Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat 3 dagen echt veel te kort is om katten aan elkaar te laten wennen, want ook een makkelijke sociale kat heeft soms gewoon wat meer tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Je maakt niet direct een stresskat van je kat als hij 3 dagen ondergedoken zit. Dit kost meestal een week tot een paar maanden en dan zijn ze helemaal aan elkaar gewend en als je geluk hebt dikke vrienden en speelkameraadjes van elkaar. Met katten van die leeftijd heb ik namelijk nog nooit onoverkomelijke problemen gezien bij het wennen en ik heb toch al heel wat katten gezien die aan elkaar moesten wennen.

Maar ja, die kat is retour eigenaar en nu ga je het weer opnieuw probleren met een jonger kittentje. Nieuwe ronde, nieuwe kansen zou ik zo zeggen ;-). Ik vrees dat je kat waarschijnlijk hetzelfde zal reageren als de vorige keer en opnieuw langer dan 3 dagen nodig zal hebben om te wennen, maar hopelijk geef je hem die tijd nu wel, aangezien hij waarschijnlijk uiteindelijk heel blij zal zijn met een huisgenootje. Dit topic staat gelukkig vol met goede tips om ze aan elkaar te laten wennen, dus daar kun je vast een hoop informatie vinden.

Een poesje of katje maakt verder niet uit als de karakters maar bij elkaar passen (dus niet fel bij schuchter, twee felle katten bij elkaar of twee bange katten bij elkaar), maar als je een aanhankelijk kittentje uitkiest dan komt het vast wel goed.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door roderik1963 »

Het blijft door mijn hoofd " spoken "...
AL sinds januari blijf ik erover denken om een maatje voor Appie erbij te nemen.
Zowel bij het Juliaante in Rijswijk als Het Haags Dierencentrum zag ik een aantal toekomstige eigenaars staan die een maatje zouden kunnen zijn voor Appie, ja, klinkt misschien lullig, maar ik sorteer ze op kan in een flat en kan bij andere kat(ten)...
Eigenlijk wil ik ze allemaal wel meenemen, maar dat gaat niet, zou ook niet goed voor ze zijn, er zal ergens voor de andere katten vast en zeker een toekomstige onderdaan te vinden zijn.
Ik heb de knoop doorgehakt...
Ik heb binnenkort 2 weken vakantie ( voordeel werken in het onderwijs...sssst )
Heb het schilderwerk toch al uitgesteld tot de warmere maanden en het balkon katveilig is gemaakt, tegen die tijd kunnen ze samen het balkon op tijdens het schilderwerk.
2 weken zijn te weinig om het aan te gaan kijken of het wel zal klikken tussen ze, maar ik kan ze dan wel beetje begeleiden hierin, Appie zelf zat in het asiel in de algemene ruimte, samen met andere katten en zo te zien ging dat toen prima, de katten die niet overweg konden met andere katten, zaten apart in een stalen kooi.

Maar wanneer de 2 weken vakantie voorbij zijn heb ik geen zicht er meer op hoe ze zijn en zullen er wellicht wat spullen kunnen sneuvelen :-)
Zolang ze elkaar dan maar niet toetakelen vind ik het best dan.
Mijn gevoel zegt me om een kater ipv een poes te halen...
Onnodig te vermelden dat Appie ook een kater was...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Dat lijkt me een perfect idee, gewoon doen dus!!! Let er wel op dat je geen dominante kater neemt, want dat vindt Appie was niet zo fijn :???:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door rieneke »

dat zou wel eens heel goed kunnen uitpakken :grin:
ik wacht met spanning op het vervolg!
en tuurlijk selecteer je, je wil een goede match maken.
succes met je zoektocht!
Romy D
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2008 11:45

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Romy D »

Hallo,

Wij hebben hier thuis een echte buitenkat zitten, Ukkie. Het is een gecastreerde kater van een jaar of 8/9 oud. Het is een echte kroelkat die graag achter je aan loopt en op je schoot zit om geaaid te worden. Hij gaat vaak voor je voeten liggen onder het mom van: AAI MIJ! Nu is ie dus vaak buiten, 's nachts ook. We willen graag een 2e kat erbij, maar ik ben benieuwd of dit goed te koppellen valt. We willen er eentje nemen uit het asiel. Wat raden jullie mij aan. Een kater of een poes? Een kitten zien we niet heel erg zitten.

Alvast bedankt!
Mushi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:16

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Mushi »

Hoi

ik heb sinds gisteren een kitten erbij van bijna 8 weken (Moenja). Ze is echt heel aaibaar en lief. De andere kat (Mushi) is nu 1 jaar en vorige week gesteriliseerd. Nu is Mushi vaak als een soort jaagster achter Moenja aan en ze blazen en grommen beide heel veel. Mushi blaast en gromt zelfs tegen mij. Nu lees ik veel dat er gezegd wordt dat je aandacht aan beide moet geven, maar hoe doe ik dat naar Mushi toe. Ik weet wel dat ik degene ben die Moenja binnen heb gebracht en Mushi bozig reageert naar mij. Moenja komt heel veel naar mij toe en volgt me vaak waar ik heenga. Hoe kan ik er toch voor zorgen dat Mushi niet teveel jaloers wordt en ook aandacht krijgt, zonder dat ze steeds naar mij uithaalt.

En als de kleine bij mij op schoot komt en Mushi komt erbij en ze blazen en grommen, wat doe ik dan? Want echt leuk vind ik het niet dat ze zo doen.

Groetjes Wendy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Je moet nog even een paar dagen geduld hebben en beide dieren veel aandacht geven (bijvoorbeeld door lief praten als aaien niet lukt en één van de katten even in een andere ruimte te doen als je je oudere kat aandacht geeft) en dan komt het meestal vanzelf goed. Je oudere kat moet gewoon even wennen aan deze kleine nieuwe indringer ;-).

groeten,
Sandra
Mushi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:16

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Mushi »

Bedankt voor je reactie. Ik ben nu steeds lieve woordjes aan het zeggen tegen Mushi en dan knijpt ze met haar oogjes. Als de kleine slaapt heb ik gemerkt dat ik haar wel kan aaien, dus als de kleine slaapt neem ik de kans om Mushi te aaien en vooral op de plekjes dat ze het lekkerst vind en het werkt.

Nogmaals bedankt.

Groetjes Wendy
BrianS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2008 11:21

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door BrianS »

Ik heb hier al veel gelezen en geleerd, maar ik schrijf het toch maar op, misschien dat ik wat tips of waarschuwingen kan krijgen...

Wij hebben een kitten van 11 weken (Ot, een poes) bij onze 5 jaar oude poes Pluk geintroduceerd. Eigenlijk hadden we besloten om geen kitten er bij te nemen, maar het is door omstandigheden toch plots gebeurd. Langzaam aan zijn we aan de introductie begonnen; Pluk een kamertje gegeven met al haar spulletjes, kitten een eigen kamertje gegeven met al haar eigen spulletjes, langzaam bij een gesloten deur laten wennen met eten en spelen. Vooral voor Pluk viel dit tegen, ze wist dat er iets gaande was en was dus ook steeds snel er weer vandoor. Ondertussen hebben we iedere 2 dagen Ot's leefruimte vergroot; Ot zit nu veel beneden en Pluk zit boven.

Aangezien wij geen deuren met raam hebben of een hordeur of iets dergelijks, hebben we geprobeerd de kitten in een bench te zetten zodat Pluk zo aan haar kon ruiken en wennen. Helaas gaat de kitten enorm miauwen als ze eventjes in een bench zit, waarvan Pluk ondanks onze zoete woordjes (we kunnen haar zelfs aaien als ze blaast en gromt) angstig wordt en weg naar boven loopt.
We hebben de 2 twee uiteindelijk maar in het diepe gelaten. Eerst even een dag en nacht van ruimtes geroteerd (Ot boven, Pluk beneden) en vervolgens de deur naar de trap opengelaten zodat ze (uiteraard onder begeleiding) bij elkaar kunnen. Als Pluk Ot ziet gaat ze blazen en brommen en ze trekt zich veel terug in ruimtes waar Ot (nog) niet komt. Dat houd nu al 3 dagen aan, maar Pluk komt nu wel af en toe beneden een kijkje nemen waarna het weer grommen en blazen word als ze Ot ziet.

De deur staat nu 3 dagen open. Het enige wat ze echt even samen zonder grommen en blazen hebben gedaan is kijken naar een buurtkat die de voortuin in liep... Ze kunnen op gepaste afstand (inmiddels een kleine 2 meter) samen eten, maar daarna is Pluk er weer vandoor. We spelen met Pluk, ook als Ot er bij is, maar ze blijft Ot ontwijken en blazen en grommen als ze Ot ziet. Ot begint nu ook met terug blazen, ze is niet meer zo onder de indruk van die grote poes... Geen van beide worden door ons gestaft of bestraffend aangesproken. Het enige wat duidelijk is veranderd aan Pluk is dat ze zich veel terugtrekt en niet meer op schoot komt, wat ze voorheen wel altijd deed. We laten het maar gebeuren, maar ik hoop niet dat we van haar of van Ot onbewust een stress kat maken...

Ik weet, het is allemaal nog pril, maar hoe lang zou zo'n situatie als die we nu hebben mogen duren? Wanneer besluit je dat het beter is om het anders aan te pakken?
Zijn wij nu onbewust van kwaad tot erger aan het gaan? Of moeten we nog geduldig blijven en het z'n gang laten gaan? Zijn er behalve zoete woordjes, wat extra lekker eten (Pluk is dol op tonijn uit blik, wat ze altijd heel soms kreeg) en veel spelen en rust nog andere dingen die we kunnen doen om allebei de katten gerust te stellen?

Overigens, nog ter informatie: er is altijd 1 van ons aanwezig in huis.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Allereerst welkom in ons midden, fijn dat je ons gevonden hebt :grin:. Je doet het verder uitstekend, echt petje af! Dit is helaas soms een zaak van veel geduld hebben (soms wel een paar maanden, maar meestal een paar dagen tot een paar weken) en dan komt het meestal met de combinatie volwassen kat-kittentje wel goed.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Shaz »

Ik denk echt dat je het nog wat tijd moet geven en het is naar mijn ervaring juist beter om je er verder niet mee te bemoeien. Dus geen lieve woordjes en aaien want dan bevestig je de angst alleen maar. Bij de eerste vonden wij het ook heel eng en wilden we Quinto geruststellen door tegen hem te kletsen en hem te begeleiden. Toen verliep de kennismaking erg moeizaam. Later kwamen er meer kittens bij en hebben wij ons er steeds minder mee bemoeit, ze moeten het toch zelf uitvinden. En hoe minder wij ons ermee bemoeiden, hoe sneller het ging. Whoopy lag zelfs na twee dagen al samen met Quinto in een mandje. Wat wel helpt is inderdaad ze afleiden door ze in dezelfde ruimte te laten eten of met ze te gaan spelen.
Mijn ervaring is dat het knuffelen ook vanzelf wel weer komt hoor!
Veel succes ermee!
groetjes Sharon
BrianS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2008 11:21

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door BrianS »

Dank jullie wel voor het welkom, en de geruststelling. Het is een hele klus, ook omdat zo'n jonkie ook nog een beetje opgevoed moet worden :)

Dat van die zoete woordjes en aanhalen hadden wij inderdaad ook bedacht dat dat wel 'ns een tegendraads effect zou kunnen geven. We zullen het nu maar even echt z'n gang laten gaan en er ons nog minder in mengen.
Wat ik me nog af vroeg, 's nachts kunnen de twee nog niet bij elkaar, dan sluiten we de deur omdat we dan slapen en de boel dus niet in de gaten kunnen houden, en ook om de nieuwe kitten te leren om alleen te zijn. Hebben jullie daar ook nog wat weisheid in pacht? :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Gescheiden slapen is inderdaad in het begin een goed idee totdat ze elkaar volledig geaccepteerd hebben. Misschien heb je nog een (logeer)kamertje over voor het kittentje en de rest van het huis voor de grote kat?

groeten,
Sandra
BrianS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2008 11:21

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door BrianS »

Ja dat is waar we haar ook als eerste hebben laten wennen voor de introductie; lekker klein en knus en toch voldoende schuilplaatsjes. Dus dat is sowieso al een beetje haar kamertje. Dank je, vannacht slaapt ze dan maar weer in haar 'eigen' logeerkamertje en geven we Pluk het hele huis terug.
Ze zitten nu weer lekker naar elkaar te brommen, dus ik ga maar weer 'ns even kijken :D
BrianS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2008 11:21

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door BrianS »

De introductie gaat eigenlijk hartstikke goed. Pluk blaast nauwelijks meer en gromt ook niet meer en trekt zich nauwelijks meer terug. Ze eten samen en rusten samen ('s nachts blijven ze nog appart). Maar er is nu 1 probleem: Ot ziet Pluk's staart als speeltje en Pluk is daar niet gelukkig mee. Pluk blaast naar Ot als die achter haar staart aan zit en heeft al een paar tikjes uitgedeeld, maar Ot weet van geen ophouden en ik denk dat Pluk zich ook geen raad meer weet, en ik ben zo bang dat ze zich weer terug zal gaan trekken.

Is er iets wat ik er aan kan doen? Afleiding geven? Ik wil me zo min mogelijk mengen in hun relatie, zeker nu, maar ik denk dat de onderlinge verhouding een stuk zal verbeteren als Ot die staart niet aanziet voor een pluizige hengel...
Plaats reactie