Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

heel goed. rauwe kip en af+toe wat koolvis met lekker veel vocht.
katten zijn van nature slechte waterdrinkers want dat is gevaarlijk en dat instinct zit er bij de meeste katten nog wel in.
maar als hij een bakje brokken opheeft, dan zou hij ook behoorlijk moeten drinken, want de vertering van droge brokken vergt veel vocht.

missch kun je wat porties gekookte koolvis in de vries doen en regelmatig soort soepje voor hem maken van wat vis en wat meer vocht met smaakje om hem beter aan het drinken te krijgen. en zet zijn bak op een beschutte, 'veilige' plek, ook ong 10 cm van de grond.

je kunt aan de plassen pas zien of een kat voldoende drinkt.
gaat Brutus nog steeds zo graag naar buiten of blijft hij wat meer in de buurt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Brutus gaat zeker nog heel graag naar buiten toe ,vooral als het avond is tegen 2200uur dan wil hij eruit. hij wil het liefste eruit via de voortuin .ik denk omdat hij dan niet eerst over de schutting moet klimmen en in de voortuin heeft hij gelijk meer overzicht op de omgeving.eerst gaat hij dan op het tuinpad zitten kijken en dan zie ik hem naar verloop van tijd dus nergens meer. ik denk dat hij dan gaat zwerven in de buurt maar waar weet ik niet want ik kom hem nooit nergens tegen als ik ga zoeken.hij blijft dan de hele nacht weg .om 4uur of 5 uur als ik er wel eens uit moet om te gaan plassen is hij dan nog niet terug maar als ik s'ochtends wakker word rond 10uur de slaapkamer deur open doe dan ligt hij altijd op de overloop te wachten tot ik wakker ben.om precies hoe laat hij binnen komt weet ik niet, ik hoor hem ook nooit binnen komen en mauwen voor de slaapkamer deur doet hij ook nooit.als hij binnen komt staat er een bakje met droge brokken en een bakje water voor hem klaar.als ik wakker word gaan we pas naar beneden en krijgt hij zijn half zakje felix eten en de rst brokken.dit is om 10uur in de ochtend en dan krijgt hij om 5uur weer een zakje felix of 3 kwart en dan bewaar ik de rest voor om 10uur of geef hem het zakje helemaal als hij veel honger heeft.meestal laat hij nog wel een beetje liggen als je hem een heel zakje geeft. en dan tegen 10uur nog een half zakje felix en de rest brokken , gisteren zag ik weer een vreemde kat die ik nog nooit gezien had. hij was ook rood en langharig zoals brutus is .zat hier voor op de stoep toen ik thuis kwam. dus waar ze vandaan komen weet je toch niet..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Aangezien je Felix geeft, is nu in de aanbieding ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

"Leuk" die aanbieding... maar dan zetten ze er wel en hele dure normale prijs bij (voor 4,79 van 5,59). Da's dan leuk dat het er 3 voor 9,99 zijn maar bij de Em-Te is de 12xsenior toch gewoon standaard 3,45. (Plus de 3,95 verzendkosten daar... mmmm, dan is de Em-Te nog steeds goedkoper)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Dinky schreef:Aangezien je Felix geeft, is nu in de aanbieding ;)
is altijd overal wel in de aanbieding. ik kocht ze laatst 3 pakken voor 9 euro bij de boerenbond,alle combinaties mogelijk..en elke week wel bij kruidvat of trekpleister 2,99 euro per pak.

bij jumbo supermarkt elke dag 3,49 per pak vaste prijs. de purina one droge brokken zijn ook vaak in de aanbieding voor 2,99
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Tja, ik koop ze nooit dus ben niet bekend met de 'normale' prijs (Dinky trekt daar heel hard haar neus voor op namelijk). Had ook nog niet gehoord van een emte die voor mij bereikbaar is en dat klopt dus, dichtstbijzijnde zit op meer dan 20 km en de daarop volgende dichtstbijzijnde op 57 km. (beschik zelf alleen over een fiets)
Maar misschien dat drestar er wel iets mee kan of het al koopt bij de Emte ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Rik schreef:"Leuk" die aanbieding... maar dan zetten ze er wel en hele dure normale prijs bij (voor 4,79 van 5,59). Da's dan leuk dat het er 3 voor 9,99 zijn maar bij de Em-Te is de 12xsenior toch gewoon standaard 3,45. (Plus de 3,95 verzendkosten daar... mmmm, dan is de Em-Te nog steeds goedkoper)
bij aanbiedingen worden altijd advies prijzen opgegeven en nooit normale verkoop prijzen. dan denk je inderdaad vele malen goedkoper uit te zijn maar vergeet niet dat je er gelijk wel 3 afneemt en zoveel scheelt een aanbieding per pak niet tov dagelijkse verkoop prijzen per stuk .maar losse koop is altijd iets minder voordelig dan partij koop. ze proberen gewoon zoveel mogelijk te verkopen met die acties
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Dinky schreef:Tja, ik koop ze nooit dus ben niet bekend met de 'normale' prijs (Dinky trekt daar heel hard haar neus voor op namelijk). Had ook nog niet gehoord van een emte die voor mij bereikbaar is en dat klopt dus, dichtstbijzijnde zit op meer dan 20 km en de daarop volgende dichtstbijzijnde op 57 km. (beschik zelf alleen over een fiets)
Maar misschien dat drestar er wel iets mee kan of het al koopt bij de Emte ;)
bij ons zit geen Emte in de buurt,maar zoals ik in bovenstaande post al aangaf, hier bij de boerenbond ,trekpleister en kruidvat elke week wel felix in de aanbieding. 2,99 per pak dus goedkoper dan Emte. en wat eet Dinky dan graag?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Dat klopt... maar ik had ook al gezien dat zooplus.nl met Felix een stuk duurder is met zijn prijs dan de Em-Te. Bij de Em-Te is het dus gewoon een normale prijs van 3,45 (en als ze een aanbieding hebben nog goedkoper). Het zou zelfs kunnen dat ze in een andere supermarkt standaard nog goedkoper zijn. Daar kan deze "aanbieding" niet aan tippen tenzij je 12 pakken koopt. Het is dus altijd verstandig om rond te shoppen want bij de één kan de aanbieding dus duurder zijn dan de normale prijs van de ander.

(Ik denk sowieso dat voor het "supermarkt voer", wat Felix eigenlijk is, deze online shops niet kunnen concurreren met die supermarkten. Voor het kwaliteitsvoer kunnen ze dat wel)

(Aaah... Het begint eindelijk te druppelen hier)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Dinky eet graag Haaksbarf ;)
Heb nu degomeat mixen in huis maar die vallen toch minder in de smaak, al kan dat ook komen door de andere smaken (hert, rund, lam en geit). Ben er dus nog niet over uit of ik een volgende keer weer degomeat bestel of dat ik weer gewoon over ga op Haaksbarf.
Het is rauwe vleesvoeding die je in de vriezer bewaard. Zelf verdeel ik het (bevroren) in porties van ongeveer 50 tot 100 gram en per keer ontdooi ik dan een schijfje in 'speciaal' bakje (wegens hygiene, vind het niet fijn om in gewone bakjes rauw vlees te doen). Je hebt daarin vele merken maar ik ben door mijn locatie en enkel vervoer per fiets enigszins beperkt ;) Via barfplaats en fb kan ik af en toe bij degomeat meebestellen wanneer hondenbezitters grote hoeveelheden bestellen ;)

Maak haar daar vele malen blijer mee dan 'normaal' natvoer :)
Weet niet waar jij woont maar Haaksbarf is vrijwel in heel Nederland wel verkrijgbaar.

@Rik: hier regent het al bijna non-stop sinds 7 uur vanmorgen :lol: Ben er al twee keer doorheen gefietst en vond het eigenlijk wel heerlijk :D Dinky is nu ook in de regen buiten :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ik heb even gekeken op de link van de site en Nee in de plaats waar ik woon staat er niet bij. maar ze geven ook niet direct prijzen op dus dan zal het wel vele malen duurder dan felix zijn.

ik houd het dan wel gewoon bij felix ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Nee, ze geven inderdaad geen prijzen op omdat het de producent is en de winkels de prijzen bepalen. Zo is de smaak eend 500 gram bij via natura 3,75 maar bij lupa-diervoeding is diezelfde eend 500 gram 3,55 ;) Eend is dan ook de duurste smaak, kip 500 gram is 2,60 voor 500 gram bij via natura en 2,40 via lupa diervoeding.
Op de site van Felix staan toch ook niet de prijzen?

Moet wel zeggen dat Haaksbarf één van de duurdere varianten KVV is. Degomeat is een stuk goedkoper (1000gram kip voor 1,70 en eend 1000gram voor 3,40), is zelfs één van de goedkoopste soorten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Dinky schreef:Degomeat is een stuk goedkoper (1000gram kip voor 1,70 en eend 1000gram voor 3,40), is zelfs één van de goedkoopste soorten.
Dat (de kip) is dan wel weer een stuk goedkoper dan Felix dus de moeite van het bekijken waard. (Plus je hebt er minder voor nodig dan Felix, reken dat ook mee). Ik krijg míjn poes nu sowieso niet meer over. (18 jaar Felix en behoorkijk verwent, ooo, wat vindt ze die gelei lekker) Nu is het met moeite RC en Hills nierdieet wat er met afwisseling wel in gaat maar bij mijn volgende katten moet ik me toch eens flink oriënteren op alle voedsel-soorten. (Heel vroeger thuis kregen onze 2 persen gekookte eendags kuikens, maar je schijnt ze dus ook rauw te kunnen geven)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ik ben opgehouden met Carnibest (kvv) omdat ik elke dag de helft weg kon gooien. Dan ben je op de lange duur nog een stuk duurder uit.
Om de dag ieder een stuk rauwe kip gaat er wel pima in. En daar hebben ze nog meer kauwplezier aan ook dan met kvv want dat is gemalen.

Ik voorspel dat Brutus ook zijn neus ervoor optrekt, hij is dat helemaal niet gewend.
Hij doet het prima op 2 zakjes Felix per dag en tussendoor brokken - nou prima toch?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ja voor mij wel prima zo . vanavond heb ik bij de chinees nasi met kipsaté afgehaald. nou dat vond hij ook wel zeer lekker . heb hem een stuk kip met sate saus gegeven en wat nasi met plakje ham en ei ,en dat was zo op .,dan denk ik weer... smaken die brokken voor katten dan zo vies?? :shock:
Plaats reactie