Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door KellyVG »

Gisteren al een beetje gemengd, en ze eten nog heel gewillig! Denk ook dat er niet veel verschil in smaak is, de brokjes zijn iets groter wel...

Komt in orde dus.

Groetjes, Kelly
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik krijgen over 1 weekje 2 kittens van 8 weken de hele inboedel al voor ze gekocht (onze 1e katjes) nou had ik een vraag over wat nou te eten geven. We hebben al een kleine zak 400 gr royal canin gekocht om hier in ieder geval mee door te gaan (wel eerst een kleine zak voor het geval dat ze het niet lekker vinden).

Maar nou hebben we ook dit gekocht:
WHISKAS pouch multipack grote successen tonijn / kip / konijn / kalkoen 12X100 GR (en nog 2 smaken gerookte maaltijd)
http://www.whiskas.nl/content/producten ... zakjes.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

nou kwam ik er thuis achter dat dit voor volwassen katten is, kan ik dit ook aan kittens geven? eventueel zakje delen door 2 ofzo? wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

Je kan de Wiskas wel geven, het zijn volgens mij vooral wat grotere stukken, dus ze zal er iets meer haar best op moeten doen.
Met de RC zit je helemaal goed, dat is echt heel goed voedsel.
Wiskas raaden we hier over het algemeen af. Het is erg zout voedsel en er zitten ook veel stoffen in waar je kat helemaal niks aan heeft.
De RC heeft je kitten ook genoeg aan, daar zit alles in wat ze nodig heeft. Als je nat voer wilt geven, zie dit dan echt als extra.

Veel plezier met je kitten!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
bacil112
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2008 21:07

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door bacil112 »

Ik heb nu 2 katjes, Bailey (kater) van 12 weken en Evi van ong. 4 jr (ze komt uit het asiel en is gevonden, dus haar echte leeftijd is niet bekend. Ze is vrij groot voor een zwarte poes maar zit wel op goed gewicht voor haar bouw. Ze weegt ong. 5,5 kg) Het zijn beide htk katten en leven alleen binnen.
Evi kreeg in het asiel Royal Canin Sensible omdat ze een wond in haar nek had. We hebben hiervan een zakje (400 gr) gekocht maar na een paar dagen liet ze het echt staan. We hebben ook RC indoor home gekocht en heel langzaam geprobeerd te mengen en ook apart gegeven. Maar madame eet misschien 10 gr. hiervan op.

Ik heb nu brokjes van Purina Pro Plan gehaald, de housecats variant. Dit eet ze wel en stormde er zowat op af. Ik vraag me alleen af of dit wel goed voer is. Ik had van iemand gehoord dat Purina Pro Plan blaasgruis kan veroorzaken. Is dit waar en heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door jobey »

er wordt ook gezegd, dat je nooit veel verschillende soorten kattenvoer moet geven, zou ook slecht zijn. Merk er hier niets van. Pro plan is een groot en bekend merk, dus zou gek zijn als het slecht voor je kat zou zijn. Maar het kan per kat verschillenden soms heeft een kat inderdaad een apart soort voedsel nodig, bijvoorbeeld bij een allergie ofzo
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
EvGib
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:50

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door EvGib »

Misschien een hele voor de hand liggende vraag hoor, maar kan je de Royal Canin gewoon in de dierenwinkel kopen?
Ik lees namelijk dat dit heel goed voer is en morgenavond krijgen we ons katje van 8 weken, en dan wil ik het beste aan haar geven. :grin:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door rieneke »

ja hoor, dat ligt gewoon in de winkel
veel plezier met je kleintje!
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

Zoh vandaag weer bij de DA geweest met de 2 heren Luca en Kenji voor de 2e inenting. Ze zijn nog steeds helemaal gezond ze wegen nu 1.6 en 1.7 kg (12 weken) dus aardig gegroeid. Ondanks dat het zichtbaar en voelbaar is dat er 1 veel dunner is dan de ander scheelt het nog steeds niet veel.
Van de week weer ontwormen en dan kunnen ze er weer ff tegenaan. Over 3 maandjes ongeveer weer naar DA om te laten castreren. Het gaat verder nog steeds prima ze hebben nog niets gesloopt (1 dingetje maar dat is echt perongeluk gegaan) helemaal geen ongelukjes in huis kunnen vinden. dus we hebben het maar getroffen met de 2 schatten :). Ik wist niet dat je zoveel van zo'n beestje kon houden:) ik heb ze het liefst de hele dag bij me maarjaaahhh..

Ik heb trouwens nu van Wiskas de Junior versie gevonden.. gewoon in de supermarkt....

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

Mooi dat het zo goed gaat met je kittens en inderdaad, die sluipen zomaar je hart in.

Wiskas is alleen niet echt heel goed voer. Het is vrij zout wat op latere leeftijd blaasgruis kan veroorzaken, daarnaast er zitten veel stoffen in die katten helemaal niet nodig hebben en dus onverbruikt weer uitpoepen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

hmmm ohkeej het is hier al eens eerder gezegd dat wiskas niet alles is.. maar welk voer gebruiken jullie dan? qua droogvoer gebruik ik wisselend wiskas en royal canin dus daar kan ik het bij royal mee laten en een ander merk hills ofzo (hebben we van DA als kittenpakket gekregen).

Maar natvoer is toch wel erg weinig te vinden (of ik kijk niet goed genoeg) welk natvoer voor kittens is aan te raden?

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Noa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:28

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Noa »

Ik heb mijn kittens wel eens Prins Total Care gegeven. Vonden ze heerlijk. Wel de eerste paar dagen met kokend water overgieten.
Wat ik zelf super vind is Carnibest, volgens mij is er op natvoer gebied niets beters dan dat. Voor kittens is er de fijngemalen variant.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

Als je alleen RC droogvoer geeft ben je eigenlijk gewoon klaar.
Je hoeft dit niet te mengen met een ander voer (waarom zou je dat eigenlijk willen?).

Natvoeding is ook echt niet nodig. Dit kan je wel als extra geven, maar dat is meer voor je eigen gevoel dan dat het nodig is voor je katten.
Wat ik een fijne blikvoeding vind is ShinyCat, te krijgen bij de dierspeciaalzaak. Daar zit erg weinig toegevoegde rommel in
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Shaz »

Geef dan alleen Royal Canin, wij houden van afwisseling maar voor katten is het beter om één merk te gebruiken. Als je ze eens wat extra's wil geven dan kan je bijvoorbeeld een keertje blikvoer, verse vis of gekookte kipfilet geven.

Ik gaf mijn oudste kat eerst ook Whiskas, maar die had met een jaar dus inderdaad al blaasgruis. Toen hebben we een kuurtje gekregen en speciaal voer. Maar omdat hij nog zo jong was mochten we na een tijdje Royal Canin proberen en sindsdien heeft hij er nooit meer last van gehad. Ik ben dus niet zo'n fan van Whiskas.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

hmmm ja inderdaad nouja ik heb natuurlijk al het een en ander aangeschaft van wiskas maar dat zal ik dan maar montjesmaat geven aan ze (om het op te maken) en daarna stop ik met wiskas en ga ik door met royal canin. verder qua blikvoer ga ik ff goed zoeken wat er in de buurt te vinden is en redelijk betaalbaar is (hills = 1,- per zakje = duur)

Tnx voor de tips. want ik wil alleen het beste voor mijn schatjes.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

blikvoer hoeft dus niet he ;) Het is echt een extra als je een volledig voer als RC geeft.
Als je het alleen als traktatie geeft kun je sowieso 1 zakje prima over 2 katten verdelen (bij ons krijgen ze niet eens een hele op)
Verder hoeft dat absoluut niet dagelijks, 1 of 2 keer per week is dan meer dan voldoende.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie