Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

Ha allemaal,

ik geef ze nu alleen op woensdag en zondag avond met z'n 2en 1 zakje natvoer (ik heb een doosje van de albertheijn gekocht (zelfde idee als wiskas zakjes)) en om de wiskas op te maken geef ik die gewoon zelden. verder hebben ze de hele dag een bak voer (royal canin met een klein beetje "knapperige" wiskas brokjes(ook om op te maken)) staan die is 's ochtends wel helemaal leeg nu ze geen avondvoer meer krijgen maar die vul ik nu ook voordat ik ga slapen aan zodat ze in ieder geval nog wat te eten hebben.

En het gaat zo goed volgens mij. ik hoor ze niet klagen ;)

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

lijkt me dat je het prima aanpakt nu!
Kittens over voer je niet snel (tot de castratie), dus je zou ze eventueel 's avonds iets meer in het bakje kunnen doen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Shaz »

Als ik dat zo lees hebben ze ook niks te klagen :grin: Die zakjes van de AH vinden ze hier inderdaad ook lekker als extra'tje.
groetjes Sharon
Caroline1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2008 21:12

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Caroline1 »

Tja, om nou speciaal naar een C1000 op zoek te gaan voor kattebrokjes gaat misschien wat ver, ik meng inmiddels maar de brokjes van whiskas met dat royal canin voor binnenhuis katten. Ik heb de verpakkingen gecheckt op zoutgehalte, maar dat staat er bij beiden nou net weer niet specifiek genoeg op om te kunnen vergelijken. Dat Purina staat volgens mij ook bij de supermarkt, daar zal ik ook eens een zak van proberen, misschien kan ik dat ook weer blijven mengen met royal canin...Bedankt trouwens voor het overzicht en overige tips!
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door nona_toma »

Hallo, ik ben José en nieuw op dit forum. Sinds een week hebben mijn vriend en ik een katertje uit het asiel gehaald (5 maand). In eerste instantie dachten ze dat hij doof was, hij had ook niesziekte en na zijn enting is hij binnen 1 week gelukkig hersteld en ook blijkt hij niet doof te zijn :d
Het is een ontzettend lief beestje, luistert en eet en drinkt goed maar ook ik weet niet meer waar ik het zoeken moet met het beste eten voor een binnenkat.. Hij is al erg groot en daarom adviseerde het asiel ons om al over te gaan naar volwassen voedsel.. dat hebben we gedaan en zijn kittenbrokjes vanuit het asiel gemengd met de volwassen swolke brokken.
De eerste dagen had hij diaree maar dat is helemaal over en ook zijn vachtje blijft goed glanzen.
Hij krijgt nu 2x 25gram brokjes en elke dag vers water, is dit voldoende?
Ook krijgt hij af en toe een snoepje (zo'n staafje met bv zalm smaakje ed).
Is dit voldoende of kan iemand mij iets beters aanraden?
(na 10 pagina's van dit forum had ik mijn antwoord nog niet, dus het kan zijn dat dit een dubbele vraag is).
Ook voel je zijn botjes bij de schouder en kont wel goed, maar zijn ribben maar een klein beetje. En het rare is dat zijn buikje best bol oogt.. maar niet vet, maar gewoon bol staat.
Hoe weet ik of hij gezond is?
Tot slot een niet geheel gepaste vraag, hij is met mate speels. Heel veel speeltjes geprobeerd en het simpelste (muis aan een touwtje) vind hij leuk, maar hij moet ontzettend gestimuleerd worden (dus ik loop me suf geluidjes te maken om hem in beweging te krijgen). Dit gaat 5 of 10 min goed en dan interesseert het hem niet meer. 's ochtends is hij erg aandachtvragerig en speels, maar verder slaapt hij graag en springt hij van vensterbank, naar bank, naar krabpaal en ga maar door. Krijgt hij voldoende beweging?

Ok, oftewel:
1. 2x 25gram smolke brokjes + soms een snoepje is dat voldoende?
2. is hij goed op gewicht?
3. Hoe krijg ik hem wat beter in beweging?

Alvast bedankt!

Groetjes José
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk van harte welkom in ons midden en heel veel plezier toegewenst :grin:!

Als antwoord op je vragen kan ik melden dat je je bij kittens geen zorgen hoeft te maken of ze te veel eten of te weinig beweging krijgen, dit gaat allemaal vanzelf en pas als ze plotseling duidelijk weinig gaan eten of sloom/lusteloos worden moet je daar op ingrijpen door onmiddellijk naar de dierenarts te gaan.

Je kunt dus tot hij gecasteerd wordt zo rond 7 à 8 maanden en duidelijk te dik begint te worden gewoon een lekker vol bakje eten neerzetten en hem zelf laten bepalen hoeveel hij eet. Hij is nog in de groei, dus hij heeft veel nodig.

Dat bolle buikje is overigens meestal zijn babybuikje en is dus heel normaal, maar als het buikje hard aanvoelt en jij of het asiel hebben hem recentelijk nog niet ontwormd dan kan hij ook wormen hebben en moet je even wat ontwormpasta bij de dierenarts halen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je meer vragen hebt dan horen we die graag ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door nona_toma »

Ahh heel erg bedankt, daar heb ik al een hoop aan!
Na zijn herstel van niesziekte is hij meteen ontwormt en ontvlooit! Hij eet erg goed dus maak me er dan geen zorgen over. Thanks!
Heb echt ontzettend veel nuttige info al vooraf hier vandaan gehaald maar ja, nou is hij er en dan komen er toch nog een hoop vragen bij.

Is het al te vroeg voor volwassen voeding? (men is hier volgens mij niet enthousiast over het advies van het asiel)
Zijn jullie te spreken over smolke qua voedingsstoffen?
Is alleen droogvoer voldoende? (elke ochtend en einde middag krijgt hij vers water, zijn bakje is dan ook bijna leeg)
En hij snapt niet zo goed dat hij een snoepje of brokje als beloning uit de hand mag eten haha, dan gaat hij kopjes geven en ruikt alleen aan de beloning haha)
En tot slot, zijn er tips om hem wat meer in beweging te krijgen?

Alvast bedankt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Volgens de fabrikanten moet je kittenvoer geven tot ze 1 jaar zijn, maar persoonlijk vind ik het beter te doen tot ze gecastreerd worden, want daarna is de kans op dik worden erg groot doordat kittenbrokjes erg veel bouwstoffen bevatten.

Alleen brokjes geven is prima, want blikvoer bevat erg weinig voedingswaarden, maar ze vinden het erg lekker, dus je kunt het wel soms als tractatie geven.

Meestal spelen kittens kort en intensief en gaan daarna weer slapen, dus daar is je kittentje heel normaal in, maar je kunt ook kijken naar speeltjes die ze zelf kunnen gebruiken (dat is minder vermoeiend voor jou ;-)), zoals een standaardje met muisjes aan springveertjes die vanzelf meebuigen of een tunnetje waar hij door heen kan rennen. Maar ook wc-rollen, knijpers, balletjes, tampons, krantenproppen, kartonnen dozen om in te kruipen e.d. vinden ze vaak erg leuk. En het ultieme speeltje is natuurlijk een kittentje erbij :lol:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door nona_toma »

Ja dat soort dingetjes heb ik laatst geprobeerd maar het lijkt net of hij niet snapt wat hij er mee moet doen.
Heb zo'n roldingetje en daar een snoepje ingedaan, dat was 5 min interessant en daarna ook niet meer.

Ik heb inderdaad erover nagedacht om er nog een kitten bij te nemen, maar nou lees ik daar veel negatieve berichten over.
Mbt dat een kat in tegenstelling tot de hond geen roedeldier is en liever alleen is dan een beestje erbij.. :eeh:
Mij lijkt het voor hem wat gezelliger, kan die tegen iemand aanpraten enzo :-P

Denk er dus eerst nog even goed over na..

Groetjes
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

nona_toma schreef:Ik heb inderdaad erover nagedacht om er nog een kitten bij te nemen, maar nou lees ik daar veel negatieve berichten over.
Mbt dat een kat in tegenstelling tot de hond geen roedeldier is en liever alleen is dan een beestje erbij.. :eeh: Mij lijkt het voor hem wat gezelliger, kan die tegen iemand aanpraten enzo :-P. Denk er dus eerst nog even goed over na...
Dat is gelukkig onzin, want kittens vinden het gezelschap van andere kittens heerlijk en als ze samen opgroeien dan vinden ze elkaar meestal later ook nog steeds heel leuk. Gewoon doen dus :grin:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

Jah wij hebben expres 2 kittens genomen omdat we overdag veel weg zijn. Maar het gaat echt heel erg goed, het zijn wel 2 broertjes maar toch, ze spelen lekker samen. Is echt leuk om te zien als de een met een rammelballetje aan het spelen is komt de andere meedoen, en ze stoeien ook lekker veel samen.

Wij hebben juist 2 gedaan op advies van verschillende websites en boekjes.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
fazerdriver
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 sep 2008 15:16
Locatie: Veldhoven

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door fazerdriver »

Ik heb ook twee kittens (broertjes) tegelijk genomen zodat ze gezelschap aan elkaar hebben als ik ben werken.
Dit gaat prima hoor. Alhoewel ze momenteel veel met elkaar aan het "stoeien" zijn. Ik noem het nog steeds maar stoeien omdat ze niet janken of mauwen als ze bezig zijn, maar het lijkt eigenlijk meer op vechten. Bijten in elkaars oren, poten, hals etc. Soms zit er dan ook wel een kapot oortje bij.
Eind deze maand worden ze gecastreerd en ik hoop dat het "stoeien" dan ook weer echt stoeien wordt.

Denk er dus nog maar een keertje goed over na om toch een tweede kitten bij te nemen.

Groetjes,
karin
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

oh dat stoeien is bij ons denk ik dan nog wel echt stoeien... af en toe hoor je wel eens maauuww maar niet heel hard ofzo meer aan elkaar laten weten he je gaat net iets te ver denk ik. maarja die van ons zijn nog maar 14 weken dus het kan nog.. komen die van jullie buiten of niet? die van ons niet namelijk en misschien dat ze buiten leren vechten. maar ik hoop dat het wel bij stoeien blijft.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
fazerdriver
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 sep 2008 15:16
Locatie: Veldhoven

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door fazerdriver »

Die van mij komen bijna niet buiten. Als ze al buiten komen is het aan een lijntje. Aangezien ze in mijn tuin zo weg kunnen vertrouw ik er niet op om ze los buiten te laten. Ik ben van mening dat andere er geen "last" van mogen hebben dat ik katten heb.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

Het wordt inmiddels wel heel erg off-topic hier.
Wellicht een idee als iedereen toch weer in de juiste topics gaat posten?
Dan is straks voor (nieuwe) mensen die iets zoeken ook nog een antwoord te vinden
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie