Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Haha, ja dat kan. Milka eet haar hart ook alleen los op de klimpaal. Zodra ik het op een schaaltje leg of in een bakje doe, wil madam het niet. Alleen met nat voer is een beetje een kliedertje, lijkt me.
Misschien vanaf een plat schoteltje (Zooplus heeft speciale Brittenschotels met ribbeltjes ivm hun wat kleinere neus en bredere kop. Ze kunnen dan niet goed onderin een normaal voerbakje komen. Er zit een randje omheen waardoor ze het voer er niet zo gemakkelijk kunnen afschuiven)?

Laat hem maar lekker drinken! Zo raakt hij de afvalstoffen sneller kwijt en na een tijdje zal het zich wel gaan stabiliseren. Noa dronk in het begin ook heel veel en nu wel iets meer dan de andere katten (behalve Cochi), maar niet echt overdreven veel.

Je moet je pas zorgen gaan maken wanneer hij niet wil eten, gaat spugen en weer lusteloos wordt. En hou er rekening mee dat het een Brit is. Gezonde Britten zijn al lastige eters, maar zieke Britten nog meer. Wij spuitjevoeren niet voor niets al 2 1/5 jaar en de eerste paar maanden at Noa geen enkel brokje. Pas toen ik na 5 maanden begon met Mercurius Corrosivus ging ze zelf eten. En nu eet ze allerlei soorten brokjes (ook gewone) en krijgt ze 3x per dag 8 spuitjes (ongeveer 35 gram per keer) Trovet gemengd met een heleboel water.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Bedankt Annet. Je hebt me weer gerust gesteld. Ik neem sowieso maandag even telefonisch contact op met de da en leg hem mijn bevindingen voor. Zo'n speciaal schoteltje ga ik even naar kijken. Kon hem net verleiden met een spelletje met de lasermuis. Nu ligt meneer alweer te slapen. Ach ja hij zit ook nog echt in een heftige herstelperiode.
Ik moet hem er wel aan herinneren dat ie moet gaan eten. Bij de da zat ie natuurlijk in een hokkie met zijn voer etc dichtbij.
Heb hem straks ook weer brokjes aangeboden en heeft er daar ook weer wat van gehad. Ik moet hem nu gewoon even stimuleren met eten, zodat de misselijkheid geen kans krijgt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Bedankt voor de link. Ga het vandaag allemaal bestellen. Vannacht heeft hij 3 plasjes gedaan en is het waterbakje half leeg gedronken. Gisteravond en vannacht bijna 30 gr brokjes op en 20 gr natvoer. Gaat dus goed!! Hij ligt de hele nacht gewoon heel braaf en rustig bij mij. Gaat alleen even van bed af om te eten/drinken en op de bak. Komt daarna weer rustig op bed liggen. Ik denk ook dat het gewoon een heel rustig katje is. Vanmorgen wilde hij wel weer lekker even spelen. Wel meteen weer naar één van de waterbakken om te drinken.

Weet niet of het verstandig is hem vannacht bij de rest beneden te laten. Ik heb dan geen zicht meer op zijn eet/drinkgedrag. Aan de andere kant moet ik ook weer gaan werken volgende week en zie ik het ook niet. De vorig keer ging het mis na de 3e nacht dat ie alleen beneden was en ik 1 dagje gewerkt had.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillyJean »

dat ribbelbakje verkopen ze ook gewoon bij Ranzijn e.d. Ik heb het ook gekocht, werkt goed!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Elly ik heb nog nooit van Ranzijn gehoor :lol:

Hielden jullie ook alles bij wat jullie nierkat binnen kreeg aan eten? Bruno heeft vandaag ongeveer 40 gr vlees op, maar nog geen enkele brok. Vannacht ie heeft daar wel van gegeten nog. Ongeveer 30 gr. Krijgt hij niet te weinig binnen? Ben helemaal de weg kwijt hoeveel ie nu eigenlijk binnen zou moeten krijgen. Weer een vraag voor de da.

Hij is nog steeds niet heel actief. Van de 24 uur slaapt hij er denk ik 22 uur van. Als hij wakker is en ik stimuleer hem dan speelt hij wel. Is dit nu een ziek katje of gewoon een heel lui britje? Hij is niet lusteloos hoor. Als ik hem aai krijg ik een mauwtje en gaat ie er eens lekker voor liggen. Hij zit nog wel aan een AB kuurtje.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik denk dat het een combinatie is:
1. hij is weliswaar aan de beterende hand, maar nog steeds ziek,
2. hij heeft een heleboel meegemaakt de afgelopen 2 weken: eerst de verhuizing en het kennismaken met een nieuwe omgeving/vrouwtje/katten en toen hij eindelijk een beetje gewend was, werd hij ziek. Vervolgens de opname, weer een andere omgeving, andere mensen, dingen die met hem gebeurden. Allemaal stress. En nu weer thuis en dan komt de reactie van al die doorstane emoties: moe, moe, moe,
3. hij is een Brit en een kitten Brit is speels, maar toch minder dan een HTK-kitten.

Wat hij op dit moment vooral nodig heeft is rust en zich veilig voelen en op tijd zijn natje en droogje. Of hij te weinig eet, kan ik niet beoordelen. Ik ben al te lang uit de kittens.
Noa at in het begin van haar ziekte ongeveer 60 gram zacht voer en dat hebben we langzaam opgebouwd. Maar Noa is volwassen.

Wanneer het lukt zou je hem om de 2 dagen moeten wegen en wanneer hij niet verder afvalt, is het voor dit moment goed. Zodra hij wat stabieler is (zul je over 2 weken weten), moet hij verder in gewicht gaan toenemen natuurlijk.
Nierdieet is erg vet en daar hebben ze weinig van nodig. Noa kwam in een half jaar tijd 2 kilo aan op 140 gram zacht voer (toen at ze zelf nog nauwelijks brokjes). Dat was dus duidelijk te veel voor haar terwijl we volgens de verpakking 225 gram hadden moeten geven. Stel je voor!

Ik heb ook nog nooit van Ranzijn gehoord. Waarschijnlijk alleen in het westen actief?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Het vlees smaakt Bruno volgens mij ook beter. Net weer gehad. In totaal nu toch wel 70 gr ongeveer. Ik denk dat je gelijk hebt hoor Annet. Het is een combi van allerlei zaken. Och en net nadat ik mijn verhaaltje geschreven had waren Balou en Bruno lekker even aan het spelen met elkaar. Ik moet me daar maar aan vast houden. Hoe schaars die momenten ook zijn....ze zijn er wel!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Omdat er hier op het forum vaker wordt gesproken over de ranzijn even opgezocht waar de winkels zitten en inderdaad vooral in het westen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Vanmorgen even telefonisch contact met de da gehad. Bruno moet in ieder geval 35 gr brok eten. Daar komt ie dus wel aan met nog aangevuld vlees. Het is wel heel belangrijk dat ie blijft eten. Renal is inderdaad niet bedoeld voor een kitten, maar het kan nu gewoon even niet anders. Het vele drinken is ook wel goed. Zijn nieren moeten nu ook weer een goed balans zien te vinden. Beter nu teveel drinken dan te weinig.
Afgelopen nacht is Bruno beneden geweest bij de rest. Hij lag vanmorgen eerst wat tam nog op de bank, maar ging daarna toch lekker op onderzoek uit. Speelde wat, snuffelde aan de cactus hahaha, zit achter zijn staartje aan en houd de rest ondeugend in de gaten. Al weer een stuk actiever. Tabletje ging er ook slechter in nu. Verzette zich al meer. Al weer 25 gr vlees gehad en ligt nu weer lekker te slapen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Fijn om zulke berichten te lezen: eten, spelen, onderzoeken en karakter tonen (= pilletjeworsteling). Wat wil je nog meer?

Hier ligt Noa nu ook eindelijk te slapen. Vrouwtje was de hele dag buiten: ramen zemen (foei, wat waren die smerig :oops: ), klimplanten en rozen snoeien en Noa speelde opzichter. Lag op haar rug in de zon, liep te jubelen over de balkonrand: voorjaar!
Binnenkort moet ze haar inenting hebben tegen niesziekte en net als vorig jaar juli, twijfel ik of we weer bloed moeten laten prikken. Weer diezelfde ontgoocheling misschien en het gaat nu toch goed.

Maar na de dood van Kyra met wie het ook goed ging en die opeens in een rap tempo achteruit ging, slaat de twijfel weer toe. Stel dat de waardes toch omhoog gegaan zijn, kan ik nu nog laten spoelen. Wanneer ik afwacht is het misschien te laat.

Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Lastig Annet. Toch denk ik dat het goed is als je de waardes weet. Straks ga je spijt krijgen als je toch te laat bent met het prikken. Hoe lang is het dan geleden van de laatste waardes?

Mijn moeder heeft net Bruno brokjes 1 voor 1 gegeven op de bank. Mijn luie vent eet anders zelf echt te weinig. 62 brokjes hahaha. Hoop niet dat ie zich hieraan went.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Acht maanden geleden is voor het laatst geprikt.

Gewoon Bruno lekker verwennen, is niks mis mee!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Meneer blieft gewoon het liefst eten vanaf de vloer of wat dan ook. Als het maar niet uit het bakje is. Morgen krijg ik het speciale bakje binnen. Ach brokjes over de vloer strooien maakt mij niks uit.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Annet: Ik zou denk ik wel bloed laten prikken zonder verwachtingen. Denk dat je jezelf anders af gaat vragen of ze toch niet gestegen zijn doordat het de vorige keer zo tegenviel.

Thea: Wat is Bruno toch ook een aparte met zijn brokjes van de vloer :lol: Maar hij eet tenminste wel en dat is een goed teken :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie