Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door MarjanR »

In vers vlees zitten zeg maar "goede" eiwitten die de nieren zo belasten zoals de eiwitten die toegevoegd zijn aan "kattenvoer".
Er zit een levensgroot verschil tussen eiwit en eiwit (zoals al besproken in een ander topic, ben het even kwijt).
Ik ben het eens dat kattenvoer niet meer dan 30% eiwitten hoeft te bevatten, voor zowel volwassen als senioren katten.
En niet elke kat krijgt last van nierfalen, zelfs niet als die kat z'n leven lang al een voeder eet met "teveel en slecht" eiwit. Gelukkig maar!
Dus in mijn ogen hoeft niet elke voeder die meer dan die percentage eiwit heeft afgeschoten te worden.
Maar we hebben het over de kenmerken van een goed voeder, tja. Dan ben ik het eens met de stelling dat de eiwitwaarde max 30% behoeft te zijn.
Als je dan wilt kiezen, doe die dan, ipv de voeder met hogere waardes.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Lovecat »

Dus het vers vlees (ik geef verschillende soorten gevogelte en wat lam) heeft een niet te hoog eiwitgehalte voor mijn katjes, er zitten geen granen en veel vocht in> goed voor gruis. Orijen geef ik er als extra bij (Orijen is er ook in 400 grams verpakking, doe ik best lang mee), dus eigenlijk zit ik dan wel goed is zo mijn conclusie :smile:

Note to self; Boven de 30% eiwit = niet wenselijk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door castratenkoor »

Orijen en vers vlees, dan heb je een heel goede samenstelling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

oké ik ben overtuigd, heb net almo brokken besteld (kip en een klein zakje kalkoen) en ga langzaam mengen. Ik ben HEEL erg benieuwd!! Ook natvoer porta 21 kip sensitive besteld. Er komt een 7,5 kg zak van pro plan in de aanbieding.. haha :grin:
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Ik bedacht me nog wel, hoe zit het met het grote aandeel rijst in Almo?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

k weet niet precies hoe groot dat aandeel is en voor hoeveel procent het meedraait in de analyse bij kh's/zetmeel, eiwit en ballast/vezels.
wel heb ik Almo holistic een keer bij Enzo doorgemeten op bloedsuikerwaardes, nuchter en 3 en 6 uur na eten en dat gaf bij hem geen schokkende uitschieters. ik denk dat de kh's/zetmeel uit rijst heel langzaam vrijkomen en zorgen voor een rustige bloedsuikerspiegel.
ik vermoed dat het kh/zetmeelgehalte van Almo rond 15% zit, net als Orijen e.d.
en katten hebben, zeker weten ook zetmeel/kh's nodig. het is dan alleen even de vraag of je voor goedkoop en veel (tarwe)zetmeel-vulling kiest of wat beter verteerbaar en verantwoord.
en iedere kat heeft een individuele behoefte en ieder stofwisselingssysteem reageert wat anders.

tot voor een paar jaar stonden die zetmeel/kh-gegevens gewoon in de analyse maar fabrikanten zijn daarmee gestopt en dat vind ik erg onhandig. en om nou iedere keer bij die arme Enzo met oortje/prik te testen is ook wat sneu.. :roll: :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Aha zo! Als ik nu zo kijk naar de samenstelling van Almo (ook qua mineralen, vitaminen ed) wordt ik, voor zover ik het natuurlijk met dat kleine beetje verdiepen kan inschatten (de site van almo is ook heel fijn), en met jouw tips en uitleg, erg enthousiast! Morgen komen waarschijnlijk de zakken binnen. Nu nog maar hopen dat ze het willen eten haha! :smile:

Vandaag bij de dierenarts geweest voor chippen en enten, ze waren een beetje te zwaar :oops: ik ben benieuwd of ik met dit voer daar ook verschil in ga merken! Geef ze nu relatief weinig + in de voerbal en nog groeit hun (hang)buikje!

Dank je!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

vandaag hoop ik groot feest bij jullie, lekkere brokjes!
k zou je willen aanraden de brokjes niet te mengen maar in twee hoopjes op te dienen en gaandeweg iets meer van nieuw dan van oud. tenzij ze op nieuw aanvallen..

zijn ze gewogen bij de dierenarts? van Almo komen ze niet aan en zullen geleidelijk afvallen. ze gaan er ook minder van eten is de ervaring en de ontlasting wordt reukloos.
je zou ze over een maand nog een keer kunnen laten wegen (thuis of bij de da = gratis)
----------
en nog iets over goed voer.
rauw vers gevogeltevlees (goed afspoelen) is uitstekend voer voor katzels, ze zijn er op gebouwd. dat geldt in mindere mate voor rund of varkensvlees, maar dat is voor gezonde katten ook niet verkeerd. het eiwitgehalte ligt rond 18% (plus veel vocht en wat vet). rosbief is te zout.
sommige katten willen geen rauw en dan is een stukje gekookte kip- of kalkoen ook prima. dat geldt ook voor rund, varken. eiwitten in gekookte vorm zijn iets zwaarder verteerbaar en voor seniorkatten bij voorkeur gevogelte ivm het fosforgehalte in rood vlees.
lichtgestold geprakt ei is ook uitstekende kattenvoeding, voor seniorkatten en nierfalers alleen het eigeel.
en van de vis bij voorkeur de vette soorten en liefst ongezouten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

het was een feest, ze vonden het heerlijk!! Super :D Ik ben benieuwd wat het op langere termijn doet.
Ze zijn inderdaad gewogen bij de DA, 5 kg wegen ze (zijn wel grote katers, x ragdoll). Ik weeg ze regelmatig, dan kan ik bijhouden of ze aankomen.

Bedankt voor de tips, ik ben er erg blij mee.
Gebruikersavatar
Dien
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jul 2010 14:19

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Dien »

Ook ik heb vandaag Almo Nature Holistic binnen gekregen, (kip en rijst) toch ook weer naar aanleiding van het advies van Adriana van een tijdje terug :D (toen Mick zo aan de diarree was,) toen eerst over gegaan op RC Sensible, maar toch door de granen etc, wil ik dit toch niet meer geven, ook al doet hij het er wel goed op...
Nu lees ik hier op het moment weer zoveel over Almo in combinatie met natvoer..
Wat moet ik nou?
Ik zie door de bomen het bos niet meer welk natvoer ik erbij kan geven...
Ollie *geboren: 28 april 2010
Luna *geboren: 28 april 2010
Mick *geboren: 2 augustus 2010
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Natvoer staat in dit topic ook al eens beschreven hoor. Gewoon even teruglezen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

Dien schreef:Ook ik heb vandaag Almo Nature Holistic binnen gekregen, (kip en rijst)
Ik zie door de bomen het bos niet meer welk natvoer ik erbij kan geven...
eerst maar even welkom ;-) op het Forum! als je een kwalitatief goeie brok geeft en ze doen het daar goed op, dan heb je een heel erg groot deel van de voedingsstoffen al binnen. alleen dan nog rauw spul in de vorm van beetje lamsvlees of kip of tarwegrasjes en water. voor het laatste geven we natvoer en dan maakt de kwaliteit wat minder uit, Sheba pate, die zijn kh-arm maar je kunt ook foliezakjes nemen, afhankelijk van de smaak en Zpls bij natvoer biedt een overvloed in prijzen/kwaliteiten en smaken aan.
dat zou je zelf even moeten uitzoeken en proberen.. en Almo alleen met ruim water en af en toe beetje eigeel of stukje rauw kip/lam is ook prima, als ie maar genoeg plast, dus drinkt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geef ook hoog kwaliteit natvoer (maar ik geef het niet zo vaak).
Lage kwaliteit kost namelijk vaak even veel of zelfs meer dan hoge kwaliteit.
Ik geef Animonda en dat kost een stuk minder dan Sheba (als ik het me goed herinner).

Ik blijf gewoon weg van granen, melkproducten, suiker en andere zaken die niet in kattenvoer thuishoren in natvoer. Zo zijn sommige uitvoeringen van Gourmet OK, maar de meeste niet.
Een kat moet wat meer binnenkrijgen dan enkel vlees (wat wel het grootste bestanddeel moet blijven), maar dat krijgen ze inderdaad al via de brok. Dat is dus het belangrijkste. Een goede brok, en dan is puur vlees (of vis) als aanvulling in natvoer of vers, het beste.
Natuurlijk mag er wel een eitje of wat orgaanvlees bij. Graag zelfs! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Ik heb verschillende natvoeren besteld (porta 21 blik en zakjes, miamor sensitive) en heb ze liggen, maar Noah heeft momenteel ontstoken oogjes, waarschijnlijk een reactie op de enting :-( ziet er zo sneu uit! Ben vaak aan t zalven (Cavasan). Ik wacht dus maar even met nieuw natvoer introduceren, eventuele diarree of iets kan hij er nu niet bij hebben!

De almo brokken worden nog steeds met smaak gegeten! Ookal ziet ie niets, Noah weet ze te vinden :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

dat is erg vervelend van die heftige ent-reactie en ik zou dat maandag even doormelden aan je dierenarts, dan kan ie het bij de gegevens opnemen en missch volgende keer andere entstof gebruiken, of frequentie verlagen of bijlezen in ons topic enten of niet enten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie