Gedragsproblemen Angel

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door loek »

Zit die kat er vaak? En al lang? Zou het evt. kunnen dat deze weleens binnen is geweest? Komt Angel vaker buiten? (zo niet dan kan het zijn dat dit buiten het terrein van die andere kat is geworden....en dus daarom strijd)

Voor mij geldt trouwens hetzelfde als Rob...ik weet het ook niet maar mijn hersenen kraken.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Angel_Kitten

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Angel_Kitten »

Angel komt geregeld buiten met mij,
die kat zit er nu sinds 2weken, maar slecht een dag of 2 per week.

Neen het is niet mogelijk dat die kat al binnen geweest is.
Maar de kat is inderdaad beginnen komen na de eerste keer dat angel buiten gesproeid heeft...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Catfish »

Loek, daar zou je wel eens (een deel van) de oorzaak kunnen hebben. Al denk ik dat Cari voor een groot deel gelijk heeft. (En nee Audrey, daar kan jij niks aan doen!)

Weet je van wie die kat is? Misschien wil diegene de kat wel in de tuin houden door de tuin af te schermen of ene ren te bouwen. Is maar een idee...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door ayla »

ook ik heb helaas geen goede ideeen maar leef voor de volle 100% met je mee.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Angel_Kitten

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Angel_Kitten »

Neen ik heb geen idee,
de kat heeft ook geen bandje aan waarop ik adres kan zoeken,
is waarschijnlijk gechipt (hoop ik)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door MarjanR »

Oh, wow.
Ik geloof ook in het verhaal van de andere kat.

Jeetje, zo zie je maar.... door vragen, door vragen, zoeken en nadenken.

Fijn dit forum :)

Nu nog een oplossing.
Je zou je eigen tuin kat vrij proberen te maken?
Plantjes (afrikaantjes schijnen te stinken) neer zetten?
Dingen kosten bijna niets.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Cari »

Ik zit nog te puzzelen op het sproeigedrag en kwam de volgende link tegen:
http://www.ossehoofd.nl/clienteninfo-kat.html#sproeien
Je kan online een vragenformulier invullen (kost € 17,50, dat wel...) en dan krijg je advies. Wat me opvalt is dat ze toch een blaasprobleem niet uitsluiten. Lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat dat het is, want dan zou het toch m.i. vooral zittend plassen moet zijn. De andere mogelijke uitkomst zal dan wel zijn een gedragstherapeute inschakelen, wat dus nog veel meer kost :???: . Maar misschien toch handig om voor jezelf eens de vragen van de lijst te beantwoorden.

Je kan van de eigenaar van de andere kat niet verwachten dat ie zijn tuin gaat afschermen, dat kan je rustig vergeten. Je kan hoogstens je eigen tuin afzetten, maar ook dat kost geld en is ook niet altijd mogelijk. Alle huis-tuin-en keukenmiddeltjes werken niet afdoende, dus daar schiet je ook niet veel mee op.
Bovendien vind ik niet dat je Angel moet gaan afschermen van de buitenwereld. Integendeel, hij moet gaan leren er mee om te gaan. Woon je in een beetje katveilige buurt? In dat geval zou ik kiezen voor een kattenluik, het liefst werkend op zender of chip (maar dat kost weer...) zodat er geen vreemde kat naar binnen kan. Ik denk dat als Angel vrij naar binnen en buiten kan, hij vooral de tuin zal gaan gebruiken om te sproeien en niet meer je huis. Verder kan hij daar ook zijn energie en frustraties kwijt en hoeft hij jou niet meer te bijten. Nogmaals (en voel je nou niet weer aangevallen, want je hebt heel, heel veel goeds gedaan), Angel heeft een onnatuurlijk begin gehad, zonder de leerschool van zijn eigen familie. Hij is, wat ze in het Engels zo mooi zeggen: spoiled rotten. Teveel lefde en aandacht kan op een kat heel verstikkend werken en dan moet de druk van de ketel. Een kattenluik is daar perfect geschikt voor. Probeer je verder zo min mogelijk te bemoeien met hem. Hem bij de andere kat in de tuin zetten, is -hoe goed bedoeld ook - geen goed idee. Je moet dat niet forceren. Hij snapt nog niets van andere katten en zijn nieuwsgierigheid moet hem dat in zijn eigen tempo gaan bijbrengen.
Verder vraag ik me af waarom nu nog niemand met feliway op de proppen is gekomen. Dit lijkt me nu een geval, waarbij het wel eens effect zou kunnen hebben (helaas... kost ook weer iets :???: )
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Angel_Kitten

