Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

@Annet: dat wilde ik ook juist zeggen. Mijn da heeft me ook aangeraden Ipakitine over het niervoer te strooien.
@Nina: Als Snoetje harde ontlasting heeft, kun je ook nog Laxatract geven. Dat helpt de ontlasting zachter te maken en helpt ook om het ureumgehalte te verlagen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Cerna schreef:Omdat ik verder geen reacties kreeg op mijn vraag, heb ik MedPets aangeschreven en zij kwamen met het advies om Noa pipetjes te geven om de huid wat minder droog te maken http://www.medpets.nl/dermoscent+essential+6/. Net zo gemakkelijk aan te brengen als vlooiendruppels en geschikt voor nierpatiënten.
Lijkt me iets om te proberen ik hoop dat het helpt veel succes.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Annet,

Dank je wel voor je compliment, jouw poezels zijn ook beeldschoon :-)
Ik was ook blij dat de waardes niet heel erg gestegen waren en heb nu ook de uitslag van het
schildklieronderzoek, geen verhoogde waardes en ook de electrolyten zijn allemaal heel goed yay!!
Ga ook de ipakitine proberen, is dat smakeloos?
Hoop dat het middel voor Noa goed gaat werken :-)
Heb nog niet gelezen dat het bij nierkatten hoort, eerder juist een vette vacht...denk eerder inderdaad de c.v.
Ik merk wel dat wanneer ik Snoet borstel met de borstel met best scherpe punten omdat ik anders niet door haar vacht kom, ze schilfertjes krijgt. (doe het heel voorzichtig, maar toch) Verder heeft ze juist een vette vacht achterop, omdat ze alleen haar voorkantje wast...

@Sifra dank je wel voor je reaktie, ik ga het onthouden voor het geval ze verstopping krijgt, dit is nu nog niet het geval, maar wanneer ik merk dat het wat moeizamer gaat ga ik het halen, hebben ze het alleen bij de dierenarts of online? Of is het sowieso aan te raden ivm de ureum?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ze zeggen dat lactulose (verkrijgbaar bij de apotheek en veel goedkoper dan het spul van de dierenarts!) het ureum verlaagt, maar bewijzen heb ik er niet voor.

Ipakitine is smakeloos en je kunt 2x daags een half schepje door het eten doen.
Dat van die droge huid is niet zo vreemd want een nierfaalkat verliest heel veel vocht (grote plassen) en dus droogt ze uit. Niet alleen de binnenkant, maar ook de buitenkant.

Een link voor mensen, maar dat gaat natuurlijk ook voor andere dieren op:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... olgen.html

Symptomen en klachten van chronisch nierfalen
Bij chronische stoornissen in de nierwerking ontstaan de klachten vaak geleidelijk. Beginnende nierinsufficiëntie heeft niet zelden een asymptomatisch verloop, dat wil zeggen zonder ziekteverschijnselen. De eerste symptomen zijn vaak weinig specifiek. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van vermoeidheid. Ook kan in een vroeg stadium hoge bloeddruk optreden. Dat is dan ook de reden dat bij alle hoge bloeddruk-patiënten de nierfunctie regelmatig gecontroleerd moet worden.

Typerend voor ernstige nierinsufficiëntie is de zware vermoeidheid. Andere klachten die kunnen optreden, zijn:
misselijkheid;
braken (overgeven);
verminderde eetlust;
vermagering;
spierkrampen;
vatbaarheid voor infecties;
jeuk en een droge huid.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

@Nina Laxatract kun je online bestellen. Mijn da heeft het aangeraden, omdat het de ureumopname in de darmen zou verminderen. Opvallend is wel dat in de bijsluiter hier niets over gezegd wordt. Mogelijk is het dus een gunstig bij-effect dat dan ook voor Laxulon geldt, want volgens medpets is Laxulon hetzelfde als Laxatract, alleen merkloos en dus goedkoper.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Annet en Sifra,

dank jullie wel voor het meedenken....ik zal eens kijken, op dit moment ben ik weer in paniek doordat Snoet absoluut geen Fortekor meer lust....ze proeft het overal doorheen, eerst at ze het door haar gewone eten, nu lukt het niet meer, een papje maken van pate (verschillende merken geprobeerd) gaat 1 a 2 keer goed, daarna ook niet meer, easypill lust ze ook niet meer...ze eet wel wanneer er niets doorheen zit maar ben er al mee bezig sinds 6 uur vanmorgen en zie het even niet meer zitten :-(
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik had voorheen ook de Fortekor 2,5mg. tabletjes voor Bowy. Die kon ik gewoon voor haar neerleggen en die at ze als een snoepje op. Vond ze heel lekker. Daarna overschakelt op Semintra. Dat doe ik nu door het eten. Ook geen probleem. Dus misschien dat je toch naar Semintra over zou moeten schakelen. Heeft je DA dat? Kun je nog eens kijken als je Snoet de Fortekor in zijn geheel voor legt, als snoepje, of ze het dan neemt? Je hoeft overigens niet in paniek te raken, hoor. Als ze het een keer niet nemen is geen ramp. Beter van niet natuurlijk maar het is niet zo dat het dan gelijk helemaal mis is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Ik zal het eens vragen, dank je wel voor je reaktie :-) ....ze heeft wel een halve op vanmorgen maar met veel moeite en zie alweer op tegen morgen...had vanmorgen een halfje voor haar neus gelegd maar moest er niets van weten en ook niet van de easypill die ze (zonder pil) wel lekker vindt, misschien morgen proberen de pil in 4en te delen en dan in easypill maar zie het somber in, 1 stukje is maximaal wat ze eet.

Gisteren at ze als een tijger, 3 zakjes RC renal met gemak opgegeten...en de pil ging er smakelijk in met pate van Specific. Vandaag heeft ze weinig trek, misschien gisteren te veel gegeten?

Ze wordt wel geirriteerd van al mijn pogingen, misschien maar even laten zitten en hopen dat ze morgen wel weer wil...of misschien 2x per dag een halve? Moet wel zeggen dat het heel duidelijk te ruiken is wanneer het door het eten zit.

Zijn Semintra en Fortekor 5 smakeloos?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik zal straks eens kijken of ik de Fortekor Flavour heb (maar volgens mij is dat alleen in 5mg. te krijgen dus ik denk dat ik gewoon de normale had). Ja... ze weten precies wanneer je iets door hun eten doet wat ze niet willen hebben :cry: En Semintra zal toch ook door het eten moeten (of je moet het in de bek kunnen spuiten maar ik denk dat dat ook een ramp zal zijn). Dan is het te hopen dat Semintra niet vies smaakt voor haar.

Overigens heb ik hier ook dat ze soms slecht eet. Vandaar dat ik 's-ochtends de Semintra in een héél klein beetje (5 gram) Felix gelei (met ipa) geef (ja, ik weet het... :cry: ). Ik weet dan altijd dat ze het helemaal direct op eet en ze vindt het zo lekker dat ze niet eens merkt dat er van alles doorheen zit (Ipakitine, Semintra en Amlodipine). Daarna krijgt ze een normaal portie dieet-voer voordat ik naar het werk ga. Meestal gaat dat dan goed (en kan ik de restant Felix na 2 dagen weg gooien) maar als ze weer eens wat slechter eet pak ik toch die Felix weer met een kwak Ipakitine. Zolang ze maar blijft eten. Ze is wel afgevallen het afgelopen jaar dus mijn zorg is dat ze genoeg moet blijven eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

O ok, ik dacht dat alleen de Fortekor 2.5 een smaakje had maar op de doos staat geen "flavour" maar in de bijsluiter staat dat het smakelijk is voor katten...dus misschien is de flavour van de 5 mg wel een stuk lekkerder, maar ik weet al wel dat ze deze niet bij mijn dierenarts hebben, had al gevraagd hoe dat zit met de smaak van de 5 mg..

Heb al gebeld en de assistente wist niets van Semintra maar zou het met de da overleggen en ze neemt nog contract met me op.

Nu heeft ze net ineens de easypill met een halve Fortekor opgegeten en daarna een kwart zakje RC...

Ik snap heel goed dat je Felix geeft om alles naar binnen te krijgen en met Ipakitine is het toch niet zo slecht...het is belangrijker dat ze alles moet eten wat ze nodig heeft en 5 gram is ook niet zo veel.
Snoet at voordat ik wist dat ze nierfalen had, ook altijd Felix en daarnaast Almo nature kip....en harde brok van Hills science plan 7+..maar harde brokken krijg ik er niet meer in, die van Hills vond ze erg vies (die vind ik ruiken naar kamille, snap wel dat ze dat niet lekker vindt)

En inderdaad, beter goed eten met af en toe iets dat iets minder gezond is, dan een kat die steeds verder afvalt, daar moet ik met Snoet ook op letten, ze was 800 gram afgevallen en weegt nu 2.9 kg...
en met oudere katten (Snoet is 17 en een half) is kwaliteit van leven ook belangrijker :-)

Heb ook stress dat wanneer ik donderdag weer moet werken, dat die pil er niet in gaat...en als ik het geef en de deur uit ga, dat ik na 9 uur thuis kom en het niet is opgegeten pfff en dan met ploegendiensten, ik doe geen oog meer dicht van de zorgen :cry:
Laatst gewijzigd door Nina1967 op 23 feb 2015 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Je kan bij je apotheek ook lege capsules halen. Heb er laatst 100 gehaald voor 2 nog wat. Daar doe je de pil in, maak je een beetje nat (spuug) en dan duw je die door d'r keel. Doe ik ook bij Gizmo en gaat heel wat makkelijker dan een klein pilletje ;) (hij slikt cerenia tegen misselijkheid)

Je moet wel even volhouden met de capsule geven en niet als ze hem 1x uitspuugt denken 'oh, het lukt niet dus laat maar'. Easypill is ook helemaal niet zo goed voor nierkatten. Die capsules lossen gewoon op en is ook niet slecht.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Dank je voor de tip Featherr...

Maar bij Snoet heb ik dit in het verleden al zo vaak geprobeerd, het is gewoon niet te doen bij haar en dan wordt ze zo boos dat ze een week niet eet....en nu is dat geen optie meer, ze moet eten ...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Maar echt, als je die capsule in 1x goed duwt merken ze het niet eens. Gizmo heeft vaak geen idee wat ik nou net heb gedaan behalve zijn bek geopend. Dan zit die heel dom te kijken.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Hahaha. en ik snij elke dag zo'n capsule kapot om de Amlodipine eruit te halen :lol: Die kreeg ik er bij Bowy helemaal niet in als capsule (in ieder geval niet zonder heel veel stress). De Fortekor 2,5mg die ik heb is toch niet de Flavour (die is er volgens mij alleen in 5mg) maar het is nog maar de vraag of Snoet die wel lekker vindt. De 2,5mg zou ook lekker moeten zijn en ik moet zeggen dat Bowy die ook altijd met smaak op at.

Ik zit in precies hetzelfde schuitje. Ik wil ook niet 's-ochtends naar het werk voordat ze d'r medicijnen gehad heeft. Vandaar dat ze dus een heel klein beetje Felix krijgt (met alles erdoorheen) en als ik dan het volgende moment kijk heeft ze dat op en het bordje schoongelikt. Dan kan ze d'r nierdieet krijgen en kan ik direct (zonder zorgen) naar mijn werk. En inderdaad Felix met ipa is geen ramp. Het heeft niet echt de juiste voedingswaarde maar dat zal easypill ook wel niet hebben :lol: Dus als ze die easypill niet wil kun je nog wat Felix proberen. Overigens eet Bowy wel de Hills k/d brokken. Maar ze is nooit echt een brokken-eter geweest dus die eet ze er alleen maar een beetje tussendoor. Vandaar dat de 1,5kg zak ook in de groentela van de ijskast ligt want daar doet ze wel even mee (en dat is voor de Hills brokken wel nodig).

Bowy is bijna 19 jaar (in april) en ook 2,9kg (nét gemeten, wat redelijk lastig is omdat ze niet stil in een doosje wil blijven zitten). Ik heb echter wel het idee dat ze steeds slechter gaat zien dus ik vraag me af of ze op een gegeven moment niet blind wordt (en dan is het nog maar de vraag hoe ze daarmee om kan/zal gaan). (Het slechte zien zal waarschijnlijk in verband liggen met de te hoge bloeddruk dat weer door het nierfalen kan komen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

haha ja inderdaad, bij Snoet is het een gevecht om alleen maar haar bekkie open te maken en dan is ze zo gestressed dat ze echt een paar dagen tot een week niet eet en me niet meer aankijkt...
Dat heb ik er niet voor over...

Ja die stress voor het werk....pfff :-P er zitten niet echt schadelijke ingredienten in easypill voor een nierkat, maar wanneer het met nierdieet niet gaat zit er niets anders op en anders ook met een beetje van haar oude voer, dan haal ik wat ipakitine oid (mijn da heeft een ander merk maar is hetzelfde)

Katten die blind worden passen zich heel makkelijk aan trouwens.... ;-) Maar laten we hopen dat het niet zover komt...waarom denk je dat ze slechter ziet?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Plaats reactie