Dag allemaal,
Een paar maand terug kregen ook wij bij de dierenarts te horen dat onze 11-jarige kat Xena schildklierproblemen had (we waren er wel in een vroeg stadium bij). Ze had alle symptomen en ook de bloedwaarden wezen op problemen met de schildklier. Xena kreeg vervolgens de jullie reeds bekende tabletjes Felimazole mee.
Hier werd ze superberoerd van en wij konden elke dag het braaksel opruimen. Zielig voor haar en ook best lastig voor ons.
Ik ben gaan googlen en kwam op jullie forumonderwerp terecht dat ik met veel belangstelling heb doorgelezen. Verder googlend kwam ik op een site waar je tabletten kan bestellen op basis van Chinese kruidenformules;
http://www.huisdierendokter.nl. Aangezien wij eerst eens een alternatief wilden proberen in plaats van de dure behandeling van radioactief jodium, hebben wij de tabletten van deze site eens besteld.
Omdat ik niet gelijk jullie met een dood musje wilde blijmaken, wilde ik eerst eens de tabletten langdurig proberen alvorens ik met deze tip wilde komen.
Nu, enkele maanden later, merken we dat Xena erg goed reageert op deze tabletjes. Al blijft Xena nog wel wat mager, we zien duidelijk verbetering: haar ademhaling is rustiger, ze loopt niet meer zo gejaagd/nerveus door het huis, haar vacht ziet er weer mooi uit en ze eet weer normaal (schrokt niet meer grote hoeveelheden voer naar binnen). En nog belangrijker; ze heeft geen last van bijwerkingen (braken).
Bijkomend voordeel is dat de tabletjes verpulverd mogen worden (gaat heel gemakkelijk) en onze kat merkt het niet op als het met een paar brokjes blikvoer wordt vermengd (ze is normaal gesproken best kritisch).
Ook is het voordeliger is dan Felimazole. De tabletjes kosten per 120 stuks €19,95 en een kat moet er 2 per dag hebben; je kunt er dus 60 dagen mee (we probeerden eerst anderhalve tablet omdat het een kleine kat is, maar merken nu dat ze die 2 per dag echt nodig heeft).
Xena is in ieder geval weer als vanouds en is vrolijk en tevreden. Ik was destijds van plan om haar na een paar maand opnieuw bij de dierenarts te laten nakijken, want we hebben het niet in overleg gedaan met de dierenarts. We zijn ons bewust van het feit dat het we op eigen houtje zijn gaan proberen, en weten natuurlijk niet of bv de nierfunctie nu wel in orde is. Ik ben best benieuwd wat de waarden zijn, dus waarschijnlijk ga ik er binnenkort toch nog even langs. Daarna zal ik jullie ook laten weten hoe ze er voor staat.
Ik raad deze tabletten dus erg aan. Ik wil wel benadrukken dat we er vroeg bij waren en dat er bij Xena geen verdikkingen te voelen waren bij het onderzoek destijds, ik weet dus niet of het bij elke kat met schildklierproblemen zo goed werkt.
En, voor wie nog een tijdje Felimazole wil gebruiken: ons potje met zeker 100 stuks mag gratis bij ons (in Twente) worden opgehaald!
Groetjes, Xena en Evanthe