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Angel_Kitten »

Nogmaals sorry dat ik zo uitgehaald heb naar je Cari, mijn hoofd wou echt niet meer meewerken, waar ik me nu wel redelijk voor schaam.
Neen, ik woon niet in een katvriendelijke buurt. Sommige honden worden hier zelfs buitengelaten en mogen zo los heel de straat doen. Ook is er hier een drukke baan.
Ik zal even kijken naar dat formulier dank je ^^

Feliway werd me door de dierenarts afgeraden, vooral voor zijn prijs. Hij zei dat het net als het spuitje van maandag met wisselend succes werkt en hij weet ook mijn situatie, dus wou hij me die prijs niet laten betalen voor iets dat mogelijks niet werkt. Maar ik had voor het spuitje daar ook al aan gedacht.

En ik heb Angel buitengezet omdat ik weet dat hij uit zichzelf niet naar buiten gaat zonder zijn harnasj. Door hem dat vroeger te leren wil hij nu zelfs niet meer alleen buiten. Daarom waarschijnlijk dat hij geen interesse toont in andere katten. Hij vindt het waarschijnlijk raar dat zij buiten zijn zonder hun personeel.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Cari »

Heel jammer dat Angel niet zonder begeleiding naar buiten kan :-( , ik denk dat dat een hoop zou oplossen.
En ik heb Angel buitengezet omdat ik weet dat hij uit zichzelf niet naar buiten gaat zonder zijn harnasj. Door hem dat vroeger te leren wil hij nu zelfs niet meer alleen buiten. Daarom waarschijnlijk dat hij geen interesse toont in andere katten. Hij vindt het waarschijnlijk raar dat zij buiten zijn zonder hun personeel.
Hier uit blijkt wel weer hoe zeer Angel op 'zijn mama' is aangewezen. Hij lijkt 'een moederskindje' dat nu in de pubertijd zit en zich met al zijn gevoelens/instincten geen raad weet. Ik begreep eerder dat Angel agressief was naar andere katten, maar nu zeg je dat hij niet geïnteresseerd is? Niet geïnteresseerd zijn geloof ik niet echt. Wat op ons overkomt als 'niet geïnteresseerd' kan ook heel goed een afwenden zijn om strijd te vermijden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door pearlsofpassion »

Is er niemand die hetzelfde denkt dan ik?
Dat die andere kat Angel aanvalt, dat wil toch iets zeggen? En dat wil toch zeggen dat je Angel niet gewoon buiten kan laten, hij is niet gewend om met geweld om te gaan en kan wss niets beginnen... Dit is ook niet de manier waarop hij met andere katten in contact moet komen.
Als het verschijnen van de kat ongeveer gelijkloopt met Angel's sproeien is het volgens mijn ongelooflijk waarschijnlijk dat hij het daardoor doet! Dat zou ook verklaren waarom hij het doet als jij thuis komt (brengt de geur wss mee van buiten) en waarom hij jou zou aanvallen (is mss eerder door deze kat aangevallen). Natuurlijk zal het ook wel iets met zijn jeugd te maken hebben en dat hij niet helemaal lekker in zijn vel zit, maar dat wordt door die kat wss enkel maar verergerd...
Mss is het sproeiprobleem gewoon opgelost als de andere kat er niet meer is. Maar hoe je dat moet doen weet ik ook niet. Ik kan volgen dat je Angel niet van de buitenwereld moet afsluiten, in tegendeel, maar als het toch niet veilig is buiten de tuin....
Weet je niemand met een super sociale kat, waar hij kennis mee zou kunnen maken op een positive manier?
Deze kat is duidelijk niet de juiste manier!

Je kan ook kattenafschrikkingsmiddelen kopen en je tuin katvrij maken, maar dan wil Angel een tijd wss ook niet meer buiten. En de kat komt mss terug.
Ofwel moet je zolang dat beest daar rondloopt inderdaad enkel met hem samen buiten gaan zodat je hem kan beschermen.
Ik strooi altijd kattebakvulling in de tuin (heb houtkorrels) met plas in om territorium af te zetten omdat mijn katten niet sproeien, als ik last heb van aggressieve buurtkaters. Je mag daar nu allemaal mee lachen (gekke Valerie) maar ik heb wel het idee dat het een beetje afschrikt. Echt zo goed als een kater die zelf sproeit is het natuurlijk niet, en Kleintje wordt er zelf wat onzeker van ( :lol: ) maar ik had toch minder last van ongewenst bezoek als ik het pas gedaan had dan als het een tijd geleden was...
Ik deed dan vooral de randen, maar bij jou is dat mss niet voldoende...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Cari »

Wat ik begrepen heb is
- dat Angel nooit onbegeleid buiten komt.
- dat Angel gesproeid heeft en dat daarna pas die andere kat kwam opdagen.
Dat zou betekenen dat hij nooit door die kat is aangevallen. Als die kat de reden was tot sproeien zou dat voornamelijk bij de deur en de ramen gebeuren en zou Angel ook niet ongeïnteresseerd zijn, maar bang en/of agressief. Dat Audrey de geur meeneemt naar binnen en daarom aangevallen wordt, lijkt me erg ver gezocht.
Je hebt gelijk dat je zegt dat een supersociale kat de beste manier is om Angel weer 'op de rails' te zetten, maar ik ben bang dat daar geen mogelijkheid toe is. Dat zou dan bij iemand anders in huis moeten zijn (want thuis is geen plek) en vind maar eens zo iemand :???: .
Ik denk dat het probleem van Angel een samengaan is van:
- een hoge dosis testosteron (wat nu dus moet afnemen)
- pubertijd (duurt nog even voort...)
- alleen opgegroeid zijn (misschien nog bij te sturen met positieve ervaringen met andere katten)
- geen uitweg vinden voor zijn energie/natuurlijk gedrag.
Al met al niet simpel dus, omdat niet alles in deze omstandigheden op te lossen lijkt. De grootste hoop is gevestigd op het feit dat de castratie toch nog niet het totale effekt heeft en dat dat nog gaat komen. En verder zou ik zeggen: niet teveel knuffelen en betuttelen, niet meer met de handschoen spelen (triggert bijtgedrag), maar hem zowel geestelijk als lichamelijk bezig houden (laserlampje, balletjes gooien, catdancer, brokjes verstoppen (laat hem zijn eten maar zoeken), buiten mee wandelen etc.)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door castratenkoor »

Valeriaan sprenkelen om de dag, misschien een optie?
Werkt zelfs voor Bob.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door pearlsofpassion »

Ok Cari,

zoals jij het zegt geef ik je helemaal gelijk!
Wel kan je natuurlijk niet zeker zijn dat die kat er niet eerder was dan Audrey ze gezien heeft, maar dan zou hij inderdaad eerder bang dan ongeïnteresseerd reageren...

Dit is inderdaad erg lastig.

Ik hoop dat het snel betert!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door Sannie_xx »

Met name even als reactie op wat ik in je www las; dat je erover nadenkt dat een ander adresje misschien geschikt voor het is.

Als het zo is dat hij zich in principe tegen JOU (mama) aan het afzettend/afscheiden is, dan kun je hem die kans misschien geven zonder hem echt kwijt te zijn.
Namelijk: TIJDELIJK naar een ander adresje? Of zou dat niet werken? *kijkt vragend naar anderen*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gedragsproblemen Angel

Bericht door MarjanR »

Ik zat ook te denken aan een tijdelijke adresje.
Waar hij jou niet ziet of hoort.
Ik schreef het niet omdat ik dan ook met een adresje zou moeten komen, vond ik...
Maar dat heb ik niet :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie