Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

inderdaad vooral niet te lang door gaan met dat kittenvoer. Het hangbuikje zit er heel snel aan en gaat er niet zo snel weer af ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
mi gusta bo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2007 14:34

Bericht door mi gusta bo »

Bedankt voor de tips!!!
Gebruikersavatar
Yil
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2007 19:11
Contacteer:

Bericht door Yil »

Allereerst hallo allemaal!

Leuke site, leuk forum!

De vraag die Muis al gesteld heeft op pagina 24, daar zit ik ook een beetje mee:
Muis schreef:
Ik zou gewoon weer graag een kleintje zien opgroeien, maar ik zou niet willen dat daardoor de band tussen Xena en Amy verstoord zou raken. Tja, je kan niet in hun koppies kijken he!

Dus... iemand goede raad?
Wij hebben vorig jaar 2 ontzettende lieverds uit het asiel gehaald. Ondanks dat ze niet bij elkaar in het zelfde verblijf zaten konden ze direct perfect met elkaar vinden. Ze zijn nog steeds heel erg op elkaar gesteld en spelen en slapen graag samen.
Nu willen wij graag weer een kat uit het asiel halen, maar willen de band tussen onze katten niet op het spel zetten.

Iemand enig idee of de band tussen onze katten verstoord kan raken door een nieuweling is huis te nemen? En hoe groot is de kans dat onze katten in huis gaan plassen als uiting van ongenoegen tegen de nieuwe bewoner?

alvast super bedankt!
Alex en Minkie, onze twee lieve poezekinders!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Haha, wat grappig dat je mij geqoute hebt! Heel toevallig is er onverwachts een kittentje ons leven binnengewandeld, en mijn dames hebben hem ondertussen volledig geaccepteerd!

Zeker weten doe je het allemaal nooit. Ik heb dit ventje ook in huis opgenomen met het idee; mocht het niet werken, dan zoek ik een nieuw baasje. Een collega van mij had hem namelijk in huis genomen, maar ze bleek allergisch te zijn. Dus na overleg van 1 minuut hebben we besloten hem onder deze voorwaarden op te halen.
Gebruikersavatar
Yil
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2007 19:11
Contacteer:

Bericht door Yil »

Heeft verder niemand hier ervaringen mee? Goede of slechte ervaringen, ik hoor ze graag!
Alex en Minkie, onze twee lieve poezekinders!
smoef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2007 11:45

Bericht door smoef »

In mijn ervaring zal de reeds bestaande band tussen de katten die je al hebt niet blijvend verstoord raken....
Ik heb al 27 jaar katten en heb dat nog nooit meegemaakt.
Gebruikersavatar
Yil
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2007 19:11
Contacteer:

Bericht door Yil »

Bedankt voor je antwoord! Ik ben vandaag bij het dierentehuis geweest (ik ga daar vrijwilligerswerk doen) en heb daar een erg leuk en lief katje gezien :grin:

Ben erg benieuwd hoe het zal uitpakken als we besluiten dit katje erbij te nemen.
Alex en Minkie, onze twee lieve poezekinders!
smoef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2007 11:45

Bericht door smoef »

Dat komt vast goed!
Veel plezier met de kleine..... :grin:
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Elles »

Ik heb ook weer een vraag over het aanschaffen van een kitten!

We hebben een kater van 3 jaar, Merah en we willen er graag een kitten bij. Maakt het uit of het een mannetje of vrouwtje is? En qua ras? Merah is een Noorse Boskat.
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Nee, dat maakt verder niet veel uit! Is je kater overigens wel gecastreerd? Dat kan namelijk wel handig zijn als je een poesje zou nemen ;-)
Fleabag
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2007 13:11

Bericht door Fleabag »

Hallo daar,

Wat leuk een kattenforum! Ik hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen..

Vrienden van me zijn op zoek naar een nieuwe kitten. Ze hebben al een poes, die is 3 jaar.

Echter, we zien door de bomen het bos niet meer... dus dacht ik, ik vraag hier om advies en hulp!

Zij zoeken het liefst een burmees, main coone of siamees.. het hoeft geen raskat te zijn, mag dus ook een mix/crossbreed zijn (als je dat zo noemt!)... Het beestje komt te wonen in een groot huis, met bovengenoemde poes als gezelschap en kan gewoon buiten komen (onder andere een erg mooie grote tuin).. Ophaal aftstand is niet zozeer een probleem, en ze willen het liefst rond de 100 euro uitgeven aan het beestje...

Heeft iemand tips/adviezen?

Dank!

Mike
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als ze graag een kittentje willen dat op een raskat lijkt maar het niet is, kunnen ze heel goed bij catteries op het internet zoeken naar een "slipnestje". Dit is een nestje waarbij de moederpoes die een raskat is een dekking heeft gehad van een niet-raskat of met de verkeerde raskat en dan komt er een niet-raszuiver maar vaak wel heel erg mooi nestje kittens uit.

Daarnaast worden er op Marktplaats ook heel veel kruising-kittens aangeboden, dus daar kunnen ze ook kijken, maar daarvan weet je niet altijd of ze goed verzorgd en gezond zijn (ontwormd, ontvlooid, ingeënt en behandeld bij eventuele niesziekte).

Tenslotte kunnen ze ook op dierenasiels.com kijken bij ras kat "anders langharig" of "anders kortharig". Dit is een website van bijna alle asiels in Nederland en België en die bieden ook heel vaak bijna-raskatten en kittens aan die ook heel erg mooi zijn en waarvan je wel weet dat ze goed verzorgd en gezond zijn.

groeten,
Sandra
melomaan
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2007 23:32

Hoeveel kittens?

Bericht door melomaan »

Ik heb een kater van 11,5 jaar oud. Ik heb hem 4 jaar geleden samen met een poes uit het asiel gehaald. Helaas is de poes in Februari aan kanker overleden (13 jaar oud).
Ik ken iemand met een nest kittens en twijfel of ik er 1, 2 of 3 katertjes bij zal nemen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij hebben vijf katten gehad en de eerste twee kwamen alleen. Nummer drie en vier kwamen samen, niet uit hetzelfde nestje maar wel samen opgegroeid. Mijn ervaring is dat ze dan veel meer aan elkaar hebben en met elkaar kunnen stoeien wat de relatie met de kat(ten) die je al hebt ten goede komt. Die wordt dan niet zo "lastig gevallen", maar vaak juist gebruikt als lekker warm kruikje als ze moe zijn.
Omdat je kat al wat ouder is kan ik me voorstellen dat die niet zo'n behoefte heeft aan veel spelen, dus dan zou ik voor twee kittentjes kiezen. Drie is wel een hele invasie ineens ;-)
groetjes Sharon
melomaan
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2007 23:32

Bericht door melomaan »

Shaz schreef:Wij hebben vijf katten gehad en de eerste twee kwamen alleen. Nummer drie en vier kwamen samen, niet uit hetzelfde nestje maar wel samen opgegroeid. Mijn ervaring is dat ze dan veel meer aan elkaar hebben en met elkaar kunnen stoeien wat de relatie met de kat(ten) die je al hebt ten goede komt. Die wordt dan niet zo "lastig gevallen", maar vaak juist gebruikt als lekker warm kruikje als ze moe zijn.
Omdat je kat al wat ouder is kan ik me voorstellen dat die niet zo'n behoefte heeft aan veel spelen, dus dan zou ik voor twee kittentjes kiezen. Drie is wel een hele invasie ineens ;-)
Thanx, ik ga er straks 2 uitzoeken. Het duurt nog minstens 2 weken, voordat ze bij hun moeder weg mogen (kan die oude nog ff van z'n rust genieten ;-) ) en kan ik mijn huis alvast voorbereiden op de invasie.
Plaats reactie