Wat te doen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Bedankt Mirjam !!!!!! :) Leuk dat je hebt gereageerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door castratenkoor »

Volg je gevoel is ook mijn advies. Kijk in het asiel met welke kat het klikt.

Overigens is het voorval met de kater geen goed voorbeel. Welke kat jij ook meeneemt uit het asiel, ze zullen de eerste dag(en) best blazen allebei.
Het blijft een gok en onvoorspelbaar hoe goed ze ooit met elkaar op zullen kunnen schieten.
Veel geduld en aandacht geven aan beide poezen.
En niet straffen als er een de ander een mep verkoopt.
Aleen ingrijpen als ze elkaar echt aanvliegen. Er zijn verschillende manieren om ze aan elkaar te wennen. B.v. de nieuwe kat in een ruime bench zetten de eerste week. Zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken maar nog niet echt met elkaar in aanraking komen.
Anderen stemmen weer meer voor gewoon gelijk samen in het gehele huis.
Of de nieuwe kat eerst in een (slaap)kamer.
Kan allemaal. hangt van de katten en van de situatie af.
Ook hier : volg je gevoel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Als je echt een kat neemt waarvan gezegd wordt dat ze heel sociaal is met andere katten (en je kan het asiel daarop vertrouwen) kan je ze volgens mij wel gewoon in de kamer laten.
Laat haar wel eerst 10 min ruiken in het mandje, voor je de nieuwe loslaat. Zo kan deze even wennen, en weet je eerste poes dat je het goedkeurt en de nieuwe zelf binnenbrengt.

Als je een iets minder sociale kat in huis erbij neemt, kan je het voorzichtiger aanpakken. Via bench of aparte kamer. Maar dan kan je ook uittesten of dat nodig is of niet...
Aan het voorval van die kater te zien, denk ik niet dat je poes problemen gaan maken.

Dat voorval van de kater wijst alleen uit dat je poes socialer is dan de kater. Niets meer (zoals Dinie al aangeeft). De meeste katten zouden een vreemde kat in huis heel kwaad benaderen, maar jouw poes niet, dus ik denk dat je er goed aan doet een vriendinnetje in huis te nemen.
Kijk eens in het album van BillyJean (Fayline en Bowie). Fayline doet me wat aan jouw poes denken en die heeft sinds kort een vriendinnetje bij. Bowie was eerst wat bang, Fayline was van in het begin heel lief.
Dat is wel een heel mooie introductie hoor, meestal wordt er wel ietsje meer over en weer geblazen. ;-)

Ik had hetzelfde gevoel bij die gedragsdeskundige. Slaat niet echt ergens op.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Oh daar had ik geen idee van. Ik dacht dat blazen een vorm agressie was. Vandaar. :) Google lijkt mij dus een leuke kat, maar Blacky ook. Hebben jullie deze kat al gezien ? De foto staat er nog maar sinds vandaag op.

http://www.dierenasiels.com/specskat.cfm?id=236817
Plaats reactie