6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Here we go again :-( laatste seconde van het filmpje..

http://youtu.be/b8WC7tMass8
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Tsja, wat moet je hier mee.....? Ik krijg eigenlijk niet de indruk dat het agressief bedoeld is, het lijkt meer een soort spelgedrag. Maar dan wel op een manier dat Filou daar niets van gaat snappen en het ook zeker niet leuk zal vinden. Ik ben bang dat dit wel zou eindigen met een vechtpartij of bange vlucht van Filou.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Pffff, ja, dat is wel heftig. Hoe krijg je Nanou nou in een "state of mind" dat ze dit niet bij de introductie zou doen. Lastig. Ik meen een tijdje geleden een intro-topic gelezen te hebben waarbij de katten een paar dagen in een pension gezet zijn (in dezelfde ruimte). Dat ging geloof ik daarna ook beter (ik kan me de details niet zo goed meer herinneren). Dus de vraag voor de experts... Is dat een idee? (of zien jullie dat hier niet werken wegens het gedrag van Nanou?)

(Gevonden... ik meen dat het dit topic was: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 5&p=602873)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Een bewogen avond :-)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Ik vind dat je dat Filou op dit moment niet kan aandoen. Er is een 'rare kat" in huis gekomen, hij heeft zijn geliefde zusje verloren en nou zou hij dan ook nog naar een pension moeten?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik ben er inderdaad ook geen voorstander van om ze momenteel op pension te laten gaan. Enkel al voor de feiten dat Cari aanhaalt, maar ook heeft Nanou de laatste maanden teveel meegemaakt.

Het zal ons wel lukken... Ooit :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Filou is zich dus niet helemaal lam geschrokken. Gelukkig.
Cari schreef:Ik vind dat je dat Filou op dit moment niet kan aandoen. Er is een 'rare kat" in huis gekomen, hij heeft zijn geliefde zusje verloren en nou zou hij dan ook nog naar een pension moeten?
Het zou ook niet direct een pension hoeven te zijn (en ook zeker niet direct nu al). Een ander huis misschien?? Ik zit alleen maar te bedenken hoe je de gemoedsrust van Nanou zo kunt krijgen dat ze niet gelijk op d'r gemak is en dit gedrag richting Filou geeft (bij de uiteindelijke initiële introductie wat zeker niet nu al moet zijn maar als de tijd daar is). Aan de andere kant is Filou dan natuurlijk ook niet op zijn gemak. Ik weet niet hoe dat uit zou pakken. Het is inderdaad een moeilijk geval. (Ik hoop dat Nanou straks niet weer te gefrustreerd raakt op d'r kamer want dat zal haar gedrag ook niet bevorderen)

In ieder geval complimenten met het geduld dat je op kan brengen ;-)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Het verschil met dat andere topic is dat de nieuwkomer werd belaagd en erg bang was. De vreemde omgeving van het pension maakte de 2 katers onzekerder en ze hadden hun territorium niet meer te verdedigen. Dat bracht ze dus meer op gelijke 'hoogte'.
Bij Nanou is het juist de nieuwkomer die voor heibel zorgt. Aan Filou ligt het niet. Zet je Filou in een pension dan wordt hij nog onzekerder en ik denk dat de situatie met nog meer katten Nanou finaal over de rooie jaagt. Ik denk namelijk niet dat ze een probleem heeft met Filou, maar gewoon met elke kat. Gevolg van jaren alleen zijn :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Mmm ja, dus een tijdelijke intro in een ander huis werkt dan ook niet omdat Filou daar ook weer te onzeker is. En inmiddels is er geen plaats meer in huis dat voor Filou bekend is en Nanou niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Rik schreef:. (Ik hoop dat Nanou straks niet weer te gefrustreerd raakt op d'r kamer want dat zal haar gedrag ook niet bevorderen)

In ieder geval complimenten met het geduld dat je op kan brengen ;-)
Ze mag iedere avond vrij rond lopen op de bovenverdieping. Zodat ze niet 24/24 op haar kamertje zit. Het gebeurt heel vaak dat wanneer ik ga kijken wat ze aan het doen is, dat ze gewoon op haar kamer ligt terwijl ze de hele bovenverdieping voor zich heeft.

Vanmiddag zal ik filou toegang geven tot buiten, de garage en de keuken en zo kan Nanou dan terug boven en in de living.

Vrijdag of zaterdag (afhankelijk of mijn vriend nog een extra dag verlof krijgt) gaan we met vrienden naar een vakantiehuisje in de de Ardennen. Mijn ouders zullen 2x / dag komen om te kijken of ze nog voldoende eten en drinken hebben, kattebak te legen en ze wat aandacht te schenken. Het zal de eerste keer zijn dat Filou zolang zonder ons moet en zonder zijn zusje nu ook. Kan ik hier speciale voorzorgsmaatregelen voor nemen?

Wie weet worden beide poezen zo eenzaam zonder ons dat ze tegen dinsdag beste vriendjes zijn :p
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Zal ze het ooit afleren ...

http://youtu.be/KFN_3GYenhI
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Nikki2309 »

Toch komt het op mij over alsof filou niet erg onder de indruk is van haar. Hij schrikt wel, maar dat lijkt me logisch
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Komt dit niet omdat hij weet dat ze toch niet aan hem kan ?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Ik denk dat je haar toch duidelijk moet gaan maken dat dit niet de bedoeling is. Tot op zekere hoogte kan je gedrag negeren, maar als ze nooit te horen krijgt dat dit niet goed is en ze heeft keer op keer succes als Filou schrikt/wegloopt, dan blijft ze ook gewoon doorgaan met dit 'spelletje'. Het is zelfbelonend en de aandacht die ze van jou krijgt, wordt er niet minder om. Jouw stem blijft heel lief en lokkend naar haar toe, alsof Filou er helemaal niet toe doet. We weten allemaal dat dat niet waar is, behalve Nanou ;-) .
Misschien is het toch wel een idee om haar aan een tuigje te laten wennen, zodat je ze, als ze daar eenmaal aan gewend is, samen kan brengen met Filou. Dan bedoel ik niet zo dat ze dan midden in haar aanval het eind van de lijn bereikt (want dat werkt averechts), maar dat je een aanval kan voorkomen door haar bv aangelijnd op schoot te houden (dat vindt ze fijn toch?) en haar tegen te houden, als ze aanstalten maakt. Laat met je stem weten dat je dat niet wilt. Als ze dan weer ontspant, belonen. Tegelijkertijd moet Filou net zoveel aandacht krijgen, steeds wat dichter in de buurt, dus je moet het met je vriend samen doen.
Het is maar een ideetje.... zoals het nu gaat, lijkt ze niet verder meer te komen, haar actie wordt ook een gewoonte.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Wauw.. Geen poging tot aanvallen naar de kast.. In het begin was ze wel aan het kijken hoe ze op de kast kon. Maar daarna ging ze gewoon op haar kont voor de kast zitten met af en toe een miauwtje. Heeft een 5-tal minuten geduurd. Dan had filou het gedacht dat hij te lang op de kast had gezeten en hebben we Nanou terug in de gang naar boven geplaatst. 'K vond dit wel een goeie vijf minuten samen :-)

http://youtu.be/w1VaLvMyE4o

http://youtu.be/SUJvSHi-QpQ
Plaats reactie