Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Umimeis »

Ja, 2 dichtgeknepen oogjes zelfs. Dat kwam door de oogzalf die ze erop smeren tijdens de narcose.
Hij leek net een chineesje dat stoned en dronken was. :lol:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Pompidou_poesie »

Onze katers worden op 5 januari gecastreerd (dan zijn ze 5 maanden) en de katinnetjes een maandje later gesteriliseerd (dan zijn ze 6 maanden)
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door lievelijn »

wij zijn nog in dubio... vlinder is nu 20 weken... en de ene da zegt iets anders dan de andere..
De een zegt 5/6 maanden en de andere zegt pas met 9, maar dat vind ik wel erg laat..

één ding is zeker ze wordt gesteriliseerd.. een quote uit een van de mail van een vriendin van me die net afgestudeerd DA is, en waarom ik zo in dubio ben:
Ik heb eerlijk gezegd altijd geleerd dat je ze het beste op 5/6 mnd leeftijd kan laten steriliseren, vaak is dit net voor de eerste krolsheid en da's wel zo makkelijk. Bij jou DA geven ze het advies om het iets later te doen, omdat zij van mening zijn dat het steriliseren van een 6 mnd oude kat vergelijkbaar is met een jong kind steriliseren. Ach, voor beide is denk ik wat te zeggen. Ik denk dat Vlinder in maart/april toch ongeveer 7/8 maanden oud is? Je hebt best kans dat als je het dan doet, je ook nog net voor de eerste krolsheid zit. Tenzij we een erg vroeg voorjaar krijgen, dan heb je kans dat zij ook iets eerder krols gaat worden.Aan dit antwoord heb je denk ik ook niet veel he ;-)
Ik twijfel dus heel erg... Ze gaat niet naar buiten, we hebben geen ander kattebeest in huis waardoor er ongelukjes kunnen gebeuren, ben erg tevreden over mijn DA dus ja.. wat zouden jullie doen?
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lana »

Hoi! Mijn DA had het laatst heel mooi uitgelegd!

Hij steriliseerd Lana naar dat ze een jaar is geweest.
Kleine katjes hebben een baarmoeder zo groot als het puntje van een lucifer!
Oudere katten hebben deze zo groot als een potlood!

De operatie is dus voor een klein poesje veel moeilijker omdat het echt zoeken is!
Tot die tijd kan ze aan de poezenpil. Maar ik denk dat dat nog wel even duurd!

Misschien helpt dit je Lievelijn?

Ik laat haar ook zowiezo steriliseren. Je weet maar nooit wat er gebeurt toch?
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sandra W »

Een poezepil heeft anders ook nadelen/bijwerkingen hoor, gewoon steriliseren bij zo'n 7 à 8 maanden, dan is er niets aan de hand.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lana »

Wanneer zijn katten helemaal uitgegroeid? Denk dat dat er veel mee te maken heeft..
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door rieneke »

katten groeien juist beter uit als ze gecastreerd zijn, alle energie gaat dan naar het groeien.
5 mnd hou ik aan voor een kater, 6 mnd voor een poes.
bij katers wil ik de eerste sproei voor zijn, bij poezen de eerste kreolsheid (hoger kankerrisico op latere leeftijd)
als een da dat teveel gepriegel vindt, ga ik naar een andere.
poezenpil geeft flink verhoogd kankerrisico op hogere leeftijd, dan zou ik eerder voor suprelorin gaan.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sandra W »

Het duurt bij een kat gemiddeld tot zo'n 1 à 1,5 jaar tot ze volgroeid zijn (en dan zijn ze jong volwassen) en bij bepaalde raskatten, zoals Noorse Boskatten duurt het zelfs nog wat langer. Vroeger dacht men inderdaad dat men met castratie/sterilisatie moest wachten tot ze volgroeid zijn, maar tegenwoordig vindt men dat niet meer nodig. Jouw dierenarts is dus nog ouderwets daarin ;-).

Ze kunnen al vanaf zo'n 4 à 5 maanden zonder problemen gesteriliseerd/gecastreerd worden als dat nodig is, maar daarbij is het wel belangrijk dat ze een bepaald gewicht hebben. Bij poezen is dit belangrijk om de operatie goed aan te kunnen en bij katers kunnen ze dan al geslachtsrijp en zelfs sexueel actief zijn.

In Amerika doen ze het zelfs al bij een paar weken en dat schijnt ook te kunnen, maar daar vind ik ze dan zelf nog te kwetsbaar voor bij eventuele complicaties.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lana »

Misschien is mijn DA inderdaad ouderwets.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het makkelijker is om een volwassen poes te steriliseren dan een kleintje!

Ook zei hij dat mensen die een poes voor de eerste krolsheid steriliseren dit puur uit eigen belang doen. (Dit weet ik niet of het zo is) maar zou dat wel erg vinden!
Hij zei dat waarschijnlijk omdat mensen het gedoe van de krolsheid niet willen!
Maar dat hoort er wel bij vind je niet?
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sandra W »

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dat jouw dierenarts er maar rare en ouderwetse ideeën op na houdt, want waarom zou je een poes in hemelsnaam krols laten worden als je toch geen nestje wilt? Ze zit zich dan alleen maar vreselijk in de weg en het is ook nog eens ontzettend vermoeiend voor haar, dus gewoon steriliseren vóór die tijd. Zij mist er niets aan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door rieneke »

jouw dierenars heeft denk ik z'n laatste bijscholing in 1960 gehad :shock:
het is juist enorm belangrijk voor de eerste krols te castreren, ivm grotere kans op kanker op latere leeftijd.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lana »

rieneke schreef:jouw dierenars heeft denk ik z'n laatste bijscholing in 1960 gehad :shock:
WHAHA, wie weet! :grin:

Nouhou,.. Jullie maken me nu aan het twijfelen :???:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door loonsy »

Moeilijk onderwerp moet ik zeggen!...

van castratie weet ik vrij veel maar van sterilisatie...

Ik zoe wel het punt willen opbrengen van een vrij jong lijfje dat zeer veel stress ondervind aan deze ingreep.. Ik weet, katten zijn veerkrachtig... maar een sterilisatie is niet zomaar het wegknippen van twee aanhangseltjes,,,

Ik moet zeggen dat deze site (ik weet niet of de link mag blijven) erg informatief is!
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat jij en je arts de juiste beslissing neemt met Lana....

Succes...

Leonie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sandra W »

Wat leuk, die link beaamt precies wat Rieneke en ik zeggen :grin:! (zitten we er toch niet naast met al onze kennis en ervaring ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lana »

Hee Loonsy, bedankt!

Ik heb er zelf weinig ervaring mee.. Dus vertrouw ik mijn arts erop dat hij het goed doet!
En wat hij vertelde vind ik ook wel logisch klinken!!

Ik zal hem eens mailen/ bellen wat ik nou het beste doen kan!
Ik wil echt het beste voor mijn poes!


Er zit overigens ook een groot verschil in dierenartsen hoor!
Wij zijn een keer boos weggelopen bij een dierenarts. We kwamen met een klacht voor de hond. Hij had een mega dikke poot! We kregen medicijnen mee zonder dat hij er na gekeken had! Ook geen uitleg wat het was! :???:
Toen zijn we bij deze arts terecht gekomen en vind hem verder heel prettig!

Mja, ik ga er achteraan!!
The good, the bad and the pussy!
Plaats reactie