Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2011 21:12
Locatie: België

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door olcha »

Dank je Maria.
Ik wist in het begin ook helemaal niet waar we aan begonnen toen we hoorden dat ze nierpatiënte was. Je gaat er dan gewoon voor. Ben hier beginnen lezen, maar er ook weer mee gestopt.
Niet goed voor de moraal, en uiteindelijk las ik ook geen antwoorden op de vragen die had (heb ze hier niet gesteld, wel aan de dierenarts).
Je moet je kat zelf aanvoelen, en dan weet je wel hoe "ver" je kan gaan.
Nu hebben we de ervaring, maar hopen die nooit meer nodig te hebben!
Sydney2003
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2013 15:35

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney2003 »

Het is pijnlijk om die beslissing te nemen en afscheid te nemen van de kat waar je zo van houdt, maar het is hartverscheurend om ze zo te zien lijden. Het liefst wil je dat moment voor altijd uitstellen, maar op zo'n moment weet je dat dit het beste is voor hem/haar. Heel veel sterkte en ik hoop dat onze sydney zaterdag nog naar huis mag zodat we nog even van haar kunnen genieten zolang het gaat en haar alle liefde te geven die ze verdient.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

het is heel spannend wat de nierwaardes doen bij een paar etmalen infuus.
heeft je da een verklaring voor dit acute nierfalen.. ?

laatste maanden iets van meloxicam/metacam/novacam/meloxidyl gehad?
kan hij iets volledig verkeerds hebben gegeten bv chocoladevla-bakje uitgelikt, in de garage van de vloer gelikt, lelies, rare planten....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
olcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2011 21:12
Locatie: België

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door olcha »

Duim voor Sydney...
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sander, geef de moed nog niet op!
Onze Noa had drie jaar geleden ook heel hoge nierwaardes. Weliswaar niet zo hoog als Sydney, maar toch zodanig dat we het advies kregen om haar in te laten slapen.
Na 2 dagen infuus was de creat 306 en ureum 17.4. Veel en veel te hoog en lager is het ook nooit meer geworden, maar na een fikse stijging daalde het opnieuw dankzij nierdieet en Fortekor en zit nu al 2 1/2 jaar rond die 300.
Met andere woorden: ook wanneer het hopeloos lijkt, hoeft het dat niet te zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je een goede uitslag krijgt en Sydney net als Noa, nog heel lang bij je mag blijven. Hier wordt geduimd!
Sydney2003
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2013 15:35

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney2003 »

In principe had de (waarnemend) dierenarts het over chronisch nierfalen, maar na lezen van oa dit forum weet ik niet of dat overeenkomt met de symptomen, of eigenlijk het gebrek aan symptomen. Haar gebit, vacht en ogen zijn voor haar leeftijd bijzonder goed en ze is nog behoorlijk actief. En als het chronisch is en nu zulke hoge waardes heeft zou ze daar toch meer last van moeten hebben. Het is ook allemaal erg snel omdat we een dag geleden nog nergens van bewust waren. Even afwachten wat de nieuwe bloedtest oplevert en vragen of ze nog andere onderzoeken doen zoals urineonderzoek en bloeddruk. Verder heeft ze weinig gelegenheid om iets verkeerds te eten, maar zeker weten doe je dat nooit.
Sydney2003
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2013 15:35

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney2003 »

Ja het geeft ons goede hoop dat ze afgezien van het braken en de hoge nierwaarde eigenlijk nog in goede conditie is en een goede eetlust heeft. Ik laat het weten als er meer informatie is, maar het helpt dat er zoveel op dit forum staat qua ervaringen en adviezen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

chronisch nierfalen heeft een lange aanloop en daar lijkt het bij Sydney niet op.
nierfalen kan een aantal oorzaken hebben en je weet pas met een meting over een paar maanden of het chronisch is, maar dit soort giga hoge crea-waardes komen voorzover ik weet bij chronisch niet voor.
ze kan op dit moment niet beter zijn dan aan het infuus en we duimen nog even door..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sydney2003
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2013 15:35

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney2003 »

Sydney is weer thuis :grin:
Ureum is van 62 naar 45 en creatinine van 895 naar 626.
Nog steeds veel te hoog, maar het geeft weer wat hoop.
Ze heeft nu een nierdieet gekregen en renalzin voor de nieren en fortekor voor de bloeddruk.
Aanstaande vrijdag gaan we weer terug voor controle.
De dierenarts vond het opmerkelijk dat ze zulke hoge waardes had en toch zo fit is.
Hij zei dat het wel degelijk chronisch is, maar dat ze waarschijnlijk erg sterk is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Het zal inderdaad wel chronisch zijn in de zin dat je nu altijd nierdieet moet blijven geven (en met deze waarden zullen de medicijnen er ook wel bij blijven).
Wel fijn dat Sydney met zulke waarden nog zo enorm fit oogt :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

chronisch is voortschrijdend..
weet je haar fosfor-waarde en is die gemeten? (anorganische fosfor/fosfor ip),
renalzin brengt een te hoge fosforwaarde naar beneden en ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoever dat boven de referentie zat..
is haar bloeddruk gemeten?
heb je het advies gekregen om fortekor rustig op te bouwen en niet ineens de volle dosis te geven? moeten ze erg aan wennen..
en fijn dat jullie haar weer thuis hebben!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sydney2003
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2013 15:35

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney2003 »

Fosfor was 5,21 en mocht maximal 2,26 zijn.
Ze is nu twee dagen compleet uitgeput geweest en niet van haar plek gekomen (behalve om te plassen)
We moesten het eten en drinken voor haar neus zetten, maar dan at ze ook wel goed.
Vanmorgen toen onze wekker ging kwam ze weer vertrouwd aanlopen op bed liggen :-)
De arts zei inderdaad dat het rotspul was dat fortekor en dat had ik ook op het forum gelezen.
Ik heb gisteren een kwart gegeven en als ze daar goed mee overweg kan zal ik overgaan naar de halve pil per dag zoals voorgeschreven. Wat kan je eigenlijk merken van het fortekor waar ze last van krijgt?
Bloeddruk was gemeten en die was ook te hoog (220 meen ik)
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

Ik heb bij 2 verschillende katten ervaring met Fortekor. Bij de eerste direkt begonnen met de volle dosering, er was mij niets verteld over starten met halve dosering. Zij is 10 dagen "van de waps" geweest. Ging vanzelf over zei de dierenarts en dat klopte ook, na die eerste 10 dagen geen enkel probleem meer. Ik zou nu echter nooit meer starten met een volledige dosering.

Bij onze andere kat gestart met een minimale dosering van 1,25mg. Mijn huidige DA wilde haar ook eigenlijk op deze dosering houden omdat ze op een andere betablokker in lage dosering best heftig reageerde. Maar ook op deze erg lage dosering reageerde ze erg heftig, ze is zelfs 2x volledig flauw gevallen. De schrik sloeg ons om het hart! Gelukkig verder niets aan de hand, maar wel jammer dat we toch moesten stoppen met de Fortekor. Bij onze andere kat hadden we namelijk gezien dat het de kwaliteit van leven wel degelijk omhoog kan halen.

Bijzonderheden die wij zagen met gebruik Fortekor :
*Zwakte in achterhand
*Sloomheid / veel slapen
*Apathie
*Flauwvallen
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb voor 2 katten Fortekor (gehad), allebei gelijk de gewone dosering van 2,5 mg. Cochi kreeg het 's avonds en ik merkte niets aan hem. Toen Noa het 3 jaar geleden ook moest en ik het - op advies van de da - 's morgens gaf, ben ik het voor het gemak Cochi ook 's morgens gaan geven. Bij Noa merkte ik niets, Cochi werd suf en daarom maar weer teruggegaan naar de avond. Het kan zijn dat hij 's avonds ook suf werd, maar dan sliepen we :eshifty:
Sydney2003
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2013 15:35

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney2003 »

Bedankt voor de informatie.
De voorgeschreven dosering is 1x per dag 1,25 mg (half tablet), waarschijnlijk omdat ze heel licht is (1,9 kg)
Door het infuus en alles eromheen was ze al compleet uitgeput dus ik heb ook met fortekor gewacht tot ze weer een beetje bijkwam.
Plaats reactie