan zit je met acht katten onhandig. Er moeten wel altijd brokken op zolder staan anders gaat Bob over de rooie, hij reageert zich dan af op Timo.
Dus voor 1 kat, opgehouden met Sanabelle Urinary.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie