FIV-kater Solo eet heel slecht

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door nellebel »

dat deed onze nellie ook op een gegeven moment adt likken. die kreeg inderdaad medicijnen tegen de misselijkheid. nooit erachter gekomen wat het nou was, want die pillen deden totaal niks.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Om met het goede nieuws te beginnen, de wond in zijn bekje is prachtig genezen! :eclap: Het slechte nieuws is dat hij enorm veel pijn aangaf bij zijn oor. Door zijn slechte toestand momenteel kunnen we niet het normale traject van rontgenfoto's en operatie volgen. Het is zeer waarschijnlijk dat hij een poliep, tumor of ontsteking in het midden- c.q. binnenoor heeft.

Omdat er weer veel troep uit het oor komt (hij heeft een gat in het trommelvlies) is een ontsteking wel het meest voor de hand liggende, maar deze kan ook veroorzaakt worden door een poliep of tumor natuurlijk. Voor nu hebben we besloten hem te behandelen alsof hij een middenoorontsteking heeft. Hij heeft nu dus voor 6 weken antibiotica (Marbocyl) meegekregen en daarnaast een pijnstiller (Metacam) en iets tegen de misselijkheid (Cerenia). De Metacam en Cerenia moeten we naar behoefte geven.

Overigens had Solo 3 jaar geleden ook een middenoorontsteking (maar toen dubbelzijdig) en toen heeft hij ook al 8 weken Marbocyl gehad, we kennen dus wel een beetje het klappen van de zweep.

Ik hoop zo dat het gaat werken, anders weet ik ook niet wat we nog moeten doen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door nellebel »

oeps, metacam daar zullen veel reacties op komen. nou ja, ik denk dat nu voor hem het belangrijkste is dat hij geen pijn heeft. miscshien is hij daarom ook wat misselijk doordat zijn middenoor is ontstoken. klinkt wel logisch. en daarom eet hij misschien wel wat slecht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Ja er zullen zeker reakties komen op de Metacam. Maar het is gewoon een voor de kat geregistreerde pijnstiller en aan alle medicatie zitten risico's. Solo heeft een paar weken geleden ook Diazepam gekregen als eetlustopwekker en daarvan zijn de risico's nog veel groter. Je moet soms keuzes maken.

Overigens heeft hij niet voor 6 weken Metacam gekregen hoor! Hij krijgt nu een aantal dagen Metacam en als dat goed gaat dan ga ik hem zo snel mogelijk op een zo laag mogelijke dosering zetten en indien mogelijk zelfs helemaal stoppen.

Uiteraard speelt ook mee dat in mijn direkte omgeving enorm veel katten Metacam of Novocam hebben gehad en dat het hen allemaal goed is vergaan. Je hoort natuurlijk enorm veel over de excessen en het is ook vreselijk als het je overkomt, maar gelukkig gaat het vaker goed dan fout.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Je hoort natuurlijk enorm veel over de excessen en het is ook vreselijk als het je overkomt, maar gelukkig gaat het vaker goed dan fout.
Russische roulette dus! :-(
Ik ben iemand die het overkomen is en het is meer dan vreselijk om een driejarige kat van het ene op het andere moment ziek te zien worden. Zo ziek dat ik het advies kreeg om haar in te laten slapen. Maar je moet het zelf weten, ik haak af in dit topic.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Annet ik vind het vreselijk wat Noa is overkomen, laat daar alsjeblieft geen twijfel over bestaan!

Ik vind het erg jammer dat je afhaakt in dit topic.

Ik zal Roland even een PM sturen of hij het gedeelte over Solo af kan splitsen, want het is niet de bedoeling dat je helemaal in dit topic afhaakt natuurlijk. Jij hebt zulke goede ervaringen met de Periactin (en daar gaat het topic uiteindelijk over) en ik ben je nog steeds enorm dankbaar dat je mij die tabletten hebt toegestuurd. Mocht ik ooit hetzelfde kunnen doen voor een ander dan zal ik dat zeker niet laten.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

Femmel schreef: Je hoort natuurlijk enorm veel over de excessen en het is ook vreselijk als het je overkomt, maar gelukkig gaat het vaker goed dan fout.
nee dus, het gaat altijd fout en vernietigt een deel van de nierfunctie. en als die bij aanvang 100% is, dan duurt het een tijdje voordat de schade meetbaar is, want dat gebeurt als drie/kwart van de nierfunctie voor altijd verloren is gegaan.
er worden fabeltjes op het Forum verteld dat de Europese meloxicam met registratieR wel voor katten is en de Amerikaanse meloxicam met registratieR alleen voor honden is geschikt. dat is onzin want het is hetzelfde stofje.
zo ook de verhalen dat er in Amerika zoveel ongelukken gebeuren omdat Amerikaanse katzels de hondenvariant krijgen die ongeschikt voor katten is. nee dus, in alle bijsluiters staan zeer ernstige waarschuwingen en in de Amerikaanse dat het (meloxicam dus) ongeschikt voor katten is.

er is grofweg maar één forumlid dat steeds weer vóór de toepassing van metacam/novacam/meloxicam pleit en lees de metacam-topic maar eens door. daar staan onderzoeken en artikelen (links) zat van dierenartsen, die met meetgegevens hebben geconstateerd dat het in zeer hoge mate schadelijk is voor nierweefsel. het schijnt dat in tabletvorm in zeer zeer lage dosis het bij arthritis het leven van een katzel een stuk aangenamer kan maken door zijn samenstelling: onstekingsremmend en pijnonderdrukkend. maar we hebben het hier niet over de arthritis-toepassing..

ik ben me ervan bewust dat waarschuwingen tegen metacam op den duur vervelend zijn.. sorry, is alleen maar en uitermate goed bedoeld..
maar, zucht, kennelijk moet iemand eerst een nierfaalkater in huis hebben verzorgd om de ernst van de situatie goed in te kunnen schatten. ..
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 okt 2011 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Anne »

Veel beterschap zeg,.het zit jullie niet mee.
Misschien kun je bij de da om een andere pijnstiller vragen, die wat beter bekend staat?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door nellebel »

hoe is het nu met solo?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Met Solo zelf gaat het best goed, hij is veel wakker en allert en geeft sinds gisterenavond ook minder pijn aan als ik zijn schedeltje aanraak rondom zijn oor. Eten doet hij nog steeds veel te weinig, maar daar had ik voor mezelf ook wel rekening mee gehouden.

De dierenarts heeft gezegd dat we toch wel 2-3 weken geduld moeten hebben dat we dan pas de effecten van de antibiotica zullen zien (áls het aan gaat slaan natuurlijk). Hopelijk heeft hij dat erg ruim genomen en gaat het wat sneller dan dat.

Uiteraard moeten we nu niet 2-3 weken gaan zitten afwachten, als het achteruit gaat moeten we ons weer eerder melden.

Overigens heeft hij gisteren enorm zitten speekselen zo'n 3 minuten na de ingave van de Cerenia. Denk dat hij het tabletje toch weer naar boven heeft weten te werken en dat de smaak walgelijk is. Daarna wilde hij uiteraard niet eten, maar dat vind ik ook niet zo gek.

Voorlopig "plagen" we hem nog maar 1x per dag met zijn antibiotica, want hij begint echt kriegel te worden van al dat gepluk aan zijn kop/bek, terwijl hij normaal gesproken echt heel gemakkelijk te pillen is.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Kattenbella »

Femke, wat een spanning omtrend Solo. Je doet er echt alles aan. Ik hoop dat de antibioticum aanslaat en de ontsteking en daarmee de pijn minder wordt en je man weer gaat eten.

Ik ben ook erg tegen meta/novocam Mijn Ashley is mede hierdoor ook veel te jong overleden.
Ik ben nu erg aan het vechten voor Minousch. Haar bekje blijft opspelen. Voor haar had ik cox compositum ipv novocam, maar dat blijkt ook niet zo best te zijn als je het langdurig gebruikt.

Sinds vandaag heb ik contact met een goeie homeopatisch dierenarts. Zij heeft als pijnstilling traumeeldruppels. Dat ruikt niet naar alcohol en niks, dus ik kon ze zo ingeven ondanks haar pijnlijke bekkie. Dinsdag gaan we verder kijken.

Heb jij niet een goeie homeopatisch dierenarts in de buurt voor dit soort dingen?
Misschien kan ik je helpen als ik haar beter ken. Ik wet wat je doet en hoe je voor je katten gaat.

Knuffel voor Solo en zoen voor jou!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Weet je wat het moeilijkste is? Die dunne lijn tussen loslaten en er bovenop zitten. Mijn andere katten zijn stresseters, dus een bezoek aan de DA zorgt ervoor dat ze juist meer eten dan voorheen, maar Solo zakt de 1e 24 uur na een DA-bezoek juist verder af. :???:

Bij Solo dacht ik ook dat het zijn bekkie was die opspeelde en als hij dan toch geopereerd moest worden dan moesten ze zijn slechte oor ook meteen maar weer een keer spoelen en goed schoonmaken. Nu achteraf blijkt dat het waarschijnlijk al die tijd al zijn oor is geweest en niet zijn hoektand.

Helaas is onze goede homeopatische dierenarts (die ook een reguliere dierenarts was, en daar een geweldige combi uit kon maken) al jaren geleden gestopt met werken. Maar ik ga eens een kennis mailen, zij werkt ook als vrijwilliger op de Ezelshoeve en doet de opleiding natuurgeneeskundig veterinair. Da's ook nog eens idee! Dankjewel!!

Is bij Minousch alles al getrokken? Of heeft ze misschien eosinofiel granuloom in de bek? Ik hoop heel hard dat het allemaal gaat werken.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Adriana »

missch twee ideetjes uit de afdeling tips+trucs:
bij de apotheker kun je lege capsules kopen in diverse maten. ik doe/deed de medicatie in een lege capsule en dan met een klodder spuug achter op de tong en oeps, naar binnen glibberen..
en ik ga straks langs prénatal voor een babyzuigflesje met speen. ik zie nu hier dat dit makkelijker voert dan de combi spuitjevoeren. bovendien moet het eten daarvoor helemaal tot pap zijn vermalen en flesje verwarmt makkelijk, houdt veel makkelijker vast en je kunt zachtjes drukken en dan die zuigreflex beetje proberen te activeren.
missch helpt/verlicht dat een beetje in de mantelzorg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Kattenbella »

Femke, wat jammer dat die dierenarts gestopt is, dat is zeker de ideale combinatie. Dat doet degene waar ik met Minousch naartoe ga ook en daar ben ik erg blij mee. De pijnstilling slaat heel goed aan. Haar tong is al veel meer binnenboord, ze probeert zich te wassen en heeft goed gegeten.
Ik hoop dat je vriendin inderdaad tips heeft.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

@Adriana : Dankjewel voor de tip met de fles ik ga hem zeker in gedachten houden. Normaal gesproken is Solo heel gemakkelijk te pillen maar ik denk dat de Cerenia toch in zijn bekkie is blijven plakken. Geloof dat de kleinste capsules van de humane apotheek niet in de pillenschieter passen of wel? Solo is namelijk wel gemakkelijk te pillen met de pillenschieter, maar ik mag niet zijn hele koppie vastpakken (trauma uit het verleden waarschijnlijk).

@Kattenbella : Ik heb al even contact gehad met mijn kennisje en wat betreft het eten gaf ze me toevallig de tip die ik vanmorgen zelf ook al had bedacht. We gaan het vanavond eens proberen met een klein beetje Valeriaan over zijn eten. Omdat ze nog niet is afgestudeerd wil ze overige tips eerst even met haar docent overleggen, wat niet meer dan begrijpelijk is natuurlijk. Geloof dat traumeel met name pre- en postoperatief gebruikt kan worden om blauwe plekken en zwellingen tegen te gaan toch? Fijn dat het helpt voor Minousch! :eclap:
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Plaats reactie