Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@dclizzy,

dank voor je feedback ;-)

2 dagen geleden bel ik naar de praktijk dat ze zo lusteloos en duizelig is, toen ging de assistente overleggen met de da en kreeg het advies om het even aan te kijken en dat het inderdaad door de Fortekor kan komen en evt weer een half tablet te geven tot haar lichaam eraan gewend is

De volgende dag heb ik gemaild of het misschien niet toch acuut is geweest en of ik dan niet beter kon proberen te stoppen, had nog eens de bijsluiter gelezen...(alleen als suggestie, wrs is het chronisch maar niet meer te achterhalen) gewoon omdat ze zo heftig reageert, en toen kreeg ik van de andere da het antwoord dat het niet door de Fortekor kan komen en dat het door haar nieren komt, terwijl ze voordat ze Fortekor slikte helemaal niet suf en duizelig was. Ze spreken elkaar gewoon tegen!!

Schiet mij maar lek....ik weet niet meer wie ik nu moet geloven :roll: :???:

Ja je hebt gelijk, soms moet je zelf een manier vinden die het beste werkt ;-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Oké, jij wou lek geschoten worden: :gunfire:
Kaspers vorige baasje Nancy heeft ook de dosering van Fortekor verlaagd tot een halve tablet, omdat Kasper zo sloom werd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Lezen jullie dit eens en mening graag..
http://www.catinfo.org/#Kidney_Failure
Ik vind het nogal raar.. een dierenarts die zegt dat nierdieet grote onzin is.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Wat ik hier uit opmaak is dat deze dierenarts sterk tegen droog nierdieet is. Met name doordat de kat sowieso al veel waterverlies heeft dat hij meestal niet compenseert. Om een kat dan ook nog infusen te geven en hem op droogvoer te houden vindt zij dus al helemaal compleet onlogisch. Dat is bij natvoer dus niet het geval.

Verder heeft zij het over de lage hoeveelheid eiwit maar dan alleen in combinatie met het feit dat de kat niet voldoende zou eten. Dan krijgt hij dus te weinig calorieën binnen en zal het lichaam de reserves aanspreken en uiteindelijk de spiermassa aan gaat spreken. Als de kat dus wel voldoende eet dan zou dat dus geen probleem mogen zijn. Het aanspreken van de reserves en spiermassa zou weer leiden tot een hogere creatine en ureum wat vaak (foutief) gezien wordt als achteruitgang van de nierfunctie.

Ergens kan ik dat standpunt wel begrijpen maar zoals hier duidelijk aangegeven wordt gaat het hier om droog nierdieet. Wat betreft het natvoer... volgens mij zitten daar wel gewoon (genoeg/veel) eiwitten in maar zijn het wel de juiste/andere eiwitten. Het blijft natuurlijk wel een noodzaak dat er voldoende gegeten wordt (ook van het natvoer). Vandaar dat ik er zelf ook geen probleem van maak om af en toe Felix/ipa (natvoer) bij te voeren. Maar alleen op droogvoer zou ik haar nooit zetten (wil ze gelukkig zelf ook niet).

--
Ook een leuke: (uit de pdf in die link):
Keep in mind that the cheapest canned food is better than any dry food on the market.
en
Think of canned food as flushing your cat's urinary tract several times a day. This is a very important tool to keep your cat from developing urinary tract problems including life-threatening urethral blockages, infection, inflammation (cystitis), and possibly chronic kidney disease which is a leading cause of death in cats.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Sifra, aaauuwww lol

Ik hoor het steeds vaker inderdaad....kijk het nog even aan omdat ze Fortekor 2.5 krijgt ipv 5 ....ze is een heel klein katje en weegt niet zoveel...

@ Featherr......Rik heeft gelijk.. ik heb ook zo'n zak Hills k/d harde brok meegekregen, want ze heeft slechte tanden/tandvlees ....en daarvoor heb ik het dus gekregen..maar ze lust het niet en eet de hele dag zachtvoer...was nog van plan het te weken en het eerst zo te proberen om te laten wennen maar denk dat ik het maar laat....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Maar toch.. Gizmo krijgt sinds kort 100 gram natvoer maar het voelt niet genoeg.. en dan zou ik hem 200 moeten geven. Dat gaat die nooit op krijgen. En sommige katten eten geen natvoer. Dan zegt mevrouw hier dat je slecht bent voor je katten omdat ....
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Nee hoor... ze zegt niet dat je daardoor slecht bent. Ze zegt dat als ze zelf de keuze heeft ze dus geen droog voer zou geven. Als de kat geen natvoer eet dan heb je dus geen keuze. Het is wel van belang dat hij zo veel mogelijk water krijgt (en in droogvoer zit vrijwel geen water). Bowy krijgt 80-120 gram natvoer (verschilt een beetje per dag). Met water zit ze tussen de 70 en 100ml. Ze knabbelt af en toe wat brokjes (0-15gr). Het liefst heb ik ook dat ze meer eet maar dat gaat er gewoon niet in. Hoe zwaar was Gizmo ook alweer? Bowy woog 3kg (inmiddels iets minder). En hij krijgt ook echt natvoer (die 100gr)? Knabbelt ie dan ook nog wat droog erbij?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Denk als je het combineert dat het ok is hoor, er zijn zoveel katten die het er goed op doen, wat ik lees.... denk alleen wanneer je uitsluitend harde brokken zou geven dat het een probleem is....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo woog laatst 3.15 kg. Terwijl die 3 weken geleden nog 3.3 woog.. Nou ja het haar goed met hem. Dat is het belangrijkste.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Snoet weegt minder....maar ik weeg haar niet, wacht wel tot de controle...bij mij blijft ze niet stil staan ;-) Maar het belangrijkste is inderdaad hoe Gizmo zich voelt en wie weet komt hij straks weer aan...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja. Moest wel minder semintra geven dan. Maar ach. Hij heeft vannacht 100ml op. Vannacht maar eens kijken hoeveel hij weer gaat drinken
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

100ml in een nacht lijkt mij prima. Samen met 100gr natvoer ook. Misschien met her en der wat geknabbel op wat brokjes. Het belangrijkste is inderdaad het gedrag. Zolang dat gewoon goed is... niet naar de waardes kijken maar naar de kat... Semintra gaat inderdaad op gewicht. Ook een voordeel t.o.v. Fortekor want daar is het gewoon een hele of halve tablet. (Maar ik ben dus wel blij dat het door het voer mag want spuitje gaat er hier niet goed in)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Mijn dierenarts wil geen forte kor geven. Eerder in het topic staat waarom. Dus hier houden we het bij semintra.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja... Ik bedoelde dat ik Semintra dus ook fijner vind dan Fortekor. Fortekor kun je niet zo goed doseren. Voordat ik overstapte zei mijn DA dat het wel duurder was dus daarom niet standaard gaven maar uiteindelijk ben ik zelfs goedkoper uit omdat Semintra bij 3kg langer mee gaat (1,5 maand tegen 28 dagen voor Fortekor). Dus yeeee voor Semintra :) En ze doet het er prima op (ook volgens de urineonderzoeken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Hier begint weer een beetje paniek uit te breken.
Ons meisje eet al een week minder. Nu heeft ze dit vaker om de volgende dag weer dubbel in te halen. Maar nu is dit al een week.

Ze heeft van de week infuusjes gehad. En ze drinkt ook . Maar vandaag heeft ze al 10 uur in haar mandje gelegen. ze eet wel een snoepje. Maar niets van de 7 soorten nierdieet.
Ik ben bang dat we weer het zelfde krijgen als de eerste 6 maanden dat ik haar had.
Ze is weer 3 ons kwijt. grr en dat had ze er allemaal weer aangegeten.

Mijn vriend zit maar het kan wel ze heeft een theelepel droogvoer op vandaag.
Ik heb net maar een blikje nier dieet open getrokken ( wat ze niet eet) en verdund en het met een spuitje naar binnen gebracht.
Voorheen at ze dan nog wel 4 korrels als je dat voor haar neerlegde, Maar zelfs nu houd ze haar kaken op elkaar.
Ik houd mijn hart vast de 6maanden zijn om......
Ik heb net kleinere verpakkingen nierdieet besteld en maandag ochtend de da bellen voor een afspraak.
Ze drinkt wel goed. Maar poept dus niet omdat ze niet eet. Ik lig weer de hele tijd met mijn grote hoofd in haar mandje zucht
Plaats reactie