Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Spuitjes voeren ja. Dat is heel belangrijk. Ik weet hoe je je voelt. Nierpatiënten zijn echt drama en we zullen ons zorgen maken tot het einde :(

Sorry Rik. Verkeerd gelezen. Ik wist ook wel dat jij semintra gaf. Domme ik.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
lolliepop
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2015 23:57

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lolliepop »

beste allen,

alweer een tijdje terug dat ik hier kwam met de vraag over Tank.
nu zijn we alweer een tijdje dus verder en alles gaat (niet te geloven)..gewoon oke met hem..???...
nu zal je denken waarom dan die vraagtekens. nou omdat de 1ste dierenarts ons toch direct liet geloven dat ons mannetje chonisch nierpatient zou wezen vanaf de dag dat we bij hun binnen kwamen voor infuus.
we zijn nu bij een andere dierenarts geweest en die meld ons dus weer dat aan de hand van 2 keer bloedtest er niet per direct gezegd mag worden dat het al chonisch is...???...
nu het volgende ik had al verteld dat hij pijn (volgens ons dan) in zijn bek had. dit werd steeds weggevaagd door de 1ste dierenarts met nee nee het zijn z'n nieren.
nu blijkt dat hij dus toch een scheurtje in zijn kaak heeft niks ergnstigs maar toch...
nu zegt dierenarts 2, dat ook de waardes verhoogd kunnen zijn doordat hij dus die klap op zijn bekje heeft gemaakt doordat hij dan onverwachts al zijn spieren aanspant kan de waardes daarvan ook omhoog gaan.
nu moeten we volgende week wel weer bloed laten prikken, maar deze arts gaat ervan uit dat hij dus niet blijvende nierschade heeft...en dat dit door het trauma is geweest.
overigens hij eet en drinkt als normaal, niet een keer overgeslagen niet meer overdreven gespuugd, ja 1 keer een haarbal.
rent en speelt en doet. hebben nog wel niervoer voor hem, en 7+ voer. van de dierenarts.

dus nog steeds zijn we niet veel wijzer maar voor alsnog gaat het met Tank wel goed.


bij deze wil ik wel iedereen heel veel sterkte wensen met hun poezenkinders. want wat ik hier allemaal lees....mensen zeg neem me petje af voor jullie allen dat jullie echt zoveel over hebben voor je poezenkind.
ik ook hoor. maar wil toch zeggen dat ik dat erg waardeer!!!
vooral zo doorgaan hoor. en dikke knuffels voor alle mooie en lieve snoetjes.
en hun baasjes...(personeel dan...hihihi)...
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Geen vakantie voor ons. Durfde giz niet alleen te laten
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@lolipop Ik denk dat we het allemaal wel herkennen dat diverse artsen elkaar tegen spreken. Ik ben blij dat het met Tank tot zover goed gaat. Misschien als zijn bekje weer in orde is dat de waarden anders worden.
@feather ,Ook heel herkenbaar. Ik ben diverse keren niet op vakantie geweest of vakantie verschoven . probeer er thuis toch nog iets van te maken.

Vannacht, werd ik wakker omdat lizzy aan het spugen was. Een hoop water en drie brokjes. Ik heb het opgeruimd , ze bromde maar had niet gegeten. Ik wilde dus vanmorgen de Da bellen.
Ik ben naar bed gegaan, en mijn oren alleen gespinsd op knagen op brokjes. Later ben ik toch in slaap gevallen en toen ik wakker werd meteen naar lizzy op zoek gegaan.
Nu haar etens bakje was LEEG.. Ze heeft vandaag aan de rozen zitten knabbelen. Dus er is weer ff rust.
We zien het morgen wel weer.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja hier ook weer gewoon goed hoor. Hij heeft 40 gram natvoer op en al 17 gram brokjes. Hoezo hij eet niet? -.-
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

en zo worden we bezig gehouden en gek gemaakt :-)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Een vraagje.
Toen Noa net nierfalen kreeg (2010) merkte ik dat ze ook veel jeuk had. Nu kan dit samengaan met nierfalen (droge huid), maar toen de CV uitging, ging de jeuk ook weg.
De afgelopen jaren heb ik niet meer gemerkt dat ze jeuk had, maar deze winter is het weer raak. Ik vind dat erg zielig voor haar en vroeg me af of jullie hier ook wel eens iets van gemerkt hebben bij je nierpatiëntje en wat je er aan gedaan hebt?

Op Medpets staan heel veel voedingssupplementen maar die zijn allemaal gebaseerd op visolie en ik weet niet of dat nu wel zo geschikt is voor een nierpatiënt met Noa's hoge waardes (creat bij de laatste meting vorig jaar juli was 525, ureum 25). Olie is ook erg vet en wanneer ik Noa in het verleden wel eens Specific nierdieet gaf - wat ook erg vet is - ging ze prompt spugen.
Dus: wat te doen?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Doe je iets aan de luchtvochtigheid in huis (bevochtiger of bakjes aan de verwarming hangen? Is misschien beter om te doen dan nog meer in de kat stoppen wat allemaal schadelijk is.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ja, ik heb verdampingsbakjes en de vele waterbakjes van de katten zorgen ook voor vocht in huis. Wel hebben we de ventilatie hoog staan omdat we anders iedere morgen de ramen kletsnat hebben en Amber weer gaat snotteren. Ik voel zelf ook dat de lucht vrij droog is, maar het is kiezen tussen twee kwaden: óf Amber die snottert (en ten gevolge hiervan weer gaat spugen omdat ze teveel slijm in de maag heeft) óf Noa die zich krabt.

Maar het is niet gezegd dat het aan de luchtvochtigheid in huis ligt (ligt wel voor de hand omdat ze er in de zomer geen last van heeft (had?)) omdat jeuk een bijwerking kan zijn van nierfalen en dan komt het dus van binnenuit.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

ja het komt waarschijnlijk omdat niet alle afvalstoffen verwijderd worden dit zie je bij mensen ook. Daarom denk ik dat je er niets tegen kan doen helaas.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Zucht ik weet het echt niet meer met Gizmo.
De nieuwe hond is geen probleem, hij geeft d'r kopjes en zij laat ze met rust alleen Gizmo geeft ze af en toe likjes.
Maar Gizmo doet echt zo lelijk de laatste tijd. Nu ligt die bij me, knorrend, maar als ik hem optil en in zijn mandje leg dan begint die te blazen en te grommen. Ook als die dan in z'n mandje ligt en je komt in de buurt zet die het op een krijsen.

Vind die het nog wel leuk? Pff... Als die gewoon lekker van plan is om te slapen mag ik hem gewoon wakker maken voor het eten, mag ik hem aaien enzo. Maar owee als meneer op schoot wil en ik hem weg leg dan breekt de hel los.
Zou die gewoon verwend zijn want hij rent ook gewoon weer naar beneden elke ochtend en dat was ook drama de laatste maanden.

Ik wil hem helemaal niet kwijt maar als die heel dag loopt te krijsen vraag ik me oprecht af hoeveel zin Gizmo er nog in heeft en ik vind het echt eng om te zeggen maar dan lijkt hij er helemaal geen zin meer in te hebben.
Om dan 2 minuten later op schoot te springen en dan te gaan knorren :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Update over Snoetje :-)

Nog even samengevat: 3 weken geleden 3 dagen aan het infuus geweest na het ondekken van nierfalen
creatinine bijna 500 (weet niet exact)
ureum 47
Direct na het spoelen creatinine 215
ureum 22.4
Bloeddruk goed en electrolyten ook.
Eergisteren voor controle terug geweest, ze was niet verder afgevallen en bloeddruk heel goed, was bang dat die laag zou zijn ivm Fortekor..
Nu creatinine 242
ureum 24.1
De waardes zijn dus iets verhoogd maar ik was zo bang dat ze weer erg gestegen zouden zijn, ik hoop echt dat het stabiel blijft maar ga niet over een paar weken weer bloed prikken (tenzij er iets gebeurt) maar pas over een aantal maanden..
Ik krijg morgen de uitslag van de elctrolyten en ook van het schildklieronderzoek dat ik wilde laten doen omdat ze best veel symptomen van een verhoogde schildklier heeft ook al is er niets te voelen en is haar bloeddruk goed..
Even wat foto's van mijn schatje (avatar lukt niet)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Featherr,

Misschien is Gizmo wat meer geirriteerd omdat hij inderdaad een beetje verwend is geworden door alle aandacht ;-)
Maar Snoet gedraagt zich soms ook anders....en dan vaak ook weer ineens zoals altijd en zolang dat zo is weet ik dat ze het nog naar haar zin heeft...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wat is Snoetje een mooie poes (ben dol op lapjes)!

Die uitslag valt voor een 17-jarige kat 100 procent mee en fijn dat de waardes niet heel erg omhoog zijn gegaan (iets omhoog gaan ze altijd, maar bij mijn Noa was de creat voor het spoelen 416 en een paar dagen erna 432, dus dat was behoorlijk schrikken).

Het is nu zaak om de boel stabiel te houden met alleen nierdieet en Fortekor (of Semintra) en evt. kun je wat Ipakitine door het nierdieet doen zodat het ureum kan gaan zakken. Ik heb altijd gedacht dat dat dubbelop was, maar dat schijnt niet zo te zijn. Ipakitine pakt de schadelijke stoffen aan in gewoon voer, maar natuurlijk ook in nierdieet (Ipakitine weet niet in welk voer het zit :smile: ) al zal er in nierdieet veel minder aanwezig zijn. Maar alle beetjes helpen want juist een verhoogd ureum zorgt ervoor dat de kat misselijk wordt en zal stoppen met eten.
En eten MOET een nierpatiënt!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Omdat ik verder geen reacties kreeg op mijn vraag, heb ik MedPets aangeschreven en zij kwamen met het advies om Noa pipetjes te geven om de huid wat minder droog te maken http://www.medpets.nl/dermoscent+essential+6/. Net zo gemakkelijk aan te brengen als vlooiendruppels en geschikt voor nierpatiënten.
Plaats reactie