Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat houden

Bericht door jojo »

Ik ben fan van Brutus, want hij heeft zijn Eigenwijze Druif al tot personeel gedrild.
Ed, zoek even op welke winkel bij jou in de buurt reclame heeft van andere brokken. Reken dat je met kwalitatief beter voer minder nodig hebt en dus langer met zo'n zak doet. Maak voor jezelf een rekensommetje en doe eens gek en waag een gokje met zo'n 400 gramszakje.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

vanmiddag naar pets en co geweest. en heb een proefbakje met brokken mee gehad en ben daarna nog een eind wezen fietsen. toen ik vanmidag weg ging heb ik in zijn bakje nog wat brokken gedaan en wat denk je? allemaal opgeteten toen ik om 5 uur weer thuis kwam :grin: gewoon purina one

de brokken die ik mee heb gekregen zijn fpg adult .16,99 per 3 kilo, maar die moest hij niet. heb hem maar zijn zakje felix gegeven en daar at hij zelfs maar de helft van op.. dus zat al vol met brokken denk ik. misschien moet ik maar eens vaker niet thuis zijn en gewoon lekker een bak met brokken vullen als ik weg ben. dan eet hij wel en kan die ook niet chagrijnig tegen mij gaan doen..lijkt jullie dat wat? tot dat hij brokken eten meer gewent is..wil gewoon naar 1 zakje vlees per dag en de rest droogvoer .dat lijkt mij voldoende
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

hoe meer je bij sommige katzels aandringt, hoe minder ze zullen doen en missch is Brutus ook wel van die club. ik zou toch als je gaat afbouwen dat heel heel erg rustig doen en niet eerder dan dat je zeker weet dat hij goed drinkt. dus goed plast.
met dit warme weer eten alle katzels minder dus niet zo raar dat hij niet zo veel trek heeft.
heb het al vaker geschreven, riskeer asjeblieft geen blaasgruis of blaasontsteking..

beetje koolvis met kooknat al geprobeerd?

van de website van Franks Pro Gold kattenvoer en ik neem aan dat je Franks Pro Gold Adult Cat - sensitive hebt meegekregen.

Frank's Pro Gold Adult Cat is highly digestible and palatable due to a high meat content. Made from several protein sources to ensure optimum levels essential to your cats health, Pro-Immun to stimulate the immune system, Taurine - an essential amino acid for eyesight, Lecithin - to assist the metabolism and strengthen the cardiovascular system, Mineralplus - to build bone substance, Pro-Fibre - to maintain bowel health, Nutri-Derm - to promote a healthy skin and coat and pH balanced to help prevent urinary calculus.

zorgt voor een goeie zuurgraad van de urine en het komt veel vaker voor dat een kat een paar dagen moet wennen aan een ander smaakje voer. bovendien ruiken sommige brokjes heel sterk, hier moeten sommige soorten een paar uur uitwasemen voordat ze 'lekker' zijn.
en dan nog iets.. de meest katzls eten in de schemering, s morgens en s avonds en overdag eigenlijk niet zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Oke bedankt voor de info/ en koolvis had hij al gehad. dat lust hij ook .had het ook goed nat gemaakt. ik heb nog een zak purina one 800 gram dus hoop dat het goed aanslaat. misschien even flink doorzetten. voldoende brokken staan in ieder geval altijd voor hem klaar. dus zonder eten zit hij hier nooit ;-)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

toch nog wat vragen.. is het normaal dat een kat meer dan 12uur zijn behoefte niet doet?

en vanochtend gaf ik een zakje vlees en zoals iemand hier al zei. doe er een scheut water door .is geen succes want dan moet hij het dus niet meer hebben.. ik heb waarschijnlijk een kat die allergisch voor water is..

gisteravond heeft hij wel brokken gegeten. ik had 2 bakjes staan, eentje met purina one en de andere met dat nieuwe voer van pets en co. maar dat nieuwe voer laat hij echt helemaal staan en die purina one brokken eet hij wel wat van. ik zag gisteren wel op het pak purina one brokken staan Rijk aan Zalm en volkoren Granen.dus dat was even slikken..want granen was toch niet zo goed?

Waarom worden er dan volop granen verwerkt in kattenvoer? Vaak word er beweert dat granen noodzakelijk zijn voor het produceren van droogvoer. Verschillende merken hebben het tegendeel al bewezen.
De tweede reden is de kostprijs om het voer te produceren. Graan kost aanzienlijk minder dan vlees. Dus hoe meer graan, hoe goedkoper het voer is om te produceren

Graanvrij voer is zeker geen wondermiddel voor moeilijke eters of gevoelige katten. Iedere kat reageert tenslotte anders op een bepaalde samenstelling van voer/merk, en het kan altijd gebeuren dat een kat het beter doet op een merk die wel granen bevat.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

:) Mijn katten houden ook niet van soep hoor. Mijn katten drinken voldoende dus zou ook niet weten waarom ik ze op die manier zou 'pesten' (want dat is het in het geval van mijn katten).

Graan toevoegen is niet noodzakelijk nee. Voor het bij elkaar houden van de brokjes is wel iets van zetmeel nodig, vaak worden er aardappelvlokken gebruikt in graanloze brokken. Kunnen ook niet alle katten tegen. De grootste reden om zo veel graan toe te voegen is omdat het hartstikke goedkoop is en de consument niet zo veel wil betalen. Ik voer wel graanvrij voer omdat mijn oudste kater niet tegen granen kan. Zodra ik wissel met brokjes waar wel graan in zit (zelfs al zit er rijst in, wat doorgaans toch een redelijk zwak allergeen is) gaat het mis bij hem. Het kán dus wel een wondermiddel zijn maar dat verschilt - zoals je zelf ook al terecht opmerkte - per kat. Kijk wat voor Brutus het beste is (mét je eigen portemonnee rekening houdend). :)

Voordat ik overging op graanvrij voer gaf ik Smilla. Dat is helemaal niet zo duur maar kwalitatief wel beter dan Purina One (er zitten ook granen in Smilla, maar geen tarwe dat katten slecht kunnen verteren). En alhoewel er wel maïs in Smilla zit kom je dat veel later tegen op de ingrediëntenlijst, dus zit het er ook minder in. Hier vind je meer info. Oja, ik raad je sterk af om een tien kilo zak te kopen mocht je erover nadenken. Met maar een kat gaat dat veel te langzaam op en wordt dat snel minder lekker.

Als ik trouwens Purina One vergelijk met Smilla op zooplus zie ik dat Smilla veel goedkoper is per kilo. Maar zoals ik ook las kan Purina One in de dierenwinkels/supermarkten goedkoper zijn dan zooplus aangezien het supermarktvoer is. Even zelf vergelijken dus. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Wat bedoel je met behoefte doen? poepen of plassen?
Hier heb ik gemiddeld namelijk per 24 uur 3 plasjes en 1 drol ;)

Granen zijn inderdaad minder goed maar hangt samen met je eigen conclusie, het is goedkoop vulmateriaal ;) Wanneer je echt helemaal graanvrij wilt voeren kom je in een duurder segment brokken uit en dat lijkt mij in jou geval niet haalbaar.
Het is zo dat er zo'n 15% zetmeel nodig is om brokjes vorm te kunnen geven. In graanvrije brokken wordt dit meestal gehaald uit bijvoorbeeld aardappels of erwten ;)

Graanvrij is in mijn ogen zeker geen wondermiddel.
Zelf geef ik visan optima mature. Het valt niet onder graanvrij maar er zit mais in ipv tarwe en vooral het hoge vleesgehalte spreekt mij aan (in combi met de prijs van 6,95 per kilo).
Een graanvrije brok die hier op het forum wel gegeven wordt is deze taste of the wild van 8,77 per kilo (de forumgangers hebben alleen meer katten en kunnen dus grotere verpakking kopen waardoor je op 5,87 per kilo komt maar daar heb jij niets aan omdat jij dan meerendeel weg kan gooien en daardoor duurder uit bent). Acana is ook een graanvrij merk dat nog wel eens in dierenspeciaalzaken wordt aangeboden maar is ook duur en via zooplus maar 1 smaak in kleine verpakking voor 10 euro per kilo.

Maar zeker via zooplus is er een enorm aanbod aan verschillende soorten brokken en ze vermelden bij de verschillende soorten ook de prijs per kilo wat prijzen vergelijken makkelijker maakt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Je geeft nu minder zakjes natvoer, dus is er ook minder volume aan drollen. :) Hier poepen ze ongeveer een keer per dag. De drol (hard of zacht, stinkend of niet) verschilt hier per kat en zo is het altijd al geweest.

