Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb je je ooit ingelezen bij het topic 'nierfaalkatten'..? eerste bericht, twee links naar overzichtelijke artikelen over nierfalen en de behandeling/verzorging van nierfaalkatzels
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

a/d is heel slecht voor een nierfaalkat, dat kunnen die nieren niet aan!
en als hij aan het uitdrogen is, dan drinkt hij te weinig/krijgt te weinig vocht binnen.
zou hem vanavond nog een paar spuitjes, ieder half uur eentje, water ingeven.
injectiespuitje zonder naald en aan de zijkant van het bekje. en nu en niet daarmee wachten!!

hij voelt zich zo slecht door hoge ureumwaardes door de a/d!! dat maakt hem beroerd en misselijk en daarom eet hij niet.
staat hij nu 100% op nierdieetvoedsel?
en krijgt hij fortekor en iets om zijn ureum omlaag te brengen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Ik weet dat AD niet goed is voor zijn nieren. Hij stond altijd op 100% nierdieet. Maar als hij het nierdieet niet eet, wat dan?? Dan heb ik liever dat hij wat AD eet dan helemaal niets.. En hij moet inderdaad niet enkel op AD leven want dat is niet goed, maar voor nu heeft hij echt iets nodig om aan te sterken. Helemaal niets eten dat werkt helemaal niet.
Hij heeft vandaag wel veel gedronken.
Fortekor vond de dierenarts niet zo nodig omdat bij Nina de waardes veel hoger waren, en bovendien is de werking van Fortekor nooit bewezen. Dus ja, ik weet niet wat ik nu moet doen? We hebben nl nog wel fortekor in huis, maar als de dierenarts eigenlijk vindt dat ik het maar niet moet geven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

tja, wie ben ik dan, maar het staat volgens mij in het protocol voor de algemene behandeling van nierfaalkatten.. lage dosis en twee maal daags starten.
fortekor ontspant het nierweefsel en zorgt voor een betere doorbloeding. weet niet of het nooit is bewezen...

weet ook niet welk type nierfalen het is, heeft je da dat ooit gezegd? (ik bedoel pkd, chronisch, acuut..)

wat je kunt doen is nat nierdieet (hills k/d of rc renal) fijn maken/prakken.
eindje van het tuitje van het spuitje afsnijden en dat papje ingeven ipv vocht.

van a/d wordt hij doodziek.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

De meningen zijn wat verdeeld over de werking van Fortekor, inderdaad. De één zegt dat het wel werkt en de ander niet.

Ik denk dat Koos chronisch nierfalen heeft. Drie jaar terug is hij namelijk opvallend meer gaan drinken en toen zijn we naar de dierenarts gegaan en toen bleek dat zijn nierwaardes (toen nog vrij licht) verhoogd waren.
Later wat meer tests gedaan en de waardes namen toe. Niet rap, maar ze stegen wel.

Vind het zo erg om te zien, hij wordt met de dag slechter.. :( Hij heeft net drie hapjes natvoer gegeten. Brokjes wilde hij gaan eten, maar uiteindelijk lukte dat toch niet. Drinkt wel veel en plast ook veel. Verder slaapt hij bijna de hele dag.
Ik ga proberen om vanavond een afspraak te maken bij de dierenarts, het liefst wil ik zo gauw mogelijk dus ik hoop dat er vanavond nog plek is
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Lijkt mij toch ook dat je meteen naar de da gaat als je weet dat je kat nierfalen heeft en zich nu niet lekker voelt. Dan kan je ervan op aan dat de waardes flink hoog zijn. Benieuwd wat er uit komt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Danielle1001 »

Starr wat verschrikkelijk naar dat het slecht gaat. Ik heb 2 weken terug mijn 22 maanden oude kater met aangeboren afwijking nieren (chronisch nierfalen) moeten laten inslapen. Bedenk goed wat jij nog wilt doen voor hem en hoever je daarin wil gaan. Mijn DA zei altijd als hij niet zijn nierdieet wil eten, in ieder geval dan wat hij wel wil. Dat niet eten is heel slecht voor ze. Probeer hem zoveel mogelijk te laten drinken. Verleid hem met bakjes water op verschillende plekken door huis. Dat hij het aanrecht niet haalt en dat hij mager wordt kan volgens mij ook komen door kalium te kort. Als ze niet eten gaan ze ook interen op hun lichaam en dat kunnen ze erg lang volhouden.

Heel veel succes. Laat je even weten hoe het is afgelopen?
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Ik heb Koosje gisterenavond laten gaan. :(
Het was het beste voor hem. Ik wilde niet aan mezelf denken, want ik wil hem het liefst zo lang mogelijk bij me houden. Maar ik wilde wat het beste was voor hem. Hij zou nooit meer beter worden.
Een mogelijkheid was een paar dagen opname aan het infuus, maar de vraag was of dat aan zou slaan. En als het al aan zou slaan.. dan komen de klachten toch weer terug. Ik heb dit met Nina ook gehad vorig jaar. Ze had dan wel eens periodes waarin er niks meer aan de hand leek te zijn, maar keer op keer viel ze keihard terug en werd het ook steeds erger.
De dierenarts had er in ieder geval een hard hoofd in dat iets hem nog zou kunnen helpen. Dat is eigenlijk zijn leven rekken.
Ik wilde hem niet langer laten lijden en hem keer op keer naar de dierenarts brengen met alle stress, pilletjes, infusen etc. Als het zou helpen voor langere tijd zou ik dat echt gedaan hebben, maar nee , hij was dood ziek..

Aangekomen bij de dierenarts bleek zijn oog ook ontstoken te zijn. Ik dacht al wat raars te zien aan zijn ogen. Ook stonk hij uit zijn bek. De dierenarts heeft gekeken en hij had veel zweertjes op zijn tandvlees en zelfs onder zijn tong. Nina had dit toen ook en dat veroorzaakt ook een hoop pijn..
Hij was weer afgevallen in korte tijd. Veel en veels te mager. Koos woog op zijn gezondst rond de 5 kilo, hij had een groot lijf. Nu nog maar 3,14 kilo.
Ook voelde zijn buik niet goed zei de dierenarts. Het voelde alsof ze in deeg zat te knijpen. Dit had ik ook al eerder gevoeld, zijn buik voelde heel anders dan bij een gezonde kat.
Hij had al 5 dagen geen ontlasting gehad.. Hij sliep heel de dag en kwam er alleen uit om te plassen en veel te drinken. Eten hoog uit een paar hapjes.
Het was niet meer de Koos die ik kende.. :( Koos miauwde altijd als ik thuis kwam, als ik uit bed kwam, als ik naar de keuken liep want dan hoopte hij dat hij iets lekkers zou krijgen.
Laatste dagen was het stil in huis. Hij kon niet eens meer miauwen , leek wel. Hij was suf, liep wankel, was zichzelf puur aan het vergiftigen.

Ik voel me super verdrietig.. :( Het is raar en stil in huis zonder hem. Maar ik probeer te blijven denken dat hij nu rust heeft en dat het echt het beste voor hem was. Hij verdient geen leven met pijn en zwakte.
Vanmiddag gaan we hem naar het crematorium brengen.

Zo kan dat toch ineens rap gaan.. Hij had al jarenlang nierfalen maar at altijd wel goed. Vorige week ging het ineens slecht en elke dag ging hij achteruit.
Wat een rotziekte is het toch. :(
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Robijn »

Je hebt het beste voor hem gedaan. Op een gegeven moment is het lichaam gewoon op...
Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van jou lieve Koosje. Hij is nu gelukkig in de poezenhemel, en hoeft geen pijn meer te lijden. Het is goed geweest zo..
Sterkte meid!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

dankje voor je lieve berichtje.
Ik mis hem echt heel erg, het is zo stil in huis ook :( Vandaag hebben we hem naar het crematorium gebracht en volgende week kan ik zijn urntje ophalen.
Hij heeft nu de rust die hij zo verdient
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Danielle1001 »

Het is echt vreselijk! Heel veel sterkte. Ik leef met je mee. Zit er zelf nog midden in.

Je hebt het goed gedaan. Ze worden niet beter hooguit wordt het uitgesteld en of hij kwaliteit van leven had gekregen door die behandeling? Het is zo ontzettend moeilijk. Maar dit is ook liefde.. Ze laten gaan als het niet meer gaat.

Sterkte
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Bruno zijn nierwaardes gechectk na anderhalve week zonder nierdieet. Ureum=8 en creatinine=100. Mag ik hierbij voorzichtig concluderen dat het bij Bruno dus echt acuut nierfalen is?
Ik hou zijn gedrag natuurlijk in de gaten en over een jaar tijdens de enting wil ik dan nog een x nierwaardes checken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of je een jaar moet wachten, vind het eigenlijk wel een beetje eng, vooral wanneer hij nu weer gewoon voer krijgt.
Heeft de dierenarts daar helemaal niet over gesproken?

Ik zou over een half jaar voor de zekerheid nog een keer bloed laten prikken. Beter een keer te vaak dan een keer te weinig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Chiquita98 schreef:Bruno zijn nierwaardes gechectk na anderhalve week zonder nierdieet. Ureum=8 en creatinine=100. Mag ik hierbij voorzichtig concluderen dat het bij Bruno dus echt acuut nierfalen is?
Ik hou zijn gedrag natuurlijk in de gaten en over een jaar tijdens de enting wil ik dan nog een x nierwaardes checken.
:eclap: dat is heel netjes en tuurlijk was het acuut nierfalen..
bij zulke jonge dieren heb je nog geen chronisch nierfalen, wel pkd natuurlijk maar dat is iets anders..
neem aan dat je Bruno matig eiwit voert en geen brokjes van 40%..
vorige waardes crea 73 en ureum 7,9, dit is dacht ik de tweede goeie meting, dus hij is stabiel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Annet ik heb de da zelf niet gesproken. Alleen de assistente....Maar een half jaar vind ik ook wel een goed idee. Hij zit nu al een redelijk poosje al op gewoon voer(eerst mix en nu alleen nog maar gewoon voer)
Adriana hij at nog het kittenvoer wat ik had staan van rc. Dat maak ik eerst nog even op met het andere volwassen voer(hoewel hij zelf de voorkeur geeft aan het kittenvoer). Ik zal eens kijken hoeveel eiwit er in mijn volwassen voer zit. Gebruik een paar soorten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Al het voer wat ik gebruik zit minder dan 40% eiwit in. Dus dit is dan afdoende?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie