Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

het antwoord van je tweede dierenarts is een stuk verstandiger, haar nieren hebben een klap gehad en je bent veel van de reserve-niercapaciteit kwijt.
je kunt maar beter, omdat de nierfunctie met het ouder worden sowieso achteruit gaat - haar voor een groot deel op nierdieet houden, dat is voor de toekomst een stuk beter.
en voor het lekkere voer zou ik geen natvoer met > 10/12% eiwit nemen, in die dosis (ze eet daar veel gretiger van) is dat een veel te grote klap en eenmalige klappen kunnen ook schadelijk zijn voor het nierweefsel.
zullen jullie blij zijn dat het acuut was en dat ze nu goeie waardes heeft!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

ja echt wel! Kwam ook onverwacht, had echt niet verwacht dat de nieren zo verbeterd waren
En dat terwijl ze nu ook nu en dan wel had gesmokkeld. (ze had momenten dat ze niet wilde eten, dan kreeg ze wel eens een dag ander voer of en hoop vitamine pasta (15% eiwit) over het voer om haar weer aan het eten te krijgen)
Dus had echt een vermoeden dat het rond de 200 zou liggen, maar het was dus een stuk beter
Liet haar ook alleen testen omdat ze toch onder narcose was voor een gebitsbehandeling, dus dan was het bloedprikken niet zo belastend voor haar
Maar de uitslag dringt nu pas tot me door, dat ze gewoon waarschijnlijk nog jaren hier gaat blijven. Heerlijk idee na het rampjaar wat we achter de rug hebben. Ze was bijna ingeslapen en nu gaat het weer zo goed!

Volgens de dierenarts zien ze ook niet vaak dat een kat op nierdieet alleen (dus geen medicijnen voor de nieren) zo goed hersteld

Truusje eet nooit echt veel, is het dan ook zo schadelijk dat ze 2x in de week ca. 50 gram normale voeding krijgt?
Het nadeel van dit nierdieet is dat ze er zo van verstopt en ook snel tandplak krijgt, ondanks poetsen. Ivm de granen. Daarom at ze vroeger voornamelijk graanvrij, maar graanvrij nierdieet is niet te vinden helaas.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet er niet zo veel van, maar is er niet een eiwitarm vers vleesje wat je haar kan geven zodat ze haar tanden wat proper maakt?
Vers vlees doet echt wonderen voor de tanden!

Mijn Kleintje had vroeger erg veel granen in de voeding (woonde nog bij mijn ouders en die kochten het voer), maar ze ving daar ook geregeld muizen. Toen ze gestopt is met muizen vangen na de verhuis zijn haar tandproblemen begonnen...

Nu krijgen ze hier ook vers vlees als aanvulling op de brokken, een klein stukje om even de tanden schoon te maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

jawel, alleen en goeie kwaliteit nierdieet is het allerbelangrijkste in de strijd voor het behoud van wat er aan nierfunctie nog over is.
maar geweldig verhaal, bijna ingeslapen en dan nu weer zo goed en levendig. en dan eindigt een rampjaar toch in een positieve sfeer. lust Truus k/d brokjes? Mies eet niet anders en heeft een schoon gebit en ook hier krijgen ze voor een groot deel k/d en ik zie geen toename van tandplak.. en verstopt eigenlijk ook niet. en omdat het heel erg voedzaam is, eten ze er vrij weinig van en hebben geen honger.

en we hebben hier lamskauwstaafjes van Carnibest en dat is huid met wat vet en eigenlijk geen vlees. als ze dat lust dan zou dat heel goed voor haar gebit zijn..
Laatst gewijzigd door Adriana op 19 dec 2010 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door maij »

Toch ben ik wel benieuwd of je ahv de waarden een fase van het nierfalen kunt bepalen.

Bij Kaya is dus nierfalen geconstateerd dmv een bloedtest op ma 6-12.
Ze was uitgedroogd ondanks dat ze de vrijdag en zaterdag ervoor een onderhuids vochtinfuus had gehad (op die dagen lukte het niet bloed af te nemen). Was erg licht van kleur bij tandvlees en oogleden. En zag er aldus de da niet best uit.
Op advies hebben we gekeken of het beter zou worden met nog een aantal infusen, zo niet dan was het advies afscheid nemen en in laten slapen.
Do 9-12 weer een bloedtest na 3 infusen, geen opname omdat Kaya nogal kan stressen leek ons en de da dat geen goed idee.
Waarden van de nieren waren niet genoeg verbeterd Ureum van 31.4 naar 31, Crea van 446 naar 335 en fosfor was 2.68 (eerdere waarde tikje hoger) Haar T-pro was van 85 naar 66 gegaan wat te maken had met de uitdrogingsverschijnselen als ik het goed heb begrepen.
Gezien deze waarden was het advies dus om afscheid te nemen en haar na het weekeinde in te laten slapen.
We hebben geknuffeld, verwend etc etc en het viel ons op dat mevrouw toch redelijk was. Vanaf het eerste vochtinfuus at ze redelijk voor haar doen, ze was alert, wilde met het touwtje spelen en als je aan haar huid/vacht trok ging dat sneller weer naar normaal dan voor de vochtinfusen.
Maandag dus de da gebeld met de opmerking dat we het moeilijk vonden haar in te laten slapen nu ze toch 'redelijk' goed was naar omstandigheden. En dus naar da voor zijn mening en die was positief. Hij had verwacht dat ze weer behoorlijk uitgedroogd zou zijn maar dit was niet het geval. Oke helemaal goed was het niet maar ze was niet zo slecht dat ze een spuitjes moest krijgen.
Advies: Metacam en nierdieet, 2 weken kijken hoe het gaat. Bij terugval in laten slapen en als het goed gaat dan na 2 weken weer een bloedtest.
Ik weet dat metacam slecht voor de nieren is, we geven het haar wel en merken dat ze zich dan wel iets beter voelt. De bedoeling is om als ze de 2 weken overleeft bij de DA te informeren naar minder belastende pijnstilling.
DA geeft vaak alleen pilletjes etc voor nierfalen als de kat geen problemen heeft met het innemen van pillen aangezien het anders alleen maar stress veroorzaakt. Heb al wel van mensen tips gekregen over easypill en een lekkere uitvoering van Fortekor. Dus dat is ook iets om mee te nemen naar de DA.

Maar goed ik heb dus geen idee in welke fase mevrouw zit, weet alleen dat haar niertjes erg klein voelde dus het is chronisch en verder dat de waarden slecht zijn.

Groetjes
Sandra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

nee toch!
waarom krijgt ze metacam, heeft ze pijn? als er geen dringende reden is, pijn en soort van ontsteking, dan zou ik onmiddellijk stoppen met metacam.

om de conditie te verbeteren kan vit c geen kwaad, dat remt ook ontstekinkjes in het nierweefsel.
en volledig over op goeie kwaliteit nierdieet. Hills k/d, RC renal, Specific of Trovet.
veel drinken en lauwwarm vocht in spuitjes geven. maar als haar systeem het vocht niet opneemt, dan houdt het op..
goed borstelen, een aantal keren per etmaal bevordert de doorstroom en de bloedsomloop.
en laat haar vaak kleine beetjes eten, dat is beter en minder belastend voor de nieren.

nee, je kunt niet zien hoeveel niercapaciteit er nog over is aan de urea/crea-waardes, maar jullie zitten met Kisha in de zwaarste fase 3/4, maw zeer ernstig.

kijk even bij onze metacam-topic en lees wat de fabrikant zelf adviseert over de toepassing van metacam: dogs only !
http://www.metacamkills.com/

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... am&start=0
Laatst gewijzigd door Adriana op 19 dec 2010 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door maij »

Adriana
Had hier op de site al nare dingen over Metacam gelezen, daarom besloten om te kijken of ze met Metacam "beter" is dan zonder. We hebben het idee dat ze zich er daardoor wel iets beter bij voelt.
Heb begrepen van de DA dat er toch vaak gekozen wordt voor pijnstilling bij nierkatten en aangezien ze toch lichte uitdrogingsverschijnselen heeft (veroorzaakt hoofdpijn) is het dus voorgeschreven.

Haar systeem neemt na de infusen dus wel weer vocht op want ze droogt niet verder uit en is met de infusen zelfs goed vooruit gegaan.
Vit c? gewoon die mensen ook innemen?

Dat Kaya zeer ernstig is daar zijn we ons van bewust. Da geeft niet voor niets het advies inslapen. Maar ze heeft in ieder geval 1 week uitstel gehad en ook nu is ze nog "redelijk" goed.

Dank voor je reactie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

er is katten vitamine c maar wij gebruiken al jaren Roter vit c-tabletjes (geel en als het kan ontzuurd), en daarvan per etmaal 2 x een achtste, gewoon doorknippen met een schaar.
als haar systeem vocht opneemt, dan zou ik geen metacam geven maar het nierdieet en vocht hun werk laten doen. welke nierdieet heb je meegekregen?

en dat er bij nierfaalkatten voor pijnstilling wordt gekozen is volkomen nieuw voor mij!....
(renalzin=fosfor, fortekor/benecor=doorbloeding, ipakitine=urea+fosfor, endan nog een paar specifieke middelen maar pijnstilling+metacam? nooit van gehoord)
en hoezo pijn?
en dan nog veel belangrijker: hoe zo en in vredesnaam waarom metacam?

als je de eerste week overleeft dan is het handig de fosforwaardes te laten meten en een goeie da doet dat gelijk met de andere waardes want te veel fosfor kan giftig zijn. en bloeddruk is ook wel een keer handig, zeker bij zulke hoge nierwaardes.
je kunt overwegen morgen om fortekor/benekor te vragen, daar kunnen ze vrij snel behoorlijk van op knappen omdat dit een betere doorbloeding geeft. en als-ie daar niet positief op reageert dan weet je missch genoeg..
Laatst gewijzigd door Adriana op 19 dec 2010 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door pearlsofpassion »

Als het echt zo ernstig is zou ik zeker stoppen met de Metacam!
Het kan misschien zijn dat ze zich daar heel even wat beter mee voelt, maar je zorgt er zo dan wel voor dat ze het zeker niet lang meer trekt. Zonder Metacam heeft ze misschien nog een kans zich erbovenop te trekken, en nog een hele tijd goed te doen op nierdieet (je weet nooit).
Er moet toch een alternatief zijn? En kan je niet beter iets geven tegen de misselijkheid dan tegen de pijn?
Zoals gezegd, ik heb er geen ervaring mee, ik weet alleen wat ik hier op het forum erover hoor, maar haar nieren verslechteren gewoon omdat ze zich dan even beter voelt, lijkt me geen goed idee! Dat is een uitzichtloze situatie lijkt me, en dus kan je beter iets zoeken wat wel kans op slagen heeft.

Bovendien kan het ook steeds zijn dat je denkt dat ze zich beter voelt, gewoon omdat je dat verwacht als je Metacam geeft. Of heeft het met iets anders te maken dan het product zelf dat ze even opleeft (soort van placebo-effect).

Geef je vocht bij voor het uitdrogen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Truusje krijgt nierbrokjes van hills gemengd met brokjes van de kattovit nierdieet
Hills lust ze alleen als het gemengd is
Vers vlees, vooral vlees waarbij ze nog moet kluiven moet mevrouw niks van hebben. :ehand:
Behalve vis (vooral zalm) dat vindt ze heerlijk!

Geen idee hoe je kunt zien adv waarden of het acuut nierfalen is. Hoorde ooit iets over de fosfor waarde waaraan dat gezien kan worden? Maar of dat klopt? Fosfor was trouwens bij truusje nu ook weer goed.
Weet wel dat chronisch nierfalen zich niet hersteld en acuut nierfalen wel kan herstellen
Metacam is natuurlijk niet goed voor de nieren. Truusje gebruikt het ook regelmatig
Haar blaas is niet helemaal goed, de blaaswand werkt nog voor 50%. Plus snel last van Idiopatische blaasontsteking die de blaaswand mogelijk nog verder beschadigen. Bij het minst of geringste symptoom van terugkerende blaasontsteking geef ik haar (in overleg met DA) metacam om het in de kiem te smoren. Om die blaaswand te beschermen. Ze krijgt ook wel cystease, maar toch is die wand gevoelig voor meer schade. Hij is 100% kapot geweest en nu voor de helft weer werkzaam. Dat wil ik graag zo houden.
Dan maar metacam, want dat werkt goed voor haar blaas.
Maar als het enigszins kan is het gebruik van metacam niet zo slim bij nierproblemen
Maar goed, nieren die niet goed werken kunnen ook pijnlijk zijn. Wellicht zijn daar dan ook wel andere pijnstillers voor die minder belastend zijn.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

bij mij staat trouwens de kwaliteit van leven boven de lengte van het leven
liever korter leven zonder pijn dan langer leven met pijn

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening (en toen ik truusjes nieuwe waarden niet wist had ik bij iedere dosis metacam het gevoel dat ik haar steeds dichter bij de dood bracht :???: dus makkelijk was de afweging metacam zeker niet)

het blijft lastig met nierkatjes, altijd afwegen wat wel en niet wijs is om te doen
Denk dat je gewoon heel goed naar het gedrag van de kat moet kijken, en van daaruit moet beslissen wat verstandig is.

Sterkte daarmee!
Laatst gewijzigd door ruchama op 19 dec 2010 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door pearlsofpassion »

ruchama schreef: Vers vlees, vooral vlees waarbij ze nog moet kluiven moet mevrouw niks van hebben. :ehand:
Het zou kunnen dat het na haar gebitsreiniging wel lukt hoor! Hier moest ik het ook heel erg fijn snijden voor Kleintje toen ze tandsteen had (ze zat er op te grommen en durfde niet goed), alles met een botje in keek ze nog niet naar om. Maar nu, na haar reininging eet ze het zonder problemen, super graag, en zelfs sneller dan de jongste!
Als ze het mag hebben ivm haar nieren, dan misschien toch even proberen? Want tanden proper houden zonder kauwen, dat bestaat denk ik spijtig genoeg niet (als ze granen moet eten)...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Wie weet...zal het over een weekje of zo proberen
Ze eet nu nog bar slecht, gisteren 15 gram, vannacht een beetje bij gegeten gelukkig, vanmorgen ca 10 gram. Ze krijgt nog alleen natvoer papjes
Ze heeft dubbelpech: 2 tanden er uit (is nog een beetje gezwollen) ontstoken amandel, verkouden neus, geen mix om eens lekker mee te gaan eten ;-)
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door maij »

@Adriana,
Ik zal morgen eens met de DA bellen om na te gaan waarvoor de metacam nou precies krijgt.
Wat ik van de da begreep was hij net naar een lezing geweest over nierproblemen waar dit naar voren kwam.
Bloeddruk zal ik vragen als de waardes geprikt worden.
Fortekor moet ze wel eten wil het effect hebben en dat is bij haar wel een beetje een probleem. Maar toch het overwegen waard hoewel ik weiger met haar te gaan vechten om het binnen te krijgen.
Ze moet een fijn leven hebben, voor zolang het kan, en geen of zo min mogelijk stress.
Ze heeft proefzakjes Hill's k/d en RC Renal meegekregen. Beide at ze de eerste dag prima en nu wil ze het alleen eten als het gemixt is met andere brokjes :???:
Heb ook maar een zakje en blikje gehaald. Zakje ging als verwacht jus er aflikken en daarna een klein beetje vlees gegeten en van het blikje heeft ze net toch zeker 20gram gegeten met extra water.

@pearlsofpassion
Wat bedoel je met zich er bovenop trekken?

@Ruchama
Jou ken ik al van kattenplaza :grin: Sorry voor de vervuiling van je topic maar vond de titel goed passend en daarom dus zonde om een nieuw topic aan te maken met de vraag over de waarden.
Kwaliteit gaat bij mij ook voor kwantiteit vandaar dat we de metacam hebben geprobeerd en dat schijnt toch effect te hebben.
Laatst gewijzigd door maij op 19 dec 2010 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

geeft niet hoor dat je in dit topic post ;-)
kan alleen niet lezen waarvan je me kent :-P
Plaats reactie