Mirjam, hoe weet je nu of graanvrij geen 'wondermiddel' is? Je hebt het nog nooit zes weken gegeven aan Dinky dus je hebt niets om te vergelijken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat houden

Bericht door ayla »

Ook hier 1 drol per dag, 3-4 plasjes per kat... Ze krijgen hier extra vocht ivm blaasgruis.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

met 12 uur geen behoefte doen bedoel ik poepen en plassen.

en over het voer. ik vind dat nogal moeilijk. de pets en co brokken zijn duurder en bevatten ook meer vlees maar waarom eet hij er dan niet van?

ik wil best een beetje betere niet te dure brok geven dan purina one maar dan moet hij het wel eten.
de kat van mijn vriendin eet ook purina one. maar de ontlasting stinkt heel erg .zou dat van die granen kunnen komen?

ik denk dat het met brutus nogal moeilijk gaat worden. hij loopt hier wel steeds te schooien maar eten ho maar. zit ook steeds zielig te piepen en voor de koelkast. de bakken staan vol met eten maar dat moet hij niet. beetje jammer
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

12 uur geen plasje is wel lang. Hij heeft het ook niet buiten gedaan?

Misschien vindt Brutus de smaak van het vlees niet lekker? Ik weet ook niet waarom mijn jongste wel graag brokken eet maar een hekel heeft aan natvoer. Zelfs wat rauw gehakt (100% vlees natuurlijk...) gaat er bij hem niet in. Elke kat heeft zo z'n voorkeur. Het zielige piepen van Brutus is omdat hij zo'n lekker zakje vlees wil denk ik, dat is 'ie immers gewend. :)

Stinkende ontlasting kan goed door tarwe en andere granen komen, maar ook een te hoog eiwitpercentage of gewoon de werking van de darmen van haar kat op zich. Soms kom je er nooit achter wat de oorzaak van iets is, vooral met voer is dat ontzettend lastig. Hoe vochtiger een drol is hoe meer hij stinkt. Hij moet natuurlijk niet kurkdroog zijn, maar iets vochtig is wel belangrijk.

Over brokken proberen: schuim internet eens af. :) Vaak zijn er wel proefzakjes te krijgen. Of misschien wil iemand hier op het forum een zakje Smilla (of iets anders) voor je op de post doen. :) Misschien eet de kat van je vriendin ook wel graag Smilla. De kleinste hoeveelheid per zak is 1 kg, dat is nog wel te doen qua prijs en wat je mogelijk weg zou gooien/geven aan iemand anders wiens kat het wel lust.

Bakken vol eten is met dit weer misschien niet zo handig trouwens, brokjes worden snel 'oud' als het zo warm is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Kat houden

Bericht door ayla »

Net kind die zegt: ik lust geen groente. Zal het toch ook moeten eten ;)

Brutus heeft al bewezen wel brokjes te eten als hij trek heeft. Dus geen zorgen, komt wel goed!

O ja mijn katten lusten alleen kip smaak.., verder niets. En natvoer pureer ik en maak ik soep van. Klontjes blieven de heren niet ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Haha, geen klontjes; mijn vriend wil ook nooit stukjes in de yoghurt (maar yoghurt met muesli is dan weer geen probleem...). :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

hier per anderhalf etmaal drollen en ongeveer 2/3 plassen per etmaal.
bij deze warmte gaat alles trager en de eetlust hier is ook niet denderend.

brokjes zijn geconcentreerder dan natvoer, dus minder nodig en missch iets minder ontlasting.
als ontlasting erg stinkt betekent dat doorgaans dat eiwitten niet goed worden verteerd.
dat kan te maken hebben met het hoge tarwegehalte waardoor het vleesaandeel niet goed en/of niet volledig wordt afgebroken en verteerd. dat is dan dus voor dat dier geen geschikte brok.

ik wil je wel een paar soorten droge brokken sturen, die je bij brutus en wellicht de kat van je vriendin kunt uittesten. missch kunnen jullie dan gezamenlijk een grotere verpakking kopen en dat scheelt aanzienlijk in de (kilo-)prijs.
als andere forumleden dat ook doen, dan heb je wat meer verschillende brokkensoorten.
vraagje: wil je dat toegestuurd hebben?

en toch.. zou de staat van zijn gebit ook wel een rol kunnen spelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Ach ja, helemaal vergeten; het gebit... Het is nooit onverstandig dat te laten controleren door een dierenarts, ook omdat Brutus zeven is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie