Goedkoop voer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Goedkoop voer

Bericht door Kiwi »

huh? Water door je droge brokjes? Dat heb ik nog nooit gedaan of gezien.
Wij hebben gewoon een waterfontijntje..en daar drinken ze veel.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Goedkoop voer

Bericht door Michaelpr »

Als je katten genoeg drinken is dat ook niet nodig. Maar bij mij werkte het altijd als hij te weinig dronk of als hij de brokjes niet luste.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

brokjes met een hoog zetmeel/kh-gehalte bevorderen tandplak, er blijft altijd gruis aan het gebit kleven en bij zetmeelrijke brokjes is dat schadelijker dan bij brokjes met laag zetmeelgehalte.
die laatste zorgen voor een andere, minder schadelijke ietwat gezondere en dat is bij mensen ook zo.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Muza_habibty
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2010 20:38
Locatie: Rotterdam

Re: Goedkoop voer

Bericht door Muza_habibty »

Mijn kat drinkt niet op alle plekken, dus heb ik op 4 bapaalde plekken door het huis drinkschaaltjes staan, en zo drinkt ze wél lekker veel.

Ik zelf voer Royal canin, Iams , Frank's pro Gold en Prins door elkaar.
Ik gebruik van de Royal canin met name de 'oral sensitive' vanwege z'n brokgrootte, dan moet ze lekker kauwen en is goed tegen tandplak.
Ikwerk in een dierenwinkel, als voedingsdeskundige honden en katten en krijg regelmatig gratis voer van Royal canin aangeboden via de vertegenwoordiger.. anders zou ik m'n poes waarschijnlijk meer Prins geven hihi
Daar ben ik erg tevreden over, veel goedkoper dan bijv, Royal canin, goed vleesgehalte, niet té zout en een hele goede verteerbaarheid, waardoor je kat veel minder nodig heeft.

Met natvoer ben ik erg terughoudend, door oa het zout gehalte maar ook de div vulstoffen.
Verder bevat bijna al het blikvoer circa 80% vocht dus qua voeding voegt het weinig toe.
Ik voer het heel mondjes maat en alleen heel af en toe.( puur als tractatie,1/2 blikje Gourmet Gold per keer) Ook ontstaat er veel eerder tandplak/ tandsteen als er te veel of zelfs alleen maar blikvoeding wordt gegeven.
De vrijheid om te beledigen, is een belediging voor de vrijheid!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

je enthousiasme over het voer van Prins kan ik niet zo delen.
kijk even naar de analyse en samenstellling van bv senior voer..
http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... enior.html

eiwit 28%
koolydraten 40%
vet 15% etc.
en als ik dan naar de samenstelling kijk dan lopen er een paar griezels over mijn rug: granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, ei en eiproducten, melk en melkbijproducten, gist, vitaminen en mineralen.

granen als eerste ingrediënt en dan ook nog melk en melkbijproducten....
in kattenvoeding??

t zal wel redelijk goedkoop zijn maar met één bezoekje aan de dierenarts ivm overwichtklachten of blaasgruis of diabetes (ivm de hoge vet/zetmeel combinatie) ben je al je 'winst' al lang weer kwijt.
en hoeveel pijn en ellende kun je daarmee bij je kat veroorzaken?...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Goedkoop voer

Bericht door ]-marjolein-[ »

Er zijn maar weinig brokken waar ik enthousiast over ben....sowieso veel te weinig vocht, en vaak ook niet de samenstelling die ik zou willen zien (granen, bijproducten, vetten enz).
Met natvoer moet je ook oppassen, kijk maar eens op blikken/zakjes van whiskas e.d., als eerste worden granen genoemd en daarna pas vlees, en dan staat er ook nog minimaal 4% rund. 4% rund in kattenvoer? En wat is de rest dan? kat = vleeseter :shock:
Maar met een beetje zoeken ben ik op blikvoer gekomen wat me prima bevalt. 'Vers' vlees uit blik en echt niet zo duur! Het is het enige wat ze hier krijgen, met af en toe wat brokjes van Hill's erdoor als aanvulling. Liefst had ik nog granenvrije brok gehad maar heb verschillende geprobeerd en die lust Dean niet. Het lijkt me ook heerlijk om ze eens te zien knagen op een kuiken o.i.d...en dat is ook echt niet duur maar wel een stuk beter dan alle kattensnoepjes met extra granen en tarwe en weet ik wat die verkocht worden.
Heb voor de grap van de week eens uitgerekend wat ik kwijt was geweest als ik ze volledig op de c/d natvoer van Hill's zou zetten (c/d of adult maakt trouwens in prijs niet veel uit), kwam op iets van 80 euro per 3 weken neer voor 2 katten, en nu tel ik voor beter voer 15 euro per 3 weken neer...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Muza_habibty
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2010 20:38
Locatie: Rotterdam

Re: Goedkoop voer

Bericht door Muza_habibty »

Adriana schreef:je enthousiasme over het voer van Prins kan ik niet zo delen.
kijk even naar de analyse en samenstellling van bv senior voer..
http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... enior.html

eiwit 28%
koolydraten 40%
vet 15% etc.
en als ik dan naar de samenstelling kijk dan lopen er een paar griezels over mijn rug: granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, ei en eiproducten, melk en melkbijproducten, gist, vitaminen en mineralen.

granen als eerste ingrediënt en dan ook nog melk en melkbijproducten....
in kattenvoeding??

t zal wel redelijk goedkoop zijn maar met één bezoekje aan de dierenarts ivm overwichtklachten of blaasgruis of diabetes (ivm de hoge vet/zetmeel combinatie) ben je al je 'winst' al lang weer kwijt.
en hoeveel pijn en ellende kun je daarmee bij je kat veroorzaken?...

Prins is juist goed tegen blaasproblemen. Vele klanten zijn zelfs van de Royal Canin overgestapt naar de prins, met een duidelijk zichtbaar resultaat vaak in tegenstelling met Royal Canin!
Ook wordt het door de Dierenbescherming en de plaatselijke Dierenartsen bij ons gegeven en geadviseerd.

Een kat is inderdaad een vleeseter. Maar ook in de natuur krijgen ze plantaardige eiwitten binnen. Ik vind toch als alternatief op de duurdere merken Prins een hele goede voeding.
Maar Royal canin, Hills, iams etc zijn niet voor niets duurder, daar zit een aanzienlijk hoger aandeel vlees in verwerkt. ;-)

@marjolein
blikvoer is qualitatief nooit zo goed als volledig droogvoer , maar het vleesaandeel zou moeten worden berekend naar het percentage droge stof ( ds). Er zit alleen al 80% vocht in. :???:
De vrijheid om te beledigen, is een belediging voor de vrijheid!
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Goedkoop voer

Bericht door Queen »

Zoveel (katten)zielen, zoveel smaken!
Zolang ze het maar lekker vinden toch?
Gr Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goedkoop voer

Bericht door castratenkoor »

Dat ben ik niet met je eens Queen. Het moet ook goed voor ze zijn. En met blaasgruis/nierprobleem katten moet je erg uitkijken wat je geeft. Als ik Prins zou geven kan ik Sjaak wel afschrijven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

Muza_habibty schreef: Prins is juist goed tegen blaasproblemen. Vele klanten zijn zelfs van de Royal Canin overgestapt naar de prins, met een duidelijk zichtbaar resultaat vaak in tegenstelling met Royal Canin!
Ook wordt het door de Dierenbescherming en de plaatselijke Dierenartsen bij ons gegeven en geadviseerd.

Een kat is inderdaad een vleeseter.
droog kattenvoer met een zo hoog graangehalte kan eenvoudigweg niet goed zijn voor katten, het maakt de urine basisch en doet een zwaar beslag op de functie van de alvleesklier, --> diabetes.
met zo hoog vetgehalte in combi met die grote hoeveelheid zetmeel vette kans op overwicht.
dit kan never nooit beter werken dan bv RoyalCanin s/o!
en als je met ons eens bent dat een kat in principe een vleeseter is,
waarom verdedig je dit voer dan zo fel? veel meer kh's/zetmeel dan dierlijke eiwitten!
zoek hier maar eens op blaasgruis en doe datzelfde bij barfplaats.nl en je zult zien dat er heel vaak van dit soort voer werd gegeven..
dus onze ervaringen zijn een beetje anders.. en wij weten bovendien waarom dat zo is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Goedkoop voer

Bericht door ]-marjolein-[ »

Van blikvoer moet je ook veel meer geven omdat er veel vocht in zit. Maar wat is nou natuurlijker voor een kat (leeuw, tijger), droge geperste brokjes of rauw vers vlees, zij het uit blik of barfen (en nee, dan heb ik het niet over supermarktblikvoer of whiskas/sheba enz)?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
illie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2010 12:35

Re: Goedkoop voer

Bericht door illie »

:uunk: Ik zal wel heel slecht voor mijn katten zorgen. Een paar keer per week rauw, 1x per week kuiken, 1x per week een nekje. En elke avond blik. Toch heb ik geen tandsteen en gaan de katten straks over op elke dag rauw, met een paar brokjes erbij.
Waar je op moet letten is waar blikvoer uit bestaat, er hoort gewoon vlees in te zitten.
In de zomer hebben ze zelfs een paar maanden alleen blik gehad met rauwe voeding, de katten deden het er geweldig op. Je moet alleen wat meer geven.
Maar als je 100 gram brokken geeft die voor 80 gram uit graan bestaan.
Of 100 gram blik waar voor 80% vocht in zit weet ik wel wat ik kies.

Een kat in het wild eet hooguit een paar % aan andere producten.
Een muis bestaat voor een groot deel uit vlees niet uit graan. En ze gaan echt niet in een graanveld staan om die op te eten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Goedkoop voer

Bericht door Anne »

Ik kreeg vanuit het asiel ook kittenvoer mee van prins, voor Hobbel en Hummel.
Prins is in ieder geval dierproefvrij dus misschien daarom is de dierenbescherming er wel zo enthousiast over :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

hihi, dierproefvrij? maar ik neem toch aan dat dit voer min of meer op katten is getest..
of zouden ze menselijke proefdieren hebben gebruikt..
ja, ik weet het, Prins heeft iets moois met sommige asiels en ik snap dat ook wel.
als je donaties gering zijn en idem voor je inkomsten en je hebt toch tig zwerfkatzels te voeden dan is het kiezen of kabelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Goedkoop voer

Bericht door Anne »

Volgens dierproefvrij is prins is dierproervrij wat wil zeggen dat ze de laatste 5 jaar zowiezo geen gebruik meer mogen maken van dierproeven, ook niet voor de ingredienten en dat er nooit meer dierproeven gedaan worden,
er zijn natuurlijk zat andere merken die tegenwoordig gewoon door testen ook al bestaan er steeds meer alternatieve testmethodes, maar ja, dat is even duurder he
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie