Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:Annet: Ik zou denk ik wel bloed laten prikken zonder verwachtingen. Denk dat je jezelf anders af gaat vragen of ze toch niet gestegen zijn doordat het de vorige keer zo tegenviel.
Thea: Wat is Bruno toch ook een aparte met zijn brokjes van de vloer :lol: Maar hij eet tenminste wel en dat is een goed teken :)
Ja, ik denk ook dat ik het wel weer laat doen, maar mijn man vindt het onzin en ziet geen toegevoegde waarde. Heb nog een maandje om hem te overtuigen :smile:

En Bruno is helemaal geen aparte :lol: . Bruno is een Brit!
Hier heb ik ook overal brokjes op de grond liggen (ook wel in van die platte bakjes met mooie kattenkoppen van Royal Canin, maar daar wordt door de Britten beduidend minder van gegeten). En Amber wil gourmetsoepje alleen van een schoteltje. Milka eet überhaupt geen zacht voer en hart, zoals gezegd, los op de klimpaal.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Misschien moeten we dan wel zeggen dat Britten gewoon een beetje apart zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb vorige week twee op het oog gezonde katzels laten checken en het meest uitgebreide bloedonderzoek laten doen. ik wil het toch weten want -stel - daar waren zwakke nierwaardes uitgekomen (ze hadden geen briljante start op dat gebied) en ik had ze niet 100% op nierdieet gezet, dan had ik mezelf dat behoorlijk kwalijk genomen.
en de confrontatie was eng en ik heb diep ademgehaald voordat ik de mails opende..
hier geldt 'alles in het belang van de katzels'.. maar situaties kunnen verschillen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Hopelijk kan je je man overhalen Annet!!

Hier gaat het super met Bruno! Ik vind hem steeds actiever worden. Hij eet heel goed. Eet nu ook gewoon zelf brokjes uit het bakje. Vlees eet hij ook wel wat van maar niet zo heel veel. Maar daar gooi ik wel lekker veel vocht bij en dat slurpt ie dankbaar op. Het drinken en plassen is ook beduidend minder geworden. Ik denk dat zijn nieren meer een balans gevonden hebben.
Gister zo goed als het kon hem gewogen. Hij is nu weer boven de 2 kilo. Hopelijk zet dit voort! Ben zelf nu wel heel benieuwd naar zijn waardes. Over een week weer meten. Vandaag laatste tabletje van de ab gehad.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Danielle1001 »

Lieve allemaal,

Van de zomer heb ik jullie advies en raad gekregen toen ik erachter kwam dat onze kat van toen net 1 jaar chronisch nierfalen had. Hij had toen al vrij hoge ureum waarde. Begonnen aan Fortekor, nierdieet, infusen. Het ging super met hem. We dachten dat het niet meer stuk kon en dat ie het zeker nog zo jaaaaren ging volhouden. Misschien tegen beter weten in. In december werd hij ziek, niet afgewacht meteen naar DA. Hij had een virus bij zich. Antibiotica, infuus en meneer ging weer als een speer. De laatste weken leek het vele drinken niet meer te helpen, eten werd een grote opgave. Deed hij alleen als we erbij bleven. Hij werd dunner, zn vacht slechter. Redde af en toe het aanrecht niet meer met springen maar bleef zn streken houden. Toch even naar DA gisteravond voor een serie infusen en even een check up. Anabolen injectie gekregen en infuus. Gisteravond goed gegeten, kip gepikt, we hadden hoop. Vanmorgen kwam hij niet naar me toe, kon amper op zn benen staan. Compleet andere kat dan gisteravond toen ik ging slapen. Kroop onder de kast, wilde geen aandacht of aanrakingen. Voorzichtig op bed gelegd en daar blijf hij liggen stil en ineen gekropen. Hij liet zn plas lopen en toen wist ik... dit is het einde. DA gebeld toen ze bereikbaar waren en die bevestigde mijn angst. Het is niet eerlijk om te proberen hem nog op te peppen. De kans van slagen was bijna 0... We hebben hem laten gaan hoe moeilijk ook. En nu komen de vragen... had ik maar dit... had ik maar dat...

Onwijs bedankt voor alle tips in ieder geval die ik van de zomer heb gekregen. Super forum met veel info. Weet zeker dat ik hem daarom de afgelopen maanden nog zo goed heb kunnen houden. Nu hebben we hem verder lijden bespaard en is hij nog redelijk katwaardig gegaan...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Wat spijtig dat je hem hebt moeten laten gaan :( Veel sterkte met het verwerken van het verlies.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Danielle1001 »

Bedankt. Ben er kapot van.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kan ik me heel goed voorstellen en zo jong nog.
heb je berichten nog eens nagelezen maar het is eigenlijk nooit duidelijk geweest wat het precies was en er zijn meer kwalen waarbij de nieren het op een moment opgeven..
k geloof niet dat je jezelf iets hoeft te verwijten, soms lukt het gewoon niet..
wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Danielle1001 »

Dankjewel!

We hebben in augustus een echo laten maken, zijn ene nier werkte toen al niet meer en de andere nog maar heeel weinig. Die DA van de echo zei destijds het kan een paar weken duren of een paar maanden. Dus 7 maanden is toch nog wat geweest. Hij had verschrompelde nieren aangeboren volgens de DA want toen was hij 13 maanden toen we erachter kwamen. Kon volgens hem niet anders dan aangeboren zijn.

Hij reageerde nogal op de eerste prik en dat spookt nu vooral door mijn hoofd. Net nog even de DA gesproken en die was er ook mee aan. Ze zag hoe bijzonder de band was tussen ons. Heb nog 2 katten maar dat is heel anders. We hebben hem verder lijden bespaart en ze vond het heel knap dat we hem in liefde hebben laten gaan en niet nog 2 weken hebben aangerommeld alleen omdat wij dan aan het idee konden wennen.
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Danielle1001 »

Oh shit... wat een *** zonder mijn baby Binkie.

Had ik maar had ik maar.

Hoe kan hij in 12 uur zo slecht zijn geworden? Zit mezelf helemaal gek te maken dat ik wat over het hoofd heb gezien. Heb ik hem te vroeg laten gaan?

Geen knuffel vanmorgen, geen kat bij de voordeur als ik thuis komen (de andere 2 blijven prinsheerlijk in hun mandje liggen)

hij heeft zoveel liefde en blijdschap gebracht....

Is het raar dat ik ZO verdrietig ben?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Het is helemaal niet raar dat je zo verdrietig bent ;) Ik en mijn vriend hebben ook meerdere dagen zitten huilen toen onze poes Loulou werd doodgereden terwijl we haar nog maar 5 maanden in huis hadden. Zo'n onderdeel was ze toen al geworden van onze dagelijkse routine en het geeft een rotgevoel wanneer dat ineens weg is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, je hebt het hardstikke goed gedaan en voor hem gekozen om hem niet te laten lijden!
het is niet raar als je jullie zo'n geweldige band hadden, dat je hem nu zo mist en zo verdrietig bent.
en door de echo wist je dus al wat er aan de hand was en dat je hem niet kon genezen, alleen maar proberen te vertragen. en die 7 maanden dat jullie nog van elkaar genoten hebben, wordt een mooie herinnering. maar nu nog even niet want het gemis is daarvoor nog veel te groot..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

AnnikaGN schreef:Voor de duidelijkheid - betreffende de kaviar etc. het zijn dus geen grote hoeveelheden. Soms een mespuntje, soms een halve theelepel (afhankelijk wat het betreft).
Maar de laatste paar dagen vindt ze het niet meer lekker/interessant dus heb ik een pillenschieter gekocht... Moet ik nog uitproberen.
Tevens heb ik de bio/puur en eerlijk leverpastei bij AH gevonden (minste inhoud van eiwitten+natrium), daar zou ik misschien de tablet in kunnen verstoppen, weer in kleine hoeveelheid natuurlijk!
Het liefst wil ik haar niet overvallen met de tablett en dat ze het gewoon zelf eet -daarom alle alternatieven.
er is easypill, bij de dierenarts/da. dat is stopverf en de meeste katzels vinden het lekker. missch gaat dat makkelijker.
en anders een vitakraft staafje, geel is het zachtste, proberen..
let op met die pillenschieter en eigenlijk schrikken ze daar erg van. ben niet zo'n fan..

waarom heb je geen nierdieet gekregen?
wat zei je da over de nierwaardes?

p.s. lief en leed lopen bij Pluis door elkaar.. maar voor de meedenkers is het makkelijker als de nierberichten in één topic staan...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Alweer een poos geleden dat ik hier voor het laatst was.
In augustus 2012 heb ik mijn lieve Nina (6 jaar) moeten laten inslapen vanwege nierfalen, waarschijnlijk aangeboren.
Ik mis haar nog elke dag.
Toen wist ik al dat onze Koos (ongeveer geschat uit het jaar 2000) ook nierfalen had, echter niet zulke torenhoge waardes als Nina. Nina had wel een waarde van 830(!) wat max iets van 250 mag zijn.
Bij Koos was dit iets van 350. Ook te hoog, maar hij leek er altijd minder last van te hebben. Hij dronk altijd wel veel, maar eetlust had hij altijd meer dan genoeg.
Ook was hij altijd aanwezig, wilde graag kroelen, was nog actief etc.

Nu sinds afgelopen woensdag gaat het ineens bergafwaarts.. :( Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil dit hele proces niet opnieuw doormaken en ik wil hem ook geen pijn laten lijden.
Woensdag zijn we met hem naar de dierenarts geweest omdat hij steeds zat te persen op de bak en niet kon poepen. De dierenarts heeft wat keuteltjes weg kunnen halen en toen voelde hij zich wel weer beter en at ook weer wat meer.
De dag daarna had hij nog steeds niet geplast, wat mij dus zorgen baarde. Toen weer naar de dierenarts gegaan, de blaas was gelukkig niet verstopt. Hij heeft wel een onderhuids infuusje gehad om het te plassen te versnellen. Ook was hij licht uitgedroogd.
Vrijdag ging het weer wat beter. Hij was weer wat meer aanwezig, had geplast. Alleen niet meer gepoept sinds woensdag..Ik heb hem al zonnebloemolie gegeven , eerst door het eten maar dan hoefde hij het niet. Dus nu vanochtend via een spuitje in de bek gegeven, tot op heden nog geen resultaat.
Ook is hij vermagerd, en dat lijkt dagelijks wel minder te worden .
Hij heeft moeite met springen, hij haalt het aanrecht vaak niet meer, dit had Nina toen ook. Hij zwalkt wat rond, is suf, 'smakt' veel wat misschien wijst op stress of misselijkheid.
Ik maak me enorm zorgen en ik denk dat hij zichzelf nu dus veel meer aan het vergiftigen is.
Hij eet wel, maar elke dag wat minder. Vorige week schreeuwde hij nog om eten!
Het verschil is dus ineens zo groot..
Heb hem nu ook wat Hills AD gegeven om wat aan te komen. Dit vond hij altijd heerlijk, maar nu heeft hij alleen maar een paar hapjes ervan op.

Wat zou jullie advies zijn? Kan het zijn dat hij zich nu zo slecht voelt door de obstipatie? En dat hij misschien weer wat opknapt als hij weer ontlasting heeft gehad?
Ik ben zo bang, ik zie het somber in. :( Hij is natuurlijk ook al 13 (wij denken zelfs wat ouder, want zijn leeftijd is geschat in het asiel toen)
en ik wil hem niet laten lijden, maar wil hem ook niet onnodig te vroeg laten gaan. :(
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Zijn de nierwaardes nu ook weer gecheckt dan bij de da?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie